План-конспект уроку розвитку зв”язного мовлення
План-конспект уроку з української мови для 7 класу
Тема: Розвиток зв’язного мовлення. Контрольний письмовий докладний переказ тексту-роздуму в художньому стилі.
Мета: перевірити вміння переказувати текст-роздум, враховуючи його особливості; розвивати логічне мислення, культуру мовлення, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи; розвивати почуття потреби у визначення професії.
Обладнання: текст-роздум в художньому стилі (без назви).
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної
ІІІ. Основний зміст уроку
1. Читання тексту переказу (діти по ходу записують складні для розуміння слова).
Вузькою залізничною колією на невеликій швидкості рухається уздовж лісопарку невеликий потяг. Блакитні вагони злегка погойдуються на ходу. У вікнах – щасливі дитячі обличчя. Тепловоз час від часу подає сигнали: “Увага! Будьте обережні!” Це дитяча залізниця.
Водять цей дивний потяг школярі під керівництвом досвідченого машиніста-інструктора. Я нерідкий пасажир цього потягу. І не тільки тому, що мені подобається кататися в ньому. Веде цей поїзд мій друг Олег. Він
Тепловоз цей пасує вагонам. Він невеликий, зовні й усередині весь сяє чистотою. Інструктор, наставник юних машиністів Іван Якович, строгий. Він не допускає паління, неохайності в одязі, запізнення на рейс. Від Олега я довідався, що робота машиніста вимагає серйозної фізичної підготовки. От чому мій друг ранком робить зарядку, бігає, обливається крижаною водою. У школі він теж устигає. Іван Якович не допустив би в рейс недбалого учня.
Сьогодні, щоправда, потяг прибув на кінцеву станцію з запізненням. Була непередбачена зупинка прямо в лісопарку. На колію з лісу вийшов красень лось. Щоб не злякати це диво й краще розглянути лося, машиністи з дозволу Івана Яковича зупинили потяг. Лось постояв, потім, піднявши голову, голосно затрубив і сховався в лісі.
Увечері вдома я розповів батькам про цю маленьку пригоду в лісопарку. Мама зауважила: “От і ти, як Олег, уже зараз почни придивлятися до професій”. Я сказав, що хочу, як Олег, водити потяга. Іван Якович пообіцяв допомогти мені. Але я повинний сам підготувати себе до цієї роботи. Поки що мені далеко до Олега – він міцніший мене фізично, краще навчається, більш дисциплінований.
Із завтрашнього дня почну нове життя. Увечері заведу будильник, зроблю ранком пробіжку. Підтягнуся в школі з тих предметів, що мені даються погано. Я упевнений, що пройде небагато часу – і я буду вже не пасажиром, а сучасним залізничником – як мій друг Олег.
(304 слова)
2. Бесіда за питаннями:
– Яка головна думка цього тексту-роздуму? (дитина повинна ще в школі визначатися із професією, і робити все для підготовки до опанування тієї чи іншої професії)
– Який заголовок ви можете запропонувати до цього тексту-роздуму? (Поштовх до пошуку професії).
– Що таке мікротема тексту?
– У якому стилі написано даний твір-роздум? (у художньому)
– Як ви розумієте поняття “докладний переказ”? (такий переказ, який вимагає розгорнутого, широкого, скрупульозного переказування)
3. Колективне складання плану (1 абзац = 1 мікротема = 1 пункт плану).
Орієнтовний план:
– Дитяча залізниця.
– Друг Олег – водій потяга.
– Вимоги Івана Яковича, наставника юних машиністів, до водія тепловозу.
– Пригода, що сталася на шляху потяга.
– “От і ти, як Олег, уже зараз почни придивлятися до професій”.
– Я буду сучасним залізничником, як мій друг Олег.
4. Словникова робота.
4.1. Запам’ятай!!! “Увага! Будьте обережні!”, машиніст-інструктор, друг Олег, провідник, ревізор (особа, що здійснює перевірку, ревізію діяльності закладу або посадової особи), локомотивне депо (“гараж” для тягових машин, що використовуються для пересування потягів по рейках), Іван Якович, лісопарк.
4.2. Робота над незрозумілими словами, що виписали учні.
5. Повторне читання тексту-роздуму.
6. Складання чорнового варіанта переказу.
7. Редагування тексту.
8. Написання переказу в чистовиках.
IV. Підбиття підсумків уроку
V. Д/з: дібрати з художньої літератури, або скласти самостійно 5 речень із дієприслівниковим зворотом; виписати дієприслівники, і розібрати їх як особливу форму дієслова.