Роль художньої деталі в новелі “Зав’язь”
Григір Тютюнник – великий майстер художньої деталі. Він один з небагатьох міг тонко відчувати й виражати реальну дійсність через окреме слово, речення, образ. Цей засіб письменник вдало використовує в новелі “Зав’язь”. Оповідання на кілька сторінок, а здається, що ми прочитали цілу поему про кохання, побачили життя всього села, встигли полюбити героїв.
Характери головних героїв – Миколи, діда Лавріна і Соні – виписані з надзвичайною виразністю, лаконізмом і тим тютюнниківським гумором, який зігріває душу. Ні онук, ні дід
Зародження кохання Миколки й Соні відбувається на тлі пробудження природи – приходу весни. У народній творчості цій порі року надасться особливе значення. Адже це пробудження всього живого після зимового згасання, що приносить людині довгождану радість, красу оновлення.
Згадаймо ще й таку виразну художню деталь – “листя в садках ще тільки проклюнулося, тому в гіллі рясно миготять дрібні, мов роса, прозеленкуваті крапельки: то зав’язь”. Її письменник вживає після того, коли стає зрозумілим, що Миколка і Соня кохають одне одного.
Пейзаж створює відповідний настрій. Ця деталь повториться ще раз, уже в самому кінці, коли Миколка прийде додому і почує дідові слова: “Ану, лишень, парубче, помагай окурювати садок, бо пропаде к лихій годині уся зав’язь”. Тут певний підтекст: зав’язь є, але ще треба боротись, аби вона не пропала.
Чи пронесуть своє кохання, як першу зав’язь, чистим і великим через усе життя Соня і Миколка, чи не зміліють їхні душі і серця в життєвому вирі? Віримо, що пронесуть, бо стверджує це і Григір Тютюнник, і Миколка: “Я прожогом кидаюся в садок, нагрібаю п’ятірнями сякого-такого труску і розкладаю вогонь аж на межі, щоб тягло дим і на Сомин садок”.
У талановитого майстра художня деталь багата асоціаціями, внутрішнім психологічним, філософським змістом. Завдяки їй перед нами постають яскраві, викінчені образи, відчувається світосприйняття письменника, який вчить нас завжди помічати навколо себе суттєве, а також завжди пам’ятати про вічні моральні істини.
Схожі твори:
- Життєва основа новели “Новина’ Василя Стефаника (Роль художньої деталі) В основу сюжету новели “Новина” В. Стефаника покладена реальна подія, що трапилася в селі Трійці 1898 року. Коли Максим Горький прочитав цю новелу, він сказав: “як коротко, сильно і страшно пише ця людина”. Батько дружини В. Стефаника – Кирило Гаморак, – прочитавши “Новину” та інші новели, сказав: “Не пиши так,...
- Не буває нічого випадкового (роль художньої деталі у повісті О. Купріна “Гранатовий браслет”) Кажуть, що у справді талановитому творі не буває нічого випадкового. І це підтверджує й один із кращих творів світової літератури “Гранатовий браслет” О. Купріна. Багатство пейзажу, тон оповідання, реалістична точність деталей вражає. Але не менш цікавим є значення художньої деталі, її прихований смисл. Так, наприклад, Купрін поступово подає опис подарунків,...
- Значення художньої деталі у розкритті характерів чеховських героїв (за оповіданнями “Хамелеон”, “Товстий і тонний”, “Зловмисник”) А. Чехов (1860-1908) – один із найвидатніших письменників Росії був блискучим майстром коротких оповідань, які вирізнялися глибиною та художньою силою. Неабияку роль у розкритті характерів чеховських героїв, таких неповторних у своїй індивідуальності, відіграє художня деталь. В оповіданні “Хамелеон” поліцейський наглядач Очумєлов йде базарною площею “у новій шинелі і з-клуночком в...
- Роль символічної деталі в оповіданнях А. Чехова Я розповім про романс, який співає Дмитро Іонович Старцев, коли першого свого вихідного дня прямує з Дяліжа до С. Так сталося, що в нашій родині завжди співають, і здебільшого російські й українські романси. Співали і цього, який волею автора вкладений в уста молодого лікаря. Отже, розумієте мої почуття, коли я...
- Новела Косинки “Мати”: психологізм художньої деталі Григорій Косинка (справжнє прізвище – Григорій Стрілець) – найвидатніший новеліст 20-х років. Його новелістичні дебюти в 1920-1922 pp. привертали увагу як письменників, так і літературознавців. Основоположник цього жанру В. Стефаник назве його своїм сином з Дівич-гори. Відповідно до світорозуміння й світовідчуття, Косинка не став слухняним ілюстратором вигаданих владою й критикою...
- Новела Г. Косинки “Мати”: психологізм художньої деталі Григорій Косинка (теперішнє прізвище – Григорій Стрілець) – видатний новеліст 20-х років. Його новелістичні дебюти в 1920-1922 р. привертали увагу як письменників, так і літературознавців. Основоположник цього жанру В. Стефаник назве його своїм сином. Відповідно світорозумінню й світовідчуванню, Косинка не став слухняним ілюстратором вигаданих владою й критикою перемог революційних ідей...
- ФІЛОСОФСЬКІ РОЗДУМИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ХУДОЖНЬОЇ ДЕТАЛІ: ТВОРЧІСТЬ В. ГЕРАСИМ’ЮКА ФІЛОСОФСЬКІ РОЗДУМИ КРІЗЬ ПРИЗМУ ХУДОЖНЬОЇ ДЕТАЛІ: ТВОРЧІСТЬ В. ГЕРАСИМ’ЮКА ПРИКЛАДИ ПЛАНІВ ТВОРІВ Варіант 1 1. Вдумливий син полонин. 2. Міфологія українського духу в поезії В. Герасим’юка: А) символічність творчості; Б) глибинні міфологічніі структури. 3. Філософія життя – філософія поезії. Варіант 2 1. Місце поета в сучасній літературі. 2. Філософські роздуми...
- Визначте художні особливості оповідань А. Чехова: “Людина в футлярі”, “Агрус”, “Про любов”, “Іонич”. Розкрийте роль символічної деталі, психологічного підтексту, відкритого фіналу Визначте художні особливості оповідань А. Чехова: “Людина в футлярі”, “Агрус”, “Про любов”, “Іонич”. Розкрийте роль символічної деталі, психологічного підтексту, відкритого фіналу. .Світ нудних людей… (У пізніх творах Чехов змальовує світ нудних людей, припускаючи гротескне перебільшення, оскільки метою його є не змалювання з натури, а художнє узагальнення, осмислення життя. Це особливо...
- Роль міфа в новелі “Смерть у Венеції” Новела Томаса Манна “Смерть у Венеції” – складний твір, сповнений глибокого символічного й алегоричного змісту. Кожний образ ніби має подвійну природу: його можна сприймати реалістично і алегорично. Важливу роль у новелі відіграють міфічні сюжети й образи, що використовує автор. Але Т. Манн творить свій міф в новелі “Смерть у Венеції”,...
- Роль міфу в новелі Томаса Манна “Смерть у Венеції” Новела Томаса Манна “Смерть у Венеції” – складний твір, сповнений глибокого символічного й алегоричного змісту. Кожний образ ніби має подвійну природу: його можна сприймати реалістично і алегорично. Важливу роль у новелі відіграють міфічні сюжети й образи, що використовує автор. Але Т. Манн творить свій міф в попелі “Смерть у Венеції”,...
- Роль художньої літератури в духовному українців Український народ протягом своєї багатовікової історії створив високохудожню літературу, яка посідає гідне місце в світовій культурі. Українська література має велике суспільно-політичне, пізнавальне і виховне значення, бо в ній показано історію народу, його боротьбу проти соціального і національного гніту, боротьбу за волю та щасливе життя. У літературі правдиво відображена соціальна дійсність:...
- Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 7 КЛАС I семестр ВСТУП УРОК 1 Тема. Вступ. Роль художньої літератури у формуванні життєвих цінностей людини Мета: визначити завдання навчального курсу “Зарубіжна література” в 7 класі, мету вивчення, намітити шляхи роботи; стимулювати учнів висловлювати свої судження про роль літератури в житті людини (пізнавальне знання, емоційний...
- Роль і місце художньої літератури в духовному житті нації Український народ протягом своєї багатовікової історії створив високохудожню літературу, яка посідає гідне місце в світовій культурі. Українська література має велике суспільно-політичне, пізнавальне і виховне значення, бо в ній показано історію народу, його боротьбу проти соціального і національного гніту, боротьбу за волю та щасливе життя. У літературі правдиво відображена соціальна дійсність:...
- Аналіз (критика) оповідання “Зав’язь” Григіра Тютюнника Оповідання Григора Тютюнника “Зав’язь” дало назву його першій збірці, яка вийшла 1966 року. Невеличке оповідання на три сторінки розгортає цілу історію зародження першого кохання на тлі життя повоєнного села (стара хата з цвіллю у вологих кутках, відсутність одягу і палива – взимку тільки на печі можна всидіти, найбільшою мрією дівчат...
- “Деталі у оповіданнях А. Чехова” Чехов виступив справжнім новатором як у прозі, так і в драматургії. Оповідання та повісті письменника вражають відсутністю в них яскравого цікавого сюжету – все відбувається, як у житті. Ті події, які розгортаються на сторінках його творів, становлять лише зовнішню канву, а головне – це внутрішній сюжет, зміна самого героя, його...
- Художні деталі в оповіданні “Дама з собачкою” А. Чехова У наш час, стверджують літературознавці, інтерес до творчості А. П. Чехова неймовірно зріс. Наше завдання, опрацьовуючи текст оповідання “Дама з собачкою”, збагнути секрет надзвичайної популярності та актуальності творів митця. Сьогодні ми зануримося у світ людських пристрастей, спробуємо розкрити систему життєвих цінностей героїв оповідання, зрозуміти їхні вчинки та позицію самого автора....
- Леся Українка незрівнянний майстер деталі В такому творі, як “Камінний господар”, Лесі Українці здавався недоречним ліризм. Вона позбувається зайвої ліричності головним чином усуненням зменшених виразів у мові Долорес і Анни (на зразок “сестриця”), виявів ніжності між подругами (обійми тощо), спогадів про дитинство і скороченням до мінімуму місць, де Долорес виявляє жаль за своїми мріями про...
- Роль вчителя в житті Миколки (за оповіданням “Школяр”) В творі Архипа Тесленка “Школяр” розповідається про долю хлопчика Миколки. В бідній селянській родині він найстарший, і є ще кілька малих дітей. Батьки у нього неграмотні. Автор з симпатією змальовує хлопчика: “Такий школярик гарнесенький був: сумирненький, сором”язливенький, млявенький, як дівчинка”. Хлопчику дуже подобалось вчитися, він був допитливим і жадібним до...
- Проблема історичної та художньої правди в романі “Маруся Чурай” Про Марусю Чурай є багато переказів, написано нариси, розвідки, художні твори. До осмислення феномену її життя і творчості зверталися Г. Квітка-Основ’яненко, М. Старицький, В. Самійленко, С. Руданський та інші. Про цю особистість історія не залишила нам жодного свідчення. За легендою, дівчина мала чудовий голос, написала такі популярні пісні, як “Ой...
- Драматичні пристрасті в новелі “Кармен” Проспер Меріме – відомий французький новеліст і драматург. У його творах – “цілісні” характери, екзотика, захоплюючий сюжет, пристрасті героїв. Проте стриманим і навіть сухим стилем оповіді, ретельно виваженою композицією письменник нівелює романтизм у творі. Ще один улюблений прийом Меріме – це введення оповідача. Він мандрує різними країнами свічу, щоб ознайомитися...