Питання про освіченість і про неуцтво в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук”
1. Значенні комедії для російської драматургії. 2. Негативні герої комедії. 3. Позитивні герої комедії. 4. Оцінка добутку в російській критиці. Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук” – найважливіша віха в історії вітчизняної драматургії.
З її й починається російська суспільна комедія “Недоук” дав початок таким добуткам як “Горе від розуму” А. С. Грибоєдова й “Ревізор” Н. В. Гоголя. Наприклад, Гоголь писав: “…Усе сполотніло перед двома яскравими добутками: перед комедією Фонвізіна “Недоук” і Грибоєдова “Горе від
У них уже не легені глузування над смішними сторонами суспільства, але рани й хвороби нашого суспільства… Обидві комедії взяли дві різні епохи. Одна вразила хвороби від неосвіти, інша – від погано зрозумілої освіти”. Фонвізіну вдалося створити справді типові образи, які стали загальними й пережили свій час”. Центральне місце у творчості Фонвізіна, у тому числі в його комедії “Недоук”, займає питання про освіченість і невежественности, про виховання гарному й поганому Так, герой у комедії “Бригадир” Добролюбов говорить: “Усьому причиною виховання”.
Не випадково
Але Простакова непохитна у своїй думці: “Без науки люди живуть і жили”. На жаль, героїня не самотня у своєму поданні ожизни. Вона, і їй подібні, уважають, що високі посади потрібні тільки для того, щоб нажити статок, але ніяк не для служби батьківщині.
Простакова похваляється своїм батьком: “Небіжчик панотець воеводою був п’ятнадцять років, а з тим і померти изволил, що не вмів грамоті, а вмів достаточек нажити й зберегти. Чолобитників приймав завжди, бувало, сидячи на залізній скрині. Після всяку скриню відчинить і що-небудь покладе. Те-Те економ був! Життя не жалував, щоб зі скрині нічого не вийняти Перед іншим не похвалюся, від вас не потаю, небіжчик-світло, лежачи на скрині із грошима, умер, так сказати, з голоду”.
І це, на думку Простаковой і їй подібним, істинно шляхетний стан, якому дозволено всі, у тому числі ображати й знущатися з людей залежними. Уже із самого початку п’єси ми занурюємо в атмосферу будинку Простакових, де господарка постійно б’є й ображає слуг, щоб домогтися від них покори. Простакова скаржиться: “З ранку до вечора як за мову повішена, рук не покладаючи: те сварюся, то б’юся”. Простакова не звертається до слуг інакше як канальи, худоба, пика, стара відьма. Вереміївна скаржиться на винагороду від хазяїв за службу.
Зі слізьми стара нянька повідомляє про розмір винагороди: “По п’яти рублів на рік, до п’яти ляпасів на день”. А двірська дівка Палашка не має права занедужати: “Ах вона бестія! Лежить.
Начебто шляхетна!” Однак якщо Простакова й ставиться до слуг як до незначностей, те й сама поводиться як незначність, особливо це помітно тоді, коли з’являється небезпека. У той момент, коли Правдин вирішує віддати Простакову під суд за її відношення до своїх кріпаків, Простакова кидається Правдину в ноги. Звичайно, ні про яке щире каяття з її боку не може бути й мовлення.
Після того, як погроза “розправи” відступила, Простакова виявляє свій колишній лик: “Простив! Ах, панотець! Ну!
Тепер-Те дам я зорю канальям своїм людям. Тепер-Те я всіх переберу поодинці”. По своєму образі й подобі виховує вона Митрофанушку. “Майбутнє батьківщини” одержує знання від недоученого семінариста Кутейнику, відставного солдата Цифиркину й колишніх кучерів, німця Вральмана. Але навіть не у вчителях проблема.
Головний учитель Митрофанушки й причому вчитель самий авторитетний – мати, від якої він перейняв брутальність, скнарість, презирство до праці й пізнань. Виховання, дане Простаковой синові, не сповільнить виявити свої наслідки – наприкінці комедії Митрофан відкидає власну матір, грубо відштовхує саме в той момент, коли Простакова втратилася всіх прав у своєму маєтку: “Загинула я зовсім! – журиться вона. – Віднята в мене влада! Від сорому нікуди очей показати не можна!
Немає в мене сина!” І ні позитивні герої комедії, ні читачі не випробовують жалі до неї, поплатившейся за свою божевільну любов до сина й нелюдське відношення до кріпаків. У заключній репліці, зверненої до Простаковой, Стародум підбиває підсумок порушення моральних і суспільних норм: “От лихої вдачі гідні плоди”.
Протипоставлені Простаковой, Скотинину, Митрофанушке позитивні герої комедії – Стародум, Софія, Милон, Правдин. Образ Стародума – вираження авторської позиції. Уже одне ім’я героя вказує на те, що його ідеали належать епосі Петра, коли кожний дворянин вірною й чесною службою повинен був засвідчити свої станові права.
Стародум говорить про ті часи: “Посада!.. Як це слово в усіх мовою, і як мало його розуміють!.. Це та священна обітниця, якою зобов’язані ми всім тим, з ким живемо…
Якщо б так посада виконували, як про неї повторюють… Дворянин, наприклад, уважав би за перше безчестя не робити нічого, коли є йому стільки справи: є люди, яким допомагати; є батьківщина, якій служити… Дворянин, невартий бути дворянином!
Подлее його нічого на світі не знаю”. Стародуму також належать і такі слова: “Гнітити рабством собі подібних беззаконно”. Тобто він говорить про те, що жодна людина не повинен зловживати даним йому правом.
Сваволя дворян і для Правдина є найглибшим пороком суспільства. Правдин служить чиновником у намісництві. Ця установа була створена Катериною II в 1775 р. у кожній з губерній для того, щоб контролювати виконання на місцях урядових указів. Правдин уважає своїм основним обов’язком догляд за тими поміщиками, які, “маючи над людьми своїми повну владу, уживають її в зло нелюдяно”.
Саме Правдин позбавляє Простакову права самовільно розпоряджатися селянами після того, як стало відомо про жестокостях і бешкетування поміщиці. При цьому Правдин опирається на указ Петра 11722 року, спрямований проти тиранії поміщиків. Автор комедії зображує й представників нового покоління, які також розділяють погляди на життя Стародума й Правдина – Софію й Милона. Софія прагне до утворення, вона поважає свого дядька й у всім треба його радам.
Милон же – зразковий офіцер, що, незважаючи на свою молодість, брав участь уже у воєнних діях і виявив себе як щирий герой. За такими людьми як Милон майбутнє країни. Критика й літературознавці по достоїнству оцінили твір Фонвізіна, відзначили реалістичність і новаторство “Недоука”. Так, Г. П. Макогоненко дав таку оцінку комедії Фонвізіна: “”У Недоуку” Фонвізін уже не обмежується побутовою характеристикою своїх героїв, не замикається в сімейних відносинах, уміючи за сім’єю побачити Росію, за точно виписаним інтер’єром поміщицького будинку – екстер’єр людської долі в суспільстві.
Індивідуальні особливості характеру кожного зі членів сім’ї Простакових виявляються пов’язаними з певною соціальною системою, що існує за підтримкою двору. Так природно й закономірно оповідання про поводження сім’ї Простакових обертається осудом уряду й монарха, осуд жорстокості Простаковой приводить до висновку, що гнітити рабством собі подібних неприпустимо. Тут же, у приватному будинку, у мініатюрі розігрується та ідейна боротьба, що проходила усередині дворянства між кращими людьми пануючого стану, що стояли на просвітительських позиціях, і поміщиками-рабовласниками. Все це робило “Недоук” новаторським добутком”.
Схожі твори:
- Переказ змісту п’єси Фонвізіна “Недоук”. Дія п’яте Явище I. Правдин розповідає Стародуму, що одержав доручення взяти під опіку будинок і села Простаковой, якщо її “сказ може позначитися на підвладні їй людях”. Стародум радий такому повороту діла й вимовляє гарячий монолог про обов’язки щирого государя захищати своїх підданих Явище II Милон з оголеною шпагою відштовхує від Софії Вереміївну....
- Своєрідність комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Система образів у комедії. 2. Своєрідність конфлікту. 3. Риси класицизму в комедії. 4. Виховне значення добутку. Фонвізін стратив у своїх комедіях дике неуцтво старого покоління й грубий лиск поверхневого й зовнішнього європейського напівутворення нових поколінь. В. Г. Бєлінський Комедія “Недоук” була написана Д. И. Фонвізіним в 1782 році й...
- Смішне в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” Дурість, підступництво, злість, злочин зовсім не смішні самі по собі; смішно дурне підступництво, що попалося у власні мережі, смішна злісна дурість, що обдурила сама себе й нікому не заподіяла задуманого зла. В. Ключевский В історії драматургії “Недоук” – це перша російська комедія з яскраво вираженим суспільно-політичним змістом. Фонвізін багато в...
- Героїня комедії Фонвізіна “Недоук” Сюжет п’єси Фонвізіна будується навколо подій, що відбуваються в селі, де живе все сімейство Простакових-Скотининих чекаючи весільної змови Тараса Скотинина з далекою родичкою Простакових – Софією. Історія, знайома сучасникам Фонвізіна по “середньому”, “міщанському” жанрі літератури, що наближала своїх персонажів до реального життя російських заможних дворян і міщан Пані Простакова живе...
- Тема виховання й утворення в комедії Д. І. Фонвізіна “Недоук” Тема виховання й утворення у дворянських сім’ях була однієї з актуальних у Росії на початку XІX століття. “У Росії домашнє виховання є саме недостатнє, саме аморальне; дитина оточена одними холопями, бачить одні мерзенних прикладів, сваволить або рабствует, не одержує ніяких понять про справедливість, про взаємні відносини людей, про щиру честь....
- Смішне й трагічне в комедії Д. І. Фонвізіна “Недоук” Все це було б смішно, Коли б не було так смутно. М. Ю. Лєрмонтов. Останні чотири десятиліття XVІІІ в. відрізняються справжнім розквітом російської драматургії. Але класичні комедія й трагедія далеко не вичерпують її жанровий склад. У драматургію починають проникати добутку, не передбачені поетикою класицизму, що свідчать про назрілу потребу в...
- Образ Митрофана в комедії Д. Фонвізіна “Недоук” – ДЕНИС ФОНВІЗІН Имей сердце, имей душу, И будешь человек во всякое время. Д. Фонвізін Да отвяжись, матушка, как Навязалась! Д. Фонвізін. Недоук Комедія “Недоук” була написана наприкінці XVIII століття, але багато її проблем є актуальними, образи усе ще живі. І нехай трохи старомодний вигляд мають Стародум і Правдін, та багато що в...
- Проблема виховання в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Рівень утворення. 2. Школа життя. 3. Моральні основи виховання. 4. Роль неуцтва й брутальності Виховувати – значить готувати до життя… Д. И. Писарєв Проблема виховання була важливої й актуальної в будь-який часовий період. І справа тут не тільки в тім, що батьки й діти підходять до її рішенню по-різному,...
- Одна з народних драматичних п’єс ХVIII століття (Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук”) 1. Творча історія комедії. 2. Проблема виховання. 3. Поміщицька сваволя Простаковой. 4. Позитивні герої комедії. 5. Мовлення героїв. 6. Новаторство письменника Після написання “Бригадира” Д. И. Фонвізін більше десяти років не писав драматичних добутків, всю свою енергію віддаючи державним справам і політиці. Ідея створити нову п’єсу відвідала його ще в...
- Недоук Фонвізіна Д. И Комедія в п’яти діях Дія перше Пані Простакова, поміщиця, сварить лакея Тришку за те, що він до змови (зарученню) дядюшки Скотинина шив її ненаглядному єдиному синочку Митрофанушке каптан і жах як його обузил. Тришка виправдується: він на кравця не вчився. Простаковой дивно: навіщо треба вчитися? Чоловік боїться цю грубу, не...
- “НЕДОУК” Сміливим владарем сатири й іншому волі називав Пушкін одного із самих чудових діячів російської культури, драматурга XVIII століття, автора безсмертної комедії “Недоук” Дениса Івановича Фонвізіна. Фонвізін – представник передових, вартих на рівні європейської просвітительської думки кіл дворянського суспільства – перебував у різкої опозиції до самодержавної сваволі російської монархії, неосвічених дворян-кріпосників,...
- Авторські ремарки в комедіях Фонвізіна У порівнянні із класицизмом попередніх десятиліть у комедіях Фонвізіна об’єктом осміяння стає не приватне життя дворян, як це було в Сумарокова й Лукина, а їх суспільна, службова діяльність і кріпосницька практика. Не задовольняючись одним зображенням дворянського “лихої вдачі”, письменник прагне показати і його причини, чого знов-таки не спостерігалося в п’єсах...
- Скоти, що володіють людьми (за комедією Д. Фонвізіна “Недоук”) Все это было бы смешно, Когда бы не было так грустно. М. Лєрмонтов Д. І. Фонвізіну судилося жити в смутну епоху царювання Катерини ІІ, коли нелюдські форми експлуатації кріпаків досягли тієї межі, за якою міг вибухнути тільки селянський бунт. Це лякало російську самодержицю, що намагалася лицемірною грою в законодавство зупинити...
- Мовні характеристики в комедії “Недоук” Перше, на що звертає увагу сучасний читач комедії “Недоук”, – це прізвища діючих осіб. “Мовці” прізвища відразу закладають відношення читача (глядача) до їхніх власників. Він перестає бути більш-менш об’єктивним свідком дії, що розігрується, він психологічно вже стає його учасником. У нього відібрали можливість самому оцінити героїв і їхні дії. Самого...
- Скоти, що володіють людьми (за комедією Д. Фонвізіна “Недоук”) – ДЕНИС ФОНВІЗІН Все это было бы смешно, Когда бы не было так грустно. М. Лермонтов Д. І. Фонвізіну судилося жити в смутну епоху царювання Катерини II, коли нелюдські форми експлуатації кріпаків досягли тієї межі, за якою міг вибухнути тільки селянський бунт. Це лякало російську самодержицю, що намагалася лицемірною грою в законодавство зупинити...
- Коротка характеристика добутку Недоук Фонвізіна Д. И Це перша соціально-політична комедія на російській сцені. У комедії сполучаються яскраві й правдиві сцени з життя помісного дворянства й жагуча проповідь просвітительських ідей про обов’язки уряду, “прямого, чесного” громадянина. Органічно з’єднуючи осміяння з викриттям, Фонвізін зумів в окремому випадку з життєвого укладу поміщиків провінційної Русі розглянути величезне соціальне зло й...
- Недоук характеристика образа Митрофан Терентійович Простаків (Митрофанушка) НЕДОУК (Комедія, опубл. 1783, пост. 1782) Митрофан Терентійович Простаків (Митрофанушка) – недоук, син поміщиків Простакових, 15 років. Ім’я “Митрофан” означає по-гречески “матір’ю виявлений”, “подібний своєї матері”. Воно стало загальним для позначення тупого й нахабного матусиного синка-невігласа. Прототипом образа М. ярославські старожили вважали якогось барчука, що проживали на околицях Ярославля, про...
- Центральна героїня п’єси “Недоук” пані Простакова У комедії Недоук Фонвізін зображує пороки сучасного йому суспільства. Його герої представники різних соціальних шарів: державні чоловіки, дворяни, слуги, самозвані вчителі. Це перша в історії російської драматургії соціально-політична комедія Центральна героїня п’єси пані Простакова. Вона керує господарством, б’є чоловіка, тримає в жаху двірських, виховує сина Митрофана. Те сварюся, то б’юся,...
- “Недоук” Комедія на п’ять дій – Дія третя Правдин і Стародумов, розмовляючи, згадують Петровську епоху, коли людей цінували по розуму, а не за чинами і багатства. Вони міркують про достоїнства традиційного виховання, коли виховували не тільки розум, але й душу. Стародумов розповідає випадок, коли він познайомився з недостойним людиною, але не відразу це розпізнав. Стародумов служив вітчизні, воював...
- Недоук характеристика образа Софія НЕДОУК (Комедія, опубл. 1783, пост. 1782) Софія – племінниця Стародума (дочка його сестри); мати С. – сваха Простакова й свойственница (як і С. ) Простако-Виття. Софія – по-гречески означає “мудрість”. Однак ім’я героїні одержує в комедії особливий відтінок: мудрість С. – не раціональна, не мудрість, якщо можна так виразитися, розуму,...