Пошуки краси в оточенні вульгарного буржуазного існування в збірці “Квіти зла” Шарля Бодлера
Шарль Бодлер належить до тих поетів, які не знайшли розуміння і визнання у сучасників. Читачі вважали його небезпечним аморальним бого-хульником, анархістом, напівбожевільним. Лише окремі, переважно діячі мистецтва, вбачали в Бодлерові великого поета. Таке ставлення до нього пояснюється насамперед тим, що з ранньої юності і до самої смерті Бодлер перебував у стані конфронтації з тогочасним суспільством. Цей конфлікт був непримиренним, що й зробило неможливою будь-яку іншу розв’язку, крім трагічної, для поета.
Доля подарувала Шарлю Бодлеру
Літературну долю Бодлера визначила його єдина поетична збірка “Квіти зла”. Задум збірки визрів у Бодлера досить рано: в “Салоні 1846 року” автор згадує про намір випустити книгу віршів. А через два роки в пресі з’являється повідомлення, що Бодлер готує до друку збірку “Лімби”. У 1851 році під цим заголовком в одній із газет друкується цикл із 11 віршів, і, нарешті, в 1855 році респектабельний журнал “Ревю де Дю Монд” публікує 18 віршів поета. Це був безумовний успіх. До Бодлера прийшла популярність, хоча ще ледве помітна,
Назву збірки шукав поет довго, зате виявилася вона напрочуд місткою і виразною, адже сфокусувала в собі не лише суперечності епохи, а й протиріччя самого Бодлера. У стислій формі передано сприйняття поетом сучасного світу як царства зла й водночас його власне бачення цієї сумної реальності. Збірка трактувалася сучасниками як поетизація аморальності. Але сам Бодлер стверджував, що книгу треба оцінювати цілісно, лише тоді з неї випливає жорстокий моральний урок.
Після 1848 року Бодлер переживає гостру духовну драму. Він переосмислює події французької революції, намагається трактувати їх із філософської точки зору. І якщо раніше поет прагне схилятися до того, що світ – це хистка збалансованість добра і зла, то тепер він визнає, що зло всесильне. Від злих намірів Бодлер і сам неодноразово потерпав, тому у збірці “Квіти зла” він усе більше звертає увагу на суперечності життя. На відміну від міщанської звички самовпевнено робити висновок про все, заперечуючи однозначне оптимістичне трактування людини й людської душі, Бодлер стверджував, що в кожній людині є два прагнення: одне спрямовано до Бога, інше – до Сатани. Поклик до Бога – це духовність, прагнення внутрішньо піднятися. Поклик до Сатани – це тваринність і насолода від власного падіння. Не без виклику Бодлер часто поетизував те, що можна назвати падінням. Але це не означає, що він визнавав перевагу зла. За словами О. Блока, своєю поезією він переконував, що й, “перебуваючи в пеклі, можна марити про білосніжні вершини”.
Збірка “Квіти зла” створювалася поетом упродовж усього життя й увібрала все найкраще з його поетичної спадщини. У цьому плані вона схожа на “Листя трави” Уїтмена чи “Кобзар” Тараса Шевченка. “Квіти зла” – цілісний твір, де всі частини й окремі вірші органічно пов’язані. Книга має посвяту, вступ і складається із шести циклів – “Сплін та
Ідеал”, “Паризькі картини”, “Вино”, “Квіти зла”, “Бунт” і “Смерть”. Усі цикли об’єднані за проблемно-тематичним принципом.
Двополюсність відчуття визначила композиційну структуру збірки “Квіти зла” і передусім її основної частини “Сплін та ідеал”, яка відкри-вається трьома віршами (“Благословіння”, “Альбатрос”, “Лет”), де утверджується божественна природа людини, з найбільшою повнотою втілена у постаті поета, чий “трепетний дух” утікає від “земної хвороботворної гнилі”, щоб злетіти ввись
– в “осяйну даль”, у “таємні сфери”. Але поет і не прагне втриматися на цій висоті. Від першої частини “Спліну та ідеалу” до заключної (вірші: “Сплін”, “Марево”, “Жага небуття”, “Алхімія страждання”, “Годинник”) чітко простежується низхідна лінія, яка веде не від “спліну” до “ідеалу”, а навпаки, від “ідеалу” до “спліну”, від Бога
– до Сатани.
Цикл “Сплін та ідеал”, як і в цілому вся збірка,
– це лірична драма, де ідеалові протистоїть не сама дійсність, а “сплін” – хворобливий душевний стан, породжений цією дійсністю. Бодлеру вдалося заглянути у безодню людського відчаю й душевного мороку.
У всіх віршах (“Квіти зла”) протиставляються Добро і Зло. Бодлерівське добро – це зовсім не християнська любов (до Бога чи до інших людей), це всепоглинаюча жага злиття з вічним і нескінченним світом – жага, що може бути задоволена тільки тілесними засобами, які мають позаморальну природу. І саме в цьому – корінь амбівалентності Бодлера. Два протилежні полюси – Добро і Зло, дух і плоть, Бог і Сатана – починають перетворюватись одне в одне. Сатана виступає як втілений голос плоті, але цей голос є тугою за неможливим, яка, у свою чергу, може знайти хоча б якесь задоволення лише за допомогою матеріального. Ось чому бодлерівський Сатана не ангел, а передусім земне втілення Бога, а Бог – земний Сатана, ці дві “безодні” притягують і водночас відштовхують поета, і він завмирає між ними, зачарований і обійнятий жахом. Саме про це вірш Бодлера “Гімн краси”, де утверджується думка, що Добро й Зло однаковою мірою можуть бути джерелом прекрасного.
Чи Бог, чи Сатана, чи ніжний Херувим,
Щоб лиш тягар життя,
О владарко натхненна,
Зробила легшим ти,
А всесвіт – менш гидким!
Переклад Д. Павличка
Краса у віршах Бодлера виявляється то в образі жінки, котрій смуток додає чарівності (“Сумний мадригал”, “Рудій жебрачці”, “До перехожої”), то у статуї, незворушній і непохитній, об груди якої розбивається кожний, хто намагається осягнути її таємницю (“Гімн краси”). Поетові невідоме походження краси: можливо, вона зійшла з ‘ небес, а може, піднялася з морської безодні. Але саме краса, якого б походження вона не була, робить світ ближчим, а удари долі слабкішими. Відчуття “жахів життя” штовхало поета до пошуків нової незнаної краси, що зростає на грунті розкладу й відчаю, у світі, де торжествує зло. Не випадково у передмові до “Квітів зла” Бодлер сформулював основний пункт своєї естетичної програми як “видобування краси із зла”.
Домінантами поетики збірки Бодлера “Квіти зла” є контраст і символіка. Протилежності доводяться до крайньої поляризації. Так, у вірші “Падло” парадоксально оспівується вічність порівняно з тимчасовістю матеріального.
Так скажіть же, красо, хробакам,
Що в жадобі
Поцілунками тіло пожруть,
Я зберіг од кохання, що тліє у гробі,
Божественну і форму, і суть.
Переклад М. Драй-Хмари
Шарль Бодлер є одним із зачинателів символ му, але у його творчості, і зокрема у збірці “Квіти зла”, поєдналися романтичні й власне символі1 елементи. Вірші у “Квітах зла” мають здебільшого двопланову структуру, де на передньому плані – предмети, емпіричні явища, конкретні деталі, якими ховається ідея, абстракція, щоперетворює предметно-емпіричні образи в символи (“Альба рос”).
“Квіти зла” зробили Бодлера відомим, але принесли літературного визнання. Немолоді денді, котрий веде дивний спосіб життя, він б схожий на поетів-романтиків старшого покоління: Ламартіна, Віньї, Гюго, Готьє.
Однак літературна молодь готова була визнати Бодлера своїм “метром”: у 1864 році 20-річні Поль Верлен опублікував захоплений дифірамб і його адресу, але Бодлер відштовхнув протягну руку: “Нічого так я не люблю, як бути на самоті”
Після виходу у світ “Квітів зла” поетові залишалося жити 10 років і два місяці.
Шарль Бодлер вірив, що його вірші, як і найкращі твори Гюго, Готьє, Байрона, залишать слід у людській пам’яті. Так і сталося. Його не лише читали – у нього вчилися. Учителем Бодлера назвали
Верлен, Малларме, Рембо, Пруст, Валері, Елюар, Рільке, Еліот, Брюсов… Про нього писали Іван Фран-ко, Леся Українка, Василь Стефаник. Українською мовою його твори зазвучали завдяки майстерним перекладам П. Грабовського, В. Щурата, М. Драй-Хмари, М. Зерова, М. Терещенка, М. Яцківа, І. Світличного, Д. Павличка, І. Драча, М. Москаленка, М. Ільницького, І. Петровцій та ін.
Схожі твори:
- Новаторство Шарля Бодлера – ТВОРЧА ІСТОРІЯ ЗБІРКИ “КВІТИ ЗЛА” – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) ТВОРЧА ІСТОРІЯ ЗБІРКИ “КВІТИ ЗЛА” Новаторство Шарля Бодлера Суд над “Квітами зла” – тема окремої розмови. Важливе інше: у цій збірці постав поет нової формації, який не повторював чужі здобутки, а пішов непротореною поетичною стежкою. Він випередив свій час і ніби зазирнув у майбутнє. Хіба не можна...
- Мандрівка в пошуках Краси (“Квіти зла” Ш. Бодлера) Тема: Мандрівка в пошуках Краси (“Квіти зла” Ш. Бодлера). Тип заняття: літературний суд Хід заняття І. Вступне слово вчителя Сьогодні ми проведемо літературний суд над збірником віршів Шарля Бодлера “Квіти зла”, що вийшов у світло в 1857 році. Назва збірника звучалася шокирующе для сучасників. Об’єднання в одному вираженні двох протилежних...
- “Творчість Шарля Бодлера” Шарль Бодлер – одна з найбільш відомих фігур у французькій літературі, він творив середині 19-го століття. Рання смерть батька і подальше за цим друге заміжжя матері негативно позначаються на Шарлі – він стає надмірно вразливим і навіть нервовим, сприймає світ дещо вороже по відношенню до самого себе. З новим батьком...
- Пошуки “сучасної краси”, “видобування краси зі зла” в поезії Ш. Бодлера. Філігранність поетичної техніки, формальна довершеність і сугестивність вірша “Вечорова гармонія” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС ІI семестр 2. ТРАДИЦІЇ ТА НОВАТОРСЬКІ ЗРУШЕННЯ В ПОЕЗІЇ СЕРЕДИНИ – II ПОЛОВИНИ XIX ст. УРОК № 49 Тема. Пошуки “сучасної краси”, “видобування краси зі зла” в поезії Ш. Бодлера. Філігранність поетичної техніки, формальна довершеність і сугестивність вірша “Вечорова гармонія” Мета: допомогти учням осягнути...
- Протиставлення дійсності та ідеалу в поезії Шарля Бодлера Французький поет Шарль Бодлер збирав пізні квіти романтизму… Бунтівничий дух властивий не тільки його поезії, Бодлера можна вважати романтиком життя. Тогочасна Франція здавалась йому нудним порожнім царством буржуа. Це поняття означало для поета не класову, а духовну категорію. Поет не приймає такий світ, який дав йому багато розчарувань. Бодлер прагне...
- Своєрідність поезії Бодлера – ТРАГІЧНА СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ СВІТОГЛЯДУ ТА ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ ШАРЛЯ БОДЛЕРА – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) ТРАГІЧНА СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ СВІТОГЛЯДУ ТА ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ ШАРЛЯ БОДЛЕРА Своєрідність поезії Бодлера Літератури романтизму – це література незвичайного, непересічного героя та незвичайної, непересічної ситуації. Звертаючись до почуттів читача, вона все ж таки утворює певний кордон між ним і літературним твором: усе ніби за склом – водночас...
- “Квіти зла” Бодлера – аморальна книжка чи “моральний урок” людству? 20 серпня 1857 року в Палаці правосудця у Парижі відбувся суд над французьким поетом Шарлем Бодлером і його збіркою віршів “Квіти зла”. У судовому залі лунали звинувачення на адресу поета і його книги: “Часом сумніваєшся у психічному стані пана Бодлера…”, “Його вірші – це здебільшого монотонне й зумисне повторення одних...
- “Недоступний стрілам, непокірливий долі” (роздуми про Шарля Бодлера та його творчість) Мабуть, кращим епіграфом до творчості Шарля Бодлера можуть бути рядки з ііого “Альбатроса”: Поет, як альбатрос, – володар гроз і грому, Глузує з блискавиць, жадає висоти, Та, вигнаний з небес, на падолі земному Крилатий велетень не має змоги йти. Він намагався протистояти життєвим перешкодам, але що робити і як жити,...
- “Критика бірки” – ТРАГІЧНА СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ СВІТОГЛЯДУ ТА ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ ШАРЛЯ БОДЛЕРА – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) ТРАГІЧНА СКЛАДНІСТЬ І СУПЕРЕЧЛИВІСТЬ СВІТОГЛЯДУ ТА ЕСТЕТИЧНІ ПОГЛЯДИ ШАРЛЯ БОДЛЕРА “Критика бірки” Чого можуть навчити такі вірші й кому потрібна така поезія? На ці запитання )20 серпня 1857 р. відповів у Паризькому суді добре відомий з процесу над романом Г. Флобера “Пані Боварі” прокурор Пінар. Зрештою, для...
- Роздуми над віршем Шарля Бодлера “Альйатрос” Поет… Що це? Стан душі чи фах, що дає заробіток, матеріальне благополуччя? Пересічний читач найімовірніше не утруднюватиме себе формулюваннями, хто такий поет. Він знає одне: результат поетичної творчості – це вірші, сонети, балади тощо. Вони написані тому, що поетові є іцо сказати людям, він не може не писати. Поет прагне...
- Життя і творчість Шарля Бодлера “” Шарль П’єр Бодлер народився в Парижі 21 квітня 1821 року. По його власному визнанню, багато хто з його предків були ідіотами чи маніяками й усі відрізнялися “жахливими пристрастями”. Старший брат його Клод (від іншої матері) на 55-м року життя був розбитий паралічем і вмер, здається, у божевільному будинку майже...
- Поет і натовп у поезії “Альбатрос” Шарля Бодлера Шарль Бодлер є одним із зачинателів символізму. Свій творчий шлях він розпочинав разом з поетами-парнасцями. Французькі поети намагалися довести, що поезія має бути вищою за будь-яке літературне мистецтво, тут має панувати краса, пластика, досконалість форми та логіка думки. Єдиною формою, вартою уваги, парнасці обрали сонет – старовинну канонічну форму вірша,...
- ТВОРЧА ІСТОРІЯ ЗБІРКИ “КВІТИ ЗЛА” – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) ТВОРЧА ІСТОРІЯ ЗБІРКИ “КВІТИ ЗЛА” Збірку “Квіти зла” Ш. Бодлер створював упродовж усього життя (так само, як Т. Шевченко “Кобзар” чи В. Вітмен “Листя трави”). До неї поет добирав усе найкраще й майже ідеально відшліфоване: знаменитий вірш “Альбатрос” чекав оприлюднення цілих шістнадцять років – Бодлер прагнув довершеності....
- Символізм. Життя та творчість Шарля Бодлера 1. Мета Навчальна мета передбачає формування у студентів: · наукових знань про декадентські настрої в літературі; · теоретичних знань про літературну течію кінця ХІХст. символізм; · осмислення закономірностей розвитку французької поезії середини ХІХ та межі ХІХ-ХХ ст.. · розуміння таких понять як: символ, сугестія; · знання біографії зачинателя символізму Шарля...
- “Сплін та ідеал” – ЗБІРКА “КВІТИ ЗЛА” – ШАРЛЬ БОДЛЕР ШАРЛЬ БОДЛЕР (1821-1867) ЗБІРКА “КВІТИ ЗЛА” “Сплін та ідеал” Цикл “Сплін та ідеал” – центральний і найбільший у збірці – має складну структуру. “Ми можемо говорити про тематичне групування віршів, своєрідну медитацію на певну тему: муза, ідеал, краса, сплін тощо, і про окремі підцикли: І-ХХІ – вступний філософський; ХХІІ-ХХХІХ –...
- Читаючи вірші Бодлера Шарль Бодлер – поет, який не знайшов розуміння і визнання у сучасників. Читачі вважали його богохульником. Лише деякі діячі мистецтва вбачали в ньому великого митця. Літературну долю поета визначила його єдина поетична збірка “Квіти зла”, задум якої визрів у Бодлера у 23-річному віці. Вона створювалась упродовж усього життя й увібрала...
- Поезія Бодлера: пошук, тривога, заклик і суцільна емоція Зміни, які принесло XX століття в людське життя, жорстокі й парадоксальні змінили й самі людські душі, а відтак – відобразились у творчості, в мистецтві. Шарль Бодлер привніс у літературу власне світовідчуття, новий спосіб світосприйняття. Романтична гостра тривога, сплін, туга й відчуття несправедливості, певна відраза до дійсності – дійсності жорстокої та...
- “Жорстокий моральний урок в поезії Бодлера” Шарль Бодлер належить до когорти тих поетів, які у своїх сучасників не знайшли ні розуміння, ні визнання. В тогочасному суспільстві його вважали богохульником і анархістом, небезпечною і аморальною, навіть божевільною людиною. Лише окремі люди, здебільшого діячі мистецтва, зуміли побачити в ньому великого поета. Таке ставлення до Бодлера його сучасників пояснюється...
- Протиставлення дійсності та ідеалу в поезії Бодлера Французького поета Шарля Бодлера можна вважати романтиком життя. Тогочасна Франція здавалась йому нудним порожнім царством буржуа. Це поняття означало для поета не класову, а духовну категорію. Бодлср прагне змінити світ. Збірка поезій “Квіти зла” – це духовні пошуки сучасної людини. Світ постає в образі моря. Зображуючи дійсність як “морс засмічених...
- Контрольна робота “Творчість М. Некрасова, А. фета, В. Вітмена, Ш. Бодлера, П. Верлена, А. Рембо” СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА 10 КЛАС РІВЕНЬ СТАНДАРТУ АВТОРСЬКІ УРОКИ ТРАДИЦІЇ І НОВАТОРСЬКІ ЗРУШЕННЯ В ПОЕЗІЇ СЕРЕДИНИ – ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX СТОЛІТТЯ УРОК № 29 Тема. Контрольна робота “Творчість М. Некрасова, А. фета, В. Вітмена, Ш. Бодлера, П. Верлена, А. Рембо”* Мета: перевірити рівень засвоєння вивченого матеріалу; розвивати навички самостійної роботи, зв’язного...