Самовідданість і патріотизм російського народу в романі Л. Н. Толстого “Війна й мир”
1. Поняття почуття патріотизму. 2. Самовідданість російського народу. 3. Патріотизм і героїзм дворянства. 4. Антинародний настрій аристократії 5. Роль Андрія Болконского в романі. Патріотизм – особливе почуття, що живе в душі людини.
Це відданість і любов до вітчизни, своєму народу, готовність до жертв і подвигів в ім’я її. Ці світлі почуття издревле властиві народним масам. Окрилений почуттям патріотизму, народ робив в істині дивні речі – піднімався на боротьбу з ворогами й перемагав, незважаючи ні на переваги ворога, ні на умови бою.
І в таких випадках на захист країни піднімалися не тільки воїни, але й простий народ. Створення Л. Н. Толстим роману-епопеї, присвяченого мужності російського народу, також можна вважати проявом патріотизму. Удвох добутку автор визнає вирішальну силу в історичному процесі саме за народом У своєму баченні історичної дійсності Толстой був найбільш близький
Тим більше що ідея створення роману виникла в письменника під впливом настроїв 60-х років XIX століття, під час, коли початок формуватися рух революційних демократів. Починаючи своє оповідання, Толстой описав у вступі роману перші зіткнення російських і французьких військ в 1805 році. Були досить точно описані Шенграбенское й Аустерлицкое бою, у яких російські війська потерпіли поразка Але й в описі програних битв письменник не забуває про мужність солдатів і командирів.
Із симпатією розповідає автор про П. И. Багратіона, поведшем свої війська в битву під селом Шенграбен. Є ще один непомітний герой – капітан Тушин, людина просте й скромне, поділяюче життя й погляди солдатів. Начальство виявило своє невдоволення касаемо невміння дотримувати парадний військовий устав. Але в бої саме Тушин демонстрував героїзм, доблесть і мужність – із жменькою солдатів він утримував протягом тривалого часу зміцнення, незважаючи на серйозний натиск із боку супротивника, що не очікував “зухвалості стрілянини чотирьох ніким не захищених гармат”.
З непоказною, некрасивою зовнішністю, але із прекрасною й чистою душею патріота з’являється перед читачем Тимохін, “чия рота одна удержалася в порядку”. При цьому солдати не бачать змісту в боях на чужих територіях і не можуть ненавидіти солдатів ворожої армії, та й роз’єднані офіцери не в змозі донести до підпорядкованих необхідність ведення бойових дій. Інший стан виникає в солдатів і офіцерів, після того як армія Наполеона починає рух Вроссии. Ця війна стає народної, визвольної, і в ній бере участь вся велика країна. На підтримку російської армії стають всі чини й стани: купці й селяни, дворяни й мастеровой люд.
“Від Смоленська до Москви у всіх містах і селах російської землі” піднялися люди й пішли на свого ворога. Девізом визвольного руху в Росії стало висловлення: “Краще знищити, але не дати ворогові”. Купці на шкоду своїй справі стали відмовляти в допомозі французької армії. Читач може згадати поводження купця Ферапонтова.
Він забуває від особистих цілях у трагічну для своєї країни мінуту, і це патріотичне почуття ріднить простих людей і багатого купця:”Тягни всі, хлопці… сам запалю”. Подібним стає й патріотичний порив Наташи Ростовой напередодні здачі Москви Наполеонові.
Таке почуття було властиво дворянам, що зберегли національні традиції. Андрій і Марья Болконские, Наташа Ростова, Пьер Безухов – улюблені герої письменника. Саме на прикладі двох сімей – Болконских і Ростових – Толстої показує самовідданість російського дворянства Ці сім’ї як ніякі інші були близькі російському народу, поважали й любили природу й культуру своєї країни. Їхні моральний^-моральні-національно-моральні запити під час важких для країни подій і лягли в основу злагодженого патріотичного пориву. Це і є “схований патріотизм”, що виражається в діях, а не в словах.
Завдяки цьому почуттю розуміли все, що здача Москви в руки ворога не боягузтво й не зрадництво, а пекуча потреба “Під керуванням французів не можна було бути: це було б гірше всього. Вони їхали й до Бородінського бою, і ще швидше після нього”. Піднімалося нестримною могутньою хвилею народний партизанський рух: “Дрюк народної війни піднялася із всею своєї грізної й величної силою. “І благо того народу…
Який у мінуту випробування, не запитуючи про те, як за правилами надходили інші в подібних ситуаціях, із простотою й легкістю підніме перший дрюк, що попався, і гвоздит нею доти, поки в душі його почуття образи й мести не заміниться презирством і жалістю”. Показує тут Толстой багато різних доль: і долі партизанських загонів Долохова й Денисова, і долю простого дячка, що об’єднав своєю волею теперішню лісову армію, і старостиху Василису, що винищила сотні ворогів Зовсім з іншими почуттями описує письменник поводження аристократії. Ясно видно презирство до людського класу, що далеко ушли від рідного народу. Бездушшя, заздрість, жорстокість і недоумкуватість – ярчайшие характеристики завсідників салону мадам Шерер. Придворні плітки й складні інтриги, плітки й кар’єрний рот становлять основні життєві інтереси цих людей Саме ця бездушна юрба виступала проти призначення на командуючий пост “старого” М. И. Кутузова.
До цієї катеГореї антипатріотично настроєних людей ставляться й Борис Друбецкой, і Берг, що потрапили в армію тільки заради службової кар’єри, заради бажання стати командуючими над масами. Андрій Болконский характеризував їх такими словами: “Вони зайняті тільки своїми маленькими інтересами й чекають тільки мінуту, щоб одержати зайвий хрестик або стрічечку”. Цей герой займає особливе місце в загальній композиції роману.
Він довго й складно шукає сенс свого життя, але стає теперішнім героєм завдяки любові кродине. Він прагне жити для інших, щоб “не для мене одного йшла життя моя”. У важкий воєнний час князь проявляє себе щирим патріотом і офіцером, що береже свою честь воїна. Він завойовує симпатії підлеглих йому солдат, які ласкаво кличуть його “наш князь”, пишаються ним і люблять свого командира. Але не тільки польові бої народжують героїв.
Пьер Безухов бореться з ворогами в захопленій Москві. Він проявляє кращі сої щиросердечні якості й кидається на допомогу дівчині, армянке, саме через цього й потрапляючи вплен. Він не міг залишатися байдужим до чужих страждань, і сам не розуміючи того, ішов на героїчні вчинки.
У цих образах, до яких автор ставиться із симпатією й любов’ю, і є теперішні герої. Перебороти сумніви й вистояти під час боїв їм допомогла невидима сила, що виходить від сотень жителів російської землі, і ім’я цієї сили – патріотизм
Схожі твори:
- Народ у романі-епопеї Л. М. Толстого “Війна і Мир” 1867 рік. Л. М. Толстой закінчив роботу над епохальним романом своєї творчості “Війна і мир”. Автор зазначав, що у “Війні і мирі” він “любив думку народну”, поетизуючи простоту, доброту та моральність російської людини. Цю “думку народну” Л. Толстой розкриває, зображуючи події Вітчизняної війни 1812 року. Не випадково Л. Толстой описує...
- Три покоління Болконських у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” Тема батьків і дітей, тема зміни поколінь, є традиційною для російської літератури: І. С. Тургенєв – “Батьки і діти”, А. П. Чехов – ” Вишневий сад “, М. Є. Салтиков-Щедрін – “Пани Головлеви”, І. О. Гончаров – “Звичайна Історія “. Л. М. Толстой теж не є виключенням. У центрі роману...
- 1812 рік у зображенні Л. Н. Толстого (по романі “Війна й мир”) Роман “Війна й мир” був задуманий Л. Н. Толстим як історія про декабриста, повертающемся після амністії в 1856 році. Але чим більше письменник працював з архівними материалами, тим більше він розумів, що, не розповівши про саме повстання й про війну 1812 року, не можна написати цей роман. Так задум поступово...
- Як Л. Толстой розуміє патріотизм? (За романом “Війна і мир”) Патріотизм, на думку Л. М. Толстого, не голосні слова, не гучна діяльність і метушливість, а просте і природне почуття “потреби жертви і жалю при усвідомленні загального нещастя”. Це почуття – спільне в Наташі і П’єра, воно володіло Петею Ростовим, коли він радів, що потрапив у Москву, де незабаром буде бій;...
- “Думка народна в романі Л. Н. Толстого “Війна й мир” Одна з основних тем роману “Війна й мир” – “думка народная”. Л. Н. Толстой одним з перших у російській літературі поставив собі метою показати душу народу, її глибину, неоднозначність, велич. Тут нації виступає не безликою юрбою, а цілком розумною єдністю людей, двигуном історії – адже по його волі відбуваються докорінні...
- Зображення Вітчизняної війни 1812 року у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” І. Вітчизняна війна 1812 року – справедлива національно-визвольна війна для Росії. ІІ. Духовне єднання народу. 1. Виступ всього народу на боротьбу з загарбниками (почуття любові до батьківщини, що охопило всі прошарки населення; прості російські люди, що чинять опір ворогові – селяни Карпо й Улас, старостиха Василиса, купець Ферапонтов). 2. Засудження...
- Протиставлення щирого і помилкового патріотизму у романі Л. М. Толстого “Війна и мир” Головна тема роману “Війна і мир” – зображення подвигу російського народу у Вітчизняній війні 1812 року. Автор говорить у своєму романі і про вірних синів батьківщини, і про лжепатріотів, що думають тільки про свої корисливі інтереси. Толстой використовує прийом антитези для зображення як подій, так і героїв роману. Так, у...
- Історична концепція Л. Н. Толстого і її відбиття в романі “Війна й мир” Весь роман Лева Миколайовича Толстого побудований на протиставленнях (згадаємо хоча б назва добутку). І у своєму розумінні історії Толстой відрізняється від традиційних істориків. Письменник не погоджується із усяким, хто вважає, що особистість визначає історичний процес. Ці твердження, у значній частині, опиралися на навчання Гегеля, що затверджував, що провідниками світового розуму...
- Народ і влада в романі Толстого “Війна і мир” Якщо довіритись вислову, що історію творять видатні особистості, то варто сказати, що все величне в світі вершиться саме ними. Це стосується і літератури, і мистецтва, і науки, і, певно, всіх інших галузей життя. Але видатні особистості не падають із неба, а виховуються тут, на Землі. А серед титанів XIX століття...
- Народ і влада у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” Якщо довіритись вислову, що історію творять видатні особистості, то варто сказати, що все величне в світі вершиться саме ними. Це стосується і літератури, і мистецтва, і науки, і, певно, всіх інших галузей життя. Але видатні особистості не падають із неба, а виховуються тут, на Землі. А серед титанів XІX століття...
- Філософські проблеми в романі Л. Н. Толстого “Війна й Мир” “Війна й мир” була написана в 60-е року XIX століття. Уряд Олександра I отменило кріпосне право, але не дало крестьянам землі, вони бунтували. Росія й Захід, історичні долі Росії і її народу – це були самі злободенні питання часу. Вони постійно хвилювали Товстого. Лев Миколайович завжди був проти революции, він...
- Образ Пьера Безухова (по романі Л. Толстого “Війна й мир”) Образ Пьера Безухова, як і всіх позитивних героїв Толстого, дається в розвитку. Товстої показує, як протягом 15 років під впливом умов російського суспільно-політичного життя й дворянського побуту формується світогляд майбутнього декабриста, складається його характер. Незмінної залишається тільки доброта Пьера, його щирість, почуття правди, стремление перешикувати на розумних початках життя російського...
- Філософські проблеми у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” Війна і мир” була написана в 60-і роки XІX століття. Уряд Олександра І скасував кріпосне право, але не дав селянам землі, вони бунтували. Росія і Захід, історичні долі Росії і її народу – це були самі злободенні питання часу. Вони постійно хвилювали Толстого. Толстой завжди був проти революції, але сподівався...
- Народ і особистість у романі Л. Н. Толстого “Війна й Мир” Немає величі там, де немає простоти, добра й правди. Великий письменник і філософ Лев Миколайович Толстой виводить свою теорію про роль особистості в історії. Полемізуючи з тімі вченими, що створили культ великої личности, історичного героя, з волі якого відбуваються світові події, Толстой утверждает, що хід світових подій передіпреділовий понад, і...
- Образи жінок у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” Величезна популярність таланта Толстого давно переступила кордони країни. Його знає увесь світ. Недарма Горький писав: “Не знаючи Толстого, Достоєвського, не можна вважати себе знаючим свою країну, не можна вважати себе культурною людиною”. У чому причина неминущого інтересу до роману? Що змушує звертатися до нього людей різних націй, віддалених від його...
- Кутузов і Наполеон у романі Л. Н. Толстого “Війна й мир” Роман Л. Н. Толстого ” Війна й мир” є, на думку відомих письменників і критиків, “найбільшим романом у світі”. “Війна й мир” це роман-епопея, що оповідає про знаменні й грандіозні події з історії країни, що висвітлює важливі сторони народного життя, погляди, ідеали, побут і вдачі різних шарів суспільства. Основним художнім...
- Правда про війну у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” “Війна і мир” – Російська національна епопея, у якій знайшов відображення національний характер російського народу в той момент, коли вирішувалася його історична доля. Л. Н. Толстой пропрацював над романом майже шість років: з 1863 по 1869 рр.. З самого початку роботи над твором увагу письменника привернули не тільки історичні події,...
- П’єр Безухов у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” П’єр Безухов – один з улюблених героїв Толстого. Життя П’єра – це шлях відкриттів і розчарувань, шлях кризовий і багато в чому драматичний. П’єр – натура емоційна. Він розумний, любить віддаватися мрійливому філософствуванню, винятково добрий і неуважний, одночасно його відрізняють слабкість волі, відсутність ініціативи. Головна риса героя – шукання заспокоєння...
- Образ Миколи Ростова у романі Л. Н. Толстого “Війна і мир” У романі “Війна і мир” Лев Миколайович Толстой знайомить читачів з дуже великою кількістю персонажів, як придуманих самим письменником, так і зображенням реально існуючих історичних особистостей. І це безліч персонажів допомагає читачеві зануритися в світ, який існує на сторінках роману. Існують у романі герої, які викликають у читача почуття любові...
- Зображення вищого світу у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” У романі “Війна і мир” Л. М. Толстой з усією суворістю вершить моральний суд над вищим світлом і бюрократичною верхівкою самодержавної Росії. Цінність людини, на думку Л. М. Толстого, визначається трьома поняттями: простота, доброта і правда. Моральність, як вважає письменник, – це вміння відчути своє “я” як частини загальнолюдського “ми”....