Перевтілення в театрі Брехта
Брехт бачив деяка суперечність між принципом перевтілення в театрі, принципом розчинення автора в героях і необхідністю безпосереднього, агітаційно-наочного виявлення філософської і політичної позиції письменника. Навіть у найбільш вдалих і тенденційних в кращому сенсі слова традиційних драмах позиція автора, на думку Брехта, Була пов’язана з фігурами резонерів. Такий стан справ і в драмах Шіллера, якого Брехт високо цінував за його громадянськість і етичний пафос. Драматург справедливо вважав, що характери героїв не повинні бути “рупорами
Брехт знаходить своє вирішення цього суперечливого питання: театральний спектакль, сценічна дія не збігаються у нього з фабулою п’єси.
Фабула, історія дійових осіб переривається у нього прямими авторськими коментарями, ліричними відступами, а іноді навіть і демонстрацією фізичних дослідів, читанням газет і своєрідним, завжди актуальним
Мистецтво перевтілення Брехт вважав обов’язковим, але абсолютно недостатнім для актора. Набагато більш важливим він вважав уміння проявити, продемонструвати на сцені свою особистість – і в цивільному, і в творчому плані. У грі перевтілення обов’язково має чергуватися, поєднуватися з демонстрацією художніх даних (декламації, пластики, співу), які цікаві саме своєю неповторністю, і, головне, з демонстрацією особистої громадянської позиції актора, її людської сгесЬ. Саме “епічний театр”, на думку Брехта, може особливо ефективно служити революційним цілям мистецтва.
Брехт вважав, що людина зберігає здатність вільного вибору і відповідального рішення в найскрутніших обставинах. У цьому твердженні драматурга проявилася віра в людину, глибока переконаність у тому, що буржуазне суспільство при всій силі свого розтлінного впливу не може перекроїти людство в дусі своїх принципів. Брехт пише, що завдання “епічного театру” – змусити глядачів “відмовитися… від ілюзії ніби кожен на місці зображуваного героя діяв би так само”. Драматург глибоко осягає діалектику розвитку суспільства і тому нищівно громить вульгарну соціологію, пов’язану з позитивізмом. Брехт завжди вибирає складні, “неідеальні” шляху викриття капіталістичного суспільства. “Політичний примітив”, на думку драматурга, неприпустимий на сцені. Брехт хотів, щоб життя і вчинки героїв у п’єсах з життя власницького суспільства завжди справляли враження неприродності. Він вважав, що в постановках чеховських п’єс Станіславський повинен був зробити героїв неприродними, безглуздими, а не привабливими, бо їх поразку перед вульгарністю неприродно. Брехт ставить перед театральною виставою дуже складне завдання: глядача він порівнює з гідробудівників, який “здатний побачити річку одночасно і в її дійсному руслі, і в тому уявному, за яким вона могла б текти, якби нахил плато і рівень води були іншими”. Брехт вважав, що правдиве зображення дійсності не обмежується тільки відтворенням соціальних обставин життя, що існують загальнолюдські категорії, які соціальний детермінізм не може пояснити в повній мірі (любов героїні “Кавказького крейдяного кола” Груші до беззахисному кинутому дитині, нездоланний порив Шен Де до добра). Драматург відчував, що їх зображення можливе у формі міфу, символу, в жанрі п’єс-притч або п’єс-парабол. Але в плані соціально-психологічного реалізму драматургія Брехта може бути поставлена поряд з найбільшими досягненнями світового театру. Драматург ретельно дотримувався основний закон реалізму XIX століття – історичну конкретність соціальних і психологічних мотивувань. Розуміння якісного різноманіття світу завжди було для нього першорядним завданням. Підсумовуючи свій шлях драматурга, Брехт писав: <ф/1и повинні прагнути до все більш точного опису дійсності, а це, з естетичної точки зору, все більш тонке і все більш дієве розуміння опису “.
“Новаторство Брехта проявилося і в тому, що він зумів сплавити в нерозривна гармонійне ціле традиційні, опосередковані прийоми розкриття естетіческбго змісту (характери, конфлікти, фабула) з абстрактним реферується початком. Що ж надає дивовижну художню цілісність, здавалося б, суперечливого з’єднанню фабули і коментарю? Знаменитий брехтовских принцип “очуження” – він пронизує не тільки власне коментар, але і всю фабулу. “Очужденіє” у Брехта та інструмент логіки, і сама поезія, Повна несподіванок і блиску. Брехт робить “Очужденіє” найважливішим принципом філософського пізнання світу, найважливішою умовою реалістичної творчості. І коментарі драматурга, і фабули його п’єс пронизані особливою пильністю. Брехт вважав, що навіть констатації і детермінізму недостатньо для правди мистецтва, що історичній конкретності і соціально-психологічної повноти середовища – “фальстафівським фону” – недостатньо для “епічного театру”. Рішення проблеми реалізму Брехт пов’язує з концепцією фетишизму в “Капіталі” Маркса. Слідом за Марксом він вважає, що в буржуазному суспільстві картина світу часто постає в “завороженому”, “прихованому” вигляді, що для кожного історичного етапу є своя об’єктивна, примусова по відношенню до людей “видимість речей”. Ця “об’єктивна видимість” приховує істину, як правило, більш непроникне, ніж демагогія, брехня або невежественность. Вища мета і вищий успіх художника, на думку Брехта, – це “Очужденіє”, тобто не тільки викриття пороків і суб’єктивних помилок окремих людей, а й прорив за об’єктивну видимість до справжніх, лише намічається, лише вгадуваним в сьогоднішньому дні законам. Це завдання піднімає художника над простою емпірикою, робить його творцем-мислителем. Брехт вважає, що об’єктивна видимість при всьому колосальному її тиску на уми все-таки не фатальна – великі люди проникають через її, здавалося б, непроникний покрив.
Драматург розуміє, що “прихованого” істинного світу для більшості людей накладає відбиток на їх повсякденний побут, па їх критерії, на весь лад їх свідомості. У своїх п’єсах Брехт постійно засуджує, ставить під сумнів загальну “чутку”, “істини”, примусово виникли у класовому суспільстві, він висміює прислів’я: “Сором не дим, очі не виїсть”, “Ліс рубають – тріски летять”, “З вовками жити – по-вовчому вити “і їм подібні. “Очужденіє” захоплює та інтимні сфери, в них традиційна “мудрість” теж часто виявляється породженням нещасть, темряви, конформізму.
Схожі твори:
- Новаторство “Епічного театру” Бертольта Брехта Кожний визначний драматург ХХ століття був ще й теоретиком театру, який намагався розробити принципово нові способи сценічного втілення життя. Чехов і Ібсен, Беккет і Йонеска не лише яскраві художники, але й тонкі критики, котрі прекрасно вміли не лише створювати, але й “пояснювати” свої твори. Видатний німецький драматург Б. Брехт увійшов...
- Трагічна доля Галілея (за драмою Б. Брехта “Життя Галілея”) Бертольд Брехт (1898-1956) своєю світовою славою зобов’язаний театру. Наприкінці 20-х років Брехт сформовує теорію “епічного театру”, який був протилежністю “драматичному”. Головний принцип епічного театру Брехта – “ефект очуження”. Цей принцип передбачає незвичайне зображення звичайного. Проблеми моральної відповідальності людини за все, що відбувається в світі, Брехт гостро поставив у драмі “Життя...
- Вислови Брехта 1. “Нові ідеї дістають найчіткіше формулювання у боротьбі зі старими ідеями” 2. “Ми визначаємо нашу естетику, так само, як і нашу етику, потребами боротьби” “Зарубіжна література”, К., 2000. 3. “Победа разума может быть только победой разумных” “Жизнь Галилея” 4. “В сомнение заключено счастье” “Жизнь Галилея” 5. “Наслаждаться тоже нужно уметь”...
- Епічна драматургія і епічний театр Бертольда Брехта Епічна драматургія і епічний театр Бертольда Брехта одне із найяскравіших явищ в мистецтві XX століття. Творче новаторство німецького драматурга полягає в тому, що він створив театр не тільки новий за фомою, але й за змістом, за характером і силою впливу на глядача. В цьому – величезна естетична цінність спадщини Брехта....
- Трагічна доля Галілея за драмою Бертольта Брехта “Життя Галілея” Трагічна доля Галілея за драмою Бертольта Брехта “Життя Галілея” Бертольт Брехт увійшов в історію німецької літератури як оригінальний поет і прозаїк, теоретик мистецтва, але своєю світовою славою він забов’язаний театру. Драми Брехта завоювали собі сцени всього світу. Ранні твори його пов’язані з епохою Першої світової війни і революційної кризи в...
- Ефект відчуження в драматургії Бертольда Брехта Постать Бертольда Брехта викликала й викликає жвавий інтерес та дискусії. За життя він зазнав, що таке гоніння й переслідування; й зараз не існує однозначного погляду на його творчість. Брехт був конфліктною особистістю й конфліктним митцем: він не боявся йти проти загально прийнятих норм моралі чи загально визнаних принципів у мистецтві....
- Короткий огляд творів Брехта П’єси Брехта початкового періоду творчості – експерименти, пошуки і перші художні перемоги. Уже “Що той солдат, що цей” (1926)-яскравий приклад новаторською у всіх своїх художніх компонентах п’єси. У ній Брехт не використовує освячені традицією прийоми. Він створює цю притчу центральна сцена П’єси, що спростовує афоризм “Що той солдат, що цей”....
- Проблема можливості відображення сучасного світу у театрі іі половини xx століття (на прикладі творчості Ф. Дюрренматта) У 1955 році Фрідріх Дюрренматт опублікував книгу “Проблеми театру” про сучасну, в тому числі і власну, драматургію. Саме тут вперше було порушено питання про спроможність театрального мистецтва відобразити сучасний світ. Мова йде про пошук нових форм вираження в сучасному театрі. “Шиллер писав так, як він писав, тому що світ, в...
- Засади епічного театру Бертольда Брехта Свої погляди на театральне мистецтво Бертольд Брехт виклав у численних статтях: “Про оперу” (1930), “Сучасний театр – театр епічний” (1931), “Театр” розваг чи театр повчання?” (1935), “Про експериментальний театр” (1939), “Нова1 техніка акторського мистецтва” (1940) та ін. їх доповнюють коментарі Брехта дя власних постановок, додатки до текстів п’єс. В основу...
- Шлях Бертольда Брехта – драматурга, поета і прозаїка Шлях Бертольда Брехта – драматурга, поета і прозаїка, режисера і теоретика театру, – починаючи вже з його перших театральних рецензій, віршів та п’єс, завжди супроводжувався різкою полемікою, його творчість була приводом для гострих естетичних дискусій та ідейно-політичної боротьби. Так було в Мюнхені та Берліні у 20-і – на початку 30-х...
- Виклад п’єси Брехта “Добра людина із Сичуані” На початку 30-х рр.. Брехт створив п’єсу “Мати” за мотивами однойменної повісті Горького, продовживши дію до 1917 р. і ввівши ряд моментів, актуальних для політичного життя Німеччини. У творчості Брехта це була перша п’єса, що показує визвольну боротьбу простих трудівників. Під впливом Горького у твори Брехта міцно увійшла тема материнства-вона...
- Істина – дитя часу Роздуми над долею вченого за пєсою Б Брехта Життя Галілея Доля вчених у світовій історії здебільшого тяжка і трагічна. За давніх часів церква піддавала їх гонінню, спалювала на вогнищах, не визнавала їхнє вчення, змушувала відмовлятися від своїх переконань. Та й світська влада не поспішала вшановувати геніїв науки, якщо їхнє вчення не вписувалося в ідеологічні рамки провладного режиму. Кожна історична доба...
- Неоднозначність образу головного героя твору Бертольда Брехта “Життя Галілея”. Інтелектуальний характер драми УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 11 клас II семестр ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. УРОК № 35 Тема. Неоднозначність образу головного героя твору Бертольда Брехта “Життя Галілея”. Інтелектуальний характер драми Мета: допомогти учням розкрити неоднозначний образ Галілея, основну думку та її художнє втілення у творі; розвивати навички аналізу драматичних творів,...
- Виклад п’єси Брехта “Галілей” Принципи наукового природознавства, що скасовують встановлену церквою ієрархію явищ, додаються до соціальних відносин, штовхаючи до висновків про необхідність скасування соціальної нерівності. Це і робить вчення Галілея таким небезпечним для можновладців, тому-то вони і віддають Галілея в руки інквізиції. Галілей відступає перед загрозою тортур та публічно зрікається істини, в якій він...
- “Матінка Кураж та її діти” Брехта – драма-пересторога Бертольд Брехт був уже відомим драматургом, коли написав п’єсу “Матінка Кураж та її діти”. У 30-ті роки, коли в Європі приходив до влади фашизм, письменник підняв свій голос проти пропаганди війни, як засобу забезпечення життєвим простором арійців, адже значна частина німців перебувала під впливом цієї демагогії. Матінка Кураж – породження...
- “Чи актуальні нині проблеми відповідальності вченого за свої відкриття” за п’єсою Б. Брехта “Життя Галілея” Свою п’єсу під назвою “Життя Галілея” Бертольд Брехт написав у 1939 році, але надрукована вона була тільки у 1943 році в Сполучених Штатах. Але наприкінці Другої світової війни скинута на Хіросіму атомна бомба примусила драматурга переосмислити уроки сучасності і переробити п’єсу. Таким чином цей твір став відлунням надто трагічних для...
- Трагічна доля Галілея (за драмою “Життя Галілея”) Бертольд Брехт своєю світовою славою забов’язаний театру. В кінці 20-х років Брехт сформовує теорію “епічного театру”, який був протилежністю “драматичному”. Головний принцип епічного театру Брехта – “ефект очуження”. Цей принцип передбачає незвичайне зображення звичайного. Проблеми моральної відповідальності людини за все, що відбувається в світі, Брехт гостро поставив у драмі “Життя...
- “Характеристика Галілео Галілея за твором Бертольда Брехта “Життя Галілео Галілея” Головний герой драматичного твору від Бертольда Брехта Галілео Галілей – видатний вчений з Італії, якому вдалося спростувати вчення Арістотеля про небесні тіла, створити телескоп і повністю прославитися в науковій галузі, зробивши там багато нових відкриттів. Через своїх таланти Галілео Галілей піддавався гонінням, його справа розглядалася в суді інквізиції. Через все...
- Пророча метафора майбутнього Німеччини у п’єсі Б. Брехта “Матінка Кураж та її діти” П’єса “Матінка Кураж та її діти” була написана у Швеції восени 1939 року, коли друга світова війна вже почалась. Пізніше Брехт зізнався: “Коли я писав, мені здавалося, що зі сцен великих театрів люди почують попередження драматурга, попередження про те, що людина, яка сіла снідати з чортом, повинна мати довгу ложку....
- Образ матінки Кураж – пророча метафора майбутнього Німеччини (за драмою Б. Брехта “Матінка Кураж та її діти”) У драмі Бертольда Брехта “Матінка Кураж та її діти” втілені всі основні риси брехтівських п’єс – філософічність, жорстока логіка, нещадний аналіз, який співвідносний з умовним ігровим началом. Під час Тридцятилітньої війни, яка була у XVII столітті, торговка Анна Фірлінч, яку за характер прозвали “Кураж”, хоче нажитися на війні і їде...