Що нам удалося довідатися про Воланде?
Блазенство поки виноситься за дужки: буфонада пронизує все поводження компанії Воланда, і із цим прийде розбиратися окремо. Зараз підкреслимо те серйозне, що Булгаков ховав під балаганним сміхом: Воланд є суддя человеков.
Суддівська якість протиставляє його Мефистофелю, що завжди діє протиправно.
В аспекті філософських-філософській-філософський^-філософськім-етико^-філосАПському виділяється надзвичайно своєрідна побудова. І в теологічному, і в традиційному змісті європейська культура асоціює поняття “Бог” і “суд”. А
Воланд носить суддівську мантію Бога Батька й Ісуса, Бога Сина. Тепер можна заявити, що ця підміна позначена в романі вже в момент, коли булгаковський Ісус відмовляється від якого б те не було суду над людьми. “Всі люди добрі” – отже, жодна людина не може бути засуджений. По каноні ж саме Ісусові належить право земного суду (Иоанново вислів: “И дав Йому влада робити й суд, тому що Він є Син Людський” ). Питання про
В Ершалаиме вищого судді немає. У Москві він з’являється. І хоча вже зрозуміло, що його суд, при всім чортовинні й блазнівських вивертах, є суд вірний, необхідно задатися питанням: коли суд все-таки диявольський, те, можливо, воно теж дурний і фальшивий? Може бути, ми не всі зрозуміли? Необхідно зробити й наступний крок – від теології до практичної етики – і запитати: навіщо суд зроблений диявольським? Чи не вбачається в цьому неприйняття судової процедури як такий? Адже сюжет “Майстра”, власне кажучи, можна розглядати як ланцюг судів і покарань, протягнену від першого розділу до останньої, до помилування Пілата. Особливий інтерес представляють три перші розділи, яких ми встигли торкнутися
Цього глави можна назвати судовою преамбулою “Майстра й Маргарити”. У ній ідуть три найважливіших суди: над Берліозом, над Иешуа й над Пілатом – причому останній є суд совісті. Судами, описаними в преамбулі, окреслюється фундаментальне положення булгаковської етики: закони морального поводження вище державних установлень. (Самоосуд Пілата помітно в сцені на помосту, де він боїться глянути на засуджені за законом. Його провина збігається із провиною Берліоза: обоє рабськи підкоряються державному стандарту поводження.) Крім того, Иешуа засуджений одночасно й за законом, і протизаконно. Тобто картина створюється суперечлива. Не всяке моральне судження розумно; не завжди можна заперечувати важливість дотримання закону. Нарешті, уводиться поняття дурного закону
Отже, намічені три позиції для подальшого аналізу: питання про справедливість Воланда, питання про суд взагалі, питання про співвідношення моралі й закону
Оскільки вже ми заговорили про умовну преамбулу, торкнемося й інші її особливості. Воланд, єдина наскрізна фігура, що діє на всьому протязі “московських глав”, тільки тут діє в буквальному значенні цього слова, не передоручаючи нічого своїм слугам. У преамбулі сильней усього проявляється його “пролитературенность” – найбільше чітко помітні контакти зі способами-прототипами (а ми адже ще не всі згадали!). Відразу через Берліоза вводяться найважливіші історико-теологічні джерела; практично вся “культурна звите” роману, розглянута в “Євангелії Михайла Булгакова”, прив’язана до першого й другого розділів, а тепер додалося ще кілька книг. Преамбула містить блистательнейшее із творів Булгакова – главу “Понтій Пілат”, що однієї було б досить для безсмертної слави, головну частину “роману про Пілата” – самостійного літературного твору, що діє в “Майстру”, як другий наскрізний герой – що з’являється, щоправда, трохи пізніше Воланда, але що йде зате з подмостков останнім, фразою: “…Жорстокий п’ятий прокуратор Іудеї вершник Понтийский Пілат”. Роман Майстра названий героєм не для дотепу: він як би має власне поводження – приносить сюрпризи, як виразився Воланд. Він умирає й воскреє, йому обіцяється безсмертя; Маргарита любить його, як жива істота, Іван Бездомний мріє про нього; він повертає всю долю Майстра й Маргарити, він бачиться в сні
Не забудемо й про Берліоза, що діє тільки в преамбулі, а він адже – персонаж надзвичайно значний; він по вазі уступає лише Воланду, Иешуа й заголовним героям; як і останні, він фігурує в “Майстру” і після своєї загибелі
Схожі твори:
- “Без Ольги Іллінською й без її драми з Обломовым не довідатися б нам Іллі Ілліча так, як ми його тепер знаємо…” (А. В. Дружинін) “Розбирати жіночі образи, створені И. А. Гончаровым, значить пред’являти претензію бути великим знавцем віденського серця”, – помітив один з найбільш проникливих російських критиків – Н. А. Добролюбов. Дійсно, образ Ольги Іллінською можна назвати безсумнівною удачею Гончарова-Психолога. У ньому втілилися не тільки кращі риси російської жінки, але й все краще, що...
- Майстер і Маргарита характеристика образа Иешуа Га-Ноцри Иешуа Га-Ноцри, – “жебрак з ен-Сарида”, бродячий філософ, людина років двадцяти семи, син невідомих батьків. Образ героя полемічно співвіднесений з образом євангельського Ісуса: у системі булгаковського роману І. і Ісус співвідносяться як безперечна істина і її перекручений образ; у цьому змісті питання про реальне існування Ісуса, що звучить на початку...
- Міркуючи над сторінками роману “Майстер і Маргарита” Михайло Булгаков – знаменитий російський письменник, що створив багато добутків, цікаві й донині. Ця дивна людина, на жаль, умер в 1940 році, залишивши на письмовому столі роман, що складав Дванадцять років і якому призначене було побачити світло тільки через дочти тридцять років. Він називався ” Майстер і Маргарита “. У...
- Тільки людина відповідальна за добро й зло (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) – …Так хто ж ти, нарешті? – Я частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо… И. В. Гете. Фауст М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман ” Майстер і Маргарита...
- Майстер і Маргарита характеристика образа Понтій Пілата Понтій Пілат – прокуратор Іудеї (історичний Пілат перебував у цій посаді в 26-36 гг.); “син короля-звіздаря й дочки мірошника красуні Пилки” – ім’я героя складене з імен батьків (Пила й Ат); у той же час прізвисько “вершник Золотий Спис” актуалізує зв’язок ім’я з лат. рцит – спис. Характерна деталь вигляду...
- Майстер і Маргарита характеристика образу Ієшуа Га-Ноцрі Ієшуа Га-Ноцрі, – “жебрак з Эн-Сарида”, бродячий філософ, людина років двадцяти семи, син невідомих батьків. Образ героя полемически співвіднесений з образом євангельського Ісуса : в системі булгаківського роману І. і Ісус співвідносяться як безперечна істина і її спотворений образ; у цьому сенсі питання про реальне існування Ісуса, звучний на початку...
- Противоречивость и трагичность образа Понтия Пилата Пилат – олицетворение власти. Понтий Пилат – пятый прокуратор Иудеи – человек государственный. В силу своих обязанностей он вынужден находиться в Ершалаиме, который ненавидит. Пилат жестокий, его называют “злым чудовищем” и он этим еще и выхваляется, так как считает, что миром руководит закон силы. Он был воином и знает цену...
- Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Вічна боротьба добра в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Прояви сил зла в романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогому костюмі, у закордонних, в колір костюма, туфлях. Навіть обличчя в нього було дуже дивне: “Праве око чорний, лівий зелений. Брови чорні, але одна вища за другу “. В образі...
- Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було дуже дивне: “Правый глаз черный, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой”. У...
- “Майстер і Маргарита” Роман ” Майстер і Маргарита ” зробив на мене незабутнє враження. У ньому органічно переплетені давня давнина й теперішнє, реальне й потойбічне. Крізь ці сюжетні лінії проходить тема істини. Вона як би поєднує всіх персонажів, цементує оповідання. Зразком кристальної чесності в романі є Иешуа Га-Ноцри. Варто згадати сцену допиту Иешуа...
- Вічна боротьба добра у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було дуже дивне: “Правый глаз чер-мый, левый зеленый. Брови черные, но одна выше другой”. У образі Понтія Пілата втілено внутрішню боротьбу людини. У ньому стикаються сила вочлі...
- Майстер і Маргарита характеристика образу Воланда Воланд – персонаж, що утілює нескінченний і незбагненний універсум в єдності нерозривних протилежностей, перебуває “по той бік добра і зла” і віддає перевагу справедливості над милосердям. Ср. монументальний істинний “вигляд” В., що приймається їм у фіналі : “Маргарита не могла б сказати, з чого зроблений привід його коня, і думала,...
- Вічна боротьба добра і зла у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Містичні мотиви у творчості М. А. Булгакова 1. Містицизм у російській літературі. 2. Образи Бога й диявола у романі. 3. Люди й нечиста сила. Перш ніж звернутися до розгляду містичних мотивів у творчості М. А. Булгакова, треба спочатку більш-менш чітко визначити, що розуміється під словами “містика” і “містицизм”. Тлумачний словник російської мови С. І. Ожегова й Н....
- Вічна боротьба добра і зла в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Коротка характеристика твору “Майстер і Маргарита” “Майстер і Маргарита” – роман, що утілив роздуми М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини і світу, художника і влади, – роман, в якому дивовижним чином переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – в першу чергу роман про...
- “Яке враження справили б на Воланда сучасні люди? За твором “Майстер і Маргарита” Воланд – це один з найцікавіших героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. Він примітний багатьма своїми особливостями. Його образ цікавий сам по собі, однак набагато цікавіше відповісти на питання про те, як би Воланд сприйняв нинішніх людей, якби опинився в сучасному світі. Яке б враження вони на нього справили?...
- Тема добра і зла в романі “Майстер і Маргарита” Боротьба добра і зла – центральна тема у романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. У творі дні далекого минулого дуже тісно пов’язані з днями тогочасної Москви. Прояви сил зла у романі дуже схожі. Воланд з’являється в “дорогом сером костюме, в заграничных, в цвет костюма, туфлях”. Навіть обличчя у нього було...
- Коротка характеристика добутку Майстер і Маргарита Булгакова М. А “Майстер і Маргарита” – роман, що втілив міркування М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини й миру, художника й влади, – роман, у якому дивним образом переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – у першу чергу роман про...
- Чому в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” затверджується, що боягузтво – один із самих головних людських пороків? Роман “Майстер і Маргарита” – головне произведение М. Булгакова. Навряд чи найдеться людина, навіть хорошо знаюча творчість письменника, який би став утверждать, що знайшов ключі до всім загадкам, що таяться в романі. А. Ахматова одна з перших високо оцінила роман “Майстер і Маргарита” і про Булгакова сказала: “Онгений”. Не можна...