Поезія Степана Руданського
Поезія Степана Руданського від самої появи своєї викликала розбіжні оцінки, навіть заперечувалась як неповторне художнє явищ і довгі рови пролежала без уваги…
Творчість Рудаиського спізнилися до читача, не справила за життя поета відчутного виливу на літературний процес. Але вона не вмерла в забутті. Мого славі, чжа жаль, можуть позаздрити і найбільші поети. Бо ця слаза рік у, рік зростала не по вганукавнх малолюдшк салонах, а під стріхами й дахами мільйонів трударів, які часто-густо не знали й імені творця тих пісень і гуморесок, ще яолоншга
Розсвіт оригінальної творчості Рудонського припадає на десятиріччя, що вкладається в 1851-1-861. роки. Це, як відомо, був час жорстокої реакції, коли всяка жива думка була гнана й упосліджена, коли, за словами Шевченка, “від молдаванина до фінна на. всіх язиках” все мовчало, а кріпосницька Російська імперія невідворотно котилася до однієї з найбільших своїх криз…
Степан Васильович Руданеький’ народився 6 січня 1834 року (25 грудня 1833 року за ся. ст.) з с. Хомутинцях Вінницького повіту на Поділлі, у попівській родині. Сімейство Руданських було чималеньке, доходи ж парафіяльного
Лише кілька нижчих класів духовної семінарії в Кам’янці-Подільському, де потім працював у духовній консисторії, а незадовго до народження сина Степана прийняв Хомутинецьку парафію, де досі попував його батько…
Отець Василь оберігав дітей від кріпацького середовища, зневажав рідну мову й народні звичаї. І навіть гадки не мав, .що його зусилля марні, інакше навряд чи він узявся б так наполегливо готувати наймолодшому синові духовну кар’єру.
1841 року Степана віддали до НІаргородської бурси, де йому довелося пробути довгих вісім літ, після чого він продовжив навчання у Кам’янець-Подільеькій семінарії. Обстановка в духовних закладах першої половини дев’ятнадцятого століття – добре відома. Правда, попри всю гнітючу бурсацько-семінарську атмосферу Руданеький вчився добре, а крім цього, ще й знаходив час для занять, які вже тоді цікавили його. Він захопився збиранням українських народних пісень, а сімнадцяти літ Степан Руданеький сам почав віршувати…
Допитливого, здібного юнака, яким був Руданеький, не могла не полонити народна творчість. У ній він міг знайти відповіді на десятки питань, котрі хвилювали його, на які офіційна наука не могла відповісти. З дум та історичних пісень, поширюваних по всіх усюдах безіменними кобзарями і лірниками, поставало перед ним героїчне минуле України. Він спраглим серцем усотував усю райдужну духовну красу народу, що променилася в його піснях, захоплювався веселою мудрістю простої людини, її хистом силою сміху вбити свого гнобителя – цей сміх іскрився з анекдота, жарту, приказки кожного простого подоляка. В провінційній глухомані, крім тих нечисленних перлин світової культури, які можна було почерпнути, це було, либонь, найчистіше і найдоступніше джерело істинної краси. Можливо, саме з цього захоплення й починався Ру-данський-ноет, у творчості якого фольклор зайняв місце невичерпної скарбниці тем, ідей, образів…
…У липні 1355 року Руданеький, закінчивши семінарію, вирушив у далеку північну столицю. Атестат, у якому з усіх предметів стояло або “весьма хорошо”, або ж “отлично хорошо”, відкривав йому шлях у найпрестижніпшй навчальний заклад. Він і вирушив у Петербург ніби з метою поступити в тамтешню духовну академію..,
…Руданеький замість духовної’ академії опинився в Медико-хірургічній…
Попереду було шість років навчання, років прекрасних і жахливих, Згодом, прощаючись з Петербургом, Руданеький назвав його “горном пекельним, що немало рідної сили попалило” в ньому, проте й не жалкував, бо “сировим залізом з землею та іржею” потрапив до міста, воно ж його перетопило й перекувало і.”сухим і твердим пустило од себе… За самостійний вибір життєвого шляху довелося розплачуватися страшними злиднями. Розрив з батьком позбавив його навіть тієї мізерної підтримки, на яку той був спроможний…
Ясна річ, що голодні роки в Кам’янці-Подільському, а потім у холодному туманному Петербурзі не могли не відбитися на здоров’ї Руданського. На останніх курсах академії він захворів на сухоти, і відтоді ця фатальна хвороба весь час висіла над ним дамокловим мечем, аж поки не звела в могилу… .
Руданський відзначався величезною творчою працездатністю, надзвичайною версифікаційною1 майстерністю. Очевидно, техніка віршування для нього не являла ніяких труднощів. За датуванням творів ми бачимо, що Руданський за один день міг написати три, чотири, а то й п’ять гуморесок. Протягом якогось тижня взимку 1857 року він створив величезну казку “Цар Соловей”; в один день, 8 липня 1859 року, ним написані балади “Верба” й “Тополя”. Можна уявити, скільки могла б зробити. для літератури ця талановита й працьовита людина, якби доля виявилася до неї хоча б трохи прихильною…
Влітку 1861 року Руданський закінчив навчання. З огляду на його хворобу керівництво академії просило міністерство внутрішніх справ використати випускника на цивільній службі. Руданський отримав призначення в Ялту на посаду міського лікаря. 1 вересня поет покидав Петербург…
Сонячна Ялта подарувала поету небагато радостей. Платню Руданському поклали мізерну – дев’ятнадцять карбованців і п’ять копійок на місяць. Цього ледве вистачало для сплати квартири. Особливо тяжко жилося йому перших два роки, коли доводилося харчуватися самою таранею, що, зрештою, призвело до тяжкого захворювання. Згодом, коли-вдалося добитися додаткової роботи, становище трохи поліпшилося, але не настільки, щоб він міг вважати себе вільним від турбот про най-‘ необхідніше. У вересні 1863 року Руданський писав братові: “Тепер я дуже якось став мило дивиться на людей, бо й мені якось зробилось лучче. Кінчилось уже (не знаю тільки, чи надовго) моє тринадцятилітнє голодування. …Я вже зможу каждий день свій обід мати. І тільки то що обід, а вечері іще за сії гроші мати не зможу…”
Михайло Комаров згадував слова друга Руданського, художника В. Ковальова, про виняткову скромність і доброту
І Версифікація (лат. уегзШеайо від уегаШсо – складаю вірші) – віршування, а також наука про нього; тут: майстерне володіння вмінням складати вірші. поета: “…Карі очі його світилися несказанною добротою, що була найкращою признакою його душі. Одягавєь він завсіди просто, як і жив. Недолюблював панів, зате бідних людей і сам любив, і вони його любили. Занедужає, бувало, бідний чоловік,- зараз до лікаря Руданського. Цей і поможе, і грошей не візьме. Бувало й так, що бідному чоловікові немає де жити, щоб лічиться; Руданський дає свою хату, лічить, годує, чим Бог послав, і не жде ніякої заплати”…
Знесилений тяжкою хворобою, надломлений морально, Степан Руданський 3 травня (21 квітня за ст. ст.) 1873 року номер.
Поезія ж його не помирала ніколи: народжена під вежами древнього Кам’янця, під – похмурим небом Петрополя, вона жила в народі навіть у часи найбільших гонінь на українське слово і з кожним роком дедалі більше відкривала людям свої дорогоцінні скарби…
Лірична спадщина Руданського невелика: до останнього, академічного, тритомного видання творів поета увійшло всього тридцять чотири вірші. П’ятнадцять з них мають однакову. назву “пісня”. До багатьох додані мелодії або ж позначено, що “голос свій”, тобто, що мелодія пісні належить авторові. Всі пісні Руданського – це романси з народнопісенною основою або ж пісні (наприклад, “Сиротина я безродний”, “Ти не моя”, “Мене забудь”), що тяжіють до жанру пісні з літературною традицією.
Ю. Цеков. Степан Руданський. 1983 р.
1. Розкажіть про основні події життя С. Руданського та його суспільно-політичні переконання.
2. Під виливом яких факторів розвивався талант поета?
3. Твори яких родів і жанрів писав Руданський?
4. Чому твори поета, які не були надруковані за його життя, не загубилися? Ким вони збережені?
Схожі твори:
- Радощі і біди народу (за творами Степана Руданського) Степан Руданський народився в 1834 році в селищі Хомутинці на Вінниччині в родині сільського священика. Він закінчив бурсу, Камянець-Подільську духовну семінарію. Потім усупереч волі батька вступив до Петербурзької” медико-хірургічної академії. Майбутній письменник жив дуже бідно, і під час навчання в Петербурзі захворів на сухоти. Тоді він поїхав працювати лікарем до...
- Життєва правда і гострота співомовок Степана Руданського У середині XIX століття література потерпала від жорстокої цензури. Письменники не могли вільно висловлювати свої думки, а тому шукали такі форми, в яких могли б викривати несправедливість суспільного ладу, висміювати панів і чиновників. 1859 року починає виходити сатиричний журнал з карикатурами “Искра”. У цьому журналі друкувалися “Малороссийские анекдоти” – прозові...
- Лірична схвильованість віршів Степана Руданського Степан Руданський відомий українській літературі передусім тим, що запровадив новий жанр – Співомовки. Його поетична спадщина невелика – Всього 34 вірші. Більшість з них називаються піснями. І це не дивно, бо, написані в народнопісенній традиції, вони нагадують нам народні пісні. Серед них – ніжні, задумливі, сумні, побутові, повчальні. Але у...
- Творча спадщина Степана Руданського Твори Степана Руданського є значним внеском в українську літературу. Письменником було створено не так вже й багато творів, але всі вони разом та кожен з них окремо є справжніми перлинами української літератури. Творчість Руданського поєднує у собі дві, на перший погляд, протилежні риси: твори письменника, з одного боку, характеризуються новаторством,...
- Інтимна лірика поета Степана Руданського Любов – це внутрішній світ, який окрилює людину. Багато ніжних і ласкавих слів придумали люди, щоб описати це високе почуття, щоб висловити свою палку любов до матері, нареченої, рідної дитини. Підносив це почуття і Степан Руданський, хоча і дало воно йому не радість і щастя, а сум і горе. Після...
- Протест проти рабської моралі (За поезіями Степана Руданського) Розквіт поетичної творчості Степана Руданського припадає на середину дев’ятнадцятого століття. Це був той час, коли, за висловлюванням Великого Кобзаря, все благоденствувало й мовчало. Мовчали й українці. Наша мова викорінювалася. її зневажали всі, хто тільки міг. Роздуми про важке становище української мови, про занедбану самосвідомість нації стали змістом поезій Степана Руданського....
- Поезія Степана Руданьского Поезія Степана Руданьского від самої появи своєї викликала розбіжні оцінки, навіть заперечувалась як неповторне художнє явище і довгі роки пролежала без уваги… Творчість Руданеького спізнилися до читача, не справила за життя поета відчутного виливу на літературний процес. Але вона не вмерла в забутті. Йога славі, чна жаль, посмертній, можуть позаздрити...
- Народнопісенний характер лірики С. Руданського СТЕПАН РУДАНСЬКИЙ З дитинства С. Руданський полюбив красу і милозвучність українських народних пісень. Духовна краса нашого народу, що відбилася в його піснях, захоплювала поета. Саме з цього захоплення починається Руданський – автор, у творчості якого фольклор став невичерпною скарбницею тем, ідей, образів. Народнопісенний характер має поезія С. Руданського “Пісня”, витримана автором цілком...
- Співомовки Степана Руданського унікальне явище у світовій культурі Багато поетів зверталися до гумористичного зображення дійсності, адже гумор відіграє величезну роль у житті людини, дозволяє уважніше придивитися до речей, викрити суспільні й людські вади. В окремий жанр співомовки – гумористично-сатиричні віршовані твори – виділилися в творчості Степана Руданського. Твори поета надзвичайно колоритні, бо створені на основі народного гумору, анекдотів,...
- Радощі і біди народу (за творами Руданського) Степан Руданський народився в 1834 році в селищі Хомутинці на Вінниччині в родині сільського священика. Він закінчив бурсу, Камянець-Подільську духовну семінарію. Потім усупереч волі батька вступив до Петербурзької медико-хірургічної академії. Майбутній письменник жив дуже бідно, і під час навчання в Петербурзі захворів на сухоти. Тоді він поїхав працювати лікарем до...
- Висміювання моральних вад, негативних рис характеру окремих людей у співомовках С. Руданського Щире захоплення викликали у Степана Руданського українські народні пісні, думи, анекдоти, приказки. Вони стали джерелом його співомовок, підказали поетові багато тем цього неповторного явища літератури. Коли їх читаєш, то бачиш життя України XIX століття, переймаєшся турботами, тривогами, радощами і бідами її народу. Героєм співомовки Руданського виступає і проста трудова людина,...
- Протест проти рабської моралі українців у поезіях Степана Руданського Літературна діяльність Степана Руданського охоплює двадцятиріччя – від початку 50-х до 70-х років XІX ст.. її можна умовно поділити на три періоди: кам’янець-подільський, петербурзький і ялтинський. Творчий розквіт поета припадає на другий, петербурзький, період. Саме тоді провідними у нього стають громадянські мотиви. Саме тоді були написані твори високого громадянського звучання,...
- Протест проти рабської моралі українців у поезіях Руданського Розквіт творчості Степана Руданського припадає на 1850-ті – початок 1860-х років. Центральним у ліриці національно-патріотичного плану, як і в більшості його творів інших жанрів, є мотив неволі України. Автор використовує широкі алегорії, а часом вдасться і до прямих закликів “не гнути козацької шиї”: Нехай знову брязне шабелька стальна В козацьких...
- Нехай гнеться лоза, а ти, дубе, кріпись… (життя і творчий шлях С. Руданського) Талановитий український поет 50-60-х років XIX століття Степан Васильович Руданський народився в багатодітній сім’ї священика в селі Хомутинцях на Поділлі. Родина жила бідно, але батько всіляко оберігав дітей від спілкування з однолітками із кріпацьких родин, нехтував народною мовою та звичаями. Отець Василь мріяв, що його молодший син вивчиться на священика,...
- Мені дуже подобається гумористична творчість С. Руданського А особливо Ні співомовки, в яких відчутні скарби живої мови. Термін “співомовки” поет і (порив шляхом сполучення двох слів: спів та мовити). І співомовки С. Руданського можна поділити на окремі групи. Зокрема він особлиу увагу приділяє висміюванню служителів церкви, панів, їхніх вад, негативно – презирливого ставленні до простого народу. І...
- Поезія Ф. Тютчева поезія думки, філософська поезія, поезія космічної свідомості Найважливіша тема для Тютчева хаос, укладений у світобудові, це незбагненна таємницяя, що природа приховує від людини. Тютчев сприймав мир як древній хаос, як первозданну стихію. А все видиме, суще лише тимчасове породження цього хаосу. Із цим зв’язане звертання поета до нічної тьми. Саме вночі, коли людина залишається один на один...
- Утвердження громадської активності трудівника Творчість С. Руданського в українській літературі посідає важливе місце. Його творча спадщина велика і багатогранна, але найвиразніше його талант проявляється в ліриці. Щодо своїх ліричних творів Руданський вживав жанрове визначення “пісні”. І це не випадково. Впадає в око близькість лірики українського поета до фольклору. Але все рівно він не вдавався...
- Скорочено “Пан та Іван в дорозі” Руданського Побратались пан з Іваном, По світі мандрують. Разом їдять, розмовляють. Разом і ночують… На кожному через плечі Висить по торбині. Лиш пан таки у чемерці, Іван у свитині… Ідуть вони дорогою, Стали ночувати, Аж задумав пан поганий Хлопа ошукати… Та й говорить до Івана: “Знаєш що, Іване? То нам варто...
- Поезія Некрасова – поезія життя Я ліру присвятив народу своєму. М. О. Некрасов Тема Росії і стан російського селянства хвилювали багатьох письменників і поетів. Ще Пушкін показав важкий стан селянства в безправній і голодній Росії. Чітко зобразив ситуацію в Росії Лєрмонтов: “країна рабів, країна панів”. Некрасов у своїй ліриці відбиває свій погляд на стан народу...
- Поезія Некрасова: поезія про народ і для народу Муза Некрасова не терзалася борошнами теоретичних сумнівів; вона не випробовувала пекучої, невтомної, болісної, але в той же час чарівної й захопливої спраги до всеосяжного знання; вона не напружувала до хворобливості, до пропасного жару всіх своїх зусиль для дозволу незліченних великих питань, які тим сильніше дратують і хвилюють розум, тим настійніше...