Планета Маленького принца
УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 6 КЛАС
ІІ семестр
ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ
УРОК № 63
Тема. Планета Маленького принца
Мета: працювати над виразним читанням за особами, розмірковувати над стосунками героїв казки, розкрити сутність алегоричних образів твору, поповнювати “Скарбничку золотих висловів”, розгадувати загадки Маленького принца; виховувати бажання працювати над собою.
Обладнання: схеми; ілюстрації до казки.
Встав уранці, умився, привів себе до ладу –
Й одразу ж упорядкуй свою планету.
Сент-Екзюпері
ХІД
I. Актуалізація опорних знань
1. Опитування
Дайте визначення:
– притчі;
– алегорії;
– казки.
2. Перевірка домашнього завдання
Усна відповідь на запитання: “Хто з героїв Екзюпері міг повторити його слова: “Звідки я родом? Я родом з дитинства, як з якої-небудь країни””. (Повторити слова Екзюпері, звичайно, міг би льотчик-оповідач. Він так і не став дорослим, вимушений жити у світі дорослих і пристосовуватися до нього. Сум за дитинством відчувається у багатьох його фразах. Промовити ці слова міг би й Маленький принц, який є втіленням дитячого, безпосереднього,
II. Мотивація навчальної діяльності
А може, планета Маленького принца і є “країною дитинства”?
Словесне малювання. Якби у вас була власна планета, як би вона виглядала? Хто б на ній жив? Опишіть вашу планету.
III. Робота з текстом
1. Читання V розділу
Робота в групах.
“Загадки Маленького принца”
– Чому Маленькому принцові потрібно було виполювати паростки баобабів? (Щоб вони не виросли, не захопили всю планету і не розірвали її.)
– Що означають баобаби і планета, якій вони загрожують? (Кожна група висловлює свою думку.)
(Баобаби – шкідливе, жахливе сім’я. Це зло, що оселяється в душі людини. Якщо не працювати над собою, не “виполювати” паростки зла у своїй душі, то воно розростеться, заполонить усю душу, серце людини і може розірвати його. (Пригадайте вислови “лопнути від злості”, “сійте розумне, добре, вічне”).)
– Як зрозуміти вислів “Встав уранці, умився, привів себе до ладу – й одразу ж упорядкуй свою планету”? (У прямому значенні – людині потрібно стежити як за чистотою, так і за порядком на своїй планеті. Треба не смітити, вчасно прибирати, захищати її, стежити за екологічним станом рідної планети. В переносному значенні – не можна забувати про чистоту духовну, треба берегти свою душу від паростків зла. Духовна чистота не менш важлива за фізичну.)
“Скарбничка золотих висловів”
Запишемо: “Встав уранці, умився, привів себе до ладу – й одразу ж упорядкуй свою планету”.
2. Читання VII розділу за особами
– Чому посварилися льотчик і Маленький принц? (Оповідач прагнув відремонтувати літака, а хлопчик хотів з’ясувати, навіщо троянді колючки.)
– Як виглядала ця ситуація з точки зору дорослого? (Він хотів урятуватися, повернутися додому, а Маленький принц не міг йому допомогти, тільки заважав своїми питаннями.)
– Чому Маленького принца так хвилювало, “навіщо троянді колючки”? (На його планеті жила троянда, і хлопчик не хотів, щоб баранець її з’їв. Він хотів зберегти і квітку, і баранця, але не знав як.)
– Хто з героїв вивищується над особистими проблемами до глобальних, а хто – ні? (Льотчик зараз думає тільки про порятунок свого життя, все інше для нього – неважливе, Маленький принц, стривожений власною проблемою, замислюється над “вічними” питаннями: “Мільйони років у квітів ростуть колючки. І мільйони років баранці все одно їдять квіти. Так невже ж це не серйозна справа – зрозуміти, навіщо вони з усіх сил намагаються відростити колючки, якщо від них немає ніякої користі? Невже це не важливо, що баранці і квіти воюють одне з одним?”.)
3. Читання VIII, IX розділів за особами
– Розкажіть про характер Троянди. (Горда, вередлива, кокетлива, уразлива)
– Як складалися стосунки Маленького принца і Троянди? (Маленький принц піклувався про квітку, а вона весь час вередувала.)
– Чому Маленький принц вирішив залишити свою планету? (Він страждав через непорозуміння з квіткою. Під час прощання Троянда зізналася Маленькому принцеві, що кохає його, але він вже прийняв рішення і не змінив його.)
З’ясуйте алегорію образу Троянди.
В образі Троянди ми бачимо жінку, прекрасну, кохану, але вередливу, горду, егоїстичну.
– Яких висновків дійшов герой казки? (“Нічого я тоді не розумів. Треба було судити не за словами, а за справами. Вона дарувала мені свій аромат, осявала моє життя, мов сонце”; “Яне повинен був тікати. За цими нелукавими хитрощами я повинен був відчути ніжність. Квіти такі непослідовні! Та я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити”.)
– Як ви розумієте останні слова хлопчика: “Та я був ще дуже молодий, я ще не вмів любити”? Що означає любити? (Розуміти, підтримувати, прощати… )
– Яку фразу можна записати до “Скарбнички золотих висловів”?
(“Треба було судити не за словами, а за справами”.)
IV. Домашнє завдання
Підібрати підписи-цитати до малюнків з розділів VІІ-ІХ.