Символіка жовтого кольору у повісті “Лихі люди”
У ході постійної зміни теперішнього й минулого часів взаємодіють світи реальний та ірреальний. Останній виконує функцію спогадів, що з’являються у свідомості героя. Процес переходу в інший часовий простір відбувається поза свідомістю героя з волі автора. Події колишнього життя з’являються у Телепня на підсвідомому рівні.
“Мати увійшла в хату, підійшла до кроваті і поцілувала дитину. Хлопчик обвив материну шию руками, пригорнувся своїм гарячим личеньком до її засушеного виду…
“Що за диво? – подумав Петро Федорович.
Як бачимо, він більш не має змоги контролювати власну свідомість. Герой займає позицію спостерігача, хоча фактично діє його неконтрольована свідомість, у сферу якої проникає автор повісті.
У процесі гри хворої уяви персонажа кілька разів перед його очима з’являється жовта пляма. Марення то напливали, то відступали, постійною залишалася лише жовта пляма. “Темнота порідшала, серед неї виразно виставилась жовта пляма: то світило віконечко з коридору. Він уп’яв
Покрутиться хвилину-другу, похитається-похитаєтьея – і пропаде. І знов одна жовта пляма видніється; і знову збоку висувається ріг, бігають кривульки… Сумно, нудно. Щось важке упало, стукнуло – роздалася луна навкруги… Щось позіхнуло; почувся гомін… якесь глухе буботання, а слів не розбереш.
Петро Федорович закрив очі; пляма не сходила. Він повернувся на бік – і пляма перейшла за його поворотом. “Що се?” – подумав він… Разом виплило ще три чотири плями; крутяться кругом жовтої… Він попустив вії – одна жовта зосталася. “Хіба мої очі розкриті, що я її бачу?” – подумав він, наставляючи руку над закритими очима. Руки не було видно, а пляма все-таки стояла. “Це я вдивився у це трекляте вікно, і мана від його морочить мене”. Він ліг боком і лежав тихо, дожидаючи, поки мана зникне.
Мана не сходила; пляма ще мов побільшала, поширшала – роздалася навкруги. Він розкрив очі. “Тіні минулого, давнього захиталися на їй…”.
Жовта пляма, з’являючись при закритих очах і не зникаючи при відкритих, наче пов’язує сферу свідомого з несвідомим. Чому пляма? Чому жовта? Що вона може собою означати?
Жовтим кольором фарбують психіатричні відділення лікарень, жовтий колір мають спеціалізовані психіатричні швидкі допомоги, нарешті лікарняні піжами психічно хворих теж мають жовтий колір. То, можливо, жовтий колір – знак, що вказує на психічне захворювання.
За світовою шкалою кольорової символіки жовтий колір має амбівалентну семантику. З одного боку він тлумачиться як символ сонця, літа, тепла, любові і премудрості божої, а з іншого – як знак зради, брехні, боягузтва, хвороби.
Жовтий колір у повісті з’являється не лише у мареннях Телепня. Жовтими плямами було покрите обличчя Попенка. Але найважливіше, мабуть, те що жовтий колір мала заборонена книжечка, з якої все й почалося. Неначе, щоб читач не проминув цього факту, автор двічі у повісті наголошує на жовтому кольорі революційної книжечки. Однак, його не помічали чомусь навіть критики. Що хотів сказати цим письменник?
Чи не те, що жовта книжечка, підсунута Телепню Жуком, у якій ховалася божевільна ідея революції, будить у тендітному, слухняному і мрійливому хлопчику інтерес до політичних питань, а переростаючи у жовту пляму викликає в нього божевілля. І лише, коли Телепень уже перестає боротися чи з життям, чи за життя, вона повністю зникає. “Він тепер не бачив і жовтої плями, що кожну ніч стояла перед його очима…”.
Отож, Жукова жовта книжечка призвела Телепня до божевілля, а сумна пісня, у якій він пізнав голос свого колишнього товариша, до несвідомого самогубства.
Схожі твори:
- Символіка жовтого кольору у повісті Панаса Мирного “Лихі люди” У ході постійної зміни теперішнього й минулого часів взаємодіють світи реальний та ірреальний. Останній виконує функцію спогадів, що з’являються у свідомості героя. Процес переходу в інший часовий простір відбувається поза свідомістю героя з волі автора. Події колишнього життя з’являються у Телепня на підсвідомому рівні. “Мати увійшла в хату, підійшла до...
- Символіка жовтого кольору у романі В. Барки “Жовтий князь” Символіка жовтого кольору у романі В. Барки “Жовтий князь” Роман В. Барки “Жовтий князь” є одним із найяскравіших описів українського голодомору 1932-1933 років. Ключем до розуміння авторської концепції твору _ й одним із його провідних символів стає жовтий колір, що зустрічається уже в назві роману. Він входить в оповідь твору...
- Символіка жовтого кольору в романі В. Барки “Жовтий князь” Роман В. Барки “Жовтий князь” є одним із найяскравіших описів українського голодомору 1932-1933 років. Ключем до розуміння авторської концепції твору _ й одним із його провідних символів стає жовтий колір, що зустрічається уже в назві роману. Він входить в оповідь твору в характеристиці одного із фанатичних і бездушних служників нового...
- “Жовтий князь” Василя Барки: символічний зміст жовтого кольору Василь Барка – яскрава зірка на нашому українському небі, світло од якої ще довго буде йти до нас. Його творчість належить до елітної культури. її варто осягати поступово, вона має здатність проникати у свідомість непомітно, вона вчить сучасну людину розрізняти і берегти вічне, по-справжньому вартісне. Серед його творчого доробку роман...
- Порівняльна характеристика Жука і Телепня – героїв повісті “Лихі люди” У повісті Панаса Мирного “Лихі люди” основа залишається традиційною для української літератури XIX ст. – зіткнення особи і середовища, але спосіб співвіднесення героя і обставин інший: інтелігент і світ тісно пов’язані, а письменник такий зв’язок подає шляхом безпосереднього аналізу. У центрі уваги автора образ письменника Петра Телепня, який за прогресивні...
- Порівняльна характеристика Жука і Телепня – героїв повісті Панаса Мирного “Лихі люди” У повісті Панаса Мирного “Лихі люди” основа залишається традиційною для української літератури XIX ст. – зіткнення особи і середовища, але спосіб співвіднесення героя і обставин інший: інтелігент і світ тісно пов’язані, а письменник такий зв’язок подає шляхом безпосереднього аналізу. У центрі уваги автора образ письменника Петра Телепня, який за прогресивні...
- Скорочено “Лихі люди” Мирного Якісно новим здобутком естетико-літературної традиції в українській літературі, яка виростала на власній основі, можна вважати повість Панаса Мирного “Лихі люди” (1874). Вона започатковувала новий етап естетичного освоєння проблеми інтелігенції і народу, а дальшу розробку її спостерігаємо в творчості Франка. У “Лихих людях” Панас Мирний подає героя-інтелігента не через об’єктивну епічну...
- Твір за повістю Панаса Мирного “Лихі люди” Якісно новим здобутком естетико-літературної традиції в українській літературі, яка виростала на власній основі, можна вважати повість Панаса Мирного “Лихі люди” (1874). Вона започатковувала новий етап естетичного освоєння проблеми інтелігенції і народу, а дальшу розробку її спостерігаємо в творчості Франка. У “Лихих людях” Панас Мирний подає героя-інтелігента не через об’єктивну епічну...
- Суб’єктивна самосвідомість героя як домінанта його авторської характеристики (за повістю “Лихі люди”) Якісно новим здобутком естетико-літературної традиції в українській літературі, яка виростала на власній основі, можна вважати повість Панаса Мирного “Лихі люди” (1874). Вона започатковувала новий етап естетичного освоєння проблеми інтелігенції і народу, а дальшу розробку її спостерігаємо в творчості Франка. Повість “Лихі люди” значною мірою розбивала попередню традицію зображення характеру інтелігента-демократа...
- “Значення кольору в житті людини, тварин і рослин” Колір має надзвичайно велике значення в житті будь-якої живої істоти, а особливо – в житті людини. Він здатний не тільки надавати додаткову інформацію про той чи інший предмет, а й викликати почуття та думки. Щодо психологічного аспекту, то сприйняття кольору пов’язане не тільки з естетичним і соціально-культурним, а й з...