Рабовласництво й біблійні істини в романі Г. Бічер-Стоу “Хатина дядька Тома”
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС
ІІ семестр
ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ
УРОК № 46
Тема. Рабовласництво Й біблійні істини в романі Г. Бічер-Стоу “Хатина дядька Тома”
Мета: обговорити прочитаний твір Г. Бічер-Стоу, відшукати відповідь на проблемне запитання; вчитися висловлювати свою думку, брати участь у дискусії; виховувати негативне ставлення до рабства та всіляких проявів приниження людини.
Обладнання: портрети Г. Бічер-Стоу, тексти роману “Хатина дядька Тома”, Біблія.
Тип уроку: урок позакласного
Перед ним невідступно стояла нерозв’язна загадка: душі людські розтоптані,
Занапащені, зло торжествує, а Бог мовчить.
Г. Бічер-Стоу
ХІД УРОКУ
І. Вивчення нового матеріалу
1. Слово вчителя
– Коли Гаррієт Бічер-Стоу (1811-1896) у 1862 р. відвідала президента Лінкольна, він вигукнув: “Ось вона, маленька жінка, чия книга спричинила велику війну!”. І справді, роман “Хатина дядька Тома” належить до тих літературних творів, які примусили світ змінитися.
Роман швидко став популярним. Ним захоплювалися на Півночі Америки, його проклинали на Півдні, а про безжалісного
Під час громадянської війни між Північчю і Півднем книгу було перекладено всіма європейськими мовами.
Письменниця народилася у сім’ї священика. Багато з того, що описано в романі, вона бачила на власні очі. У світову літературу Г. Бічер-Стоу ввійшла завдяки романові “Хатина дядька Тома”.
2. Виступ учня-історика
Америка у ХІХ ст. поділялася на дві частини: Північні штати та Південні. В Північних штатах не існувало рабовласництва, на відміну від Південних. Юридично рабство в Америці було скасоване у 1865 р. Та проблема чорношкірого населення як нижчої раси існує й зараз.
3. Виявлення читацьких вражень учнів
– Чи сподобалась вам книга?
– Що вразило вас найбільше?
– Які почуття ви переживали, читаючи цю книгу?
4. Постановка проблемного запитання
Зачитується епіграф.
– Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати, як поєднуються у житті героїв роману рабовласництво й біблійні істини. Чи можуть вони співіснувати? Який шлях і чому обирають герої твору?
5. Робота над проблемним запитанням
– Яка головна проблема висвітлюється в романі? (Рабовласництво і його наслідки)
Інтерактивне опитування
– Чи має людина право розпоряджатися долею, життям іншої людини?
Робота над схемою
– Як персонажі роману справляються з бідами та негараздами?
– Пригадайте Божі заповіді, викладені у Біблії.
– Виразне читання діалогів Тома і Кассі (розділи XXXIV, XXXVIII).
– Дискусія “Хто має слушність: Том чи Кассі?”.
Матеріали до дискусії: епіграф, зміст діалогів героїв, цитати з тексту.
“Що б ви зі мною не зробили, мої муки незабаром закінчаться, а ваші будуть продовжуватися вічно, якщо не розкаєтесь”. (Том)
“Ні! Страждання наші не свідчать про те, що Господь покинув нас. Він із нами, якщо тільки ми не забудемо його”. (Том)
“Тим, хто підкорився, сподіватися ні на що. Ми потопаємо у мерзенності й стаємо огидними самі собі”. (Кассі)
Проблема вибору (для рабів)
1) Чому Том не тікає від Шелбі, Сен-Клера та Легрі?
2) Як би почував себе і поводився Том, якби він не був істинно віруючою людиною? (Міг би озлитися, як Кассі, підкоритися, як інші негри, втратити або життя, або почуття власної гідності. Віра допомагала Томові витримати всі випробування, що випали на його долю)
Проблема вибору (для рабовласників)
– Рабство несло горе не тільки рабам, але і їхнім власникам, душі яких деформувалися від вседозволеності. Але рабовласники бувають різні.
Шелбі: місіс Шелбі ставиться до негрів як християнка, прихильна до них. Містерові Шелбі не спадає на думку відмовитися від рабства.
Сен-Клер: добрий, але не ставився до негрів як до людей, не дбав про їхню душу (як і про свою власну).
Легрі: жорстокий, що втратив людську подобу рабовласник, має пристрасть до влади і грошей.
Гейлі: торговець рабами, який навіть не замислюється над тим, що раби – люди, але визнає, що жорстокість не вигідна у спілкуванні з неграми, й пишається своїм “добрим” норовом.
Джордж, Єва: єдині, хто мріяв дати свободу своїм неграм. Джордж здійснює свою мрію.
Висновок. Кожен з героїв здійснює свій вибір.
ІІ. Висновки
– Кожен з героїв – чи то раб, чи то рабовласник – здійснює свій вибір. Людина завжди може обирати свій шлях.
– Біблійні істини допомагають людям жити. Але діяти теж потрібно. У кожного героя – свій шлях до свободи.
– У наш час також дуже важливо поважати вибір інших людей, оцінювати їх не за кольором шкіри, а за їхніми вчинками й моральними якостями.
ІІІ. Домашнє завдання
Прочитати оповідання К. Паустовського “Теплий хліб” (на наступний урок позакласного читання).