ПРИГОДИ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ ЯШКА I МАШКА
Мета: ознайомити учнів з творчістю Миколи Трублаїні; розкрити красу і своєрідність його оповідань; удосконалювати навички свідомого виразного читання прозових творів; розвивати спостережливість, творчу уяву, мовне чуття; виховувати любов до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Джміль на склянку з джемом сів,
Гедзь до нього підлетів,
І дзвінка пішла розмова.
Першим гедзь промовив слово:
“Що, солодкий джем із грушки?”
“З’їм його я самотужки!”
Джміль
Поки склянку не закрили.
2. Гра “Утвори слово”
– Додайте до складу букви, утворіть нові слова.
Очі – (ов)очі;
Рій – (об)рій;
Він – (дз)він;
Міль – (дж)міль;
Кіл – (со)кіл;
Так – (лі)так;
Парк – парк(ет);
Жир – жир(аф);
Крок – крок(одил);
Лимон – лимон(ад);
Кит – кит(иця).
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Вправа “Мікрофон”
Учні обмінюються думками про те, хто такий справжній друг.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми поринемо у
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Біографічна довідка (додаток)
– Народився Микола Петрович Трублаєвський, який увійшов у літературу під псевдонімом Микола Трублаїні, 25 квітня 1907 р. в селі Вільшанці на Поділлі. Батько його працював у лісному відомстві, мати – сільська вчителька. У Вільшанці минуло дитинство і перші юнацькі роки Миколи. Був він, як усі. Хіба тільки жадоба до літератури змалку виділяла його серед однолітків та ще бажання самому писати. І він пробує свої сили – пише до місцевої газети “Червоний край” невеликі статті, кореспонденції. Його, як і інших запальних, допитливих юнаків, гостро цікавило все, що відбувалось на той час у селі. У 1925 р. редакція газети “Червоний шлях” посилає М. Трублаїні на навчання на Всеукраїнські курси журналістики у Харкові. В 1930 р. Трублаїні вирушає в експедицію в Арктику, на острів Врангеля на криголамі “Ф. Літке”. Оскільки місце журналіста в експедиції було вже зайняте, письменник опановує професії кочегара, механіка, вантажника і влаштовується на судно котельним днювальним. За участь у цьому рейсі М. Трублаїні нагороджено медаллю. Враження від подорожі лягли в основу книг “До Арктики через тропіки”, “Людина поспішає на поміч”, “”Ф. Літке” – переможець криги”. Згодом, у 1932 р., письменник знову відвідав Арктику як учасник експедиції на криголамах “Сибіряков” і “Русанов”. Недивно, що люди Півночі, їхнє життя є темою багатьох книг Трублаїні, зокрема першого його великого твору – повісті “Лахтак”.
Він загинув восени 1941 р. у боях під Дніпропетровськом. Ім’ям М. Трублаїні названо українську літературну премію за твори для дітей і юнацтва.
2. Опрацювання статті про Миколу Трублаїні (с. 139)
Гра “Бджілки”. Самостійне напівголосне читання статті учнями
– Де пролягали маршрути подорожей Миколи Трублаїні?
– Які збірки оповідань для дітей належать перу письменника-мандрівника?
Фізкультхвилинка
3. Опрацювання оповідання Миколи Трублаїні “Яшка і Машка” (с. 139-140)
1) Гра “Передбачення”.
– Прочитайте заголовок: із захопленням; з радістю; зі здивуванням.
– Про кого йтиметься в цьому оповіданні?
Загадка-помічниця
– На дереві грається,
Угору піднімається,
На хвості гойдається.
І зветься це малятко
Веселе… (мавпенятко).
2) Виразне читання оповідання вчителем.
– Чи сподобалося вам оповідання?
– Які почуття воно у вас викликало?
– Хто є головними персонажами оповідання?
3) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів “луною” за вчителем, потім – у парах одне одному.
Негр | Вниз |
Боцман | Миттю |
Звисаючи | Вправний |
Фізкультурник | Улюбленцями |
– Прочитайте тлумачення слова боцман у підручнику (с. 140).
– Назвіть два найкоротших слова. (Негр, вниз)
– Яке слово найдовше? (Фізкультурник)
– Назвіть слово з подовженим м’яким приголосним звуком. (Миттю)
4) Читання тексту учнями “ланцюжком”.
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
– Як мавпочки опинилися на пароплаві?
– Прочитайте опис мавпочок. Хто дав їм імена?
– Як команда пароплава ставилася до мавпочок?
– Що найбільше любив Яшка?
– Які уподобання були у Машки?
– Чи симпатизує автор мавпочкам? Доведіть свою думку.
6) Гра “Хвиля”.
Ведучий задає “тон” і “темп” гри. Вірш читається так, ніби хвиля прибивається до берега і відходить від нього: тихо – голосніше – голосно – тихіше – тихо – голосніше тощо.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Яке оповідання читали на сьогоднішньому уроці?
– Хто його автор?
– Що нового і цікавого дізналися?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати оповідання (с. 139-140).