Повісті Роні старшого
У французькій літературі помітний слід залишило творчість Роні-старшого (псевдонім Жозефа Анрі Бекса, 1856 – 1940), бельгійця за походженням, Ж. Роні-старший писав до 1908 року у співпраці з молодшим братом Жюстеном. Міру співавторства останнього тепер важко встановити. Деякі з книг, спочатку підписаних загальним літературним ім’ям, пізніше перевидавалися за підписом одного Роні-старшого. Середнього численних творів (107 томів!) – Реалістичні романи на пекучі соціальні теми, збірки новел, трактати з філософії та естетики, повісті про первісних
Наукові інтереси і широкі знання з’єднувалися у Роні з оригінальними ідеями. Письменник заявляв з упевненістю, що “література тяжіє до того, щоб увібрати в себе філософію і науку як елементів прекрасного”. Переконаний дарвініст,
Головна відмінність людини від тварини Роні вбачав у появі моралі, системи понять, соціальних інстинктів. На його думку, саме суспільство кам’яного століття (первісний комунізм) повинне було придушувати жадібність, сприяти розвитку почуття доброти і солідарності. І разом з тим боротьба за існування була законом життя первісних людей, ще не відокремилися від природи. Їм доводилося невпинно боротися з тваринами, голодом, холодом, страшними хворобами, стихійними лихами.
“Вони мирно жили окремими громадами, не знаючи принизливого рабства і відрізняючись суворим шляхетністю, величчю і добротою – якостями, які ми не зустрінемо більше в епоху неоліту. Вони займали великі області, в достатку доставляли їжу, і завдяки цьому серед них не могло зародитися інстинкту насильницького привласнення чи низькою хитрощі “(” Вамірех “). “Палеолітичні племена таїли в собі молодість, яка ніколи вже не повернеться, цвітіння життя, енергію і силу якої ми насилу можемо собі уявити”.
Якщо декаденти робили все можливе, щоб принизити людину, виявити в ньому сліпі, тваринні інстинкти, то Роні, звернувшись до витоків людської історії, прагнув показати зачатки культури, проблиски гуманних начал. При цьому він завжди по-науковому точний у періодизації епох, в описі флори і фауни, деталей побуту, занять людей у різні періоди первісного суспільства. Велике місце відводиться в його книгах зображенню сцен полювання, епічних битв з могутніми хижаками. І тут він неабиякий анімаліст.
Серія “Доісторичних” творів відкривається повістю “Вамірех. Людина кам’яного віку “(1892). У першому ж епізоді демонструється в дії боротьба за існування: сутичка приреченого оленя з леопардом, перемога леопарда і його відступ перед сильнішим звіром – левом, у якого, у свою чергу, заперечує видобуток печерний лев, нарешті, битва печерного лева з людиною і остаточна перемога людини. Людина переміг, тому що виявився сильнішим і розумнішим звірів. В основу задуму покладено ідею неухильного прогресу. Сміливий воїн, мисливець і художник (різьбяр по кістки), Вамірех відправляється через ліси своєї батьківщини в невідому східну країну. Допитливість змушує його шукати нові шляхи, переймати досвід у інших племен.
Пошуками нового, Незвіданого, безперервним розширенням кругозору відзначені і поневіряння героїв знаменитої дилогії “Боротьба за вогонь” (1911) і “Хижак-гігант” (1920). Сповнений внутріш ній динаміки сюжет пов’язаний з історією юного мисливця Нао, якому ціною важкої боротьби з природою і людьми вдається добути вогонь і врятувати плем’я уламров. Друга частина дилогії (Хижак-гігант) нині виходить у скороченому перекладі І. Орловської під заголовком “Печерний лев”, або в одній книзі з першою повістю. Читач, заворожений ілюзією присутності, стежить з неослабною увагою за мисливськими і військовими подвигами Уна, сина Нао. Особливо вражають епізоди боїв з махайродом (шаблезубий тигр), з Лісовими людьми, укладення союзу з мамонтами, приручення печерного лева.
Наукова фантастика у великому творчому доробку Роні-старшого взаємопов’язана з “доісторичним” жанром. По суті, тільки зараз починається відкриття Роні як видатного письменника-фантаста. Виступивши і в цій галузі творчості як письменник-Новатор, він переносить акдент з інженерно-винахідницької теми, звичної за романами Жуля Верна, на біологічну, яку трактує в дусі вчення Дарвіна. Фантастичні сюжети Роні незвичайні і захоплюючі. Через багато десятиліть вони несподівано потрапляють в русло наукової фантастики нашого часу.
Наприклад, в оповіданні “Ксіпехузи” Роні зображує боротьбу древнього кочового племені з дуже дивними істотами кристалічної структури, які наділені зачатками розуму. Автор ніяк не пояснює походження цих загадкових істот, але сьогодні їх визнали б “прибульцями” з іншого зоряного світу або саморозвиваються кібернетичними пристроями. Найдивніше ж – розповідь “Ксіпехузи” був написаний в 1887 році.
Автор не пояснює і походження “модігенов”, ще більш дивних, невидимих форм одушевленої матерії, нібито населяють землю, воду і повітря. Модігени абсолютно невловимі, не мають обсягу і так само легко проникають крізь тіло людини, як людина проходить крізь них. Виявляє модігенов юний голландець, здатний сприймати недоступний звичайному зору спектр ультрафіолетових і інфрачервоних променів. Наділений від природи унікальними біологічними властивостями, хлопчик-мутант докладно аналізує свої відчуття і поступово розкриваються йому самому особливості свого організму. У “невідомому світі” (1898), може бути вперше у науковій фантастиці, порушена проблема біологічної мутації.
Зіткнення з невідомими явищами природи і невідомими формами життя – улюблені сюжети Роні. Сміливому уяві письменника малюються різновиди мислячих істот, що сформувалися у виняткових природних умовах: люди-амфібії в повісті “Німфея” (1909), рукокрилі мешканці підземних лабіринтів – “спроба природи створити літаючого людини”, – знайдені вченим Альглавом десь в басейні Амазонки ( “Чудова країна печер”, 1896). В інших випадках зовнішнє середовище, навпаки, консервує еволюцію. В оповіданні “Скарб снігів” (1899) той же Альглав знаходить на Крайній Півночі зелений оазис з рослинним і тваринним світом і людьми раннього палеоліту. Ці люди – “нащадки первісної раси, що зберегли в недоторканності мову і побут” … завдяки рівномірному дії на обмеженій території підземних вулканічних сил. З науково-фантастичних творів Роні, на жаль, переведені лише деякі.
Схожі твори:
- Бунт Ростислава, старшого онука Ярослава Мудрого У рік 6568 (1060). Преставився Ігор, син Ярослава… У рік 6572 (1064). Біг Ростислав, син Владимиров, онук Ярослава, у Тмутаракань, і з ним бігли Порей і Вишата, син Остромира, воєводи новгородського. І, придя, вигнав Гліба (Святославича, свого двоюрідного брата) із Тмутаракани, а сам сіл на його місце. У рік 6573...
- “Доісторичні” романи і повісті Вже в 1860-х роках вчені довели з незаперечною переконливістю, що людина сформувався як біологічний вид задовго до тих часів, які прийнято було вважати історичними. “Передісторія” відсунула його існування до четвертинному і третинного періодів, за багато тисячоліть до біблійного “створення світу”. Нова галузь науки сполохала церковників, піддавалася запеклим нападкам учнів і...
- Мрії героїв повісті М. Твена у повісті “Пригоди Тома Сойєра” МАРК ТВЕН, Е. ПОРТЕР, Р. БЕРНС 5 клас СВІТ ДИТИНСТВА МАРК ТВЕН, Е. ПОРТЕР, Р. БЕРНС Мрії героїв повісті М. Твена у повісті “Пригоди Тома Сойєра” Мріяти завжди приємно. І, мабуть, не помилюся, коли скажу, що мріяти лютить усі. Не всі можуть втілити свої мрії у життя. Але це залежить від багатьох причин. Мріють і герої...
- Образ оповідача в автобіографічній повісті “Зачарована Десна” О. Довженко В українській літературі можна знайти чимало творів про “босоноге дитинство”, які досить схожі між собою. Але є один, який, на мою думку, відрізняється від інших своїми лірично-задушевними нотками, великою любов’ю до того, що змальовується. Це – автобіографічна повість “Зачарована Десна” Олександра Довженка. Як глибоко і майстерно відтворено дитячі роки в...
- Образ оповідача в автобіографічній повісті “Зачарована Десна’ О. Довженка В українській літературі можна знайти чимало творів про “босоноге дитинство”, які досить схожі між собою. Але є один, який, на мою думку, відрізняється від інших своїми лірично-задушевними нотками, великою любов’ю до того, що змальовується. Це – автобіографічна повість “Зачарована Десна” Олександра Довженка. Як глибоко і майстерно відтворено дитячі роки в...
- Твір Стародавні уявлення і вірування нашого народу у повісті Михайла Стельмаха “Гуси-лебеді летять…” Стародавні уявлення і вірування нашого народу у повісті Михайла Стельмаха “Гуси-лебеді летять…” Чарівною казкою дитинства здається нам повість М. Стельмаха “Гуси-лебеді летять…”, неначе вона народилася з народних оповідань, повних чаклунства і дива. Письменник в образі Михайлика показав себе, власні дитячі роки, враження, відкриття і витоки свого мистецького натхнення. Він знайомить...
- Типовість образів і подій у повісті Ю. Федьковича “Три рідні брати” Творча спадщина Юрія Федьковича дуже різноманітно: це поезії, проза, драматичні твори, казки та перекази. Прозові твори Юрія Федьковича захоплюючі, психологічні та художньо завершені. Повість “Три як рідний брат” – унікальне прозовий твір, адже це єдина оптимістична повість письменника. Найбільш поширеними темами творів письменника є тема нещасливою любові. Всі повісті найчастіше...
- Різні редакції та місце повісті “Гобсек” у творчому доробку Бальзака – КОМПОЗИЦІЯ ТА РІЗНІ РЕДАКЦІЇ ПОВІСТІ, ПОЄДНАННЯ В НІЙ ЕЛЕМЕНТІВ РЕАЛІЗМУ Й РОМАНТИЗМУ ОНОРЕ де БАЛЬЗАК (1799-1850) КОМПОЗИЦІЯ ТА РІЗНІ РЕДАКЦІЇ ПОВІСТІ, ПОЄДНАННЯ В НІЙ ЕЛЕМЕНТІВ РЕАЛІЗМУ Й РОМАНТИЗМУ Різні редакції та місце повісті “Гобсек” у творчому доробку Бальзака За кількістю редакцій повість “Гобсек”, здається, не має подібних з-поміж усіх творів “Людської комедії”. Бальзак працював настільки інтенсивно, навіть каторжно, що втратив своє здоров’я...
- Значення повісті І. Нечуя-Левицького “Микола Джеря” Одним з найвідоміших творів Івана Нечуя-Левицького є повість “Микола Джеря”, у якій письменник передав мрії, думки і сподівання кріпаків. Заслуга Нечуя-Левицького полягає в тому, що він показав основний конфлікт того часу – протистояння між кріпаками і панами. Повість відзначається яскравістю характерів, письменник ніби пензлем зображує розгорнуті мальовничі краєвиди. У творі...
- Філософсько-символічний підтекст сюжету повісті Е. Гемінгвея “Старий і море” “Старий і море”- один із найкращих творів світової літератури, відомий саме завдяки глибині філософської думки, тому філософському підтексту, який робить повість необхідною для розуміння життя. Тому й не дивно, що саме після виходу в світ цієї повісті Гемінгвей був відзначений Нобелівською премією. Що ж таїть у собі простий сюжет? За...
- Дія повісті “Атала” Дія повісті “Атала” розгортається в Північній Америці, серед диких індіанців і християнських місіонерів, на тлі незайманої природи, якій належить у творі активна роль. Молодий індіанець Шактас у сутичці з ворожим племенем був захоплений у полон, де його чекала неминуча смерть, але його рятує дівчина-християнка Атала. Вони втікають від погоні, пробираються...
- Засоби психологізму в повісті “Дорогою ціною” Тлумачення психологізму в українській літературі другої половини XIX століття пов’язане з науковим дослідженням художніх творів. Використання засобів психологічну характеризує постать письменників, кожен з яких має своє обличчя, свій почерк, щось таке індивідуально-неповторне, що відрізняє одного від іншого. У центрі уваги письменників-психологів – зображення душевного стану героїв з його протиріччями, труднощами;...
- Війна в повісті В. Кондрат’єва “Сашка” Глибинним імпульсом, що послужив написанню В’ячеславом Кондрат’євим оповідань і повістей про важкі військові будні, стала його віра в те, що він зобов’язаний розповісти про війну, про своїх товаришів, які склали голову на цій війні. Письменник вважав своїм обов’язком донести гірку військову правду до читачів. Повість В. Кондратє’ва “Сашка” була відразу...
- Вольтер – автор повісті “Простак” Надзвичайний талант поєднувався у Вольтера з вражаючим працелюбством і невичерпною енергією. Письменник часто обирав собі псевдоніми: їх налічують 137. Щоправда, здебільшого авторство не вдавалося приховати – лева впізнавали за кігтями. Писав Вольтер. надзвичайно швидко і легко, якінший рухається або дихає. Здавалося, ловив кожну мить, наче боявся не встигнути чогось зробити....
- “Життєподібний” сюжет і філософсько-символічний зміст повісті Хемінгуейя “Старий і море” “Старий і море” – твір легендарного американського письменника Ернеста Хемінгуея. Він є своєрідним підсумком духовних шукань автора. Твір віднесено до жанру повісті-притчі завдяки повчальній алегоричній складовій. Переказ сюжету твору не займає багато часу, адже вся дія зводиться до однієї події в житті старого рибалки. Але аналізувати повість, досліджуючи всі “підводні...
- Проблематика повісті “Тіні забутих предків” Повість “Тіні забутих предків” датована 1911 роком. В одному з останніх творів (новелі “Сон”) М. Коцюбинський урочисто проголосив: “Поезія жити не може на смітнику, а без неї життя – злочин”. Ці слова можна поставити епіграфом до всієї його творчості, особливо для таких мистецьких шедеврів, як “Intermezzo”, “Сон”, “Тіні забутих предків”....
- Життєвий сюжет повісті-притчі Е. Хемінгуея “Старий і море” НОТАЦІЇ ДО КОЖНОГО ЗАПИТАННЯ 1. Розкрити сюжет повісті. Розповісти про старого рибалку, про його боротьбу з величезною рибою-мечем. Двобій закінчується трагічно: акули з’їли рибу і знесилений рибалка повертається до берега зі скелетом від здобичі. Розповісти, як життя старого Сантьяго пов’язане із морем, як він ставиться до його мешканців. 2. Розповісти...
- Повісті російською мовою – Тарас Григорович Шевченко Тарас Григорович Шевченко Повісті російською мовою Антикріпосницька направленість простежується і в повістях Т. Шевченка, написаних російською мовою. Коли саме поет почав працювати над повістями, конкретних даних немає, можливо, це було ще до арешту 1850 р. Але повісті “Наймичка” і “Варнак” датуються 1844-1845 pp., можливо, з обережності. Після смерті Миколи І...
- Образ землі в повісті “Fata morgana” Знайомлячись із творчістю того чи іншого письменника, ми пізнаємо характер автора, його світобачення, світорозуміння, вникаємо в індивідуальний стиль. Щодо постаті М. Коцюбинського, то значення творчості письменника в тому, що він чітко ставив мету в житті, свій погляд звертав на сутність праці, багато уваги приділяв питанню любові людини до рідної землі....
- Історія написання повісті “Талант” С. Васильченко Над своїм твором С. Васильченко працював відносно довго: задумав його ще до революції, чорнова редакція повісті була завершена в 1912 р., а опубліковано її тільки в 1924 р. У найбільш повній чорновій редакції вона мала підзаголовок “Про дні, що минули”. В автобіографічних записках “Мій шлях” Васильченко зізнається: “Для своєї творчості...