Асоціативна образність як провідний принцип поетики П. Целана
Одна з найтрагічніших подій ХХ століття – Друга світова війна – лишила глибокий слід у свідомості мільйонів людей, які живуть на різних континентах і говорять різними мовами. Масштаби цієї трагедії не мали аналогів у світовій історії. Як ніяка інша подія, ця війна набула різно-мані-тного трактування у літературі.
Видатного австрійського поета Пауля Целана події тих років торкнулися безпосередньо. Він народився у 1920 році у Чернівцях (тодішня територія Румунії) у родині небагато єврейського комерсанта. Після закінчення школи Пауль
Події Другої світової війни справили значний вплив на усю подальшу творчість Пауля
Тема війни – визначальна для обох збірок Пауля Целана, провідним жанром цих книг є жанр елегії. Оплакування загиблих, пам’ять про страшні події, які поет пережив сам, жах війни – усе це основа творів Целана. Але на відміну від класичних зразків елегійного жанру Целан вносить у свої вірші апокаліптичні мотиви, пов’язані з авторським світосприйняттям. Целан розглядав Другу світову війну як “останній акт історії”, після якого має відбутися Страшний суд. Такий настрій проймає і твори Целана. Один із центральних віршів обох збірок – “Фуга смерті”. Жанрове визначення “Фуга” пов’язане з музикою. Фуга – це музичний твір імітаційно-поліфонічного характеру. Уфузі одна і та ж тема втілюється в різні голоси. Цей принцип – основа композиційної будови вірша Целана. Поезія, як і музичний твір у жанрі фуги, повинна передусім викликати емоційне хвилювання. Для цього автор створює образи, побудовані на вільних асоціаціях, повторах, і досягає вражаючого результата. Вірш передає стан шоку.
Насичений повторюваними і варіативними відповідно до жанрових законів фуги образами, вірш оголошує читача, передає майже фізичне відчуття болю. Водночас саме завдяки багатозначності образів вірша у читача виникає паралель із книгою Апокаліпсису, що відповідає авторському баченню подій Другої світової війни.
Усе життя Пауля Целана сповнене невимовним трагізмом, трагізмом, який визначив тональність його творчості.
Криваві соціальні трагедії ХХ ст., жахливі події Другої світової війни сформували світогляд, який називають “апокаліпсичним”. Одна з головних тез Целанової творчості, яка розвивається у більшості його поетичних творів,
– після Освенциму люди приречені жити у відрізку часу, коли останній акт
Історії вже завершився, а Страшний Суд відкладений на невизначений строк.
Провідний принцип поетики Целана – асоціативна образність. Образи його
Поезії впливають скоріш емоційно, ніж спонукають до роздумів. Але це-
Ланівські вірші емоційні настільки, наскільки може бути емоційним шок.
Лірика Целана – це протистояння і співіснування пам’яті і забуття: пам’ять
Примушує страждати від болю і жаху, але забути все – неможливо.
Одним із найвідоміших творів П. Целана стала “Фуга смерті”. Ця поезія відзначається дивним поєднанням різних не тільки поетичних жанрів, а й видів мистецтва.
Для посилення емоційного впливу П. Целан використовує форму музичної фуги. Фуга – багатоголосний поліфонічний твір, заснований на прийомах імітації, тобто одна й та сама тема по черзі змінюється і подається у різних голосах. За будовою фуга складається з трьох основних розділів. У першому тема проводиться в усіх голосах; друга частина будується більш вільно: тема розвивається по черзі у різних голосах. У заключному розділі фуги утверджується головна тональність твору. За цими принципами будується і композиція Целанової “Фуги смерті”. Особливості синтаксису поезії підкреслюють її “музичну організацію”: позбавлений розділових знаків, текст лине, витворюючи скорботну мелодію, в якій різні голоси сприяють розвиткові і посиленню основної теми.
Як і музичний твір, “Фуга смерті” викликає в першу чергу емоційні переживання, шок, і лише потім читач намагається усвідомити значення образів, асоціації, які вони викликають. Саме з цих асоціацій і накреслюються тема, мотиви твору. Вже назва поезії передбачає складний і неоднозначний асоціативний ряд. Наприклад: фуга – Бах, Гендель – Німеччина
– слава і гордість – духовне, вічне, прекрасне – орган; ці асоціації співісну
Ють і протистоять у назві слову “смерть” у всіх його значеннях. Так підсвідо
Мо визначається читачем основна тема твору. У тексті “Фуги смерті” асо
Ціативні образи, підказані назвою, набувають нових абрисів і народжують
Нові асоціації. Цілком правомірно сприймати цю поезію як модерністське
Зображення трагедії Голокосту: образи “чорного молока світання”, “могил
У повітрі” породжують асоціації з крематоріями, в яких гинули мільйони
Безневинних людей, тільки тому, що вони євреї; а образ “одного чоловіка,
Що живе в хаті”, “грає зі зміями”, “пише коли темніє в Німеччині твоя
Золотиста коса Маргарито”, “свистить на євреїв”, “хапається заліза в ко
Бурі” викриває сутність фашистської ідеології, яка несе смерть усій
Людській цивілізації. “Трагедія Освенциму” усвідомлюється не як
Національна трагедія євреїв, а як всесвітня. Це підкреслюють і образи Мар-гарти і Суламіф, які є наскрізними у поезії і символізують багатющу гуманістичну культуру, яку подарувала людству німецька та єврейська нації. Орган-крематорій, на якому “з Німеччини майстер” грає “фугу смерті”, нищить і “золотисту косу Маргарити”, і “попелясту косу Суламіф”.
Зміни слова, його перетворення, метаморфози в епоху, яка не підлягає опису, – одна з головних тем творчості Целана. Для поета Освенцим – абсолютно виключний факт, який визначає будь-який людський досвід, але не здатний сам стати досвідом. Мова пройшла через той страшний час, але не дала слів для зображення того, що відбувалося. Поет із жахом і відчаєм змушений визнати – мова не здатна на “акт правосуддя”. Саме тому, що немає слів для достовірного, буквального відтворення реальності, Освенцим щезає у потоці часу як страшна, але цілком природна подія. Звідси походить поетова відмова “поетизувати світ”, “тенденція до мовчання”, а “шок незрозумілого” стає у Целана засобом протистояння традиційним і конвенційним засобам літератури.
У поезії “Фуга смерті” П. Целан засобами різних видів мистецтва спробував передати трагедію Голокосту. Образи його не мають однозначного трактування, бо поет мусив визнати, що “вимовити”, знайти відповідні цій трагедії слова поезія майже не здатна.





Схожі твори:
- Реалізм Бальзака виявився розумніше самого Бальзака Але не випадково говорять: реалізм Бальзака виявився розумніше самого Бальзака. Мудрим є той, хто оцінює людину не відповідно до його політичних поглядів, а відповідно до його моральних якостей. І у творах Бальзака, завдяки старанню об’єктивного зображення життя, ми бачимо чесних республіканців – Мішеля Кретьена (“Втрачені ілюзії”), Низрона (“Селяни”). Проте, головним...
- Уславлення героїв Еллади в поемі “Іліада” Довгий час учені вважали події, про які розповідається в “Іліаді” та “Одіссеї” Гомера, не так історичними, як міфічними. Якщо вірити міфові, то до війни ахейців проти троянців привело викрадення троянським царевичем Парісом красуні Єлени, дружини спартанського царя Менелая. Цьому викраденню посприяла богиня краси й кохання Афродіта, і сталося воно не...
- Іван Франко – ЛИСИЧКА І ЖУРАВЕЛЬ Лисичка з Журавлем дуже заприятелювали. От Лисичка і кличе Журавля до себе в гості: – Приходь, Журавлику! Приходь, любчику! Чим хата багата, тим і вгощу. Іде Журавель на прошений обід, а Лисичка наварила кашки з молочком, розмазала тоненько по тарілці та й поставила перед Журавлем. – Призволяйся, не погордуй. Сама...
- Народ і його роль у трагедії “Борис Годунов” Бєлінський відзначив, що вже в першій сцені трагедії “і історично й поетично вірно змальований характер Шуйского”. Це глава боярської групи, нащадок питомих князів “Рюриковной крові”. Він сам не ладь зайняти престол московських царів, що звільнився після смерті пануючи Федора. Але Шуйский відмінно розуміє, що без допомоги народу домогтися своєї мети...
- Іван Багряний – один із найталановитіших із письменнинів-емігрантів До своєрідних здобутків українського художнього слова належать твори українських письменників, які з різних обставин змушені були покинути рідну країну. Але й там, далеко від батьківщини, вони зберегли любов до неньки-України, плекаючи рідне слово. Калинова гілка з України сто літ цвіте в Бразилії, Канаді, Сполучених Штатах як продовження нашого роду. Українці...
- Чарівна подорож у пошуках Синього птаха за п’єсою М. Метерлінка І. Дитячі мрії кожного з нас (вірили й чекали незвичайне, таке, щоб змінило усе життя, зробило б нас красивішими й розумнішими). ІІ. Подорож до розуміння себе і світу. 1. Головні герої філософської п’єси-казки “Синій птах” (хлопчик Тільтіль і дівчинка Мітіль, батько – бідний дроворуб; раділи подарункам, чекали свят, любили солоденьке,...
- Ліризм і гумор у драмі Т. Шевченка “Назар Стодоля” Сьогодні я вперше замислився, чому відомий український актор і драматург, корифей українського театру Іван Карпенко-Карий обрав собі такий псевдонім. Я вирішив дізнатися це. І мої здогадки справдилися: Карпенко – бо батька Тобілевича звали Карпо, а Карий – прізвище одного з героїв Шевченкових п’єс – Гната Карого. Кажуть, ця п’єса мала...
- Скорочено “Життя – це сон” Кальдерона У безлюдній гірській місцевості, неподалік від двору польського короля, заблукали Росаура, знатна дама, переодягнена в чоловічий одяг, і її слуга. Наближається ніч, а навколо ні вогника. Раптом подорожні розрізняють в напівтемряві якусь вежу, з-за стін якої їм чуються скарги і стогони: це проклинає свою долю закутий у ланцюги Сехізмундо. Він...
- Ленский Ленский приїжджає у свій маєток “з Німеччини мрячної”, де він став шанувальником філософа Канта й романтичним поетом. Ленскjuj досить близько сходиться з Онєгіним, уводить його в будинок Ларіних, знайомить із Тетяною й своєю нареченою Ольгою. Роздратований Онєгін починає вдавано доглядати за Ольгою за два тижні до їхнього весілля з Л....
- Підтвердьте чи спростуйте твердження римського філософа Цицерона: “Неосвіченість – ніч розуму, ніч безмісячна і беззоряна” Однією з найважливіших духовних потреб людини є потреба в знаннях. Людина не народжується мудрою, навіть якби вона успадкувала гени найталановитіших батьків, адже без навчання не розвинеться жоден талант. Освіта допомагає людині стати Справжньою людиною, навчає гуманно ставитися до інших людей, дає можливість орієнтуватися в навколишньому світі та в самій собі....
- ДОДЕ, Альфонс (1840 – 1897) ДОДЕ, Альфонс (Daudet, Alphonse -13,05.1840, Нім, Прованс – 15.12.1897, Париж) – французький письменник. Народився в сім’ї фабриканта шовкових тканин Вінсента Доде, котрий походив із севеннських селян. Раннє дитинство письменника минуло на фабриці батька, неподалік від Німа. Під час революції 1848 р. сім’я розорилась і сподіваючись досягти матеріального...
- ОСИП НАЗАРУК У 1873 році в селі Язловець народився майбутній письменник Осип Назарук, Доля щедро наділила його невичерпною творчою енергією, неабияким літературним талантом. І цс дало змогу Осипу Назаруку повести читачів у світ історичних героїв, де крізь століття наче перегукнулися ті. ким гордиться Галичина. – мудра Роксолана. хоробрий Ярослав Осмосмисл і Українські...
- У НЕВОЛІ ЩАСТЯ НЕ БУВАЄ. С. ШАПОВАЛОВ “КОЛИ СКРИПАЛЯТЬ СТРИБУНЦІ” Мета: продовжити роботу над розвитком читацьких навичок учнів; розвивати мовлення, мислення, допитливість, виховувати інтерес до читання, любов до природи. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Мовленнєва розминка Розучування лічилки Раз – метелик, два – жучок, Три – невтомний павучок, А чотири – бабка спритна, П’ять –...
- Чому оповідання Г. Белля має назву “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…”? Відомий німецький письменник Генріх Белль довгі шість років був солдатом вермахту і проти волі воював на фронтах Другої світової війни. Тема антигуманності війни стала провідною у його творчості. У творі “Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…” Генріх Белль розповідає про долю одного молодого солдата, який був на війні тільки три...
- Життєвий і творчий шлях – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) Ш. Бодлер Життєвий і творчий шлях Якщо ми подумки спробуємо осягнути розвиток літератури, щоб зрозуміти, про кого наші нащадки говоритимуть наприкінці наступного тисячоліття, то, безперечно, серед них буде й бунтівний, шокуючий і ліричний Шарль Бодлер. Донині літературознавці, письменники й читачі сперечаються про твори цього самобутнього поета, який...
- Григорій Сковорода (чим багатий мій народ, якими скарбами він може поділитися з іншими) Григорій Сковорода давно вже став символом мудрості українського народу. Про великого філософа України сказано і багато, і замало водночас. Він був у всьому незвичайною людиною. За спогадами його сучасників, одягався він охайно, але просто. Їжу вживав виключно рослинну та ще молочні продукти, і то раз на день після заходу сонця,...
- Моє відкриття латиноамериканської літератури. Твір-мініатюра Після декількох років вивчення класичної й сучасної літератури складається певний стереотип, що я можу назвати звичним очікуванням. Вся розмаїтість стилів, сюжетів, характерів укладається все-таки в певну схему, “культурний шар”, що при розмаїтості фарб складається з більш-менш однорідного матеріалу. І тільки двічі я зустрічалася з літературою, що ламала всі стереотипи, була...
- Протест проти рабської моралі українців у поезіях Степана Руданського Літературна діяльність Степана Руданського охоплює двадцятиріччя – від початку 50-х до 70-х років XІX ст.. її можна умовно поділити на три періоди: кам’янець-подільський, петербурзький і ялтинський. Творчий розквіт поета припадає на другий, петербурзький, період. Саме тоді провідними у нього стають громадянські мотиви. Саме тоді були написані твори високого громадянського звучання,...
- Гец фон Берліхінген герой драми Гете “Гец фон Берліхінген, лицар із залізною рукою” Історичним прототипом Г. став жив у XV-XVI “Шв. лицар Гец фон Берліхінген. Він залишив докладний опис свого життя, матеріалами якого і скористався Гете, що ознайомився з ними ще в роки свого студентства в Страсбурзі. Історичний Г. брав участь у чварах між імператорським швабським союзом і баварськими пфальцграфа (1504-1505). У битві...
- Батьківщина у ліриці О. Блока і С. Єсеніна Скільки чудових поетів землі російської оспівали тебе у прекрасних віршах і скільки письменників присвятили тобі свої добутки! Великий поет Некрасов писав: “Не може син дивитися спокійно на горе матері рідної, не буде громадянин гідний до Вітчизни холодний душею”. Тема Росії є центральною у творчості багатьох поетів. Творчість Олександра Блока, по...