ПРИГОДИ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ ОМАР

Мета: продовжити ознайомлення учнів з творчістю письменника-мандрівника Миколи Трублаїні; вчити розмірковувати над текстом, уявляти описані картини, пройматися почуттями; розвивати здатність мислити словесно художніми образами; виховувати бережливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

1. Робота над скоромовкою

Індики іволзі белькочуть:

– Індики до зерна охочі.

І борода індику личить,

Ідем – Іванка їсти кличе.

2. Читай виразно!

КОНИКИ

За городами у лузі

Славні

коники живуть.

Добре нам уже відомі,

Хоч нікого не везуть.

– Це тварина?

– Ні!

– Це птаха?

– Ні! Така собі комаха!

О. Палійчук

III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Гра “Обличчям до обличчя”

Учні в парі повертаються одне до одного і переказують зміст оповідання Миколи Трублаїні “Яшка і Машка” (с. 139-140).

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні ми продовжимо ознайомлення з неймовірними пригодами кумедних мавпочок Яшки і Машки, про яких так захоплююче розповів нам письменник-мандрівник Микола Трублаїні.

V.

СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Опрацювання оповідання Миколи Трублаїні “Омар” (с. 140-141)

1) Гра “Передбачення”.

– Спробуйте передбачити, які пригоди чекають на мавпочок.

2) Гра “Рибки”.

Самостійне мовчазне читання оповідання учнями.

– Чи сподобалося вам оповідання?

– Які почуття воно у вас викликало?

3) Словникова робота.

Читання стовпчиків слів буксиром за вчителем, потім – напівголосно в парі одне одному

Ляснув

Викидала

Зойкнула

Клешнями

Довжелезні

Дражнячись

Розмальований

Розставленими

– Прочитайте всі дієслова.

– Знайдіть іменник, прикметник.

– Знайдіть слова із префіксом роз-. Поясніть правопис цих слів.

Фізкультхвилинка

4) Читання оповідання учнями “ланцюжком”.

5) Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання.

– Як відбулося “знайомство” Яшки з омаром?

– Чим завершилося їхнє “спілкування” для мавпочки?

– Як поводився Яшка біля омара, що сушився на сонці?

– Поміркуйте над словами боцмана. Як ви їх розумієте?

– Знайдіть опис омара.

– Що ви знаєте про цього рака?

2. Цікаво знати!

Біля берегів Африки, Америки і Європи живуть величезні раки – омари. Європейський омар буває завдовжки до 50 см і масою 11 кг. Американський омар – завдовжки до 60 см, масою до 15 кг. На передній парі ходильних ніг омара знаходяться потужні клешні. Одна з них сильніша – дробляча, інша – ріжуча.

Європейський омар зустрічається в Чорному морі на скелястих і галькових грунтах на глибині 30-80 м. Удень омар ховається серед каменів, а вночі полює на молюсків, черв’яків, креветок та інших морських безхребетних. Зростає він повільно, досягаючи статевої зрілості тільки на шостому році. Самка відкладає (на черевні ніжки) близько 32 тисяч ікринок, з яких через рік виходять личинки, що плавають.

Американський омар мешкає біля берегів Північної Америки.

Омари мають здатність до аутотоміі (самокалічення) і до регенерації. У великих омарів повна регенерація клішнів відбувається тільки через два роки після їх утрати. Омарів розводять у спеціальних водоймах.

3. Гра “Буксир”

Створюється пара з “сильнішого” і “слабшого” учнів. “Сильніший” учень веде у читанні, а “слабший” намагається досягти темпу читання “сильнішого” учня.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що нового ви дізналися на сьогоднішньому уроці?

– Що вас найбільше здивувало?

– Що примусило усміхнутися?

– Що повчального є в цьому оповіданні?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Переказувати оповідання (с. 140-141):

1-ша група – від імені Яшки;

2-га група – від імені боцмана.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.00 out of 5)

ПРИГОДИ. МИКОЛА ТРУБЛАЇНІ ОМАР