Позтическое зображення рідної природи у вірші И. А. Буніна “Листопад”
1. Покликання бути поетом. 2. Особливості стилю Буніна. 3. Аналіз вірша. 4. “Листопад – один із кращих віршів поета. І. А. Бунін народився у Воронежу в збіднілій дворянській сім’ї, однак все своє дитинство провів на хуторі в Орловській губернії.
Можливо, саме тут хлопчик навчився розуміти й почувати природу, зауважувати її найменші настрої, пориви, що не преминуло відбитися в його подальшій літературній творчості. Іван Олексійович все своє життя прагнув не відходити від традицій російської класичної літератури, уважаючи себе спочатку
А. А. Блок, ревний цінитель бунинской поезії писав, що “його право на одне з головних місць серед сучасної російської поезії” незаперечно. Безліч поетичних творів Івана Олексійовича присвячено природі, що втілює, на його думку, у собі гармонію й спокій, до яких повинен прагнути кожна людина. Гарного настрою й відчуття радості буття можна досягти тільки одним способом – стати невигадлива
Твору Буніна в першу чергу характеризує строгість і чіткість поетичної думки, що робить її ще більш коштовної й привабливої для вимогливого читача Поет свідомо відмовляється від розмитих метафор, нечітких визначень, півтонів. Тут тільки чіткі, яскраві фарби, обумовлені винятково земним конкретним сприйняттям дійсності. Вірш стає схожим на чіткий фотографічний знімок, де помітні навіть самі дрібні елементи: Не видно птахів.
Покірно марніє Ліс, що спорожнів і хворий. Гриби зійшли, але міцно пахне В ярах вогкістю грибний Одна за іншою встають перед очами читача картинки живої природи. І от уже здається, що цей не вірш, а рідний спогад про ті місця, де колись уже побував.
Автор упевнений, що через природу людин може знайти в собі сили, щоб знову відродитися до життя, заповнити свою щиросердечну порожнечу чимсь по-справжньому важливим. У своїх творах Бунін часто одушевляє природу, приписуючи їй цілком людські риси. Так, і у вірші “Листопад” головною діючою особою стає Осінь.
Ліс пахне дубом і сосною, За літо висохнув він від сонця, И Осінь тихою вдовою Вступає в строкатий терем свій. Тут Осінь виступає як мудру істоту, що пережило не один спад і підйом у своєму житті, не одна пригода або хвилювання душі, а тому знає й розуміє куди більше, ніж смертна людина: Останні мгновенья щастя! Уж знає Осінь, що такий Глибокий і німий спокій – Провісник довгої негоди. Осіни, як і людині, важко усвідомлювати, що вона несе довгий сон, а може й смерть для живої природи.
Їй моторошно від цієї думки. Вся її увага спрямована на майбутній холодний сон, тому вона не зауважує ні яскраве осіннє вбрання, ні останні теплі промені яскравого сонця Кожний новий ранок наближає цей момент, і вся природа завмирає чекаючи неминучого: Тепер вуж тиша інша: Прислухайся – вона росте, А с нею, блідістю лякаючи, И місяць повільно встає… Ліс, білим світлом залитою, Своєю застиглою красою Начебто смерть собі пророкує.
Незважаючи на барвистість і навіть казковість картин природи, у читача створюється досить сумовитий настрій. Відбувається своєрідний бенкет під час чуми, коли “писаний”, “ліловий”, “золотий”, “багряний” ліс натягає всі свої кращі вбрання, передчуваючи свою смерть, намагається насолодитися “останніми митями щастя”. Контрастність сліпуче яскравих квітів і світлого крижаного оцепененья ще більше підсилює сумне почуття. Бунін талановито передає фарби ошатного осіннього лісу: Серед широкого двору, Повітряної павутини тканини Блищать, як мережа зі срібла Сьогодні цілий день грає У дворі останній метелик И, точно білий пелюсток, На павутині завмирає…
Листя бурштиновий відблиск ллє; У лісі панують осіннє запустіння, що ще більше підкреслюють нечисленні мешканці лісу: Заквокче дрізд, перелітаючи Серед подседа… Граючи, у небі промайне Шпаків розсипана зграя – И знову всі навкруги завмре… Сова й та мовчить: сидить Так тупо з галузей дивиться… Важку, що давить атмосферу ще більше згущає зауваження автора, про те, що це особлива остання ніч: Але Осінь затаїть глибоко Все, що вона пережила В німу ніч, і самотньо Замкнеться в теремі своєму Із цього моменту ліс залишається без своєї господарки, наданим самому собі.
Головна героїня робить свій вибір і залишає свій ніколи яскравий і гостинний будинок: Давно вуж птаха полетіли; Туди й осінь поутру Свій самотній шлях направить И назавжди в порожньому борі Розкритий терем свій залишить. Далі ліс рівняється автором з теремом, що залишився без догляду, а тому приречено на зів’янення й руйнування під впливом непогоди. Вересень, кружляючись по хащах бору, З його місцями дах зняв И вхід сирим листям усипав; Відтепер ніщо не може порушити похмуре безмолвье, крім зрідка, що доносяться здалеку звуків полювання Ліс поступово міняє всі свої фарби: тепер тут переважає морозне срібло, через лад голих дерев проглядається й “синявий долин”, і “широчінь пустельного болота”. Осінь, що утомилася від очікування, що умила свою бліду особу, іде усе далі й далі на південь. Зовсім незабаром у лісі з’явиться інший хазяїн: И незабаром мягкою порошею Засріблиться мертвий край.
Розгул яскравих осінніх фарб іде в небуття, однак ліс раптом здобуває зовсім другоекачество. Смерть знову міняється життям. Природа як би знаходить інше радісне життя, освітлювану полярним сяйвом: Як будуть ради соболя, И горностаї, і куниці, Граючись і гріючись на бігу В заметах м’яких на лузі. Бунін доводить читачеві, що в природі всі циклично, одна пора року міняє інше, а на кожне зів’янення доводиться нове народження.
У своєму логічному завершенні смерть неминуче символізує поява нового життя. Більше того, поет уважає, що подібні періоди спаду й розквіту характерні й для кожної людини, що займається творчою діяльністю. Багато літературознавців уважають стихотворениебунина “Листопад” еталоном високої пейзажної лірики. Тут майстерно підібрані такі слова й епітети, які до геніальності просто й точно розкривають процеси, що відбуваються в живій природі. Створюється враження, що не просто абстрактна істота бродить по лісі, а живаючи реальна жінка-відьма прощається зі своїми володіннями, уболіває про життя, що закінчується.
Більше того, сам читач починає відчувати себе діючою особою всього що відбувається. І він так само, як і осінь може сховатися в писаному теремі від дощу й самітності. Ще однією важливою рисою лірики Буніна є її близькість до фольклору й наспівність. Можливо, тому вірші поета от уже протягом багатьох років зачіпають душі нових і нових поколінь читачів
Схожі твори:
- Тема природи в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості И. А. Буніна) Визнання й популярність Бунін придбала як прозаик, але значне місце в його творчості завжди занімала поезія. Він почав з віршів і писав вірші до кінця своїх днів. В 1901 році вийшов збірник віршів “Листопад”, у який увійшли кращі вірші з ранньої поезії Буніна. Лейтмотив збірника – елегійне прощання з минулим....
- Осінь, листопад: опис природи пізньої осені Листопад. Холодно стає. , всі частіше заряджає дрібний без перепочинку дощ, затягаються тумани. Назва в місяця – Листогной, тому що дерева скидають свої останні листи. Погода, особливо, здається холодної з дощем і мокрим снігом. Природа готова до зими. От-от і ляже сніг. Листопад: похмурі дні Опис природи пізньої осені листопада...
- Незабутнє у циклі оповідань І. О. Буніна “Темні алеї” ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН “Незабутнє” у циклі оповідань І. О. Буніна “Темні алеї” Друга світова війна застала Буніна в Парижі. Бідність, байдужість видавництв важко переносилися Іваном Олексійовичем. От як він сам говорить про це: “Живу, звичайно, дуже і дуже погано – самотність, голод, холод і страшна бідність…” Єдине,...
- Єдність життя людини і природи у творах Буніна Для того, щоб навчитися жити в злагоді з природою, треба відчувати себе частиною всього живого на Землі, тобто не завдавати шкоди тваринам (і домашнім, і тим, які зустрінуться на вулиці), не розводити вогнища у лісах, не смітити! Щоб навчитися любити природу, треба розводити вдома рослини, дбати про них, вчасно поливати,...
- Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско”. Дія оповідання відбувається на великому пасажирському кораблі, що робить подорож з Америки в Європу. І під час цієї подорожі головний герой оповідання, літній пан із Сан-Франциско вмирає. Здавалася б пересічна справа, нічого особливого. Що ж залучило в цій історії автора? В оповіданні...
- Зображення часу в оповіданні Пан із Сан-Франциско Буніна І. А Ріка часів у своєму стремленье Несе всі дела людей И палить у прірві забвенья Народи, царства й царів. А якщо що й залишається Чрез звуки ліри й труби, То вічності жерлом пожрется И загальної не піде долі. Г. Р. Державін В оповіданні Буніна “Пан із Сан-Франциско” описується подорож багатого американця...
- Любов, краса, пам’ять у циклі оповідань І. Буніна “Темні алеї” Книга “Темні алеї” стала найважливішою подією у творчості Буніна останніх років. Перші одинадцять оповідані, були видані в Нью-Йорку в 1943-му, а повністю книга вийшла в Парижі в 1946 році. “Темні алеї” – унікальний твір не тільки тому, що в ньому усі 38 новел – про кохання. Бунін створював цю книгу...
- Картини рідної природи в ліриці О. С. Пушкіна И забываю мир, и в сладкой тишине Я сладко усыплен… О. Пушкін Пушкін – “начало всіх начал”, він цілий світ російської душі, багатої і баламутної, бентежної і ніжної. Великий поет відобразив різноманіття російського життя першої чверті дев’ятнадцятого століття. Він говорив про свободу, викриваючи кріпосне право, “тиранів світу”, був співцем дружби...
- Герой Буніна на прикладі добутку “Сонячний удар” Бунинский герой по-іншому, ніж чеховський, бачиться й зображується автором відповідно до трьох сфер, у яких перебуває людина – внутрішньої (екзистенціальної, емоційно-психологічної), зовнішньої (соціально-побутовий) і буттєвої (природа, космос, Бог). У бунинском оповіданні об’єктивується буттєве чуттєво-жагуче бачення миру й людини У бунинском оповіданні об’єктивується метафоричне буттєве чуттєво-жагуче бачення миру й людини в...
- Філософські питання в прозі И. А. Буніна Добутку И. А. Буніна наповнені філософською проблематикою. Основними питаннями, що хвилюють письменника, минулого питання смерті й любові, сутності цих явищ, їхнього впливу на людське життя. Найбільше глибоко тема смерті розкрита Буніним у його оповіданні “Людин із Сан-Франциско” (1915). Крім того, тут письменник намагається відповісти й на інші питання: у чому...
- Картини рідної природи в поезії Пушкіна Серед віршів Пушкіна видне місце належить тим, у яких поет з дивною поетичною силою й любов’ю малює картини рідної природи. Незрівнянний живописець природи, Пушкін сприймав її не тільки зірким оком художника й тонким слухом музиканта, але й люблячу свою батьківщину серцем гарячого патріота. З дитячого років, коли Пушкін їхав на...
- Взаємозв’язок “жаги життя’ і “відчуття смерті’ у художньому світі і. Буніна Взаємозв’язок “жаги життя” і “відчуття смерті” у художньому світі і. Буніна У кожного, мабуть, є свій час для того, щоб замислитися над сенсом життя і смерті. Світова філософія багато й мудро говорить про це. Але яскравіше й зрозуміліше про це завжди говорили письменники. Адже вони пізнали світ через людські долі....
- “Росія, що ми втратили” у добутках И. А. Буніна Через всю творчість И. А. Буніна проходить мотив туги за минулим, що йде, викликаним руйнуванням дворянства, що було в поданні письменника єдиним хоронителем і творцем культури. Цей мотив знаходить своє ліричне вираження в таких добутках, як “Антоновські яблука” і повість “Суходіл”. В “Антоновських яблуках” Бунін ідеалізує добрий старий час, коли...
- Картини рідної природи в ліриці М. А. Некрасова Немає, мабуть, жодного поета, у творчості якого відсутня пейзажна лірика. Адже уміння відчувати красу природи, бачити її неповторну принадність у постійно мінливих картинах, по-моєму, є необхідною приналежністю поетично обдарованої людини. Кожен художник по-своєму бачить одні й ті ж пейзажі, змушуючи нас відчути сліпучу красу морозного зимового ранку, насолодитися розкішними фарбами...
- Відкриття кохання (за оповіданнями Івана Буніна) ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН Відкриття кохання (за оповіданнями І. О. Буніна) І. О. Бунін багато писав про кохання, його трагедії і рідкісні миттєвості дійсного щастя. Ці твори відзначені надзвичайною поетизацією людського почуття, у них розкрилися чудесний талант письменника, його спроможність проникати в інтимні глибини серця, з їх незвіданими...
- Незабутнє у циклі оповідань І. А. Буніна “Темні алеї” Письменницька доля Івана Олексійовича Буніна – доля дивна. При житті він не був настільки славний, як Горький, про нього не сперечалися, як про Л. Андрєєва, не викликав він настільки суперечливих – де шумних-захоплених, а де беззастережно осудливих – оцінок, як символісти. У літературних і читацьких колах з незвичайною єдністю він...
- Поетичне слово І. О. Буніна ІВАН БУНІН ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ ІВАН БУНІН Поетичне слово І. О. Буніна Поезія Івана Олексійовича Буніна, одного з найвидатніших майстрів літератури XX століття, являє приклад прямування російської лірики до опанування новими художніми стилями. Для творчості Івана Буніна характерно те, що він ніколи не поривав внутрішніх зв’язків з Росією, жив і творив...
- Творчість И. А. Буніна Для творчості Буніна характерний інтерес до звичайного життя, уміння розкрити трагізм життя, насиченість оповідання деталями. Буніна прийнято вважати продовжувачем чеховського реалізму. Реалізм Буніна відрізняється від чеховського граничною чутливістю. Як і Чехов, Бунін звертається до вічних тем. Для Буніна важлива Природа, однак, на його думку, вищим суддею людини є людська пам’ять....
- “Таємнича чарівність жіночої природи” Про кохання та таємничу чарівність жіночої природи писали, мабуть, усі письменники та поети, але наскільки різним є світогляд кожної людини, настільки різним і кохання постає в художніх творах. Видатний російський письменник Іван Бунін теж створив власну “філософію кохання”. На його думку, кохання – це “темні алеї”, сповнені чогось таємничого та...
- Картини рідної природи в лірику Н. А. Некрасова Ні, мабуть, жодного поета, у Творчості якого відсутня пейзажна лірика. Адже вміння відчувати красу природи, бачити її неповторну принадність у постійно мінливих картинах, по-моєму, є необхідною приналежністю поетично обдарованої людини. Кожний художник по-своєму бачить ті самі пейзажі, змушуючи нас відчути сліпучу красу морозного зимового ранку, насолодитися розкішними фарбами осіннього лісу,...