…Жахливий, оманливий плащ злочинної романтики яскравим маскарадним блиском приваблює хлопчака, щоб заразити своєю отрутою назавжди. В. Шаламов Споконвіку письменники всього світу піднімали питання про сенс людського життя, філософські категорії життя й смерті. Але вони не дають однозначної відповіді, не завжди осуджують злочинців, бо кожен читач має все зрозуміти сам і знайти свою відповідь, виходячи з власних міркувань. Соціально-психологічний роман Панаса Мирного “Хіба ревуть воли, як ясла повні?” ставить безліч проблем. Головним
є питання, винесене в заголовок, але трактувати назву можна по-різному : це може бути назва, запозичена з Біблії, або з життя, бо в образі волів можуть бути зображені селяни. Якщо подивитися на біблійних волів, то вони ревуть не через повні чи порожні ясла, а тому, що вони змушені стояти біля тих ясел. Адже Бог усіх створив рівними, і волам належить уся трава на землі. Отже, починаючи від історії Василя Гнидки, письменник хотів простежити, хто і як опиняється на “дні суспільства”, адже далеко не всі бідні та нещасні люди ставали злочинцями. Та й Чіпка став убивцею не від боягузтва чи слабкості, не від хворої
психіки. Чому ж тоді? Сьогодні, я думаю, набагато важливішим є не співчуття його “пропащій силі”, а психоаналіз його дій. Найбільшою цінністю на землі є людина, її життя, а позбавляти її життя руками іншої людини – тяжкий гріх і злочин. Звичайно, можна навести аргументи на захист Чіпки, але факт залишається фактом – він убив людину і не може бути виправданим, бо вибір в нього був. У романі читаємо :”Спить Чіпка. Совість, задобрена горілкою, його не мучила.” Ось такий він мученик! Найбільше його хочеться розвінчати як “благородного месника” й шукача правди, тому що Чіпку часто виправдовують тим, що, мовляв, він інакше діяти не міг. Але, згадавши його юність, можна зрозуміти, що в нього завжди був вибір, і, я вважаю, він міг би уникнути тієї тяжкої долі й каторги, якби керувався не злістю на людей і нетерпінням, а добром і розумінням. Автор протиставляє Чіпці його друга – доброго господаря Грицька, який не був ідеалом, але був працьовитою й чесною людиною. Тож сучасним людям слід навчитися робити правильний вибір і жити чесним життям, щоб потім не шкодувати. Олена Акульшина, м. Керч