Шлях Бертольда Брехта – драматурга, поета і прозаїка
Шлях Бертольда Брехта – драматурга, поета і прозаїка, режисера і теоретика театру, – починаючи вже з його перших театральних рецензій, віршів та п’єс, завжди супроводжувався різкою полемікою, його творчість була приводом для гострих естетичних дискусій та ідейно-політичної боротьби. Так було в Мюнхені та Берліні у 20-і – на початку 30-х років, так було і в період його перебування в еміграції, й після повернення на батьківщину. Але, без сумніву, Б. Брехт був “найвизначнішим німецьким письменником свого покоління і, незважаючи на існування
Ойген-Бертхольд-Фрідріх Брехт народився 10 лютого 1898 р. у баварському містечку Аугсбург. Батьки його були досить заможні, щоб забезпечити своїм дітям належне майбутнє. Але старший син уже в юнацькі роки розірвав сімейні стосунки, став ізгоєм і бунтарем проти міщанського побуту.
Закінчивши 1917 р. гімназію, вступив до Мюнхенського університету. Проте невдовзі заняття довелося припинити, бо вже навесні 1918 р. мусив іти до армії й стати санітаром в аугсбурзькому військовому шпиталі. Тут юнак безпосередньо
З надією зустрів письменник революційні події в Німеччині, але очікуваних результатів вони не принесли. Розчарування в революційних силах німецького народу відображено у його творчості, зокрема в драмі “Вій барабанів серед ночі” (1919). Згодом він відновив заняття в Мюнхенському університеті, але частіше його можна було зустріти в кафе “Стефанія” – штаб-квартирі мюнхенської літературно-художньої богеми. Вже тоді виявився особливий дар Б. Брехта – уміння залучити до творчого спілкування, до співробітництва багатьох талановитих людей. Невдовзі після переїзду до Мюнхена почав працювати z камерному театрі, але душа його поривалася у Берлін. Починаючи з 1921 p., письменник неодноразово відвідував столицю, вів переговори з театральними діячами.
29 вересня 1922 р. ім’я Б. Брехта стало відомим усій Німеччині: цього дня відбулася прем’єра п’єси “Бій барабанів серед ночі”, а 24-річний драматург отримав літературну премію імені Клейста. Незважаючи на безсумнівний тріумф у світі мистецтва, буржуазна публіка не сприйняла завзятого молодого письменника. У листопаді 1923 р. під час гітлерівського путчу в Мюнхені його ім’я було занесене до чорного списку осіб, які знаходилися під особливим наглядом цензури. Б. Брехт був змушений переїхати до Берліна і в 1928 р. після постановки “Тригрошової опери” набув, нарешті, широкого визнання. Б. Брехт розумів, що життя потребує ідейно-філософського осмислення, вимагає від художника свого вираження у мистецтві в адекватній естетичній формі.
Характер публікацій письменника почав змінюватися: замість віршів, оповідань, фрагментів із п’єс все частіше з’являлися невеликі статті та есе, що засуджували тогочасний стан театру і драматургії. У цих статтях поступово складалися положення відомої “теорії епічного театру”. Зазначмо, що цю теорію не треба сприймати як спробу створити власну систему нормативної поетики. Скоріше це вторинна функція творчої практики, яка випливала з потреби усвідомлення та узагальнення власного художнього досвіду і тому так часто розроблялася у коментарях та примітках до п’єс та вистав.
Драматург розрізняв два види театру: драматичний (“арістотелівський”) та епічний. Ось декілька із запропонованих ним зіставлень:
Драматична форма театру Епічна форма театру
Сцена “втілює” дію, залучає глядача до подій;
Виснажує його активність, збуджує емоції;
Переносить глядача в інше оточення, ставить його в центр подій та змушує співпереживати;
Збуджує інтерес до розв’язки, звертається до почуттів сцена розповідає про дію, ставить глядача в позицію спостерігача;
Стимулює його активність, змушує приймати рішення;
Показує глядачеві інше оточення, протиставляє його обставинам та змушує вивчати;
Збуджує інтерес до розвитку подій, звертається до розуму
Б. Брехт уважав, що драматургія і театр покликані впливати передусім не на почуття, а на інтелект людини (“глядач повинен не співпереживати, а сперечатися”), що найважливішим у п’єсі є не змальовані події, а висновки та узагальнення, які витікають з них.
Письменник закликав читача до інтелектуально-полемічного сприйняття дії й застосовував “прийом відчуження” (коментування тексту п’єс), мета якого – “викликати у глядача аналітичне, критичне ставлення до зображених подій”. “Метод відчуження” притаманний майже всім п’єсам дра-матурга. У них часто трапляються окремі елементи, що переривають послідовність дії, але не порушують при цьому сприйняття в цілому. Так, Б. Брехт вільно переносив дію в різні часи, місця, ситуації, до різних персонажів, немовби проводячи аналогію між далекими, на перший погляд, подіями або, навпаки, протиставляючи їх. Лінія дії переривається відомими брехтівськими зонгами (піснями), що доволі часто не пов’язані з розвитком сюжету і навіть з персонажами, які виконують їх, а відбивають думки самого автора з приводу почутого та побаченого (наприклад, “Пісня про капітуляцію” у п’єсі “Матінка Кураж та її діти”). Він також застосовував спеціальні віршові заставки (п’єса “Страх та відчайдушність у Третій імперії”), де стисло викладав зміст наступної сцени, вводив цитати з відомих класичних творів, які пов’язували події історичного минулого з сучасністю.
Якщо у статті “Про оперу” (1930) Б. Брехт розглядав театр як два види мистецтва – емоційний та інтелектуальний, то в наступних працях, зокрема в “Маленькому органові” (1948), відзначав їхнє злиття. Емоції в його розумінні повинні апелювати до розуму, волі та активності людини.
Художні засоби письменника завжди оригінальні, самобутні. Уродженець південної Німеччини, він використовував у своїх текстах окремі елементи південнонімецького діалекту, його твори відзначаються своєрідним лаконізмом та простотою, повною відсутністю патетики. Мова Б. Брехта – жива і яскрава, діалоги, незважаючи на загальний суворий колорит, відбуваються в швидкому темпі, монологів та самоаналізу, як правило, немає. Багато уваги драматург приділяв композиції п’єс. Він не використовував класичного розподілу на акти, а запровадив численні сцени – епізоди, які найчастіше мали заголовок, що визначав їх зміст.
Узагалі, “теорія епічного театру” зумовлювала художні пошуки Б. Брехта протягом усього життя. Вона постійно змінювалася та розвивалася. Про це свідчить і велика кількість критичних праць, присвячених цій проблемі (етюд “Ярооперу” – 1930, “Короткий опис нової техніки акторського мистецтва” – 1940, “Маленьким Органон” – 1948).
У 30-і роки драматург піддається цензурним і адміністративним гонінням. За антивоєнну направленість творів прізвище Б. Брехта було внесено до списку осіб, що підлягають знищенню. Він розумів, що за умов фашистської диктатури живим не залишиться, і тому наприкінці лютого 1933 р. разом із сім’єю покинув батьківщину. Шлях його пролягав через Прагу, Відень, Цюріх, Париж. Антифашистська діяльність Б. Брехта ускладнювала і робила небезпечним його проживання в країнах Європи. У 1941 р. він відвідав Союз і звідти відплив на кораблі в еміграцію до США. П’ятнадцять довгих років йому довелося провести у вигнанні.
Це був важкий період для Б. Брехта як німецького письменника і особливо як драматурга та театрального діяча: емігранти практично не мали можливості видавати свої твори рідною мовою, а тим більше ставити їх на сцені. Так було в Данії, Швейцарії, Фінляндії, США. Але саме в еміграції Б. Брехт написав свої найкращі п’єси: “Страх і відчай у Третій імперії” (1935-1938), “Добра людина з Сезуану” (1938-1940), “Матінка Кураж та її діти” (1939), “Життя Галілея” (1939), “Кавказьке крейдяне коло” (1944).
22 жовтня 1948 р. Б. Брехт повернувся до Берліна, де разом з дружиною, актрисою Е. Вейгель, започаткував театр “Берлінський ансамбль”. У виставах він нарешті втілив роками вироблені творчі ідеї, експериментував, прокладав нові шляхи. Свою роботу почав з постановки п’єси “Матінка Кураж та її діти”, прем’єра якої 11 січня 1949 р. здобула славу драматургові та його театру.
Вплив і слава літературної творчості й театру Б. Брехта поширились далеко за межами Німеччини. Його п’єси ставилися в багатьох театрах світу. У кожній з них йдеться про діалектику добра та зла в людині, про соціальну залежність та необхідність позбутися її, про відповідальність за завтрашній день всієї планети.
Б. Брехт помер 14 серпня 1956 р. в Берліні.
Схожі твори:
- Епічна драматургія і епічний театр Бертольда Брехта Епічна драматургія і епічний театр Бертольда Брехта одне із найяскравіших явищ в мистецтві XX століття. Творче новаторство німецького драматурга полягає в тому, що він створив театр не тільки новий за фомою, але й за змістом, за характером і силою впливу на глядача. В цьому – величезна естетична цінність спадщини Брехта....
- Ефект відчуження в драматургії Бертольда Брехта Постать Бертольда Брехта викликала й викликає жвавий інтерес та дискусії. За життя він зазнав, що таке гоніння й переслідування; й зараз не існує однозначного погляду на його творчість. Брехт був конфліктною особистістю й конфліктним митцем: він не боявся йти проти загально прийнятих норм моралі чи загально визнаних принципів у мистецтві....
- Засади епічного театру Бертольда Брехта Свої погляди на театральне мистецтво Бертольд Брехт виклав у численних статтях: “Про оперу” (1930), “Сучасний театр – театр епічний” (1931), “Театр” розваг чи театр повчання?” (1935), “Про експериментальний театр” (1939), “Нова1 техніка акторського мистецтва” (1940) та ін. їх доповнюють коментарі Брехта дя власних постановок, додатки до текстів п’єс. В основу...
- Неоднозначність образу головного героя твору Бертольда Брехта “Життя Галілея”. Інтелектуальний характер драми УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 35 Тема. Неоднозначність образу головного героя твору Бертольда Брехта “Життя Галілея”. Інтелектуальний характер драми Мета: допомогти учням розкрити неоднозначний образ Галілея, основну думку та її художнє втілення у творі; розвивати навички аналізу драматичних творів,...
- Пророча метафора майбутнього Німеччини у п’єсі Бертольда Брехта “Матінка Кураж та її діти” П’єса “Матуся Кураж та її діти” була написана у Швеції восени 1939 року, коли друга світова війна вже почалась. Пізніше Брехт зізнався: “Коли я писав, мені здавалося, що зі сцен великих театрів люди почують попередження драматурга, попередження про те, що людина, яка сіла снідати з чортом, повинна мати довгу ложку....
- Новаторство “Епічного театру” Бертольта Брехта Кожний визначний драматург ХХ століття був ще й теоретиком театру, який намагався розробити принципово нові способи сценічного втілення життя. Чехов і Ібсен, Беккет і Йонеска не лише яскраві художники, але й тонкі критики, котрі прекрасно вміли не лише створювати, але й “пояснювати” свої твори. Видатний німецький драматург Б. Брехт увійшов...
- Образ Кураж – пророча метафора майбутнього Німеччини (за драмою-пересторогою Бертольда Брехта “Матінка Кураж та її діти”) До теми війни у XX сторіччі зверталося багато письменників. Серед тих, хто засуджував війну у своїй творчості, є чимало знаменитих імен, але у Бертольда Брехта антивоєнні мотиви посідають особливе місце. З його біографії відомо, що до антивоєнної тематики він звернувся… ще коли навчався в гімназії. Одним із перших творів, що...
- Образ Галілео Галілея у драмі Бертольда Брехта “Життя Галілея” Неоднозначність образу Галілео Галілея у драмі Бертольда Брехта “Життя Галілея” Ім’я Бертольда Брехта, видатного німецького поета, драматурга, в історії літератури XX ст. пов’язане з утвердженням новаторського театру, що дістав назву епічного. Душею творчих пошуків Брехта була настанова на активне втручання мистецтва в життя, перебудову психології глядача, мобілізацію його розуму та...
- Трагічна доля Галілея (за драмою Б. Брехта “Життя Галілея”) Бертольд Брехт (1898-1956) своєю світовою славою зобов’язаний театру. Наприкінці 20-х років Брехт сформовує теорію “епічного театру”, який був протилежністю “драматичному”. Головний принцип епічного театру Брехта – “ефект очуження”. Цей принцип передбачає незвичайне зображення звичайного. Проблеми моральної відповідальності людини за все, що відбувається в світі, Брехт гостро поставив у драмі “Життя...
- Вислови Брехта 1. “Нові ідеї дістають найчіткіше формулювання у боротьбі зі старими ідеями” 2. “Ми визначаємо нашу естетику, так само, як і нашу етику, потребами боротьби” “Зарубіжна література”, К., 2000. 3. “Победа разума может быть только победой разумных” “Жизнь Галилея” 4. “В сомнение заключено счастье” “Жизнь Галилея” 5. “Наслаждаться тоже нужно уметь”...
- “Характеристика Галілео Галілея за твором Бертольда Брехта “Життя Галілео Галілея” Головний герой драматичного твору від Бертольда Брехта Галілео Галілей – видатний вчений з Італії, якому вдалося спростувати вчення Арістотеля про небесні тіла, створити телескоп і повністю прославитися в науковій галузі, зробивши там багато нових відкриттів. Через своїх таланти Галілео Галілей піддавався гонінням, його справа розглядалася в суді інквізиції. Через все...
- “Чи актуальні нині проблеми відповідальності вченого за свої відкриття за п’єсою Брехта Бертольда “Життя Галілея” У п’єсі Бертольда Брехта розповідається цікава історія про вченого, його життя і ті проблеми, з якими він стикався. При цьому обставини і історичний період, зображені в цій п’єсі, далеко не були такими, які сприяють ефективній діяльності вченого і вирішенню всіх його проблем. Як відомо, саме в екстремальних і складних ситуаціях...
- “Роль інакомовлення у творі “Матінка Кураж та її діти” Бертольда Брехта” Дана п’єса авторства Бертольда Брехта показує деякі епізоди з життя маркітантки, яка служила у другому фінському полку під час війни. Маркітантами в ті часи називали людей, які торгували і завдяки цьому могли супроводжувати війська в їх походах. Головна героїня твору Матінка Кураж ставиться до війни своєрідно – вона не вірить...
- Неоднозначність образу Галілео Галілея у драмі Бертольда Брехта “Життя Галілея” Ім’я Бертольда Брехта, видатного німецького поета, драматурга, в історії літератури XX ст. пов’язане з утвердженням новаторського театру, що дістав назву епічного. Душею творчих пошуків Брехта була настанова на активне втручання мистецтва в життя, перебудову психології глядача, мобілізацію його розуму та активності. Сцена для митця – трибуна. Основне в епічному театрі...
- Трагічна доля Галілея за драмою Бертольта Брехта “Життя Галілея” Трагічна доля Галілея за драмою Бертольта Брехта “Життя Галілея” Бертольт Брехт увійшов в історію німецької літератури як оригінальний поет і прозаїк, теоретик мистецтва, але своєю світовою славою він забов’язаний театру. Драми Брехта завоювали собі сцени всього світу. Ранні твори його пов’язані з епохою Першої світової війни і революційної кризи в...
- Перевтілення в театрі Брехта Брехт бачив деяка суперечність між принципом перевтілення в театрі, принципом розчинення автора в героях і необхідністю безпосереднього, агітаційно-наочного виявлення філософської і політичної позиції письменника. Навіть у найбільш вдалих і тенденційних в кращому сенсі слова традиційних драмах позиція автора, на думку Брехта, Була пов’язана з фігурами резонерів. Такий стан справ і...
- Виклад добутку Бертольда Брехта “Трехгрошовая опера” Пролог. Лондон. Сохо. Ярмарок. Баладу про Мэкки-ноже співає вуличний співак: “В акули зуби-клини / Усі стирчать як напоказ. / А в Мэкки тільки ножик, / Та й той укритий від очей. / Якщо кров проллє акула, / Вся вода навкруги червона. / Носить Мэкки-нож рукавички, / На рукавичках ні плями....
- Творчість великого англійського поета і драматурга Вільям Шекспір Шекспір – одне з тих чудес світу, яким не перестаєш дивуватися: історія рухається гігантськими кроками, змінюється образ планети, а людям усе ще потрібно те, що створив цей поет, відділений від нас декількома століттями. Чим більш зрілим стає людство в духовному відношенні, тим більше відкриває воно глибин у творчості Шекспіра. Десятки,...
- Короткий огляд творів Брехта П’єси Брехта початкового періоду творчості – експерименти, пошуки і перші художні перемоги. Уже “Що той солдат, що цей” (1926)-яскравий приклад новаторською у всіх своїх художніх компонентах п’єси. У ній Брехт не використовує освячені традицією прийоми. Він створює цю притчу центральна сцена П’єси, що спростовує афоризм “Що той солдат, що цей”....
- Порівняльна характеристика образів Поета й Бертольда Твір-роздум за твором Лесі Українки “Давня казка”. На мою думку, Леся Українка недаремно назвала свою поему “Давня казка” Усі ми з дитинства любимо Казки, бо вони оповідають про цікаві події, захоплюючі пригоди та протистояння, але мають глибокий алегоричний, повчальний зміст. Поема Лесі Українки так само мас неабиякий філософський зміст: вона...