Петро Петрович Гулак-Артемовський
У класній кімнаті великого поміщицького будинку за столом сиділи вчитель Петро Петрович та малий панич, якого він готував” до вступу в гімназію. Хлопчик старанно виводив цифри, вмочаючи загострене гусяче перо у масивну бронзову чорнильницю. Раптом у відчинене вікно долинув болісний зойк, що відразу ж перетворився на жахливий лемент. Молодий учитель підійшов до вікна. Хто це кричить? – запитав він у жінки, що полола квіти.
– Кухаря батожать на стайні.
– За що?
– За сніданком панові здалося, що страви пересолені.
–
– Так пан був сердитий, бо вчора посварився з пашею.
– А на тому тижні кухаря били за те, що панові здалося, ніби страви недосолені.
Тоді пан з міста приїхав чогось розлючений.
Молодий учитель нервово заходив по кімнаті. Вранці пан побив свого слугу, бо йому здалося, що черевики недобре вичищені. А пані пещеними ручками била по щоках покоївку, бо знайшла на випрасуваній сукні зморшку. ї так щодня: за найменшу провину чи й без неї – лайки та побої. А на полі кріпаки падають від утоми, і ланові підводять їх канчуками. Ці панські посіпаки
Таке ж становище і в його рідному селі Городищі на Київщині, і по всій Україні, по всій Росії. Бо за законами імперії
Пан мав повну владу над кріпаками: може їх визискувати, забирати їхнє майно, засилати на каторгу чи в солдати, катувати, навіть убити. І нікуди, нікому кріпак не може поскаржитись, бо сам цар – найбільший поміщик-кріпосник у державі. Від нього йдуть ці закони.
Передові люди вважали, що кріпацтво – лад несправедливий, і закликали до боротьби з ним. Уряд переслідував цих людей, ув’язнював, засилав на каторгу. Але вільну думку не задушиш,- вона ширилася в народі, серед інтелігенції. Поневолені селяни часто повставали проти гнобителів, убивали їх, палили маєтки. Однак це були ще поодинокі вибухи народного гніву. Більшість кріпаків покірно страждала в неволі.
Гулак-Артемовський засуджував надмірну жорстокість і свавілля поміщиків, щиро обурювався проти будь-якої несправедливості. Та й сам він був на становищі слуги, а тому не раз доводилося вислуховувати догани пана за кожну кляксу, помилку, недбало написану літеру в зошиті учня.
Скоріше б з цього пекла! У Петра Петровича була заповітна мрія ще з часів навчання на богословському факультеті Київської академії1 – вступити до Харківського університету. Тому він і не став попом, а пішов учительською стежкою. Але за навчання потрібно було платити, і на прожиття ж треба. У нього, сина бідного сільського священика, не було іншого джерела прибутку, як власна праця.
Через якийсь час Гулак-Артемовський переїхав до Харкова, де вчителював у приватних школах.
У місті на панських дворищах життя кріпаків було не кращим, ніж у селі. Важкі враження від навколишньої дійсності не давали спокою, ятрили молоду душу, викликали протест. Але прямо висловлювати свої думки було небезпечно. І початкуючий письменник звернувся до жанру байки: він був обдаровання байкарським талантом. У роки вчителювання Гулак-Артемовський написав байку “Пан та Собака”, в якій гостро засудив самодурство й жорстокість поміщиків, підніс
І Київська академія – перший на Україні та Східній Європі вищий навчальний заклад, заснований у 1032 році. Це був визначний освітній і культурний центр, важливий осередок боротьби проти національного й соціального гноблення українського народу. Прагнучи задушити українську культуру, царський уряд у 1819 році перетворив цей загальноосвітній заклад на Духовну академію. голос на захист уярмлених селян. Вик єт, овуючи засоби алегорії, письменник у творі “Дві жташки в клітці” доводив, що свобода дорожча й миліша людині за неволю, навіть “ласу” (тобто матеріально забезпечену). Ці твори Гулака-Артеиовсько-го були виявом високої громадянської мужності.
У 1817 році Гулак-Артемовський став вільним слухачем Харківського університету, а наприкінці року, продовжуючи вчитися, почав викладати польську мову в цьому ж навчальному закладі. Університет він закінчив достроково, успішно захистив магістерську дисертацію1, викладав студентам історію, був деканом, потім ректором. Вийшовши на пенсію, працював спочатку в Харківському, а згодом – у Полтавському інституті шляхетних дівчат. Педагогічна робота й адміністративні обов’язки залишали мало часу для літературної творчості”
Після розгрому декабристів царизм жорстоко переслідував будь-які прояви політичних і культурних рухів, найменший соціальний протест селянства та інтелігенції. Під впливом цих умов і в міру просування по службі у світогляді Гулака-Арте-мовського починають переважати консервативні тенденції…
Проте Гулак-Артемовський до кінця життя стежив за розвитком літератури, захоплено зустрів “Кобзар” Т. Шевченка, вихід українською мовою журналів та альманахів, мав намір укласти словник рідної мови.
Творчий доробок Гулака-Артемовського українською мовою невеликий: кілька байок, притч, віршованих і прозових послань (“суплік”), переклади та переспіви кращих творів світової літератури. Писав він і російською мовою. Частина його творів до нас не дійшла, бо в свій час вони не були надруковані, а пізніше рукописи їх загубилися.
Гулак-Артемовський добре знав побут, звичаї, повір’я народу, живу розмовну мову і фольклор, скарбницю яких щедра використовував у своїй творчості. Кращі його твори для свого часу мали новаторський характер як за змістом, так і за формою. Найбільша заслуга письменника в тому, що він став на захист поневоленого селянства, одним з перших утверджував в українській літературі народну мову.
1. Розкажіть про основні факти з’життя П. Гулака-Артемовського.
2. Поясніть, як під впливом обставин (походження, суспільного становища, вражень від навколишньої дійсності, суспільних ідой часу) формувалися політичні погляди письменника в молоді роки.
3. Коли він почав писати байки? Чиї інтереси в них захищав?
1 Магістерська дисертація – наукзва праця, захист якої
Надавав її автору нижчу вчену ступінь – магістра.
4. Пригадайте, чему явяншлися переконання Тудажа-Артемввськег© в зрілому віці.
5. Поясніть, у чвму колягав найбільша цшнієть йвгв висьменницької
Діяльності.
Схожі твори:
- Гулак-Артемовський Петро Петрович Гулак-Артемовський Петро Петрович (1790-1865) П. П. Гулак-Артемовський народився 27 січня 1790 р. у м. Городище на Черкащині в сім’ї священика. Вчився в Київській академії (1801-1803), але не закінчив її. Протягом кількох років учителював у приватних поміщицьких пансіонах на Волині. У 1817 р. вступає вільним слухачем на словесний факультет Харківського університету,...
- П. Гулак-Артемовський та його творчість П. Гулак-Артемовський був активним учасником літературного процесу нової української літератури. Його байки, балади, переклади з європейської літератури збагатили українську літературу 40-60 років XIX століття. Перу П. Гулака-Артемовського належать написані українською та російською мовами байки та балади, прозові послання, переклади, критичні статті. Навчаючись в Київській академії, юний ще поет почав писати...
- Скорочено РИБАЛКА – ПЕТРО ГУЛАК-АРТЕМОВСЬКИЙ Українська балада Вода шумить!.. вода гуля!.. На березі Рибалка молоденький На поплавець глядить і примовля: “Ловіться, рибочки, великі і маленькі!” Що рибка смик – то серце тьох!.. Серденько щось Рибалочці віщує: Чи то тугу, чи то переполох, Чи то коханнячко?.. не зна він, – а сумує! Сумує він, – аж...
- Рибалка – ПЕТРО ГУЛАК-АРТЕМОВСЬКИЙ Скорочено МАЛОРОСІЙСЬКА БАЛАДА Вода шумить!.. Вода гуля!.. На березі Рибалка молоденький На поплавець глядить і примовля: – Ловіться, рибочки, великі і маленькі! Що рибка смик – то серце тьох!.. Серденько щось Рибалочці віщує: Чи то тугу, чи то переполох, Чи то коханнячко?.. Не зна він, – а сумує! Сумує він, –...
- Тема. Література українського романтизму. М. Костомаров “соловейко”, Гулак-Артемовський “рибалка”, є. Гребінка “українська мелодія” Варіант 1 1. Епіграфом до поезії “Рибалка” письменник дібрав слова з твору… А Дж. Байрона. Б О. Пушкіна. В Й. Гете. Г Г. Гейне. 2. Поет на початку твору “Рибалка” зазначив, що його герой… А Мав сумний настрій. Б Був задоволений результатами рибалки. В Виявляв інтерес до підводного життя. Г...
- “Коротких відомостей з теорії літератури” і визначте жанрові ознаки твору Гулака-Артемовського У новій українській літературі Гулак-Артемовський дав цікаві зразки національної байки. Провідне місце посідав тут твір “Пан та Собака (Казка)”, надрукований у журналі “Ук-раинский вестник” (1818) . В алегоричному образі Рябка, якого нещадно лупцюють панські слуги, знайшло своє відображення безправне життя кріпаків. У цьому образі поет показав кріпака – працьовитого, наївного,...
- Засудження сваволі й деспотизму в байці “Пан та Собака” П. Гулака-Артемовського В українській літературі першої половини XIX ст. з’являється низка байкарів: П. Гулак-Артемовський (1790-1865), О. П. Руданський (1784-1851), Л. І. Боровиковський (1806-1889), Є. П. Гребінка (1812-1848) та інші. Найвизначнішими серед них були Гулак-Артемовський і Гребінка. У творчій спадщині Гулака-Артемовського найбільш цінними є байки, які поділяються на дві групи: байки-казки на громадські...
- Твір “Пан та Собака” Гулака-Артемовського – зразок реалістичної байки “Пан та Собака” Гулака-Артемовського – зразок реалістичної байки Творча спадщина одного з визначних поетів передшевченківської доби Гулака – Артемовського порівняно невелика за обсягом, але цікава й різноманітна. Його байки відіграли важливу роль у розвитку української літератури перших десятиліть XIX ст. Письменник П. Білецький-Носенко в 1823 році писав: “Я смело могу...
- ПЕТРО ПАНЧ – Петро Йосипович Панченко Петро Панч – новеліст, повістяр і романіст, автор казок для, дітей. Свої перші твори опублікував тоді, коли йому було тридцять років, коли мав за плечима життєвий досвід. Народився він 4 липня 1891 року в місті Валках на Харківщині в родині майстра-колісника. Дитинство письменника, про яке він зворушливо написав у книзі...
- Осуд гноблення трудящих у кріпосницькому суспільстві (за байкою “Пан та Собака”) Петро Гулак-Артемовський, ідучи вчительською стежкою, до кінця свого життя захоплювався літературою, добре знав український фольклор і життя простих людей-кріпаків. Хоча літературна спадщина Гулака-Артемовського невелика, але твори його привертають до себе увагу влучним змістом і красою живої розмовної мови. Письменник жив за часів кріпацтва, коли висловлювати свої волелюбні думки було небезпечно,...
- “Пан та Собака” – зразок реалістичної байки Творча спадщина одного з визначних поетів передшевченківсь-кої доби Гулака-Артемовського порівняно невелика за обсягом, але цікава й різноманітна. Його байки відіграли важливу роль у розвитку української літератури перших десятиліть XIX ст. Письменник П. Білецький-Носенко в 1823 році писав: “Я смело могу уверить, что сказочки г. Артемовского-Гулака читались с таким же неописанним...
- Осуд несправедливості кріпосницького суспільства (За байкою П. Гулака-Артемовського “Пан та Собака”) Петро Гулак-Артемовський – одна з провідних постатей нової української літератури. Хоча його творчий доробок українською мовою невеликий (кілька байок, притч, прозових і віршованих послань, переспіви та переклади творів світової літератури), Гулака-Артемовського вважають одним з основоположників української літератури. У 1818 році в “Українському віснику” була надрукована байка “Пан та Собака”. Написання...
- “Пан та Собака” Гулака-Артемовського – зразок реалістичної байки Творча спадщина одного з визначних поетів передшевченківської доби Гулака – Артемовського порівняно невелика за обсягом, але цікава й різноманітна. Його байки відіграли важливу роль у розвитку української літератури перших десятиліть XІX ст. Письменник П. Білецький-Носенко в 1823 році писав: “Я смело могу уверить, что сказочки г. Артемовского – Гулака читались...
- Тема кріпацтва у творі П. Гулака-Артемовського “Пан та Собака” Передові люди вважали кріпацтво несправедливим ладом і закликали до боротьби з ним. Засуджував надмірну жорстокість та свавілля поміщиків і український байкар Петро Гулак-Артемовський. “Пан та Собака” – антикріпосницький твір. Байка пройнята протипанськими настроями. Порушуючи такі актуальні питання того часу як становище кріпаків, ставлення панів до них, П. Гулак-Артемовський викриває самодурство...
- Котляревський Іван Петрович Котляревський Іван Петрович (1769-1838) ЗАПАМ’ЯТАЙ Основні твори: “Енеїда”, “Наталка Полтавка”, “Москаль – чарівник”, ода “Пісня на новий 1805 год пану нашому і батьку Олексію Борисовичу Куракіну”, “Оди Сафо”. Народився І. П. Котляревський 9 вересня 1769 р. у Полтаві, в родині дрібного чиновника. Згодом Котляревським було “пожалувано” дворянське звання. З 1780...
- Самобутні байки Леоніда Глібова Байки – це лише одна лінія, по якій ішов творчий розвиток традицій Котляревського. Друга лінія, навіть цілий великий напрям – розвиток романтизму,- у західно-європейських літературах з’являється вже в кінці XVIII ст. внаслідок піднесення антифеодальних, національно-визвольних рухів у російській, польській та чеській літературах на початку XIX ст. Романтизм був складним явищем...
- Довженко Олександр Петрович Зачарована Десна В сьому короткому нарисі автобіографічного кінооповідання автор поспішає зробити відразу деякі визнання: в його реальний повсякденний світ що не день, то частіше починають вторгатися спогади. Що викликає їх? Довгі роки розлуки з землею батьків, чи то вже так положено людині, що приходить час, коли вивчені в давно минулому дитинстві байки...
- Довженко Олександр Петрович Земля Сценарію “Земля” фактично вже нема. Він зник у полум’ї Великої Вітчизняної війни разом з усім архівом автора. Те, що тут написане, є лише авторський спогад про сценарій і фільм, що ним був створений давно колись, в тридцятім ще році, напередодні становлення колгоспного ладу в нашій соціалістичній Вітчизні. Автор I Не...
- Котляревський Іван Петрович Енеїда Частина перша Еней був парубок моторний І хлопець хоть куди козак, Удавсь на всеє зле проворний, Завзятійший од всіх бурлак. Но греки, як спаливши Трою, Зробили з неї скирту гною, Він взявши торбу тягу дав; Забравши деяких троянців, Осмалених, як гиря, ланців, П’ятами з Трої накивав. Він, швидко поробивши човни,...
- Довженко Олександр Петрович Україна в огні Тут всі сліди битви сценариста з письменником. Один закликав до строгого професійного рисунка сценарію, другий, вражений стражданнями народу, весь час поривався до розширення теми, розмірковувань, ліричних відступів, – до авторської участі в громадді великих подій. Нехай вибачливий читач, мій сучасник і друг, не нарікає, коли вирощене мною невелике дерево не...