Роман Альбера Камю “Чума” в контексті розвитку світового літературного процессу
Мета уроку: розглянути значення роману-притчі “Чума”, який наближається до міфу і стає загальнолюдським явищем (у тому розумінні, що належить не до однієї якоїсь культури); розвивати в учнів вміння компаративного аналізу творів світової літератури; виховувати інтерес до світового літературного процесу.
Обладнання: слайди картин Їєроніма Босха, картки – тестові питання, картки із проблемними запитаннями.
Епіграф:
Людина мусить залишатися вірною людському в собі; повинна протистояти злу навіть у тому випадку, коли немає
Альбер Камю
ЗМІСТ УРОКУ
І. Слово вчителя
Це роман-притча, тому його загальний зміст набагато глибший від поверхневого шару. Твір має загальнолюдський і “позачасовий” підтекст.
Роман “Чума” з його філософсько-інтелектуальним змістом можна розглядатияк своєрідний авторський монолог, розбитий на окремі партії, вручені різним персонажам, котрі виступають носіями різних сторін авторського Світогляду, різних її аспектів і тенденцій. У цьому розумінні роман – це розмова із самим собою, що, проте, не розбавляє персонажів індивідуальних рис, глибокої
Особливості стилю роману “Чума” ще раз підкреслюють спадкоємність творчості Камю, слідування традиціям поширеного в новітній інтелектуальній прозі жанру, що характеризується універсальністю змісту. “Чума” алегорична, як стародавні міфи, як Біблія, але на відміну від стародавніх притч, які тяжіли до прямолінійних алегорій, вона відзначається смисловою багатозначністю. Читачі знаходять у романі відповіді на свої запитання. Роман-притча “Чума” у цьому розумінні наближається до міфу, стаючи над культурним явищем (у тому розумінні, що належить не до однієї якоїсь, стаючи загальнолюдським явищем.
“Чума” Камю – одна з найвидатніших подій у цьому жанрі, поряд із “Мобі Діком” Мелвілла, “Процесом” Кафки, “Котлованом” Платонова. “Чума” – це й роман-попередження, роман-пересторога, це явище загальнолюдське і надчасове.
Довідковий матеріал на дошці: Притча – повчальна алегорична оповідь, в якій фабула підпорядкована моралі-мотиваційній частині твору. У притчах зосереджена повна дидактична ідея.
II. Робота учнів над вирішенням запропонованих проблемних ситуацій, пов’язаних із вивченням змісту роману
Учні працюють, використовуючи запропоновані картки, дають власну оцінку ситуаціям, в які потрапляють герої роману.
III. Компаративний аналіз роману в контексті світового літературного процесу
А) Камю – Достоєвський – Ніцше.
У діалозі культур використаємо і “діалог мов”.
Идеями християнства пронизано творчество многих выдающихся писателей. Библейскими легендами й образами заполненм произведения Толстого, Достоевского. Эта традиция продолжается в творчестве Булгакова, Мандельштама, Пастернака, Айтматова…
Действительность, окружающий его мир Достоевский воспринимал как некие пророчества из Апокалипсиса, которые уже стали или вот-вот станут реальностью. Раскольникову (“Преступление й наказание”) “грезилось в болезни, будто весь мир осужден в жертву какой-то страшной, неслыханной й вевиданной моровой язве, идущей иа глубины Азии на Европу… Предсказания й интерпретации древних мифов Достоевский вводит в свои произведения для того, чтобы предупредить человечество: оно стоит на пороге глобальной катастрофы, Страшного суда, конца света й виной атому – культ насилия и наживи.
Болезнью мира, бесноватостью считал писатель пропаганду ненависти, нетерпимости й зла во имя добра. Тема духовного воскрешения личности, которую Достоевский считал главной в литературе XIX в., пронизывает все его романы. Достоевский проводит идею, что человек, совершивший грех (умерший для вечной жизни), способен духовно воскреснуть, если уверует в Христа й примет его нравственные заповеди. Духовное возрождение человека через сострадательную любовь й деятельность, улучшение общества через проповедь нравственности й всеединства – такова философская концепция Достоевского. Тема конца света й гибель мира й человека, последующее возрождение й устройство нового мира (золотого века) постоянно соприкасаются друг с другом, переплетаются, составляя единый утопический план писателя переделки Вселенной.
По своим взглядам Достоевскому противостоял Ницше. Ницше стремился создать идеал нового человека – сверхчеловека, призванного уничтожить все лживое, болезненное, враждебное жизни. Его философия должна была занять место того философского нигилизма, приближение которого он видел. Борясь против христианства, Ницше утверждал, что продуктом его является “рабская мораль” – во всяком случае, ему известен лишь “инфантильный, поэтический образ Христа, наделенный сентиментальной мягкостью й пассивностью” (Г. Зигмунд).
Он боролся й против буржуа, мораль которнх считал лживой, й против плебса, угрожавшего, как он полагал, всему благородному й возвышенному. Метафизический лейтмотив ницшеанства имеет следующее содержание: бнтие – зто становление, “вечный круговорот” всего того, что в прошлом уже повторялось бесконечное число раз (“Вечные песочные часы бнтия снова й снова оказываются перевернутими”); идентичное, неизменное Я – такая же фикция, как й истинное бытие. Для современной зкзистенциальной философии важно также й следующее: “Человек, которьій не хочет слиться с толпой, должен прежде всего отбросить свою лень й следовать голосу своей совести, взывающей к вему: “Будь самим собой. Все, что ты теперь думаешь и делаешь, к чему стремишься, – все это не то!” В противном случае ты будешь только манекеном, мыслящим по общему шаблону” (“Несвоевременные размышления”. М., 1906). Этот манекен, мыслящий лишь по общему шаблону, и есть нечто безличное, Мап в философии Хайдеггера.
Іншого змісту й характеру бунт набуває після “смерті бога”, проголошеного Ніцше, хоч насправді, за словами німецького філософа, він “не вбивав бога”, а “знайшов його мертвим у душі своєї епохи”. На цій стадії “метафізичний бунт” переростає в “історичний бунт”, який дедалі більше набирає нігілістичного характеру. Він стає передусім протестом проти історії, що мислиться як дія голих людських сил на земному полігоні, а бунтівники переймаються вірою в можливість її замінити, перетворити відповідно до своїх уявлень про суще й належне.
Найбільш докладно розглядає Камю в “Бунтівній людині” революційний рух Росії від “нігілістів” 60-70-х рр. до сталінської диктатури. Книга створювалася в той час, коли у Франції поширилися відомості про сталінські масові репресії й терор, і значною мірою була реакцією на ці страхітливі злочини. В ній письменник докладно простежує, як “прометеївський бунт” перероджується в цинічний політичний прагматизм і втілюється в терористичну політичну систему, в підмурок якої покладено абсурдну ідеологему: “необхідно задушити свободу, щоб побудувати імперію, а ця імперія в один прекрасний день перетвориться на свободу”. Камю дає нищівну характеристику “радянській імперії”: “Це війни, мракобісся і тиранія, яка тільки відчайдушно клянеться, що стане колись царством “дійсної свободи”.
Б) Міфічний образ чуми і насильницька колективізація, голодомор 1933 року в романі Уласа Самчука “Марія” , Василя Барки “Жовтий князь”, пекельні кола, влаштовані радянською системою своєму народові в романах Івана Багряного “Сад Гетсиманський” і “Тигролови”.
“Чума” Камю та “Чевенгур” Платонова – романи-попередження
(учні аналізують ці твори, не тільки використовуючи знання російської та зарубіжної літератури, а й залучаючи тексти українських авторів).
В) зіставлення з філософським кредо Франса Кафки (за новелою “Перевтілення”).
Учні дають оцінку подіям новели і порівнюють їх із подіями роману “Чума”.
Вчитель демонструє слайди, зроблені з картин Ієроніма Босха, пояснює їхню актуальність сьогодні, їх співзвучність із романом “Чума”.
Які питання ставить перед героями образ чуми:
А) що таке життя;
Б) що значить зберегти гідність перед наступом стихії зла;
В) що значить людське щастя;
Г) що значить релігія.
Які твори світової літератури співзвучні роману Альбера Камю “Чума”?
IV. Домашнє завдання
Підготуватися до характеристики образів доктора Тарру, Понлю, Коттара, скласти розгорнутий план до подій, що відбувалися у зачумленому Орані.
V. Підсумки уроку
Сказати про місце роману “Чума” у світовій літературі, його ідейну спорідненість з іншими творами, його спорідненість з іншими видами мистецтва (висновки підводять учні).
VI. Індивідуальна робота учнів (тестування).
Учні мусять продемонструвати, наскільки уважно вони стежили за ходом двох уроків, наскільки глибоко володіють вивченим матеріалом.
Тестування
1. Що лежить в основі екзистенціалізму?
А) зосередженість на особистості;
Б) ствердження абсурдності буття;
В) заперечення досвіду мистецтва попередніх епох;
Г) претензія на відкриття нових шляхів розкріпаченого слова (“самовитого слова”).
2. Хто з філософів стояв біля витоків філософії екзистенціалізму?
А) Альбер Камю;
Б) Артур Шопенгауер;
В) КарлЯсперс;
Г) Мартін Хайдеггер.
3. Найважливіші поняття філософії екзистенціалізму:
А) життя, узгоджене із законами природи;
Б) поняття свободи вибору;
В) прагнення підкреслити національну специфіку словесного мистецтва;
Г) індивідуалізм;
Д) відчуження.
4. У якому творі Альбер Камю визначив абсурд як “метафізичний стан людини у світі”?
А) “Чума”;
Б) “Міф про Сізіфа”;
В) “Сторонній”;
Г) “Бунтівна людина”. 5. Тематика роману ” Чума”:
А) боротьба з чумою як із хворобою;
Б) боротьба європейського Опору проти фашизму; |і в) зображення людського щастя і нещастя в романі.
Схожі твори:
- Пересторога Альбера Камю роман-хроніка “Чума” “Чума” – роман філософський. Зрозуміло, що на першому плані стоїть філософська проблематика, філософське узагальнено-універсальне трактування зла в контексті людського існування. Саме так осмислюється чума головними героями твору, інтелектуалами Ріє і Тарру. Що ж таке чума? По-перше, це конкретна хвороба. По-друге, це символ біди, яка характеризується певною історичною датою – 194…роком...
- Чума як пряв світового зла у однойменному романі А. Камю Роман Альбера Камю “Чума” є вершиною творчості письменника. У ньому втілилося все, що пережив і осмислив автор у роки сурових випробувань. “Чума” – хроніка одного трагічного року в Орані, центрі французької префектури на алжирському узбережжі Середземного моря. Автор дає детальний опис виникнення і поширення епідемії чуми в місті. Але ненароком...
- “Не розкидайте камiння” (за романом Альбера Камю “Чума”) Роман Альбера Камю “Чума” є вершиною творчостi письменника. У ньому втiлилося все, що пережив i осмислив автор у роки сурових випробувань. “Чума” – хронiка одного трагiчного року в Оранi, центрi французької префектури на алжирському узбережжi Середземного моря. Фiлософський змiст реалiзувався у формi роману-притчi. Автор дає детальний опис виникнення i поширення...
- Людина на зачумленій землі – за романом Альбера Камю “Чума” АЛЬБЕР КАМЮ ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ АЛЬБЕР КАМЮ Людина на зачумленій землі (за романом Альбера Камю “Чума”) Протягом своєї тисячолітньої історії людство засвоїло багато страшних уроків. Вічні цінності виявилися непевними, людина – сповненою егоїзму та пристрасті, природа – утіленням апокаліпсису. Але тільки XX століття принесло людству справжнє розуміння марності життя. Друга світова...
- Не розкидайте каміння (за романом Альбера Камю “Чума”) Роман Альбера Камю “Чума” є вершиною творчості письменника. У ньому втілилося все, що пережив і осмислив автор у роки сурових випробувань. “Чума” – хроніка одного трагічного року в Орані, центрі французької префектури на алжирському узбережжі Середземного моря. Філософський зміст реалізувався у формі роману-притчі. Автор дає детальний опис виникнення і поширення...
- “Чума як прояв світого зла в однойменному творі Альбера Камю” Альбер Камю – видатний мислитель, письменник та філософ свого часу. Гадаю, ніхто не заперечуватиме, що Нобелівську премію він отримав саме за свій неймовірний талант, вдумливі твори та несподіваний погляд на речі, який просто не може не зачепити за живе. На мою думку, роман “Чума” є вершиною творчості прозаїка, адже саме...
- Композиція і стиль, художні особливості, значення роману Альбера Камю “Чума” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 40 Тема. Композиція і стиль, художні особливості, значення роману Альбера Камю “Чума” Мета: допомогти учням визначити особливості композиції, індивідуального стилю письменника, ідейно-художні особливості твору та його значення; розвивати навички аналізу прозових творів, висловлення власних...
- Людина на зачумленій землі (за романом Альбера Камю “Чума”) Протягом своєї тисячолітньої історії людство засвоїло багато страшних уроків. Вічні цінності виявилися непевними, людина – сповненою егоїзму та пристрасті, природа – утіленням апокаліпсису. Але тільки XX століття принесло людству справжнє розуміння марності життя. Друга світова війна продемонструвала найстрашніше з того, що є в природі людини як мислячої істоти. Поблякли ікони...
- Метафізика абсурду та етика трагічного стоїцизму в романі альбера Камю “Чума” Мета уроку: розглянути міфічно багатоплановий образ чуми в романі; обговорити антифашистський і екзистенціальний смисл роману; активізувати інтелектуальну та пізнавальну діяльність учнів; виховувати інтерес до вивчення філософських поглядів письменника та світового літературного процесу. Епіграф: “Його стійкий гуманізм, вузький і чистий, суворий і чуттєвий, вів сумнівну у своєму результаті битву проти нищівних...
- Роман Альберта Камю “Чума” художнє осягнення подій Другої світової війни у світлі екзистенціальної філософії І. “Чума” – роман екзистенціалізму. (Література екзистенціалізму зосереджується на особистості, проблемах її існування та відносинах зі світом. Як правило, про блеми буття постають перед людиною у ситуаціях, граничних для життя. У ро мані “Чума” саме така ситуація, коли кожен вирішує цю проблему для себе. Ге рої Камю намагаються боротися з...
- Розвиток мовлення. Написання твору за романом Альбера Камю “Чума” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 41 Тема. Розвиток мовлення. Написання твору за романом Альбера Камю “Чума” Мета: допомогти учням глибше усвідомити філософський, загальнолюдський зміст роману, його ідеї, художні особливості; розвивати зв’язне писемне мовлення учнів, уміння висловлювати думки й аргументувати...
- Роман Альберта Камю “Чума” Роман Альберта Камю “Чума”, за ствердженням автора, є “продовженням того, про що йшлося в попередніх творах, а не розрив з минулими поглядами і не крута їх ломка”. Так і є. Знову точкою відліку є “абсурд”, правда, ще з’являється нове для Камю поняття “бунт” – людський розум прагне перемогти хаос, “абсурд”,...
- Художнє осягнення подій Другої світової війни у світлі екзистенціальної філософії; абсурд і трагічний стоїцизм у романі Альбера Камю “Чума” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 38 Тема. Художнє осягнення подій Другої світової війни у світлі екзистенціальної філософії; абсурд і трагічний стоїцизм у романі Альбера Камю “Чума” Мета: допомогти учням усвідомити екзистенціальний зміст роману, його сюжет, тематику й проблематику; розвивати...
- Чи можна назвати доктора Ріє переможцем у двобої з чумою? (За романом Альбера Камю “Чума”) Роман-притча А. Камю “Чума” побудовано як низку монологів різних героїв, але в цілому розповідь ведеться від імені доктора Ріє. Чому? Спадає на думку, що багато в чому саме Ріє виступає носієм думки автора. Із усіх героїв, які мають не тільки свою історію, але й свої сумніви перед загрозою біди, здається,...
- “Соромно бути щасливим одному. За романом Альбера Камю “Чума” Роман Альбера Камю “Чума ” розповідає про жахливий відрізок з життя невеликого французького містечка Оран. До нещастя для жителів цього міста, в ньому розгорілася епідемія страшного захворювання, чуми, ліки проти якої тоді ще створено не було, і яка відбирала життя у величезної кількості городян. Вмирали літні і зрілі люди, але...
- “Кожен носить чуму у собі” за романом А. Камю “Чума” Роман-притча “Чума” відомого французького письменника А. Камю вважається вершиною його творчої діяльності. Перші його начерки були зроблені ще на початку 1941 року, коли письменник вчителював у Алжирському Орані. Перший варіант роману був завершений у 1943 році, але письменник залишився незадоволеним результатом своєї праці і робота тривала ще чотири роки. Роман-притча...
- Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір у романі Альбера Камю “Чума” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 39 Тема. Проблема вибору людини в межовій ситуації та особистої відповідальності за цей вибір у романі Альбера Камю “Чума” Мета: допомогти учням з’ясувати різні можливості морального вибору людини в межовій ситуації; розвивати навички філософського...
- Життєвий і творчий шлях французького письменника Альбера Камю; його філософські та естетичні погляди. А. Камю й екзистенціалізм УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 37 Тема. Життєвий і творчий шлях французького письменника Альбера Камю; його філософські та естетичні погляди. А. Камю й екзистенціалізм Мета: простежити життєвий і творчий шлях письменника, дослідити вплив ідей філософії екзистенціалізму на творчість А....
- “Не розкидайте каміння” (за романом Камю “Чума”) Роман Альбера Камю “Чума” є вершиною творчості письменника. В ньому втілилося все, що пережив і осмислив автор у роки сурових випробувань. “Чума” – хроніка одного трагічного року в Орані, центрі французької префектури на алжирському узбережжі Середземного моря. Автор дає детальний опис виникнення і поширення епідемії чуми в місті. Але ненароком...
- “Немає на світі таких речей, заради яких варто було відвернутися від того, кого любиш” за романом А. Камю “Чума” Французький письменник А. Камю народився у Алжирі – тогочасній колонії Франції. Своєю творчою діяльністю письменник залишив читачам яскраві модерністські твори. Він філософськи вдивлявся у світ, в якому “немає Бога”, світ, де володарює абсурд. Письменника хвилювали такі важливі питання, як сенс існування людини, її моральний вибір, тема свободи людини у сучасному...