Виклад п’єси Брехта “Галілей”

Принципи наукового природознавства, що скасовують встановлену церквою ієрархію явищ, додаються до соціальних відносин, штовхаючи до висновків про необхідність скасування соціальної нерівності. Це і робить вчення Галілея таким небезпечним для можновладців, тому-то вони і віддають Галілея в руки інквізиції. Галілей відступає перед загрозою тортур та публічно зрікається істини, в якій він насправді переконаний. У п’єсу входить дискусія про те, як поставитися до вчинку Галілея. Його учень Андреа Сарті, спочатку обурений слабкістю духу, виявленої

Галілеєм, при зустрічі з ним починає думати, що вчений вчинив мудро, зберігши собі життя заради подальших наукових досліджень. Але Галілей сам відкидає таке трактування свого вчинку: “Я вважаю, що єдина мета науки – полегшити важке людське існування. І якщо вчені, залякані своєкорисливими володарями, будуть задовольнятися тим, що нагромаджує знання заради самих знань, то наука може стати калікою…

Я був ученим, Який мав безприкладні і неповторні можливості. Адже саме в мій час наука вийшла на ринкові площі. За цих зовсім виняткових обставин стійкість однієї людини могла б викликати великі

потрясіння. Якщо б я встояв, то вчені-природознавці могли б виробити щось на кшталт Гиппократовом присяги лікарів-урочисту клятву застосовувати свої знання тільки на благо людства! .. (Як сучасно це звучить!). Але я віддав свої знання можновладцям, щоб ті їх вжили, або не вжили, або зловжили ними – як їм заманеться – в їх власних інтересах… Я зрадив своє покликання. І людини, яка робить те, що зробив я, не можна терпіти у рядах людей науки “. Вуличний співак співає в карнавальну ніч про соціальному сенсі вчення Галілея:

“Хай буде світло! – Проголосив Всевишній

І наказав, щоб Сонце з цих пір

Навколо Землі, без зволікання зайвою,

Оберталося надалі, – і скінчений розмова!

Хотів Господь, щоб кожен індивід

Крутився кругом того, хто вище трішки варто!

І холуї обертатися стали кругом людей, що мали вагу

І на Землі, сирої і грішної, і в синіх заплавах небес! ..

Ось це, добрі люди, і є великий порядок світу…

Закон законів, правило правил.

Але що ж сталося з ним, уявіть собі, добрі люди!

(Співає)

Схопився вчений Галілей,

Відкинув Святе писання,

Схопив трубу, закусив губу,

Оглянув відразу весь всесвіт.

І Сонцю сказав: кроку робити не смій!

Нехай весь Всесвіт, тремтячи,

Знайде інші кола;

Відтепер стане пані

Крутитися кругом прислуги!

Хлоп господареві грубить,

Собаки розжиріли,

А співочий зустріти

Норовить заутреню в ліжку “. Брехт вустами Галілея недвозначно засуджує вченого, здатного поступитися науковою істиною через що б не було; письменник бачить у цьому зраду не тільки перспектив науки, а й інтересів соціального майбутнього людства. Остаточна редакція п’єси з’явилася в Америці як раз в той час, коли там тільки що була виготовлена і тут же скинуто на Хіросіму і Нагасакі атомна бомба. Брехт виносив своєю п’єсою безкомпромісний вирок її творцям. “Атомна бомба як технічна та як суспільне явище – кінцевий результат наукових досягнень та громадської неспроможності Галілея”, – писав Брехт. У п’єсі незримо присутній Джордано Бруно. Він був спалений живцем, але кати не добилися від нього жодної поступки церковному мракобісся. Саме в Джордано Бруно бачить Брехт ідеал вченого, до кінця вірного правді розуму і науки. В одній зі сцен, ще до того як Галілей постає перед судом інквізиції, маленький чернець запитує його: “А чи не думаєте Ви, що істина – якщо це істина – вийде назовні і без нас?”. І чує у відповідь: “Ні, ні і ні! Назовні виходить рівно стільки істини, скільки ми виводимо. Перемога розуму може бути тільки перемогою розумних “. Ці слова могли б стати епіграфом до всієї творчості Бертольта – Брехта. Він не втомлювався стверджувати цю думку кожним своїм твором. Всі його п’єси – заклик до розуму, не до прозового розуму чи вузької розважливості, а до того жагучому розуму, який рухає людство вперед. І в кожній з п’єс Брехт веде розмову про діалектику доброго і злого в людині, про його соціальної залежності і про необхідність для людини піднятися над цією залежністю і усвідомити свою відповідальність за стан світу, за його сьогодні і завтра.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5.00 out of 5)

Виклад п’єси Брехта “Галілей”