Принцип волі в Чухонцева
Можливо, найбільше пластично виразно цей “ефект втрати”, знайдена Чухонцевим формула волі-залежності, втілена у вірші “…І двері потемки звичну штовхнули…” (1975). У дивному сні ліричний герой попадає на “скорботний схід”, де бачить своїх померлого батька й матір. Однак країна смерті з’являється разюче живий. Стіл, за яким сидять померлі, ломиться від страв, описаних з акмеїстичною соковитістю: “і я оглянув стіл з вином, де круглий лук сочився в холодці, і маслянился мозковий горошок…”.На особі матері проступає
Ока підняв – а поруч нікого,
Ні матері з батьком, ні поминанья,
Лише я один, так життя моя при мені,
Так гострий холодок на самому дні –
Сознанье смерті або смерть сознанья.
И прожитому я підвів риску,
Життя розділило на цю й на ту,
І напівжиття досвід підсумувало:
Те життя було безтурботно й легке,
Легка, безтурботна, молода, гірка,
А цього життя я ще не прожив.
Принцип волі/залежності через втрату в Чухонцева поширюється й на культурну історію. Так, у вірші 1996 року “А в сусідньому селі народилися молоді баби…” відтвориться ситуація повної втрати історичної й культурної пам’яті народу: “пам’ять стесало, як руки…” Але саме в цій ситуації втрати й развоплощения приходить момент волі Творчості й парадоксального відродження втрачених цінностей, причому саме як чистих цінностей, як чогось иррационально значимого, хоча й незрозуміло чому й чим значимого: “От розжитися підеш сирком відкидним і такого / понаслухаєшся – Гильфер-Динг би заслухатися міг. / Нічого-Те не вмерло, я вам скажу, якщо “Слово / об полицю” із заплачки окликне – який там сир! / А як пісню зав’ють,- і з вилами вийдуть столетья, / і таким полихнет, що земля під ногами горить, / будинок забудеш і сон, і цвітуть на полях междометья, / а спробуй прочитати – чи те марення, чи те чистий санскрит”.
Звичайно, такий шлях волі вбивчий для ліричного героя, що за кожний гран волі платить втратою чогось дорогого й близького, при тім що біль від цієї втрати зростає з кожним новим кроком. Але це шлях, що практично втілює ідею відповідального зв’язку із втраченою культурною традицією й відновлює цю пам’ять ціною непідробленого болю. Сам же поетичний хід: ірраціональне відродження втраченого із крапки абсолютний і граничний раз-втілення – стане однієї з найважливіших стратегій художньої свідомості в мистецтві 1990-х років