Роль епіграфа в одному з добутків російської літератури XIX століття. (А. С. Пушкін “Євгеній Онєгін”)
Це – пушкінська характеристика Онєгіна, але не персонажів роману, а Онєгіна – авторів своїх мемуарів. Ще до початку самого оповідання назва роману погоджується з епіграфом і присвятою, і це не тільки дає об’ємні характеристики героїв, але й розкриває його як “авторів”. “Протидіючи” “видавцеві”, що розкрив перед читачем те, що він, оповідачі, прагне сховати, він розриває значеннєву зв’язку між заголовком і епіграфом, впроваджуючи по праву автора мемуарів слова: “роман у віршах”, хоча сам же в тексті називає його
Першому розділу передує присвята: “Не мислячи горде світло забавити, вниманье дружби возлюбя, хотів би я тобі представити стани гідніше тебе”. Відразу впадає в око двозначність вираження “Стан гідніше тебе” (єдиний випадок у творчій біографії Пушкіна, коли він використовував порівняльні ступені цього прикметника) виникає питання: кому адресоване ця присвята? Адресат явно
Вагомість пушкінського епіграфа часто відзначалася пушкіністами: з напису, що пояснює, епіграф перетворюється у виділену цитату, що перебуває в складних, динамічних відносинах з текстом.
Епіграф може высвечивать частина тексту, підсилювати окремі його елементи. Каламбурний епіграф до другого розділу “Євгенія Онєгіна” виділяє сільську частину роману: Русь по перевазі – Село, найважливіші частини життя проходить саме там.
Проектуючись на пушкінського героя, епіграф до четвертого розділу набуває іронічного сенсу: моральність, що керує миром, плутається з мораллю, що читає в саду молодій героїні “блискаючими поглядами” герой. Онєгін надходить із Тетяною морально й шляхетно: він учить її “панувати собою”. Почуття потрібно раціонально контролювати. Однак ми знаємо, що сам Онєгін навчився цьому, бурхливо вправляючись в “науці страсті ніжної”. Очевидно, моральність виникає не з розумності, а із природної фізичної обмеженості людини: “рано почуття в ньому охолонули” – Онєгін став моральним поневоле, через передчасну старість, втратив здатність одержувати насолоду й замість уроків любові дає уроки моралі. Це ще одне можливе значення епіграфа