Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”
1. Історія створення роману. 2. Структура добутку. 3. Історичні паралелі вромане. Я зараз весь під враженням від “Майстра й Маргарити”. Це – величезний добуток виняткової художньої сили й глибини. Мені особисто воно дуже близько за своїм духом.
М. М. Бахтин “Під час хвороби він мені диктував і виправляв “Майстра й Маргариту”, річ, що він любив більше всіх інших своїх речей. Писав він її дванадцять років. …Коли наприкінці хвороби він уже майже втратив мовлення, у нього виходили іноді тільки кінці або початку слів. Був випадок,
” Він кивнув з таким видом, що й “так”, і “ні”. Я сказала: “Майстер і Маргарита”? Він, страшно обрадуваний, зробив знак головою, що “так, це”.
І видавив із себе два слова:” щоб знали, щоб знали””, – згадує третя дружина письменника Е. З. Булгакова. Її щоденникові записи свідчать про те,
Друга редакція була створена до 1936 року, третя – у другій половині 1936 року, а через рік з’явилася назва “Майстер і Маргарита”. У травні-червні 1938 року повний текст уперше був передрукований. Автор правил роман до самої смерті й закінчив на фразі Маргарити: “Так це, стало бути, літератори за труною йдуть?
” На жаль, автор не побачив його надрукованим. Вийшов роман тільки через двадцять шість років після смерті автора, в 1966 році Е. С. Булгакова зберегла рукопис роману й буквально зібрала його по шматочках: частина виправлення залишилася винятково в пам’яті дружини письменника. Тим, що роман не канув у забуття, ми зобов’язані філологові А. 3. Вулису, що, прочитавши рукопис Булгакова, що зберігалася в його вдови, домігся публікації в журналі “Москва”. Окреме видання роману випустили в 1973 році. Книга викликала багато суперечок як серед критиків, так і серед читачів “Майстер і Маргарита” – багатоплановий, поліфонічний роман-епопея з фантастичним сюжетом.
На думку критиків, у цьому романі автор синтезує всілякі літературні жанри й напрямки. Меннипеей його можна назвати тому, що в ньому сполучається сатира й філософія, фантастика й пародія. Вивчення різних редакцій роману дозволило зробити висновок, що час, описаний у романі, – травень 1929 року, символічно.
Закінчення читання роману для друзів Михайло Олександрович закінчив 15 травня, у свій день народження Це підкреслює автобіографічність роману. Необхідно сказати про незвичайність побудови роману, оригінальності сюжету. У добутку відтворена історична епоха того часу до дрібних подробиць. У дружньому колі, яким автор читали глави свого добутку, кожний розумів, хто з’явився прототипом того або іншого персонажа, для нас же, на жаль, не всі діючі особи співвідносяться з історичними особистостями Навряд чи не знайомому із критикою читачеві відомо, що одним із прототипів Рюхина, Сашки-Бездарності був В. В. Маяковський, а прототипом Івана Бездомного – поет А. І. Безименський.
Маяковський і Безименський сварилися й сперечалися один з одним, висміювали один одного в епіграмах так, що для сучасників їхні імена були притчею в мовах. Роман став історичним літературним пам’ятником Москви, у ньому багато картин життя москвичів, але не можна однозначно називати його міським, побутовим. Сам автор колись дав йому визначення “фантастичний”, також у ньому є присутнім яскрава любовна лінія, порушені філософські питання й, безсумнівно, є сатира Існує три концепції прочитання роману: історико-соціальна (В. Я. Лакшин), біографічна (М. ПРО. Чудакова) і естетическая з історико-політичним контекстом (В. И. Німців).
Перед написанням роману Булгаков ретельно вивчив демонологію по словникових статтях і книгам М. А. Орлова “Історія зносин людини з дияволом” і А. В. Амфитеатрова “Диявол у побуті, легенді й у літературі середніх століть”, був знаком і із книгою французького історика релігії е. Ренана “Життя Ісуса” (1863) і із книгою немецко-го религиоведа А. Мюллера “Понтій Пілат, п’ятий прокуратор Іудеї й суддя Ісуса з Назарі-Та”(1888). В оповіданні дві лінії Перша розкриває життя Москви 30-х років XX століття, друга, євангельська, розповідає про життя й смерть Христа. Парадоксально, але Євангеліє в Булгакова викладає диявол. Воланд доводить атеїстові Берліозові, що й Христос, і він існували. Завдання Воланда і його звиті в тім, щоб відновити справедливість, а не спокусити на гріх, як традиційно розуміють роль сатани.
Це значить, що істина завжди буде відновлена, справедливість восторжествує, і кожний одержить те, що заслуговує. Пілат – прощення, Маргарита – Майстра, а Майстер – спокій Ця книга повна загадок, і кожний читач шукає їх. Не всі вони знайдені. Але те, що в образі майстра Булгаков вивів себе, своє життя й свою любов безсумнівно.
Увівши в оповідання Майстра й Маргариту, залишивши героїв в остаточному варіанті роману й назвавши їхніми іменами добуток, письменник підкреслює значимість любові вжизни. Події в Москві – це пародійне відбиття подій в Ершалаиме. Пройшло 1900 років, і в день, коли 16 нисана 29 року повинен воскреснути Иешуа Га-Ноцри, 5 травня (22 квітня) 1929 року його бачать Майстер з Маргаритою, звитий Воланда й Понтій Пілат.
Можна говорити про те, що простір московського й ершалаимского мирів зливається воєдино, і зв’язує ці два мири сатана. Тому Майстер, звільняючи прокуратора, завершує й свій роман, і оповідання Воланда. Персонажі-Москвичі повторюють євангельських, наприклад, Иешуа Га-Ноцри й майстри можна назвати двійниками – Иешуа приносить себе в жертву в ім’я істини, Майстер – в ім’я роману Опилате. “Рукопису не горять”, – говорить Воланд Майстрові. Не зГорела й рукопис Булгакова.
Знищивши першу редакцію, він не зміг носити роман у собі, і ця не знищена часом і вогнем книга завжди буде затребувана читачем
Схожі твори:
- Відповіді до теми: роман М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Якою зображена Москва 30-х років у романі Булгакова? Зображуючи Москву 30-х років, письменник дає зрозуміти читачу, що люди обплутані тут ланцюгами всіляких інструкцій, постанов і догм. Так, службовці Управління виловиш змушені співати в хорі, а літературні критики “говорять зовсім не те, що хочуть сказати”. Усі вони – жителі “поганої квартири”,...
- Творчість і кохання в романі М. Булгакова “Майстер та Маргарита” Кохання, милосердя, прощення, творчість – це загальнолюдські поняття, які являються складниками моральності будь-якої людини, будь-якої світової релігії. На цих принципах і базується твір Михайла Булгакова “Майстер та Маргарита”. Цей роман є в деякій мірі автобіографічним, побутує думка, що Майстер – двійник самого письменника. Двійник, але не копія. Кохання між Майстром...
- Що в світ і людину відкрив мені роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”? Михайло Булгаков – письменник з незвичайною долею: основна частина його творів стала відома світові лише через чверть століття після смерті художника. А головна праця всього його життя – роман “Майстер і Маргарита” – приніс письменнику світову славу. У романі “Майстер і Маргарита” Булгаков зачіпає багато проблем побуту та буття, нагадує...
- Творчість і кохання в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” Теми творчості і кохання в романі Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита” досить тісно переплітаються. Ознаки цього з’являються в першій частині роману, коли Майстер знайомиться з Маргаритою і тим самим робить найголовніший внесок в успіх своєї творчості. Любовні стосунки між двома головними героями були наповнені не тільки пристрастю, але і великою...
- Проблеми творчості й творчої особистості в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Роман М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” до деякої міри автобиографичен, оскільки Майстер – двійник Булгакова. Ні, це не тінь автора, не його копія, це – жива особа. Він одночасно схожий і не схожий на свого творця. Але як би там не було, саме Майстрові автор віддав свої заповітні образи...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова Майстер і Маргарита МИХАЙЛО БУЛГАКОВ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ МИХАЙЛО БУЛГАКОВ Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які...
- Майстру даровано спокій (за романом М. Булгакова “Майстер і Маргарита”) Роман “Майстер і Маргарита” М. Булгаков почав писати у 1928 році. Доведений до 15-го розділу, у 1930-му році роман було знищено автором, а у 1932 році він був розпочатий знову. У цьому романі описується життя людей 20-30-х років XX ст. Паралельно з цим описом автор розповідає історію про Понтія Пілата...
- Світ без рум’ян і гриму у романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” У 30-ті роки Михайло Булгаков працює над значним твором – романом “Майстер і Маргарита”. Цей роман приніс автору посмертну світову славу. Цей твір став гідним продовженням тих традицій російської літератури, які стверджували пряме поєднання гротеску, фантастики, ірреального з реальним у єдиному потоці розповіді. Роман став унікальним людським документом тієї епохи...
- Роман М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Також можна помітити, що саме трояндами оточена Маргарита на Великому балу у Сатани (роман М. Булгакова ” Майстер і Маргарита “): “Кровавая мантия сменилась другою – густой, прозрачной, розоватой, и у Маргариты закружилась голова от розового масла.” “Маргарита и не помнит, кто сшил ей из лепестков бледной розы туфли, и...
- Сюжетна побудова роману Булгакова “Майстер і Маргарита” Талант художника був у Булгакова від бога. І те, яке цей талант одержував вираження, багато в чому визначалося й обставинами навколишнього життя, і тим, як складалася доля письменника. На початку 20 – х років їм був задуманий роман “Інженер з копитом”, але з 1937 року він одержує іншу назву –...
- Майстер – герой роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита Майстер – герой роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” (1928-1940). У велелюдному зібранні осіб, що населяють роман, роль цього персонажа позначена з усією визначеністю. Розділ, в якій з ним зустрічається читач, названа “Явище героя”. Тим часом у просторі сюжету М. займає небагато місця. Він з’являється у 13-му розділі, коли...
- Тема добра і зла в романі Булгакова “Майстер і Маргарита” Основою творчості Михайла Панасовича Булгакова був гуманізм. Письменник не сприймав ту літературу, яка підносила страждання абстрактних, нереальних героїв, проходячи повз правду життя. Тому в своєму останньому романі “Майстер і Маргарита” він завуальовано показав віддалену надію на те, що зло буде покаране, а добро переможе. Тема боротьби добра і зла –...
- Життєвий і творчий шлях російського письменника Михайла Булгакова. Булгаков і Київ. Роман “Майстер і Маргарита” як вершина творчості письменника УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас І семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 15 Тема. Життєвий і творчий шлях російського письменника Михайла Булгакова. Булгаков і Київ. Роман “Майстер і Маргарита” як вершина творчості письменника Мета: допомогти учням визначити основні віхи життєвого й творчого шляху письменника, джерела його...
- “Творчість і кохання в романні Булгакова “Майстер і Маргарита” Маргарита з’являється в романі Булгакова несподівано, немов гроза весною. Про свою першу зустріч Майстер згадує такими словами: “Вона несла в руках бридкі, тривожні жовті квіти. Біс його знає, як їх називають, але вони перші чомусь з’являються в Москві. Квіти дуже чітко виглядали на чорному її весняному пальті. Вона несла жовті...
- Безсмертя і сила кохання у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Маргарита у романі Булгакова… стала Прекрасним, узагальненим та поетичним Образом Жінки, яка Кохає. Цей образ Постає понад шаром сатиричної Повсякденності втіленням живої, Гарячої любові… Л. Яновська Дафніс і Хлоя, князь Ігор і Ярославна, Ромео і Джульєтта… Скільки історій кохання, справжніх і вигаданих, описано у світовій літературі! Та їм не поступається...
- Коротка характеристика добутку Майстер і Маргарита Булгакова М. А “Майстер і Маргарита” – роман, що втілив міркування М. А. Булгакова про сучасність і вічність людини й миру, художника й влади, – роман, у якому дивним образом переплітаються їдка сатира, тонкий психологічний аналіз і філософське узагальнення. “Майстер і Маргарита”, як і більшість творів Булгакова, – у першу чергу роман про...
- Тривоги за долю людства у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Тривоги за долю людства у романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Булгаков працював над романом “Майстер і Маргарита” майже п’ятнадцять років. Ретельно змальовував характерні риси персонажів, добирав деталі – змістовні й виразні, мішав епос із лірикою, а драму з гротеском. Вдосконалював образну систему, відкидав зайве, втілюючи свою відчайдушну надію на...
- Питання з відповідями до роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Що ви знаєте про історію створення роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита”? За написання роману автор узявся 1928 року, коли переживав складний період, пов’язаний із усебічним нападом на йогб п’єси, роман “Біла гвардія”, сатиричні твори. У першому варіанті не було ні майстра, ні Маргарити. Диявол з’являвся у Москві сам. У...
- Тривоги за долю людства в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Булгаков писав роман майже усе ж’пг-тя – і до самої смерті, переробляв і вдосконалював безліч разів. Ідея книги про візит Сатани до радянської Росії з’явилася в письменника на початку двадцятих років, у 1925 році він написав “Інженера з копитом” (початок “Майстра й Маргарити”), та й уся його подальша творчість пов’язана...
- Доля художника в романі М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Доля Михайла Булгакова як доля інтелігента й громадянина залучає мене й моїх сучасників. Трагедія Булгакова в тім, що він жив і затворів у стране, де творець, невизнаний при житті, не визнавався й після смерті. У листі, адресованому Михайлом Булгаковим правительству СРСР, читаєш не каяття, а бажання відстояти свої цивільні права,...