Шекспір і Рафаель вічна й безсмертна краса
Що повинні були відповісти подібним до панегіристів мистецтва люди, які належали до молодого покоління, займалися хімією й природознавством і відстоювали інтереси селян, так ще в епоху запеклої полеміки саме із цих питань? Вони повинні були спокійно розібратися у всім і визначити місце мистецтва в суспільному житті, не заслоняючи їм науку й питання про молоде покоління, але й не роняючи мистецтво в бруд. А що відповіли вони в запалі полеміки?
Приблизно наступне: якщо Рафаель, якого так звеличують, над усе, що найбільше дорого нам, але що
Таку запальність міг допустити й допускав радикальний просвітитель-демократ Писарєв. Але Чернишевський і Добролюбов діяли значно обачніше.
Тургеневский Базарів надходить навпаки: він нігілістично перекидає п’єдестал мистецтва, не розбираючись, хто на цьому п’єдесталі коштує. Тим самим Тургенєв збіднив свого героя інтелектуально й емоційно.
Карикатурних нігілістів Ситникова й Кукшину Тургенєв увів у роман аж ніяк не для дискредитації ідей Базарова, як уважали деякі короткозорі критики. Навпроти, ці незграбні наслідувачі Базарова лише оттеняют серйозність, щирість і глибину справжнього нігіліста, допомагають читачеві провести вододіл між ними й Базаровим. І справді, Базарів нехтує рівною мірою калк Ситникова, людини “у слов’янофільській угорці” і “надто елегантних рукавичках”, що подобострастно підлещується перед “учителем”, так і “эманципированную жінку” Кукшину, рабиню численних (у тому числі й сумнівних) авторитетів
Таким чином, XII і XIII глави роману дають повну підставу відвести від Базарова обвинувачення в карикатурності. П. Лаврів у статті “Тургенєв і розвиток російського суспільства” пише: “Базарів, Ситників, Кукшина були типи живі, узяті з дійсності. Базарів був, безперечно, силоміць, силоміць чесної й революційної, а що біля всякої нової суспільної сили є й повинні бути неспроможні, вульгарні наслідувачі, було зовсім неминуче.
Набагато ближче до Базарову (другої половини роману) по скептичному погляді на народ коштує Череванин. Він прекрасно розуміє, що “міщанське щастя” Мо-дотова – примара. Усвідомивши гнилість і неміцність усього дворянської держави, вульгарність побуту й моралі чиновників, Череванин у той же час відчуває недостатню силу прогресивного руху 60-х років, неповну розвиненість класових протиріч у Росії. Звідси глибока трагедія різночинця Череванина, його “кладбищенство”, свідомість безперспективності демократичної інтелігенції. Звідси й розчарування у всьому, невір’я в корисність праці й боротьби, скептицизм стосовно майбутнього покоління: “Про кого ж піклуватися; для кого клопотати? Уже не для чи майбутнього покоління трудитися?… От ще діалектичний фокус, пункт божевілля, добросерда дичина! Часто від кращих людей чуєш, що вони працюють для майбутнього,- от чудніст-те! Адже ми тоді не буде?”
Тільки один раз Павло Петрович пустився було в змагання з нігілістом із приводу модного в той час питання про права остзейских дворян…
Мова йде про дворян прибалтійського краю (тобто Эстляндии, Курляндии й Лифляндии). Остзейские дворяни займали вкрай реакційну позицію в питанні. про звільнення селян. У Прибалтиці скасування кріпосного права було здійснено раніше, ніж в іншій частині Російської імперії, але селяни були звільнені без землі. Коли в 50-х роках XIX столітті почалася підготовка селянської реформи в російських губерніях, остзейские барони, побоюючись, що їм також прийде дати землю своїм раніше звільненим селянам, доводили, що приватна собственна й, на землю є невід’ємним привілеєм ТІЛЬКИ дворянства
“Остзейский” спосіб звільнення селян білийі землі був засуджений передовою російською громадськістю. На хижацький характер “прав” і привілеїв остзейских баронів указував, зокрема, II Г. Чернишевський. У прокламації “Панським хрести Янам від їхніх доброзичливців уклін” (1861) він зі збурюванням писав, що, якщо земля залишиться власністю поміщика, пан у будь-який час може прогнив, селянина з його наділу, і тоді для селянина залишиться один шлях-.іти в найми до того ж поміщикові, тобто у вічну кабалу. “Є такі погані землі, Де вуж давно заведений цей порядок”, – писав Чернишевський, називаючи при цьому міста Ригу, Ревель і Мнтаву. Зовсім ясно, що мова йде про прибалтійський край і остзейском способі “звільненні” селян
У той час (тобто в 1858-1861 роки) усяка спроба привселюдно критикувати права остзейских дворян прирівнювалася правлячими колами до критики положень найвищих рескриптів. Так, наприклад, коли й тім же номері журналу “Син батьківщини”, де були надруковані рескрипти, у розділі фейлетонів з’явилася невелика, зовсім необразлива статейка про поземельну власність в Остзейских губерніях ( щоскладається з одних голих фактів, без узагальнень і висновків), те цього збігу виявилося досить для того, щоб журнал був запідозрений у зловмисній тенденційності. Цензорові Бекетову, що підписав помер, було запропоновано подать вотставку.
Іноді Базарів відправлявся на село й, жартуючи як звичайно, вступав у бесіду з яким-небудь мужиком. “Ну,- говорив він йому, – викладай мені свої погляди на життя, братик: адже у вас, говорять, вся сила й майбутність Росії, від вас почнеться нова епоха в історії, – ви нам дасте й мову теперішній, і закони”. Мужик або не відповідав нічого, або, вимовляв., слова начебто наступних: “А ми могим… теж, тому, значить… який покладений у нас, приблизно, боковий вівтар”.- “Ти мені розтлумач, що таке є ваш мир? – перебивав його Базарів, – і чи той це самий мир, що на трьох рибах коштує?”
– Це, панотець, земля коштує на трьох рибах, – заспокійливо, з патриархально-добродушною співучістю пояснював мужик, – а проти нашого, тобто, миру, відомо, панська воля; тому ви наші батьки
Саме так говорили в дійсності ідеологи слов’янофільства, хоча реальних підстав для того, щоб уважати селянство однієї з рушійних сил історичного процесу, вони самі не бачили. Базарів знає, що мужик ще безграмотний, темний, наївно вірить у те, що земля “на трьох рибах коштує”. Тому, колись чем. вести мову про силу й майбутність російського мужика й про інші високі матерії, треба його освітити й розбудити його свідомість
Схожі твори:
- Теми, підказані життям (збірка “Над берегами вічної ріки”, цикл “Пам’яті безсмертна діорама”) Ліна Костенко – видатна українська поетеса, лірик, глибокий філософ, що намагалася ніколи не зраджувати своїм принципам і своєму покликанню. Вона належала до покоління шістдесятників – покоління, яке після довгої боротьби нарешті знайшло у собі сили заговорити про національні цінності та ідеали, і стала справжньою гордістю та окрасою української літератури. Світосприйняття...
- АЛЬБЕРТІ, Рафаель (1902 – 1999) АЛЬБЕРТІ, Рафаель (Alberti, Rafael – 16.12.1902, с. Пуерто-де-Санта-Марія – 27.10.1999, там само) – іспанський поет і драматург. Народився 16 грудня 1902 р. у Пуерто-де-Санта-Марія, що у провінції Кадіс, у сім’ї комівояжера, освіту здобув у єзуїтській колегії. У 1917 р. разом з родиною переїхав у Мадрид, де навчався...
- Мішель Рафаель французький письменник Народився у фамільному замку Рафаель неподалік від Бордоіль. Батько зробив всі, аби тільки син одержав чудове класичне і юридичне утворення. Рафаеля з дитячого років засвоїв латинь і грецьку мову, які відкрили йому мир античності В 1558 р. він став радником парламенту в Бордоіль. Тут, у парламенті, він знайшов однодумця й...
- Безсмертна Леся Українка Леся Українка… її ім’я золотими літерами закарбувалося на скрижалях нашої літератури, нашої історії. Ми споруджуємо їй пам’ятники, будуємо меморіальні комплекси, влаштовуємо урочисті концерти на її честь і не підозрюємо, що дух її завжди присутній серед нас. Жінка-борець, жінка, яка “в серці має те, що не вмирає”. Життя Лесі Українки –...
- ВСТУП ДО РОЗДІЛУ “КРАСА СВІТУ В ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ”. МИКОЛА ВОРОНИЙ. КРАСА! НА СВІТІ ЦІМ КРАСА Мета: почати ознайомлення учнів з новим розділом “Краса світу в художньому творі”; вдосконалювати навички свідомого виразного читання, вчити аналізувати прочитане; розвивати зв’язне мовлення, образне мислення, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА 1. Артикуляційна гімнастика – Позіхати із закритим і відкритим ротом....
- “Чому Шекспір є письменником доби Відродження?” Вільям Шекспір є одним з найбільших драматургів і поетів Британії, які коли-небудь жили. Як відомо, часова епоха, під час якої працював і жив даний діяч мистецтва, називається епохою Відродження. Думається, що це і є основною причиною, чому його вважають письменником епохи Відродження. Втім, варто відзначити, що манера письма Шекспіра повною...
- Підтримайте або спростуйте думку: “Найвища краса – це краса вірності” Чи є з-посеред людських чеснот прекрасніша й чистіша, аніж вірність у коханні? Переконана, що ні. Доказів цьому знаходимо чимало як у реальному житті, так й у творах мистецтва. Про це розказують народні пісні, про це оповідають легенди й перекази, на цьому наголошують письменники у своїх творах, про це знає кожен,...
- “Вічна мужність простої людини в паляниці звичайній живе” За всі часи і у всіх народів найбільшою святинею вважався хліб. Коли його не ставало – приходило лихо. Недаремно людина, творячи щоденну молитву, просить Бога: “Хліб наш насущний дай нам сьогодні”. Згадаймо Малайку – героїню повісті М. М. Коцюбинського “Fata Morgana”. Свою долю вона пов’язує з землею, яка дає хліб....
- “В коханні й в слові правда – мій закон” (В. Шекспір) І. Відображення в сонетах еволюції митця (1S4 сонети Шекспіра надруковані у 1609 році; 90-ті роки – оптимістичний період творчості; з 1600 року – перегляд поглядів, визнання нелюдяності суспільного устрою; цим обумовлені зміни настроїв і тем сонетів). ІІ. Головні теми сонетів (ліричний герой розкривається в трьох вимірах: а) у стосунках із...
- СОНЕТИ – ВІЛЬЯМ ШЕКСПІР ВІЛЬЯМ ШЕКСПІР (1564-1616) СОНЕТИ 55 Державців монументи мармурові Переживе могутній мій рядок, І сяятимеш ти в моєму слові, Як те каміння вкриє часу змрок. Війна громаддя статуй перекине, Зітруться в прах каменярів труди, Та образ твій ніколи не загине У полум’ї повстань і ворожди. Наперекір всезабуттю і смерті, Хвалу твою...
- ВІЛЬЯМ ШЕКСПІР (1564-1616) Творчість Шекспіра, якого видатний російський критик В. Бєлінський назвав “яскравою зорею й урочистим світанком ери нового, справжнього мистецтва”, є найвищим досягненням європейської літератури доби Відродження. Якщо могутня фігура Данте позначає собою початок Ренесансу, то титанічна фігура Шекспіра вінчає його кінець і увінчує його в історії світової культури. Спадщина його...
- Вільям Шекспір Сонети Вільям Шекспір Сонети Перекладач: Дмитро Паламарчук Джерело: З книги:Шекспір, Вільям. Вибране. – К.: Школа, 2003 2 Як сорок зим, суворі й невмолимі, Чоло твоє поріжуть молоде, А врода юності більш не цвістиме І вже зів’ялим листом опаде,- Що скажеш ти, де молодості шати? Слова: “Я зберігав недбало їх” Ганебним будуть...
- Твір “Справжня краса людини – краса духовна” Дуже часто ми чуємо таке висловлювання, як “краса врятує світ”. Кожен вкладає у нього своє розуміння, але як правило люди мають на увазі зовнішню красу. Сьогодні, коли телебачення та увесь медійний світ загалом фіксує увагу лише на зовнішньому аспекті краси, насаджуючи штучні цінності и стандарти, якраз саме той момент, щоб...
- Найвища краса це краса вірності Чи є з-посеред людських чеснот прекрасніша й чистіша, аніж вірність у коханні? Переконана, що ні. Доказів цьому знаходимо чимало як у реальному житті, так й у творах мистецтва. Про це розказують народні пісні, про це оповідають легенди й перекази, на цьому наголошують письменники у своїх творах, про це знає кожен,...
- Вільям Шекспір (1564-1616) Про життя геніального англійського поета і драматурга доби Відродження залишилося дуже мало відомостей. Здебільшого вчені спираються на доволі нечисленні документи (записи в церковних книгах, списки учасників вистав, грошові розписки, листи сучасників); на спогади і перекази, які неможливо ні довести, ні спростувати. Достеменно відомо, що народився Ві́льям Шекспі́р у невеличкому місті...
- Вільям Шекспір Приборкання норовливої Вільям Шекспір Приборкання норовливої (Переклад Юрія Лісняка) ДІЙОВІ ОСОБИ У ВСТУПІ: Крістофер Пройд, лудильник. Шинкарка в сільському шинку. Лорд. Лордів паж, перевдягнений на даму. Перший ловчий Другий ловчий Перший слуга при лорді. Другий слуга Третій слуга Перший актор із трупи мандрівних акторів. Другий актор Інші ловчі, слуги та актори. Прислуга...
- Образи різночинців у романі И. С. Тургенєва “Батьки й Діти” і в романі Н. Г. Чернишевського “Що робити?” И. С. Тургенєв і Н. Г. Чернишевський письменники другої половини XIX століття. Обоє автора займалися обществен-але-політичною діяльністю, були співробітниками журналів “Сучасник” і “Вітчизняні записки”. Н. Г. Чернишевський був ідейним вождем, листи-кому кріпосного права. У своїх добутках писате-чи виступили за звільнення народу Головним героя-мі цих двох романів є Е. Базарів і...
- Вільям Шекспір. Сонети. “Гомлет” ВІДРОДЖЕННЯ Вільям Шекспір. Сонети. “Гомлет” Славетний англійський письменник Вільям Шекспір (1564-1616) народився в родині заможного городянина, ремісника і торговця Джона Шекспіра у Стратфорді-на-Ейвоні, провінційному містечку середньої Англії. Навчався у граматичній школі, де викладали латинську і грецьку мови, літературу й історію. Після закінчення школи Шекспір допомагав батькові в різноманітних справах, потім...
- “Краса природи і краса нашої душі” Є чимало таємничої чарівності в творіннях природи. Незлічимі природні багатства всього світу. Багатоводні річки, безкраї ліси, високі гори, родючі поля, безцінні скарби надр. Але найголовніше багатство – це люди. Чудові люди, справжні творці людського щастя. Який прекрасний світ, в якому я живу! І восени, і взимку, і навесні, і влітку...
- СОНЕТ 143 – Вільям Шекспір (1564-1616) Буває іноді, щоб упіймати Шкідливу курку там або курча, Дитину опуска додолу мати І тільки й думає про втікача. Дитя волає, щоб вернулась мати, Вмивається невтішними слізьми. Дихнути ж мамі не дає пернате, Під самим носом тріпає крильми. Так мчиш і ти за мрією в погоні, Надіючись впіймать її колись....