Таємниці золотого жука (за повістю Е. По “Золотий жук”)

УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС

ІІ семестр

ЛЮДИНА В ЖИТТЄВИХ ВИПРОБУВАННЯХ

УРОК № 57

Тема. Таємниці золотого жука (за повістю Е. По “Золотий жук”)

Мета: викликати інтерес до твору-детективу, перевірити знання тексту повісті “Золотий жук” в ігровій формі, проводити літературні паралелі; розвивати допитливість, спостережливість; виховувати прагнення постійно розвивати свої інтелектуальні здібності.

Обладнання: текст повісті Е. По “Золотий жук”, картки з ключовими словами, зашифрована тема, картки

для редагування, фотографія жука-скарабея, зображення обкладинок книжок Е. По.

Тип уроку: урок позакласного читання.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності

– Вдома ви прочитали повість Е. По “Золотий жук”. Сьогодні ми проведемо урок-бесіду за змістом цього твору. Але ми не можемо розпочати розмову, не знаючи її теми, бо вона зашифрована. Хто зможе розгадати цю загадку?

– А тепер розташуйте аркуші на дошці так, щоб тему було добре видно (опустіть нижче аркуші зі складами). Отже, тема уроку звучить так: “Таємниці золотого жука”. А метою нашого уроку буде розгадування всього, що приховував

золотий жук.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь про письменника

– Які цікаві факти з життя письменника вам відомі?

– Не зазнав слави за життя.

– Не був щасливим в особистому житті, був бідним.

– В США існує премія імені Е. По, яку присуджують за найкраще детективне оповідання року.

– Іменем Е. По відкривається історія літератури США.

– Які твори за жанром писав Е. По?

– Чи лише прозу писав Е. По?

Читання підготовленим учнем вірша Е. По “Ельдорадо” (Ельдорадо – легендарна країна золота й коштовного каміння, яку шукали в Америці іспанські завойовники.)

Молодий та стрункий

Вершник мчав навпрошки,

В дощ і спеку прямуючи радо,

Їхав поночі й вдень,

Ще й співав він пісень,-

Прагнув землю знайти – Ельдорадо.

Скільки років блукав,

Що вже й сивий він став,

Вже утратив і силу, й принаду,

Скрізь об’їздити встиг,

Та в блуканнях отих

Не знайшов він землі Ельдорадо.

На котрімсь із шляхів

Раз він привида стрів,-

Може, в нього він знайде пораду:

“Чи не знаєш хоч ти,

Де я зможу знайти

Землю ту, на ім’я Ельдорадо?”

Каже привид: “Поглянь,-

Там, де обрію грань,

Видко гір нерухому громаду;

Отуди твоя путь,

Щоб аж їх перетнуть,

Якщо хочеш знайти Ельдорадо!”

– Як ви вважаєте, чи знайшов своє Ельдорадо письменник? (Ні, на відміну від головного героя його повісті “Золотий жук”.)

– Тепер біографія письменника Е. По для нас зовсім не таємниця.

2. Виявлення читацьких вражень учнів

– Ваші враження від прочитаної повісті.

– Які герої сподобалися? Чому?

– Які ситуації викликали посмішку?

– Що вразило вас у прочитаному?

3. Робота над текстом

“Чи уважний ти читач?” (перевірка знання тексту).

1) Відредагуйте речення з фактичними помилками.

Робота в парах. Аналіз виконаного завдання.

“Виправ помилку”

№ 1

Головний герой оповідання “Золотий жук” – Генрі Легран

№ 2

Легран оселився на Салівеновому острові поблизу Чарльстона у штаті Північна Кароліна

№ 3

Джупітер вірно служив своєму хазяїнові тому, що той йому добре платив

№ 4

Легран захворів, бо жук укусив його в голову

№ 5

Оповідач дуже добре розумів Леграна, на відміну від Джупітера

№ 6

Героям не вдалося відразу знайти скарб, тому що оповідач переплутав праве око з лівим

№ 8

Джупітер був найспокійніший з усіх героїв, коли вони побачили скарби

№ 7

Оповідач кинувся було танцювати, коли зрозумів, у чому його помилка

№ 9

Легран першим помітив, що намальований жук схожий на череп

№ 10

Знаки на пергаменті були зроблені синім чорнилом

№ 11

“Чортове сідало” – це висока скеля біля тюльпанового дерева

№ 12

“Єпископів заїзд” – це шинок поблизу острова

№ 13

“Добре скло” – це марка красивого скляного посуду

№ 14

Колекції комах Леграна позаздрив би сам Швемербек

№ 15

Біля скарбу шукачі пригод знайшли чотири скелети

№ 16

У важкій залізній скрині було коштовностей на мільйон доларів

2) “Побудуй ланцюжок”.

Виправте помилки в існуючому ланцюжку (поміняйте картки місцями), дайте пояснення.

Правильно: жук – пергамент – вогонь – череп – кіт – тепла вода – сковорідка – криптограма.

4. Робота над назвою твору

Слово вчителя

– Як ви гадаєте, чому повість має таку назву? (З жука все починається, він постійно у центрі уваги, ним захоплюються або ненавидять.)

– Знайдіть опис цієї комахи у творі, зачитайте.

“Жук був дійсно розкішний. У науковій цінності знахідки Леграна не могло бути сумнівів – натуралісти того часу ще не знали таких жуків. На спині виднілися з одного боку дві цяточки, і нижче з іншого боку ще одна.

Надкрилля були дивовижно твердими і справді блищали, як поліроване золото. Важкість жука теж була зовсім незвичайною”.

– Відкривши примітки у книзі Е. По, я дізналась, що автор вигадав свого жука, поєднавши ознаки 2-х видів жуків, поширених на території США. Знову таємниця: яких саме жуків поєднав письменник, як вони називаються? Гадаю, що всім буде цікаво дізнатися про це докладніше. А своє розслідування таємниці золотого жука нам пропонує вчитель біології (або учень-біолог).

Виступ біолога (з демонстрацією фотографії золотого жука)

Опис золотого жука Е. По відповідає реальності. Нереальною є тільки його велика вага. Скоріше за все прототипом золотого жука був один з американських видів Plusiotis (Scarabaeidae). Золотистий хрущ з цього роду і справді здається відлитим із чистого золота, хоча важить він не більше за інших жуків. У описаного Е. По жука є ще темні плями на надкрилках, відсутні у срібного та золотого виду Plusiotis, тому коментатори зазвичай вважають, що По змішав ознаки двох різних видів.

У Книзі рекордів Гіннеса жуки сімейства Scarabaeidae, які живуть, в основному, у тропіках, визнані найсильнішими тваринами, що існують на світі, у відношенні до своїх розмірів.

Виступ учителя літератури

– Скарабей священний (Scarabaeus Sacer) був у Стародавньому Єгипті предметом культу (в тому, як саме жуки котять кульки гною, вбачали прообраз руху сонця). Існував у Єгипті й культ бога Хепрі – бога вранішнього Сонця, який зображувався у вигляді скарабея або людини з головою скарабея.

Фігурки скарабея, виготовлені з дорогоцінного каміння, служили печатками, амулетами, прикрасами. На великих “скарабеях” робились надписи, малюнки, емблеми. Ці фігурки клали у труни й саркофаги з померлими, іноді розміщали їх у муміях. Такої уваги ніякі інші жуки не привертали.

Скарабей – обов’язковий герой науково-популярних книг, у яких розповідається про жуків. А який іще жук може похвалитися тим, що з присвячених саме йому, а не людям, кадрів, розпочинається відомий художній фільм “Фараон” (1966) режисера Єжи Кавалеровича?

Не обійшли увагою цих комах і письменники. Про різних жуків у своїх творах писали Франц Кафка (“Перетворення”), Віктор Пелєвін (“Життя комах”,) Кліффорд Саймак (“Золоті жуки”), Ганс Крістіан Андерсен (“Гнойовик”), Конан Дойл (“Мисливець за жуками”), Марк Твен (“Пригоди Тома Сойера”).

Висновок. Жук у повісті Е. По вигаданий, хоча й дуже схожий на знаменитого скарабея.

5. Бесіда

– Навіщо письменникові потрібно було вигадувати такого жука? (Щоб ентомолог звернув увагу на його незвичайність. У нього вже була велика колекція комах, тож звичайним жуком він би не зацікавився.)

– Якими словами ви охарактеризували б цього героя? (Ефектний, незвичайний, важкий, золотий, схожий на череп)

– Які б означення ви б виділили як основні? Чому? (Золотий, схожий на череп – найчастіше повторюються)

Ознаки жука вказують на основні символи:

Як пов’язані ці поняття між собою та з повістю “Золотий жук”? Пірати наживали багатство, граючи зі смертю, вбиваючи людей. Легран розгадав загадку пірата й знайшов його багатство.

Саме такий жук найбільше годився для цієї історії.

– Який художній засіб використано у назві твору? Яке значення має слово “золотий” на початку твору і якого значення він набуває з огляду на фінал історії? (Спочатку “золотий” – це колір жука, а в кінці – у переносному значенні – той, що приніс удачу, багатство, скарби; цей художній засіб – метафора.)

– Що дозволило Легранові знайти скарби? (Якості характеру: цілеспрямованість, спостережливість, кмітливість, допитливість, уважність; знання: з хімії, фольклору, англійської мови, географії, історії; вміння: логічно мислити, фантазувати, розгадувати криптограми.)

III. Літературні паралелі

Учитель. Порівняйте повість Е. По “Золотий жук” і роман Р. Л. Стівенсона “Острів скарбів”.

Тема обох творів – пошук скарбів, причому захованих піратами.

І в повісті, і в романі згадується капітан Кідд – знаменитий пірат, який існував насправді й був показово страчений у Лондоні у XVIII ст.

В обох творах дія відбувається на островах, згадується скеля дивної форми, шлях до скарбів вказує череп або скелет, який знаходиться під деревом або на ньому.

Пошуки скарбів у романі Стівенсона відбуваються за допомогою карти, а в повісті Е. По – криптограми. І якщо Джимові і його друзям насамперед потрібні сміливість та кмітливість, то Легранові необхідні аналітичний розум та знання з різних наук. Позитивні герої обох творів дістають справедливу винагороду: вони проявили свої найкращі риси й таланти і тому здобули бажані скарби.

IV. Домашнє завдання

Підготуватися до тематичного оцінювання.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 1.00 out of 5)
Loading...


Таємниці золотого жука (за повістю Е. По “Золотий жук”)

Categories: Конспекти уроків

Links