ПРИГОДИ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ ОМАР
Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю письменника-мандрівника Миколи Трублаїні; вчити розмірковувати над текстом, уявляти описані картини, пройматися почуттями; розвивати здатність мислити словесно художніми образами; виховувати бережливе ставлення до природи.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1. Робота над скоромовкою
Індики іволзі белькочуть:
– Індики до зерна охочі.
І борода індику личить,
Ідем – Іванка їсти кличе.
2. Читай виразно!
КОНИКИ
За городами у лузі
Славні
Добре нам уже відомі,
Хоч нікого не везуть.
– Це тварина?
– Ні!
– Це птаха?
– Ні! Така собі комаха!
О. Палійчук
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Гра “Обличчям до обличчя”
Учні в парі повертаються одне до одного і переказують зміст оповідання Миколи Трублаїні “Яшка і Машка” (с. 139-140).
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з неймовірними пригодами кумедних мавпочок Яшки і Машки, про яких так захоплююче розповів нам письменник-мандрівник Микола Трублаїні.
V.
1. Опрацювання оповідання Миколи Трублаїні “Омар” (с. 140-141)
1) Гра “Передбачення”.
– Спробуйте передбачити, які пригоди чекають на мавпочок.
2) Гра “Рибки”.
Самостійне мовчазне читання оповідання учнями.
– Чи сподобалося вам оповідання?
– Які почуття воно у вас викликало?
3) Словникова робота.
Читання стовпчиків слів буксиром за вчителем, потім – напівголосно в парі одне одному
Ляснув | Викидала |
Зойкнула | Клешнями |
Довжелезні | Дражнячись |
Розмальований | Розставленими |
– Прочитайте всі дієслова.
– Знайдіть іменник, прикметник.
– Знайдіть слова із префіксом роз-. Поясніть правопис цих слів.
Фізкультхвилинка
4) Читання оповідання учнями “ланцюжком”.
5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.
– Як відбулося “знайомство” Яшки з омаром?
– Чим завершилося їхнє “спілкування” для мавпочки?
– Як поводився Яшка біля омара, що сушився на сонці?
– Поміркуйте над словами боцмана. Як ви їх розумієте?
– Знайдіть опис омара.
– Що ви знаєте про цього рака?
2. Цікаво знати!
Біля берегів Африки, Америки і Європи живуть величезні раки – омари. Європейський омар буває завдовжки до 50 см і масою 11 кг. Американський омар – завдовжки до 60 см, масою до 15 кг. На передній парі ходильних ніг омара знаходяться потужні клешні. Одна з них сильніша – дробляча, інша – ріжуча.
Європейський омар зустрічається в Чорному морі на скелястих і галькових грунтах на глибині 30-80 м. Удень омар ховається серед каменів, а вночі полює на молюсків, черв’яків, креветок та інших морських безхребетних. Зростає він повільно, досягаючи статевої зрілості тільки на шостому році. Самка відкладає (на черевні ніжки) близько 32 тисяч ікринок, з яких через рік виходять личинки, що плавають.
Американський омар мешкає біля берегів Північної Америки.
Омари мають здатність до аутотоміі (самокалічення) і до регенерації. У великих омарів повна регенерація клішнів відбувається тільки через два роки після їх утрати. Омарів розводять у спеціальних водоймах.
3. Гра “Буксир”
Створюється пара з “сильнішого” і “слабшого” учнів. “Сильніший” учень веде у читанні, а “слабший” намагається досягти темпу читання “сильнішого” учня.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
– Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?
– Що вас найбільше здивувало?
– Що примусило усміхнутися?
– Що повчального є в цьому оповіданні?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Переказувати оповідання (с. 140-141):
1-ша група – від імені Яшки;
2-га група – від імені боцмана.