ПРИРОДА ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ. ВОЛОДИМИР ЛУЧУК
II семестр
З ЛІТЕРАТУРНОЇ СКАРБНИЦІ (продовження)
ПОЕТИЧНА ЗБІРКА 4
Урок 73. ПРИРОДА ВІДКРИВАЄ СВОЇ ТАЄМНИЦІ. ВОЛОДИМИР ЛУЧУК
Мета: ознайомити учнів із творчістю Володимира Лучука; вдосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати художнє сприймання явищ природи, творчу уяву; виховувати любов до прекрасного.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над чистомовкою
Ра-ра-ра – висока гора.
Ро-ро-ро – гостре перо.
Рі-рі-рі – сонце угорі.
Ру-ру-ру – не псуй
Ри-ри-ри – книжку бери.
Ір-ір-ір – великий двір.
Ир-ир-ир – голландський сир.
Ря-ря-ря – ясна зоря.
Ар-ар-ар – вправний кухар.
Ер-ер-ер – молодий шофер.
2. Робота над скоромовкою
Пішли рясні дощі.
Ловилися лящі.
А хлопці – мов хлющі,
Забули про плащі.
Та що їм ті дощі,
Коли такі лящі!
Хлющ – сильний дощ, злива.
Змокнути (стати), як хлющ – наскрізь, дуже сильно промокнути.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Конкурс на краще виразне читання вірша Платона Воронька.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
–
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка
– Народився поет у селі Матче на Волині (тепер Польща). У 1945 р. родина була переселена в село Доросині Волинської області і зазнала всіх бід від розриву з прадавніми коренями. Зростав хлопчик серед працьовитого люду, і сам був роботящим. Радів, коли його хвалили за щось добре зроблене чи вивчене, а то й за вигадане…
Після закінчення середньої школи здібний юнак, закоханий в українську поезію, подався здобувати вищу освіту до Львівського університету на слов’янський відділ філологічного факультету, там же закінчив й аспірантуру.
Вірші почав друкувати ще студентом. Володя був одержимий поезією, а всі інші побутові справи для нього не існували.
Ті, хто знав Володимира Івановича, називають такі головні риси його характеру, як доброта, довір’я до людей, невтомність у праці та сміливість у пошуку вагомого, як добірне зерно, слова. Мабуть, не випадково свою першу збірку поезій він назвав так промовисто – “Довір’я”.
Дітей він дуже любив. Навіть під час творчих поїздок у Прагу на вулицях міста він мав про що поговорити з дітьми. І хоч розмови були короткі, зате контакт налагоджувався доволі швидко.
Надійною підтримкою та помічницею у царині дитячої літератури була для Володимира його дружина Оксана Сенатович. їхнім подружнім гаслом стали такі слова: “Якщо ти поет – напиши для дітей!”. А написав В. Лучук чимало: “Сіла хмара на коня”, “Хитрий лис малює ліс”, “Чарівний глобус”, “Уставати рано треба”, “Я малюю голуба”, “Жива вода”, “Дарунки для мами” тощо.
2. Читання статті про поета у підручнику (с. 77)
– Чого поет навчає маленьких читачів своїми творами?
Фізкультхвилинка
3. Опрацювання вірша В. Лучука про жовті глечики
1) Гра “Бджілки”.
Самостійне напівголосне читання учнями вірша.
2) Довідкове бюро.
Нахильці – зігнувши верхню частину тіла, нахилившись. Просто з посудини, без склянки і т. ін. (пити).
Заплава – частина річкової долини, що затоплюється під час весняної повені.
3) Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
– Про яку незвичайну ознаку заплав ідеться у вірші? Прочитайте відповідні слова.
– Що поет називає жовтими глечиками?
– Що підказало автору такий образ?
4) Цікаво знати!
Королевою водного королівства вважається латаття – символ чистоти, свіжості та тиші. Свою квіткову корону водяна королева розкриває вранці і закриває вдень. І так – протягом чотирьох днів, а потім з’являються нові квітки. Триває церемонія коронації латаття з кінця весни. Забарвлення квіток вражає своєю різноманітністю.
Глечики жовті, латаття жовте, або кубишка жовта (народні назви: жовта водяна лілія, жовта маківка, бабка, збанок, збанятник, лопатень жовтий, лопушняк жовтий, мак водяний, товстушка, водяна царівна, русальна квітка) – багаторічна водяна трав’яниста рослина родини лататтєвих. В Україні жовті глечики здавна пов’язували з русалками (одна з народних назв рослини – русальна квітка). Вважалося, що рано вранці та у вечірні години жовті квіти не можна ні зривати, ні навіть торкатися їх – бо русалка, яка стереже свою улюблену квітку, може розсердитися, схопити людину за руку і втопити. Вірили також, що у літні місячні ночі найбільше русалок збирається у тих місцях, де найбільше жовтих глечиків.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра “Закінчи речення”
– Сьогодні на уроці я вчився…
– Я вперше дізнався…
– Мені було цікаво…
– Найбільше сподобалося…
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Намалювати латаття жовте.