Пікова Дама характеристика образа Стара графиня Ганна Федотівна
ПІКОВА ДАМА (Повість, 1833; опубл. 1834) Стара графиня Ганна Федотівна – восьмидесятилітня баба, у будинку якої виховується бідна Чи родичка-Завіту Іванівна; охоронниця таємниці “трьох карт”; уособлення долі. Уперше з’являється перед читачем в образі молодої владної красуні, у димку легендарного “анекдоту” шістдесятирічної давнини, за яким, за свідченням П. В. Нащокина (запис П. И. Бартенєва), коштує легенда про “реальне” пригоді князівни Наталі Петрівни Голіциній, “открившей” онукові таємницю трьох карт, ніколи повідану
По-перше, що молодість З. Г. пройшла у Версалі другої половини XVIII в. , – а
Так, автор оточує образ С. Г. майже масонським трикутником міфологічних асоціацій, зв’язує тему її молодості з темою смерті, що вислизає, а таємницю трьох карт – з таємного самого людського життя. Слідом за цим читач попадає у вбиральню С. Г. Час тут зупинився (царюють моди 1770-х рр.), міркування про живі переплуталися з пам’яттю про мертві (графині не повідомляють про кончини її перевесниць); С. Г. незла, але норовлива, змушує свою вихованку те одягатися на прогулянку, то знову роздягатися, то знову одягатися Головне ж для Пушкіна – це причина її “холодного егоїзму”: вона отлюбила своє століття й далеке сьогоденню.
Тобто життя від її вже пішла, а смерть її ще не відвідала, немов би, одержавши секрет від “Вічного Жида”, вона повинна почасти розділити його проклін мертвотним безсмертям. Цей мотив буде незабаром посилений і закріплений. Головний герой повести, військовий інженер Германн, що пробрався в спальню З. Г., щоб вивідати таємницю трьох карт, розглядає портрети, “писані в Парижу m-me Lebrunn”: повний і рум’яний чоловік, молода напудрена красуня з орлиним носом.
Читач знову повернутий до образа молодої графині; але портрет – не оповідання, у якому сам хід оповідання, саме зчеплення слів “пожвавлюють” давно минулі події й обличчя; портрет нерухливий; думка про прижиттєву смерть, на якій порівняння з Московською Венерою лише натякало, тут прописане остаточно; навіть напудренность молодого особи С. Г. повинна нагадувати про мертвотний холод. А згадування про дамські іграшки, винайдених одночасно з Монгол ьфье-ровим кулею й Месмеровим магнетизмом, покликано не стільки ще раз підкреслити “старість” і “старомодність” З. Г. , скільки підготувати читача до наступного повороту сюжетної лінії. І одночасно – до переходу від теми магнетизму (тобто передачі психічної енергії від живого тіла до живого тіла) – до гальванізму (тобто пожвавленню мертвої матерії).
В епізоді “побачення” Германна із графинею, що повернулася о другій годині ночі з балу, вона буде неодноразово переміщатися з області смерті в простір життя й назад. Спочатку жовтизна її особи, “потойбічність” вигляду (вона сидить, “ворушачи відвислими губами, гойдаючись праворуч і ліворуч”) самі собою наводять на думку про дію “схованого гальванізму”. Тобто про демонічне пожвавлення мертвого тіла Московської Венери. Однак побачивши Германна “мертва особа її змінилося неизъяснимо”; вона як би повернулася по цю сторону границі між життям і смертю. І відразу з’ясовується, що такою “оживляючою” владою над нею володіють тільки два почуття: страх і спогад.
Напівмаревні речення й прохання Германна не роблять на неї ніякого враження (тому що страх улігся), з мертвотної байдужості її знову виводить тільки ім’я покійного Чаплицкого. Втім, зауваження автора про “сильний рух душі”, у ній що произошли, свідомо двозначно: тому що цей рух душі, що залишає тіло. С. Г. знову поринає в “проміжну” нечутливість, щоб провалитися з її в смерть, як тільки Германн наведе свій незаряджений пістолет. Але як при житті вона була причетна смерті, так після кончини вона не збирається залишати межі життя. Описуючи відспівування, що звичайно ощадливо витрачає слова оповідач підкреслює, що З. Г. лежала в труні “сложа руки” – хоча по-іншому вона лежати й не могла; але в ніч графининой скінчи” ни Германн і Лизавета Іванівна теж сиділи друг напроти друга схрестивши руки – він гордо, по-наполеоновски, вона смиренно, як Марія Магдалина.
Складені хрест-навхрест руки С. Г. – це не знак гордості й не знак смиренності, це навіть не просто знак смерті (коштує Германну підійти до тіла “покійної”, як баба глумливо прищулюється одним оком). Її хрестоподібно складені руки – знак нової “жанрової прописки”. Вона з’являлася перед читачем у ролі молодої героїні історичного анекдоту, розказаного Томським; в образі нерухливого портрета; вона була старезним персонажем соціально-побутової повісті про бідну вихованку.
Тепер їй, при житті предпочитавшей старі французькі романи, “де б герой не давив ні батька, ні матері, і де б не було втоплених тіл”, має бути вподібнитися саме “мертвим” героям “романів жахів” і російських балад, які так любили бути миру живих у похоронному образі (Порівн. навіть пародійно-баладний образ В. А. Жуковського в сатирі А. Ф. Воейкова “Будинок божевільних”: “…лапочки хрестом”. ) И отут автор різко поміняє тональність оповідання. Досі вона була мрачновато-серйозної, і тільки епіграфи кидали легкий іронічний відсвіт на що відбувається.
Раптово підморгнула Германну баба перекладає повість у новий стилістичний регістр. Інтонація стає двоїстою; зрозуміти, до чи кінця сам автор вірить у реальність що відбувається, свідомо неможливо. Та й не потрібно. С. Г. , що при житті була трохи мертвої, по смерті виявляється почасти живою; у ніч після похорону, шаркаючи тапочками, вона – чи те в сні, чи те наяву – є Германну й замогильним голосом сповіщає, що прийшла не зі своєї волі відкрити йому таємницю трьох карт.
Ворожити, по чиїй волі – благої або злий, теж даремно. З одного боку, її “гальванічний” вигляд наводить на думку про демонізм. З іншого боку – її раптова турбота про “бідну вихованку” (“Трійка, сімка й туз виграють тобі сряду <…
> Прощаю тобі мою смерть, з тим щоб ти женився на моїй вихованці Ліза-Вете Іванівні…”) викликає протилежні здогади. Із третьої, коли, роблячи останню ставку, що двічі виграв Гер-Манн обдергивается й замість правильно підказаного мертвою бабою туза ставить на пікову даму, – лукавий прищур “карткової” дами й усмішка змушують подумати про диявольське лукавство. Із четвертої сторони – Германн не виконав умови, поставленого особисто С. Г. (а не тією силою, що через неї передала таємницю), не женився на бідній вихованці; його програш може бути наслідком містичної помсти С. Г. (“Покійний Чаплицкий” також не виконав умови С. Г., продовжив грати після отигриша – і вмер в убогості.) Але для розуміння повести це не важливо; головне, що в образі ожилої (і, безсумнівно, демонічної) карти, що персоніфікує Долю, з якої не можна грати, зійшлися всі різноманітні облики, у яких з’являлася перед читачем С. Г. : байдужа Московська Венера (на картах дами зображувалися звичайно “у стилі” французького XVIII в.); красуня з портрета; труп, що підморгує баби
Схожі твори:
- Пікова Дама характеристика образу Стара графиня Ганна Федотівна Стара графиня Ганна Федотівна – вісімдесятирічна стара, у будинку якої виховується бідна родичка Ли-заповіту Іванівна; хранителька таємниці “трьох карт”; уособлення долі. Уперше з’являється перед читачем в образі молодої владної красуні, в серпанку легендарного “анекдота” шістдесятирічної давності, за яким, за свідченням П. В. Нащокина(запис П. І. Бартенева), коштує легенда про “реальну”...
- Характеристика образа Стара графиня Ганна Федотівна Онук С. Г. від одного із чотирьох її синів, Томський, розповідає картковим гравцям історію, що приключилася з Ганною Федотівною в Парижу; про її спілкування з Ришелье; про відмову чоловіка оплатити її величезний картковий борг герцогові Орлеанскому; про згоду знаменитого містика Сен-Жермена повідомити її таємницю трьох карт за умови ніколи більше...
- Пікова Дама характеристика образа Томський Павло Олександрович ПІКОВА ДАМА (Повість, 1833; опубл. 1834) Томський Павло Олександрович – молодий князь, онук старої графині; спочатку здається другорядною фігурою, кимсь начебто гравця Нарумова (який “є посередником” між головним героєм, Германном, і миром карткових гравців). Сюжетна роль Т. дійсно незначна й сугубо служеб-на. Він з’являється в першому розділі – тільки для...
- Пікова Дама характеристика образу Лизавета Іванівна Лизавета Іванівна – бідна вихованка, що мимоволі допомагає головному героєві Германну проникнути в спальню старої графині, розкаюється в цьому і(про що читач дізнається з Укладення) врешті-решт виходить заміж “за дуже люб’язну молоду людину”. Відтепер вона забезпечена, при ній виховується бідна родичка”. Образ Л. І. поміщений в сюжетне кільце; від початку...
- Пікова Дама характеристика образу Германн Германн – молодий офіцер(“інженер”), центральний персонаж соціально-філософської повісті, кожен з героїв якої пов’язаний з певною темою(Томський – з темою незаслуженого щастя; Лизавета Іванівна – з темою соціального упокорювання; стара графиня – з темою долі) і наділений такою, що однією, що визначає його і незмінною рисою. Г. – передусім обачливий, розумний;...
- Пікова Дама характеристика образу Томський Павло Олександрович Томський Павло Олександрович – молодий князь, онук старої графині; спочатку здається другорядною фігурою, кимось на зразок гравця Нарумова(який “є” посередником між головним героєм, Германном, і світом карткових гравців). Сюжетна роль Т. дійсно нікчемна і суто служеб-на. Він з’являється в першій главі – тільки для того, щоб розповісти картярському співтовариству історію...
- Пікова дама (стисло) Перед нами – унікальний, один з найбільш відомих творів А. С. Пушкіна – Пікова дама. Невелика за обсягом – всього сім розділів, – воно включає в себе не мало цікавого – суміш фантастики і реальності, характери і вчинки – все в Піковій дамі дуже заманливо. Розповідь починається з розповіді про...
- Ущербність і вульгарність людей, що ставлять матеріальний добробут вище духовного в добутку А. С. Пушкіна “Пікова дама” 1. Ідейний зміст добутку. 2. Моральне падіння Германна. 3. Вузьке коло персонажів повести. А. С. Пушкін створює “Пікову даму” в 1833 році. До цього часу поет уже досить доросла зріла людина зі своїми цілком сформованими поглядами. У своєму добутку він серйозно показує й розглядає проблему єдності азарту, багатства, любові й...
- “Пікова дама” Чайковського Роки скитаний з’явилися досить плідними для композитора. Він відвідав в 1879 році Швейцарію й Італію. А в січні 1880 року почав працювати над новим добутком на італійські народні теми. Йому хотілося написати що-небудь начебто “іспанських фантазій” Глинки. До лютого “Італійська фантазія”, як він раніше називав “Капричіо”, була закінчена Петро Ілліч...
- Характеристика образа Лизавета Іванівна Образ Л. И. поміщений у сюжетне кільце; від початку до кінця рє життя робить зворот навколо осі; соціальний сценарій залишається колишнім – міняються лише виконавиці ролей; люди переміщаються з одних “клітинок” в інші – як карти на ломберному столі. Є чи в цьому переміщенні закономірність, зумовленість – до кінця неясно;...
- Червона буква характеристика образа Димсдейла Артура Димсдейл Артур – молодий, але дуже обдарований і вже приобретли популярність проповідник у пуританському Бостоні середини XVІІ в., людина, що є для навколишнім прикладом праведного життя, але, що носить у серце печатка свого таємного гріха, мучимий каяттям і не находящийв собі сил зізнатися у вчиненому. Парафіянкою Д. виявляється естер Прин,...
- Коротка характеристика твору Ганна на шиї Чехова А. П Майстерність Чехова в створенні портретів персонажів оповідання. писання зовнішності героїв містить або який-небудь лейтмотив, або повторювану деталь. Так, у Петра Леонтъича, батька Ганни, “жалюгідна, добра, винувата особа”. Таким бачиш його в будь-якому епізоді (і коли він просить у борг, і коли зустрічає Ганну на балі, і у фіналі оповідання). Часто...
- Собор Паризької богоматері характеристика образа есмеральди Есмеральда – юна циганка-танцівниця в Парижу XV в. Красуня й сирота, не знаючих своїх батьків, вона по сюжеті роману стає предметом страсті декількох чоловіків: боягузливого поета Пьера Гренгуара, демонічного архідиякона Клода Фролло й виродка-дзвонаря Квазімодо. Однак вона сама байдужа до всім трьох і цнотливо закохана в четвертого – незначного й...
- Про любов характеристика образа Алехина Павла Костянтиновича ПРО ЛЮБОВ (Оповідання, 1898) Алехин Павло Костянтинович – головний герой, є також персонажем оповідання “Агрус”, де дається його портрет: “…Чоловік років сорока, високий, повний, з довгими волоссями, схожий більше на професора або художника, чим на поміщика”. Закінчив університет, і хоча, як він говорить, по вихованню білоручка, а по похилостях кабінетна...
- Сид характеристика образа Сида Сид – героїчне прізвисько, дане поваленими їм маврами донові Родриго й ставшее назвою першої трагедії французького классицистического театру. Арабське слово “сид” означає “пан”. У розвитку сюжету два вчинки Р. є ключовими: помста за батька, ображеного графом Гормасом, і переможний бій з маврами. Вони визначають не тільки характер взаємин героїв трагедії,...
- Характеристика образа Кочубей Сюжет відводить К. (прототип – генеральний суддя Малороссии петровских часів Василь Леонтійович Кочубей) “службову” роль батька, що перешкоджає “беззаконної” любові дочки. Але автор ускладнює “малюнок” ролі, постійно підкреслює силу, міць, пристрасність характеру К. Разом з підручним Іскрою той доносить на Мазепу не з вірності “боргу” (його “орлиний погляд” давно вже...
- Гораций характеристика образа Горация Гораций – син старого Горация, шляхетного римлянина, головний герой однойменної трагедії. Громадянин і патріот, вигодуваний Римом, Г. готовий беззастережно принести йому в жертву все своє особисте надбання: родинні узи, сім’ю, життя. Могутність вічного міста є найперша умова його власного благополуччя. Випробуваний у боях воїн, що здобув своїми подвигами всенародну славу,...
- Пиковая дама (краткое содержание) – Пушкин А “Однажды играли в карты у конногвардейца Нарумова”. После игры Томский рассказал удивительную историю своей бабушки, которая знает тайну трех карт, якобы открытую ей знаменитым Сен-Жерме-ном, непременно выигрывающих, если поставить на них подряд. Обсудив этот рассказ, игравшие разъехались по домам. Эта история показалась неправдоподобной всем, включая и Германна, молодого офицера, который...
- Тема зрадника й героя характеристика образа Килпатрика Ферпоса Килпатрик Ферпос – герой визвольної боротьби в Ірландії. Його правнук Район намагається розкрити таємницю загибелі свого славного предка, убитого в 1824 р. напередодні вирішального повстання. Хоча вбивство відбулося в театрі, на очах у численних свідків, розкрите воно не було. Додаткову їжу для міркувань дає той факт, що приблизно в той...
- Характеристика образа Олени в трагедіях Еврипида Олена – персонаж трьох трагедій Еврипида: “Троянок”, “Олени” і “Ореста”. Дві з них, “Троянки” і “Орест”, представляють традиційний образ Е. – невірної дружини, що втекла з Парисом, і винуватниці лих, що обрушилися на Елладу. У трагедії “Олена” Еврипид зображує Е. невинної. У трагедії “Троянки” зображене відведення в рабство знаменитих троянських...