РАДІСНИЙ НАСТРІЙ. ОЛЕНА ПЧІЛКА НОВИНУ СЬОГОДНІ ЗРАНКУ
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю Олени Пчілки; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; вчити розуміти образну мову, уявляти описані картини, розмірковувати над художнім змістом; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву; виховувати любов до художнього слова.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Жаба спала в жабуринні,
Жук – під кущиком ожини.
Пролітали журавлі
З ясним сонцем на крилі.
Г. Чубач
2. Гра “хто як говорить?”
–
Як пшениченька шумить? Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш…
Як в гайку струмок дзвенить? Джр-джр-джр-джр-джр…
Як бджола в саду бринить? Дз-дз-дз-дз-дз-дз…
Як шумлять у птаха крила? Ш-щ-ш-ш-ш-ш-ш…
В морі синьому вітрила? Ш-ш-ш-ш-ш-ш-ш…
Вітер з гаєм розмовляє? Ш-ш-ш-ш-ш…
Поміж листячком гуляє? Ш-ш-ш-ш-ш-ш…
Й ми всі трохи пошуміли,
Від роботи відпочили.
3. Робота за таблицею Шульте
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Гра “хто краще?”
Конкурс на краще виразне читання учнями вірша Олени Пчілки “Діброва смутная вже листячко ронила” (с. 110-111).
2.
Учні називають дібрані заголовки до вірша Олени Пчілки. Колективно обирають найбільш влучний заголовок.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з поезією Олени Пчілки.
Усе її життя пройшло серед мальовничої української природи. У своїх віршах вона не переставала передавати замилування нею.
Сьогодні ми дізнаємося, як поетеса пише про чудову пору року. Про яку саме – відгадайте!
– Чудо-сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі.
В санях тих сидить цариця
Білокоса, білолиця.
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває. (Зима)
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Гра “Рибки”. Самостійне мовчазне читання вірша учнями (с. 111-112)
– Яка картина природи виникла у твоїй уяві під час читання вірша?
– Який настрій вона викликала в тебе?
– Які барви в ній переважають?
2. Словникова робота
Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем
День | Дідусь |
Шлях | Стріхи |
Призьби | Поважний |
Погляда | Вчорашній |
– Знайдіть тлумачення слів стріха та призьба у підручнику (с. 111). Стріха – нижній край солом’яної покрівлі, який звисає над стіною. Призьба – невеликий земляний насип уздовж стін хати знадвору.
3. Робота над виразністю читання
– Який основний тон виберете для читання вірша?
– Які рядки потрібно читати особливо радісним тоном?
– Знайдіть у кожному віршованому рядку слова і словосполучення, які будемо виділяти голосом під час читання, тому що вони найбільш важливі.
4. Виразне читання вірша учнями
– Прочитайте поезію виразно, передаючи за допомогою інтонації її радісний настрій.
Фізкультхвилинка
5. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання
– Що говорить поетеса про новину?
– Хто її приніс?
– З ким порівнюється ліс?
6. Гра “Добери прикметники”
День (який?)… вчорашній.
Стріхи (які?)… білі.
Призьби (які?)… білі.
Поле (яке?)… біле.
Ліс (який?)… білий, поважний.
Дідусь (який?)… старий та сивий.
Шлях (який?)… широкий.
Ниви (які?)… просторі білі.
7. Гра “Диктор телебачення”
Учні виразно читають вірш, періодично відриваючи погляд від тексту, щоб подивитися на “глядачів”.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Найбільше мені сподобалося…
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Порівняти прочитані вірші Олени Пчілки. Яку картину природи зображено в них? Який настрій вони викликають?
Дібрати назву до вірша Олени Пчілки (с. 111-112).
Вивчити вірш напам’ять.