Роль пейзажу у повісті “Fata morgana”
Визначивши в начерку першої частини повісті “Fata morgana” фінальну картину – осінній дощ, Коцюбинський продовжував думати, як досягти композиційної завершеності цієї частини, адже дія починається навесні, а закінчується восени. Очевидно, сам по собі дощ для обрамлення твору не влаштовував його.
І письменник розв’язує питання інакше. Розвиваючи образний ряд метафори, побудованої на схожості за дією (“ідуть дощі” – “йдуть заробітчани”), письменник порівнює їхню ходу з летом журавлів.
А знайшовши цей вдалий троп, Коцюбинський
Пейзаж цей, як і попередній, подано крізь призму сприйняття Андрія Волика: “Перед ним лежав шлях, курни уже, хоч була рання весна. Над шляхом
Образний ряд, який вибудовує письменник у цій пейзажній картині, як і в фіналі, “тримається” на асоціації за схожістю дії. Окремі деталі – шлях, хатина, як і люди, що є частиною цієї картини, – все в русі. Не випадково, очевидно, і хатина Андрія Волика перебуває ніби у дорозі. Життєва дорога головного героя із своїми нещастями, невлаштованістю на цій землі нічим не відрізняється від тяжкого шляху заробітчан. Сумна. І цей сум посилено порівнянням міграції людей з летом журавлів, що кидають рідну вітчизну, шукаючи “теплих” країв. Ця ж місцевість у фіналі змальована майже трагедійно.
Не сповнились надії Андрія Волика на відбудову фабрики, Маланчині мрії на одержання землі. Герої сидять біля вікна і дивляться на дорогу, яка нікуди не веде. Кожна деталь пейзажної картини передає їхній настрій безнадії, кожна деталь виписана, відшліфована до символу: “Ідуть дощі. Холодні осінні тумани клуб чаться угорі і спускають на землю мокрі коси. Пливе у сірій безвісті нудьга, пливе безнадія, і стиха хлипає сум. …Міріади дрібних крапель, мов умерлі надії, що знялись занадто високо, спадають додолу і пливуть, змішанії з землею, брудними потоками. Нема простору…”. Художній простір замкнувся в прямому і переносному значенні.
І якщо на початку твору думка Андрія Волика линула разом із заробітчанами, журавлиним ключем, сподіваючись на краще майбутнє, то зараз і самі заробітчани бачаться інакше: “Йдуть та йдуть, чорні, похилені, мокрі, нещасні, як каліки-журавлі, що відбились від свого ключа, як осінній дощ. Йдуть зникають у сірій безвісті…”.
Письменник, розвиваючи порівняння людей з журавлями, надає йому нового додаткового смислового значення. Каліки-журавлі – І це символ зламаних людських доль, життя, яке не відбулося, мрії, які не справдились. Це продовження; тієї ж теми – теми конфлікту людини із світом, яку письменник розвивав в образах твору. І хатина вже не крокує, вона зупинилась і ніби ридає над гіркотою життя разом з героями: “Тьмяно в хатинці. Цідять морок маленькі вікна, хмуряться вогкі кутки, гнітить низька стеля, і плаче зажурене серце…”.
Письменник не уточнює, чиє воно, героїв чи, може, цієї ж хатини. Завдяки персоніфікації природних явищ, посиленню деталей тропами Коцюбинському вдається розгорнути пейзаж у цілу метафору, в яскравий монументальний символічний образ художнього простору, який підсумовує, узагальнює ідею твору. Не тільки фінальний пейзаж першої частини повісті, а й інші написані в імпресіоністичній манері.
Поставивши за мету відтворити настрій, атмосферу передреволюційного села, Коцюбинський весь час і пейзаж передає в русі, мінливості вражень, що відповідало його художньому задуму – передати надії, сподівання селян, які наче хвилями поширюються сільськими просторами, то піднімаючись, то спадаючи.
Це стосується і вже згадуваних картин й інших, які є у творі. Але найбільш яскраво імпресіоністична техніка відчутна в такому пейзажі: “Сонце сідало червоно. Вікна горіли, як печі, стіни хаток стали рожевими, по білих сорочках розлилось червоне світло. Здалеку йшла на село хмара куряви. Вона все наближалась, росла, здіймалась до неба, врешті сонце пірнуло в неї і розсипалось рожевою млою. …В рожевому тумані, мов тіні, сновигали діоди, з’являлись і щезали неясні обриси хат, у морі овечого лементу гинули всякі згуки, весь цей гармидер нагадував сон. Ззаду отари йшов чорний чабан, високий, ще більший від непевного світла, немов міфічний бог, ляскав пугою і кричав диким, грубим голосом, що покривав усе”. Пейзаж Коцюбинського “вписаний” у роздуми і споглядання Маланки, тобто поданий крізь призму її сприйняття.
В його елегійному настрої вловлюється продовження думок і почувань героїні, її надій – “ще дочекають наші руки обробляти свої ниви..” Тому й закінчується цей пейзаж елегійно, вже згадуваною символічною деталлю: “На землю глянули тихі зорі”. Образ зірок, що тріпались у небесному акваріумі, як золоті рибки, в кінці твору підсумовує всі попередні мінливі, рухливі картини природи. Щось зрушилось не тільки в душах героїв, а й у цілому всесвіті. У другій частині “Fata morgana” Коцюбинський стає ощадливішим щодо пейзажних замальовок і цим ще більше наближується до Чехова. Тут вже немає розгорнутих картин природи, лише скупі, але яскраві деталі-мазки.
Проте основний імпресіоністичний принцип передачі руху й змін у природі, а разом з тим, і в настроях села, стає ще виразнішим. Письменник у пейзажних картинах відтворює атмосферу на селі, напруження якої зростає, вона майже вибухова: “Якби хто крикнув на пробі, бовкнув несподівано дзвін або розрізав густе повітря постріл рушниці, люди вибігли б з хат та кинулись осліп одні на одних!”
Пейзаж у другій частині стає ще насиченішим, кожна деталь – символічною. Скажімо, коротка пейзажна картина перед розгромом Гуральні сповнена драматизму: “Однак дзвони несподівано впали. Мідь струснула Осінню мряку і розсипалась по всіх кутках. Нарешті! Всім стало легше… Дзвони хрипло кричали і гнали вперед вузлуваті фігури, покручені непомірною працю, сю в одно злиту з пітьмою масу важких лантухуватих тіл, скривлених ніг, твердих, як довбні, рук”. Тут, як і в інших пейзажах другої частини, малюнок розмитий, змазаний, мозаїчний, рухливий, але на перший план виступає Якась одна деталь-символ, в якій узагальнюється гостре найважливіше суспільне почуття.
В даний момент. Скажімо, деталь “дзвін” – нестримна енергія діяння. Отже, пейзаж, як і нові прийоми зображення персонажів: підтекст, символіка, а також маштабність соціальних, філософських проблем, які відбились у творах Коцюбинського, – свідчать про відхід письменника від реалістичної традиції української літератури XIX ст. Його новаторство зумовило і неабиякий вплив на сучасного йому насамперед інтелігентного читача.
Схожі твори:
- Твір на тему – Людина і земля в повісті М. М. Коцюбинського “Fata morgana” До свого твору “Fata morgana” М. Коцюбинський взяв підзаголовок “Із сільських настроїв” і цим точно передав свій намір відтворити почуття й переживання героїв – селян – під час революції 1905-1907 рр. Конфлікт людини зі світом – основна думка твору, яка проходить через душі героїв, що живуть ніби в подвійному вимірі....
- Образи селян в повісті “Fata morgana” Задум повісті “Fata morgana” у М. Коцюбинського виник ще в 1903 році. І в цьому ж таки році він написав І частину, пізніше – другу і визначив жанр – повість. Тема твору – життя українського села. До цієї теми письменник звертався не раз у своїх творах “Ціпов’яз”, “Дорогою ціною”, “Лялечка”....
- Людина і земля в повісті М. М. Коцюбинського “Fata morgana” Hайвизначнішим твоpом укpаїнського письменника М. М. Коцюбинського є повість “Fata morgana”. Письменника завжди хвилювала тема людини на землі, доля тpудівника, який біля цієї землі ходить. “Fata morgana” – це істоpія духу людського, який наче туманом піднімається з надp землі. І подібний цей туман на хлібоpобські думи, сподівання і мpії. Hаpод...
- Образи селян в повісті “Fata morgana” M. Коцюбинського Задум повісті “Fata morgana” у М. Коцюбинського виник ще в 1903 році. І в цьому ж таки році він написав І частину, пізніше – другу і визначив жанр – повість. Тема твору – життя українського села. До цієї теми письменник звертався не раз у своїх творах “Ціпов’яз”, “Дорогою ціною”, “Лялечка”....
- Твір на тему – Ідейна спрямованість повісті М. Коцюбинського “Fata morgana” Повість на життєвих матеріалах із селянського життя. Основу повісті склали події 1910 року, коли М. Коцюбинський їздив у Конотоп на суд куркулів, котрі 1905 року в с. Вихвостові вбили 15 селян-активістів, учасників революції. Письменник тяжко переживав поразку революції, і з безлічі фактів тих подій відібрав найхарактерніші, використав у повісті лише...
- Твір Людина і земля в повісті М. М. Коцюбинського Fata morgana Людина і земля в повісті М. М. Коцюбинського “Fata morgana” Hайвизначнішим твоpом укpаїнського письменника М. М. Коцюбинського є повість “Fata morgana”. Письменника завжди хвилювала тема людини на землі, доля тpудівника, який біля цієї землі ходить. “Fata morgana” – це істоpія духу людського, який наче туманом піднімається з надp землі. І...
- Образ землі в повісті “Fata morgana” Знайомлячись із творчістю того чи іншого письменника, ми пізнаємо характер автора, його світобачення, світорозуміння, вникаємо в індивідуальний стиль. Щодо постаті М. Коцюбинського, то значення творчості письменника в тому, що він чітко ставив мету в житті, свій погляд звертав на сутність праці, багато уваги приділяв питанню любові людини до рідної землі....
- Образи селян у повісті “Fata morgana” Коцюбинського Михайло Коцюбинський – один з найвидатніших українських письменників дожовтневого періоду. Він написав багато чудових творів, але повість “Fata morgana” – найвищий творчий злет письменника. У центрі твору історія людської душі з її драмами і катастрофами, людського духу, який, наче туман, піднімається з надр землі, коли вона парує, піднімається і пливе...
- Образ землі в повісті М. Коцюбинського “Fata morgana” Знайомлячись із творчістю того чи іншого письменника, ми пізнаємо характер автора, його світобачення, світорозуміння, вникаємо в індивідуальний Стиль. Щодо постаті М. Коцюбинського, то значення творчості письменника в тому, що він чітко ставив мету в житті, свій погляд звертав на сутність праці, багато уваги приділяв питанню любові людини до рідної землі....
- Образи селян у повісті “Fata morgana” М. М. Коцюбинського Михайло Коцюбинський – один з найвидатніших українських письменників дожовтневого періоду. Він написав багато чудових творів, але повість “Fata morgana” – найвищий творчий злет письменника. У центрі твору історія людської душі з її драмами і катастрофами, людського духу, який, наче туман, піднімається з надр землі, коли вона парує, піднімається і пливе...
- Людина і земля в повісті М. Коцюбинського “Fata morgana” МИХАЙЛО КОЦЮБИНСЬКИЙ Л До теми українського села М. Коцюбинський звертався не раз у своїх творах. Тема людини на землі, доля трудівника, який біля цієї землі ходить, глибоко хвилювала письменника. “Fata morgana” – це історія духу людського, який, наче туман, піднімається з надр пі, коли вона парує під променями сонця, піднімається і снує...
- ЛЮДИНА І ЗЕМЛЯ У ПОВІСТІ М. КОЦЮБИНСЬКОГО “Fata morgana “ Повість М. Коцюбинського (1864-1913) “Fata morgana” – унікальне явище не лише в українській, а й у світовій літературі. Твір про життя і прагнення селян, в якому показано споконвічні мрії хлібороба про землю, водночас відтворює історію людського духу, суперечність між ним і дійсністю, між ідеальним і матеріальним. Конфлікт людини і довкілля,...
- Людина і земля в повісті “Fata morgana” Однією з провідних тем української літератури є тема землі. І це не випадково. Адже найбільше багатство України – її прекрасна родюча земля. Земля, рясно зрошена потом і кров’ю народу у боротьбі за волю і краще майбутнє. Одним із кращих творів про землю є повість М. Коцюбинського “Fata morgana”, в якій...
- Твір на тему – Зображення селянської бідноти, її ставлення до землі в повісті М. Коцюбинського “Fata morgana” Найпочесіше місце серед прозаїків на межі XIX-XX ст. належить Михайлові Коцюбинському – письменникові, який чуйно прислухався до пульсу буремної епохи. У його творчості поєдналися революційно-демократичний світогляд і висока культура. Головний герой повісті “Fata morgana” – знедолене селянство з його болями й кривдами, скупими радощами й примарними надіями. Письменник виділяє два...
- Твір на тему – Образи селян у повісті М. Коцюбинського “Fata morgana” Боротьба селян проти гнобителів наперелодні та під час революції 1905 р. вплинула на розвиток літератури кінця XIX – початку XX ст. Відомий письменник Михайло Коцюбинський у повісті “Fata morgana” реалістично зобразив життя селян, їхні мрії, надії. Основним героєм повісті є бідняцьке селянство, яке вимагає справедливості до себе. Бідні люди неспроможні...
- Твір на тему – Образне слово в повісті М. Коцюбинського “Fata morgana” У повісті “Fata morgana” зображено життя селянства до й після революції 1905-1907 рр. Життя селян було тяжким, злиденним і голодним. Проте попри все народ вірив, що прийде посланець від “доброго” царя й буде нарізати землю. І ось починається революція, не минає вона село, починається пролетаризація. Усі тогочасні події показано в...
- Людина, земля, всесвіт (за повістю М. Коцюбинського “Fata morgana”) У повісті “Fata morgana” М. Коцюбинський відтворив життя й боротьбу українського селянства під час буржуазно-демократичної революції 1905 року за свої соціальні права, за землю і волю, проти соціальної нерівності в суспільстві. У центрі сюжету повісті – життя сім’ї бідняка Андрія Волика. Уже на початку твору розкривається страшне та важке життя...
- Роль пейзажу у повісті О. Купріна “Гранатовий браслет” І. Алегоричний пейзаж на початку повісті. (“Гранатовий браслет” розпочинається картиною серпневої негоди, яка вигнала з заміських приморських дач людей до міста. “Прикро, і смутно, і гидко було дивитися крізь мутну завісу дощу” на жалюгідні речі й людей, які за них трималися. Якоюсь мірою й життя Віри у цей період нагадувало...
- Людина, земля, всесвіт (за повістю М. Коцюбинського “Fata morgana”) МИХАЙЛО КОЦЮБИНСЬКИЙ Людина, земля, всесвіт (за повістю М. Коцюбинського “Fata morgana”) У повісті “Fata morgana” М. Коцюбинський відтворив життя й боротьбу українського селянства під час буржуазно-демократичної революції 1905 року за свої соціальні права, за землю і волю, проти соціальної нерівності в суспільстві. У центрі сюжету повісті – життя сім’ї бідняка Андрія Волика....
- Зображення сільської бідноти і ставлення її до землі в повісті М. Коцюбинського “Fata morgana” Усе своє життя людина прагне бути щасливою. Вона творить у своїй уяві образ цього щастя. І часто очікування цього великого блага є найкращим, що вона має в житті. У повісті М. Коцюбинського ” Fata morgana ” цей мотив допомагає типізувати персонажів, бо кожен з них є уособлення певних уявлень про...