Поет Борис Пастернак
Борис Пастернак – один із самих моїх улюблених поетів. Його лірика заворожує, звучить, як прекрасна музика. Особливо гарними мені здаються його вірші, присвячені природі. Особливість світосприймання Пастернаку навколишнього світу полягає в тому, що в нього немає поділу на живу й неживу природу. Пейзажі існують у його віршах на рівні з жанровими ліричними картинами буття Для Пастернаку важливий не тільки його власний погляд на пейзаж, але й погляд природи на нього. Образи, які створює поет у своїх добутках, настільки достовірні, що читач буквально
У посаді, куди жодна нога Не ступала, лише ворожок так хуртовини Ступала нога, у біснуватій окрузі, Де й те, як убиті, сплять снігу, – Постій, у посаді, куди жодна Нога не ступала, лише ворожки Так хуртовини ступала нога, до вікна Так хлестнулся обривок очманілої шлеї… Уже з перших рядків вірша чутна пісня заметілі За допомогою звукописи передаються нашому слуху звуки, видавані теперішньою заметіллю. Усього одне речення, а читача закрутила, понесла заметіль, він занурився в стихію. Явища природи у віршах поета знаходять властивості живих
Пастернак наділяє дощик якостями поета, і дощик пише вірші: Відростки зливи грязнут у гронах И довго, довго до зорі Крапають із покрівель свій акровірш, Пускаючи в риму міхури. Гроза може загрожувати, подібно злій жінці, а будинок відчуває себе так, як людина, що боїться впасти. Пейзаж, що створює Пастернак, приймає всесвітні розміри, близькі по масштабах віршам Маяковського. Так, у первозданності фарб з’являється Урал у віршах “На пароплаві”, “Урал уперше”. Є в поета й замальовки півночі – “Льодохід”, “Відплиття”.
Особливо вражають вірша Пастернаку, у яких він зображує природу біля Москви. Це він немов би заново відкрив для нас звичний мир, ми немов уперше побачили стрижів, грози, відчули захід конвалій і сосон: Недавно цією просікою лісової Пройшовся дощик як землемір і мітчик. Аркуш конвалії отяжений блешнею, Вода забилася у вуха царських свічок. Викохані холодним сосником, Вони росою відтягають мочки, Не люблять дня, ростуть особняком И навіть запах ллють поодинці… Поет зображує пейзажі, що нагадують сюжети казки: Глуха пора листопаду.
Останніх гусаків косяки. Розбудовуватися не треба, У страху ока великі. Нехай вітер, горобину занянчив, Лякає її перед сном, Порядок створіння оманний, Як казка з гарним кінцем. Пастернак відчуває природу навіть не що як уподібнюється людині, а як складову частину його щиросердечного організму.
Між природою й людиною поет не проводить ніякої границі – вони взаємно перетікають друг у друга. Двигуном цієї метаморфози є метаморфоза, що за допомогою самих несподіваних уподібнень робить злиття людини й природи в єдине ціле: И сади, і ставки, і огорожі, И киплячими білими криками Мирозданье – лише страсті розряди, Людським серцем накопиченої… Погляд Пастернаку на мир багато в чому відповідав релігійному відчуттю миру як Храму, торжества Світового Духа, хоча відверто релігійних мотивів у лірику Пастернаку (я маю на увазі рання творчість поета) немає.
У рядках ліричних створінь поета укладене відношення до миру як до чуда, але чуду не випадковому, а потребуючого преклоніння, молитви, і в жодному разі не кардинальних змін: Лютий! Дістати чорнила й плакати! Писати про лютий ридма… Це один з перших віршів Пастернаку, де він визначив всю свою подальшу поетичну програму.
Тут ми бачимо відмову лірика як творця від суперництва зі створеним Богом миром. Ліричне “Я” поета не заслоняє мир, а всього лише відіграє роль посередника між дійсністю й поезією. По Пастернаку, поезія – губка, що усмоктує в себе навколишній світ: Поезія!
Грецькою губкою в присосках Будь ти, і меж зелені клеєнням Тебе б поклав я на мокру дошку Зеленого садового ослона. Рости собі пишні брижи й фижми, Убирай хмари і яри, А вночі, поезія, я тебе вичавлю В здоров’я жадібного паперу. Предметом окремої розмови є лірика Пастернаку, присвячена любові.
Почуття любові сприймається поетом широко: у глобальному буттєвому й філософському змісті. Мир і людина – ланки одного ланцюга, а натхненне почуття любові людини перетікає в навколишній світ, і цей мир наповнюється любов’ю. Відношення поета Пастернаку до жінки дивно. Жіночий образ, створюваний поетом, позбавлений тих крайностей, які спостерігаються в інших авторів.
Це й не “геній чистої краси”, і не підступництво, мінливість, і не страждаюча жертва чоловічої переваги. Жінка Пастернаку цілком земна, але перед нею поет, начебто перед божеством, випробовує благоговіння. Він захоплюється “чудом жіночих рук”, наділяє героїню якоюсь чудесною якістю. Предмет любові поет не піддає якому-небудь аналізу – він упокорюється з тим, що секрет улюбленої розгадати неможливо: Любити інших – важкий хрест, А ти прекрасна без звивин, И принадності твоєї секрет Розгадці життя рівносильний.
Вершиною любовної лірики став вірш Пастернаку “Нікого не буде в будинку”. Як пісня воно пролунало в кінофільмі “Іронія долі, або З легкою парою”. У цьому вірші – всі теж замилування жінкою, її здатність приносити в щоденність відчуття чуда.
Самітність і зневіра, викликана сутінками в зимовий холодний день, переміняється передчуттям чогось казкового, і цією казкою, що міняє реальність, стає прихід улюбленої жінки: Але неждано по портьєрі Пробіжить вторженья тремтіння. Тишу кроками меря, Ти, як майбутність, увійдеш. Ти з’явишся у дверей У чомусь білому, без примх, У чомусь впрямь із тих матерій, З яких пластівці шиють.
Пастернак – дивний поет у тому розумінні, що його світосприйманню властив “дитячий” погляд на мир, тобто погляд людини, що щодня відкриває в щоденності щось нове, і ц нове стає предметом лірики. Відрізняє його поезію й імпресіонізм образів, пильна увага до мелодики вірша. Борис Пастернак – свого роду музикант, що відтворює мотиви світової гармонії
Схожі твори:
- Мій улюблений поет і письменник Б. Пастернак Б. Л. Пастернак у своїй творчості відбив багато подій XX століття. Судьба його, так само як і багатьох поетів цього покоління, складалася дуже важко. Йому довелося пережити зльоти й падения, перемоги й поразки. Тому, может бути, для Пастернаку творчість стала порятунком і виходом, може бути, навіть втечею від радянської дійсності,...
- Борис Пастернак про поета і поезію Во всем мне хочеться дойти До самой сути… Б. Пастернак Коли читаєш лірику Бориса Пастернака, стихія поезії поглинає тебе, як злива, і тобі передається вся повнота відчуття світу, захопленості ним. Поет здається невід’ємною частиною Землі, життя, її голосом – голосом лісів, лук, птахів. Невипадково, коли Пастернаку знадобилося дати визначення поезії,...
- Мої роздуми над рядком Б. Л. Пастернака БОРИС ПАСТЕРНАК ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ БОРИС ПАСТЕРНАК Мої роздуми над рядком Б. Л. Пастернака В стихи я б внес Дыханье роз, Дыханье мяты, Луга, осоку, сенокос, Грозы раскаты. Б. Пастернак Завжди важко говорити про якийсь окремий вірш у творчості будь-якого поета: він висловив себе в усьому, що написав. Але ще більш...
- Як здійснював свої пошуки гармонії життя Борис Пастернак Дві головні книги його лірики 20-х років – “Сестра моє життя” (М., 1922) і ” Теми й варіації” (М.; Берлін, 1923) – безсумнівно втілюють великомасштабне світовідчування революційної епохи, хоча й опираються при цьому: не на історичну дійсність, а на так звані вічні теми: природи, любові, мистецтва. Сучасниками одностайно був відзначений...
- Борис Леонідович Пастернак Борис Пастернак виріс серед московської інтелігенції, де мистецтво – живопис, музика, література – проймало все її життя. Він народився в небагатій родині молодого живописця Леоніда Пас-тернака й піаністки Розалії Ісидорівни Пастернак-Кауфман. Батько був людиною авторитетною – викладав у Московському училищі живопису, ліплення і зодчества, дружив з багатьма митцями. Згодом Борис...
- Борис Пастернак – ціла епоха в літературі Він починав свою діяльність у період великих революційних зрушень і сподівань, але незабаром побачив, як надії на соціалістичне реформування суспільства зазнали краху, як людина опинилася в полоні ідеологічних ілюзій, як насильство витіснило ідеї про майбутню свободу, рівність і братерство; Тому поезія Б. Пастернака – своєрідний психологічний літопис трагедії XX ст....
- Біблійні мотиви в романі Б. Л. Пастернака “Доктор Живаго” БОРИС ПАСТЕРНАК ТВОРИ З ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ БОРИС ПАСТЕРНАК Біблійні мотиви в романі Б. Л. Пастернака “Доктор Живаго” Біблія сама по собі багато значила для Б. Л. Пастернака. В “Охоронній грамоті” він писав: “Я зрозумів, що, приміром, Біблія є не стільки книга з твердим текстом, скільки записний зошит людства, і що таким є...
- ПАСТЕРНАК, Борис Леонідович (1890 – 1960) ПАСТЕРНАК, Борис Леонідович (Пастернак, Борис Леонидович – 10.02.1890, Москва – 30.05.1960, с. Передєлкіно побл. Москви) – російський письменник, лауреат Нобелівської премії 1958 р. Творчий спадок Пастернака належить до найкращих здобутків російської літератури XX ст. Як художня особистість він сформувався в атмосфері “срібного століття” російської поезії, успадкував її...
- Б. Пастернак. Ціль творчості – самовіддача, А не галас, не успіх Завжди важко говорити про якомусь одному вірші у творчості будь-якого поета: він виразив себе у всьому, що написав. Але ще сутужніше говорити про поета, що збирався стати музикантом. Перебуваючи під впливом музики А. Н. Скрябіна, Борис Пастернак шість років серйозно займався композицією. Але все-таки поет у його душі здобув перемогу...
- ЗИМОВА НІЧ – БОРИС ПАСТЕРНАК Мело, мело по всей земле Во все пределы. Свеча горела на столе, Свеча горела. Как летом роем мошкара Летит на пламя, Слетались хлопья со двора К оконной раме. Метель лепила на стекле Кружки и стрелы. Свеча горела на столе, Свеча горела. На озаренный потолок Ложились тени, Скрещенья рук, скрещенья ног,...
- Пастернак Борис Зимова ніч (скорочено) Зимняя ночь Мело, мело по всей земле Во все пределы. Свеча горела на столе, Свеча горела. Как летом роем мошкара Летит на пламя, Слетались хлопья со двора К оконной раме. Метель лепила на стекле Кружки и стрелы. Свеча горела на столе, Свеча горела. На озаренный потолок Ложились тени, Скрещенья рук,...
- ВЛАДА Й ПОЕТ Порівняльний аналіз “Стансів” А. Пушкіна й “Столетье із зайвим – не вчора…” Б. Пастернаку Поет Завжди вільно або мимоволі стикається з Державною владою. Із цього, як Показала Історія, не виходить нічого Гарного для поета й нічого корисного для Влади. Однак Надія на освіченого правителя ніколи Не залишала людей мистецтва. Тому...
- Гамлет XX століття: Б. Пастернак Поетичні твори читають, вивчають, але, на жаль, деякі люди поезії не розуміють і не цікавляться нею. Для того, щоб полюбити поезію, зрозуміти її, замало престо читати вірші. Треба цікавитись поетом як особистістю, відчувати час, у який писалися ці чи інші поетичні твори. Запрошую вас вирушити у країну, яка має назву...
- Б. Пастернак – Гамлет XX века Во всем мне хочется дойти До самой сути: В работе, в поисках пути, В сердечной смуте. Б. Пастернак Борис Леонидович Пастернак принадлежит к той потомственной русской интеллигенции, которая была горда “независимостью своих суждений”. “Мы не притронемся ко времени, как и не трогали его никогда”, – заявил Пастернак в одной из...
- Поезія “Визначення мистецтва” як вияв художньої філософії Б. Пастернака О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК – “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК Поезія “Визначення мистецтва” як вияв художньої філософії Б. Пастернака Б. Пастернак – поет підкреслено нетрадиційний, відмінний від інших поетів, своїх сучасників, як за поетичною манерою, так і за тематикою. Його не цікавлять злободенні, гостро-соціальні, політичні та громадянські теми, які були...
- Б. Л. Пастернак “Доктор Живаго” “Доктор Живаго” став підсумком багаторічної роботи Бориса Пастернаку, виконанням мрії, що плескається довічно. З 1918 року він неодноразово починав писати більшу прозу про долі свого покоління й був змушений по різних причинах залишати цю роботу незакінченої. За цей час в усьому світі, а в Росії особливо, все змінилося. У відповідь...
- “ПОЕТ У РОСІЇ – БІЛЬШЕ, НІЖ ПОЕТ”> “ПОЕТ У РОСІЇ БІЛЬШЕ, НІЖ ПОЕТ” Поет у Росії-Більше, ніж поет. У ній призначено поетами народжуватися лише тим, у кому бродить гордий дух громадянства, кому затишку ні, спокою немає. Поет у ній образ століття свого й майбутнього примарний прообраз. Е. А. Евтушенко. У різних народів було своє подання про призначення...
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК – “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ “СРІБНА ДОБА” РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ О. БЛОК, А. АХМАТОВА, Б. ПАСТЕРНАК КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ До теми “”Срібна доба” російської поезії” 1. Визначте хронологічні межі існування російського символізму. 80-і – 90-і роки – старше покоління символістів (Д. Мережковський, 3. Гіппіус, Н. Мінський, К. Бальмонт, В. Брюсов, Ф. Сологуб); 1900-ті роки...
- Поет і поезія у творчості Б. Пастернака Поезія часто говорить про себе сама – вустами авторів. Ті або інші аспекти поетичного призначення залучають до себе увагу різних поетів. У російській літературі ця градація представлена великими її іменами, такими, як Пушкін, Лєрмонтов, Тютчев, Некрасов, Блок, Маяковський, Ахматова. Свою, оригінальну думку по цьому питанню висловив і Борис Пастернак. Вона...
- Контрольна робота за темами: “Поети “срібної доби” російської поезії (О. Блок, А. Ахматова, Б. Пастернак)”, “Література другої половини XX ст. (Б. Брехт “Життя Галілея””) УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 36 Тема. Контрольна робота за темами: “Поети “срібної доби” російської поезії (О. Блок, А. Ахматова, Б. Пастернак)”, “Література другої половини XX ст. (Б. Брехт “Життя Галілея””) Мета: закріпити й систематизувати знання учнів, перевірити рівень...