Післямова це контекст літературного і громадського життя

Інформаційні можливості післямов досить великі. Але шкільній практиці вони, як правило, залишаються поза ув гою. Зазвичай післямова розміщується одразу після х дожнього тексту і часто щось уточнює, роз’яснює. Серед післямов особливу увагу привертає авторськ Найчастіше вона зумовлена неоднозначною долею тво] в читацькому середовищі. Як це сталося, наприклад, із р маном І. Тургенєва “Батьки і діти”, навколо якого точ лася жорстка літературна і політична полеміка. Тому а тор, якого звинуватили у всіх гріхах, написав нарис – ” приводу

“Батьків і дітей” (1869), що став післямовою; роману. У ньому письменник розповів про прототип Б зарова, заперечуючи, що він “вихідною точкою для цьо образу обрав ідею, а не живу особу”. Образ Базарова ви вився підставою для звинувачення І. Тургенєва у “зло проти молоді”, на що письменник відповів так: “Я поділ майже всі його (Базарова) переконання”, тоді як “постаті Павла Кірсанова… довів майже до карикатури йо недоліки”. І. Тургенєв намагається з’ясувати ті момен роману, якими були невдоволені опоненти, водночас п яснюючи причини невдоволення.

Нарис “З приводу “Батьків

і дітей”, написаний чер кілька років після виходу роману, теж викликав жорстокі вогонь критики. Це свідчить про те, що ні суспільні умов ні читацькі вподобання за сім років, що минули від ча виходу в світ роману, в Росії не змінилися. Післямова І. Тургенєва вводить читачів у контекст літературного і громадського життя 60-х років XІX ст. і дає мо: ливість на його тлі краще визначити цінність роману “Баї ки і діти”.

Бесіда за запитаннями.

– Що спонукало І. Тургенєва написати нарис – післ мову до роману “Батьки і діти “? – Які звинувачення довелося вислухати письменникс на свою адресу? – Чому І. Тургенєв вирішив розкрити прототип Базрова? Хто він? – Як письменник пояснив задум роману? – Як ви вважаєте, чому І. Тургенєв завершує своє “слово” закликом берегти нашу прекрасну мову.

Останнє запитання не таке просте, як може видатж бо безпосередньо не стосується роману та реакції на нього. Але саме вона спонукала письменника сказати: “Поводьтеся шанобливо із такою могутньою зброєю”. Як бачимо, І. Тургенєв хоч і намагався пояснити усе своїм опонентам, все ж таки вважає їхні напади лише “теревенями” на тему. А це, на думку великого майстра слова, принижує мову. “Декілька слів із приводу книги “Війна і мир” – так назвав свою статтю-післямову Л. Толстой. Стендаль післямову до “Червоного і чорного” скоротив до “приміток” автора, в яких ознайомив читачів зі своєю творчою манерою.

Чому бажано привчати учнів читати післямови? По-перше, вони допомагають з’ясувати письменницький задум. По-друге, авторська післямова дає читачам можливість звірити свою особисту думку про текст із авторською. Така “звірка” стимулює ще й читацьке зростання учнів. По-третє, у післямовах часто міститься додаткова інформація до твору. По-четверте, майже завжди у післямовах є матеріал, що дає змогу простежити читацьку долю твору.

Н. О. Півнюк, кандидат педагогічних наук, Київ


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Післямова це контекст літературного і громадського життя