Поетика пісень-хронік
Пісні-хроніки легко вирізнити за чисто формальними ознаками. Крім особливої деталізації подій для них характерні речитативно-декламаційна мелодика, обов´язкова коломийкова структура (4+4+6) та статичний тип драматургії. За способом мислення вони тяжіють до давньослов´янської ліро-епіки, не випадково у Карпатському регіоні їх називали “думами”. Однак вони мають свої специфічні жанрові ознаки.
Як правило, пісні-хроніки починаються заспівами-зачинами з використанням стереотипних епічних кліше, як в думах. Багато з них – звертанням
Послухайте, добрі люди, що маю казати, А я хочу про (ім´я) співанку співати.
Характерними також є епічні формульні закінчення, найчастіше – звернення до аудиторії зі словами, якими підтверджується, що оспівані події відбувались насправді:
Сіло потя на воротях, на вітер ся здуло, Я би того не співала, якби так не було.
Ще одна визначальна риса цих творів – використання так званої “сфрагіади” – згадка в останніх рядках імені автора. Така вказівка на авторство у текстах відрізняє їх від інших жанрів народної Творчості, хоч складені вони у традиційно-фольклорній
На його могилі виросла калина,
А цю пісню ізложила Худин Катерина.
Або: А хто вміє заспівати, то най заспіває,
Ступареві співаночки най не забуває.
Тематика цих пісень дуже різноманітна: історичні події від доби козаччини, боротьба з польськими поневолювачами, події опришківського руху (найчастіше у зв´язку з життєвими фактами про Довбуша), трагедія еміграції, війни та їх наслідки. Це ускладнює їх класифікацію та систематизацію. Багато подібних текстів укладачі збірників поміщають серед історичних пісень або балад, хоч за комплексом поетико-стильових рис це є самостійний жанровий різновид народної ліро-епіки.
Серед нині побутуючих текстів перше місце займає тема насильницької колективізації та вивезення селян у Сибір, їх муки, смерть рідних, важке життя на чужині, повернення додому, де “господар” все знищив, тощо. Такою, наприклад, є пісня “А у Петра Бітового та дві дочки були”, що побутує у львівському регіоні.
Епічні компоненти переважають над ліричними, основна функція цього жанру не естетична, а інформативна. Тому пильна увага звертається не на мелодику (як правило, всі тексти, не залежно від змісту, співаються на ту ж саму мелодію), а на інформативність. Цим вони споріднені з історичною народною прозою. Великий рівень імпровізованості, що стає можливим через гнучкість коломийкового розміру, зближає їх з билинами. Співанки-хроніки є цікавою гранню народної традиції і ще чекають свого всебічного наукового вивчення.