С. Маршак. “Дванадцять місяців”. Підлабузництво підлеглих та необмежена влада – головні причини спотворення характеру принцеси
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 5 КЛАС
I семестр
ЛІТЕРАТУРНА КАЗКА
(17 годин)
УРОК № 28
Тема. С. Маршак. “Дванадцять місяців”. Підлабузництво підлеглих та необмежена влада – головні причини спотворення характеру принцеси
Мета: поглибити знання учнів про аналіз драматичного твору та образів-персонажів; розвивати логічне мислення, творчу уяву; сприяти становленню гуманних стосунків між людьми, виховувати самокритичність, прагнення до самовдосконалення.
Обладнання: портрет письменника, різні видання п’єси-казки,
Теорія літератури: драматичний твір, діалоги, монологи, репліка, образ (герой, персонаж, дійова особа).
ХІД УРОКУ
I. Мотивація навчальної діяльності школярів
– Ось і добігає кінця наша чарівна подорож сторінками п’єси-казки С. Маршака “Дванадцять місяців”. Нам сподобалися брати – місяці – такі різні, але й однакові, бо кожен займається своєю справою, ретельно виконує свої обов’язки, виявляє співчуття до добрих людей. Пасербиця за свою доброту, працьовитість і ввічливість заслужено отримала нагороду, а Баба з Дочкою були
II. Оголошення теми й мети уроку
III. Формування навчальних умінь та навичок, використання отриманих знань
1. Складання порівняльної таблиці-характеристики Пасербиці та Баби з Дочкою
Пасербиця | Баба та її Дочка |
Добра, привітна, ввічлива, весела, працьовита, дбайлива, добре ставиться до природи, до всього живого. “Робітниця – золоті руки!”, “Красуня – очей не відведеш!” | Злі, жадібні, безсердечні, лайливі, нечесні, егоїстичні, нерозумні |
2. Проблемне запитання
– Хто, на вашу думку, має більше негативного у собі – Баба чи її Донька? (Баба переживає за свою доньку, дбає про неї. Донька ж ладна відправити заради своєї користі матір у ліс, на загибель, вона зовсім не поважає рідних, старших.)
– Що схожого і що відмінного між пасербицею з казки “Пані Метелиця”, Попелюшкою з однойменної казки Ш. Перро та Пасербицею з “Дванадцяти місяців”? (Усі дівчата – сироти, бідні, потерпають від мачух та їхніх дітей; працьовиті, добрі, ввічливі. Пасербиць з “Пані Метелиці” та “Дванадцяти місяців” змушують виконати складне й небезпечне для життя завдання, яке може призвести до загибелі; Попелюшку ж усього лиш не беруть на бал.)
3. Колективна характеристика Принцеси з наведенням прикладів, обгрунтуванням
4. Проблемні запитання та ситуації
– Усі названі риси характеру Принцесі – зі знаком мінус. А чи є у неї щось позитивне? (Розум, здатність змінюватися на краще, здоровий глузд, згодом – презирство до підлабузників)
– Що зробило Принцесу саме такою? (Необмежена влада, брак досвіду, відсутність справжніх наставників)
– Титул короля, королеви – це не лише багатство, слава, виконання усіх побажань. Це – безліч обов’язків, обмежень, умовностей. Дуже часто коронована особа не має права навіть обрати собі пару до душі. Багато в чому їй доводиться керуватися державними інтересами, а не власними почуттями. Тому багато королів, королев, принців та принцес вважали себе нещасними (та й були ними насправді).
Продовжте речення
– Якби принцом (принцесою) був (була) я…
– Хто з героїв казки говорив правду Принцесі (або намагався)? (Солдат, Січень, Лютий, пізніше Професор)
– Що Професор попросив у Січня і чому? Як це його характеризує? (Професор намагався навчити Принцесу, але не міг протистояти її лінощам та примхам, бо це загрожувало його життю. Йому доводилося погоджуватися навіть із нісенітницями – 32 грудня і под. Врешті-решт, це йому набридло, і він “збунтувався” – відмовився погоджуватись із дурницями, як цього вимагала Принцеса. Професор попросив у Січня, щоб все стало на свої місця, все робилося за правилами.)
– Як автор ставиться до своїх героїв? (Пасербицю любить, співчуває їй; Бабу, Дочку і Принцесу засуджує; сміється над підлабузницьким оточенням Принцеси; милується природою у всіх її виявах.)
5. Усний твір
Стислий переказ казки (або епізоду) від імені одного з героїв (бажано другорядних, ніби безсторонніх, за принципом – збоку видніше).
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
Спробуйте в перекладі казки С. Маршака “Дванадцять місяців” (переклад з рос. Н. Забіли) знайти суттєву помилку (за відповідь – 12 балів). (В оригіналі – підсніжники, білі квіти (так і на малюнку), а в перекладі згадуються проліски, сині квіти, які виростають пізніше, ніж підсніжники.)
V. Домашнє завдання
Підготуватися в групах до захисту проекту “У природи немає поганої погоди”.
VI. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Передай мікрофон”
Продовжте фразу.
– Найпереконливішою на уроці була відповідь…
– Найцікавішою була розповідь…
– Я задоволений (задоволена) тим, що…
Методична примітка-порада
Під час застосування інтерактивного прийому “Мікрофон” запитання заздалегідь пишуться на дошці і ті учні, хто бажають, відповідають на одне з них (можна й за викликом учителя). Інтерактивний прийом “Передай мікрофон” – учні передають мікрофон одне одному (за вибором або кожному без винятку) після того, як висловляться.