Печорін і “водяне суспільство” для розкриття ідейного сенсу роману
Якщо у повістях “Бела” і “Тамань” Печорін виступав в оточенні простих і “природних” людей, то в повісті “Княжна Мері” він показаний в типовій для нього дворянській середовищі. Зображення дворянського суспільства, з яким ріднить Печоріна походження і класова приналежність, має в романі істотне значення. У сусідстві з “столичними франтами”, “московськими панянками” і провінційної “знаттю” яскравіше виступає непересічність і винятковість Печоріна для свого середовища, в якому він змушений перебувати
Але Лермонтов показує, що по суті ніякого принципового відмінності між ними немає, а строкатість і випадковість утворився на водах суспільства дозволяють автору яскравіше виявити досконале самотність Печоріна, так само чужого і знатної московської пані Литовської, і небагатому юнкеру Грушницкому. Всі образи у повісті даються у співвідношенні з героєм; одні персонажі співчувають Печоріна
Окресленню його Лермонтов відводить трохи місця, але як виразні короткі репліки, іронічні зауваження, сатиричні портрети, якими він характеризує епізодичні постаті “московських франтів”, степових поміщиків, гостей на балу у ресторадіі!
“Водяне суспільство” різнорідно: тут і московська знати, і місцеві привілейовані кола (“господині вод”), і степові поміщики, і військові-драени, армійські офіцери. Більшість з них – дворяни середньої руки, які не відрізняються ні багатством, ні особливої знатністю. Учні легко знаходять у тексті підтвердження цього. Вони відзначають, наприклад, “стерті старомодні сергукі” степових поміщиків; звертають увагу на те, що столичні франти, в П’ятигорську проповідують “презирство до провінційним домівках”, в Петербурзі не мають доступу до аристократичних вітальні. Але все ж таки стан їх достатньо, щоб вони могли нічого не робити. Життя їх проходить без праці, коло занять та інтересів вузько окреслений: прогулянки, пікніки, бали; у чоловіків – гра з карти і пияцтво (“вони п’ють – однак, не воду>). Ніяких серйозних роздумів, ніяких глибоких запитів тут не зустрінеш. Одне з головних занять та інтересів “водяного суспільства” – плітки. Не випадково Вернер розповідає про чутки, що поширилися в місті з приводу передбачуваної одруження Печоріна з княжною Мері: “Все місто говорить, і всі мої хворі зайняті цією важливою новиною, а вже ці хворі такий народ: все знають!”
Члени “водяного суспільства” – це дрібні душі з мізерними пристрастями, немає тут місця шляхетності і чесності. Навіть простий порядністю не володіють “московські франти” і “блискучі ад’ютанти”. Коли пан у фраку “образив Мері, ад’ютант, знайомий з сімейством Литовських,” сховався за натовпом, щоб не бути замішаний в історію “. Для членів цього товариства характерно зарозумілість стосовно стоять нижче їх на суспільній драбині і догідливість, який поєднується із заздрістю, перед тими, хто вище їх, знатніше і багатшим. Так, сімейства степових поміщиків “з ніжним цікавістю” дивилися на Печоріна, ошукані петербурзьким покриємо його “сюртуку”, але, “дізнавшись армійські еполети, з обуренням відвернулися”. “Погляди Лермонтова і його героя Печоріна на п’ятигористий” світло “збігаються. Печорін чудово розуміє вульгарність і вузькість інтересів оточуючих його людей і сприймає їх життя як фальшиву “гру”, в його щоденнику, де він пише про людей цього суспільства, часто зустрічаються слова: “дійові особи”, “сцена”, “зав’язка”, ” розв’язка “і т. п. Учням можна запропонувати відшукати в тексті такі місця.
Негативне ставлення Печоріна до “водяному суспільству” позначається навіть на характері мови героя. Способом вираження авторського ставлення до зображуваного персонажа є і відбір емоційно забарвлених епітетів та дієслів, що передають стан або характеризують окремі якості того чи іншого героя. Описуючи розмову з драгунським капітаном незадовго до дуелі, Печорін зауважує: “Він пожовтів, посинів; прихована злість на обличчі його”. У другого секунданта Грушницкого-Івана Игнатьича – автор відзначає “пискливий голосу Цікава й мовна характеристика епізодичних персонажів, що представляють дворянське суспільство. Розмова провінційних аристократів є зразком жаргону, який Грибоєдов назвав “сумішшю французького з нижегородським”. Не обмежуючись замальовкою “водяного суспільства”, Лермонтов розширює уявлення про типову для Печоріна середовищі показом офіцерського суспільства в повісті “Фаталіст” і окремими висловами героя й автора про столичний світлі. Основне заняття офіцерів козачої станиці, куди ненадовго потрапляє герой, – карти вечорами і порожні розмови.
У повісті “Бела” автор згадує про одну московської пані, яка стверджувала, що “Байрон був більше нічого, як п’яниця”. Цієї фрази достатньо, щоб переконатися у невігластва пихатої представниці світла. Але петербурзький світ більш блискучий, петербурзька знати більш багата, тільки цим вона і відрізняється від “водяного суспільства”. Чи не захоплюючись зовнішнім блиском, Лермонтов висміює і дворянське суспільство столиці, викриваючи його фальш і порожнечу. Лермонтов приходить до висновку і переконує читача, що таке суспільство не може висунути з свого середовища справжніх героїв, що справді героїчне і прекрасне в житті-за межами цього кола людей. У той же час Лермонтов показує, що є серед цих людей і особливі, що володіють величезними можливостями. Але таких людей світське суспільство губить. На тлі “водяного” дворянського суспільства особливо виділяється своєю обдарованістю Печорін, але під впливом навколишнього порожнечі і фальші він дрібніє, спотворюється характер героя.
Яким виявляється Печорін в цьому середовищі? Як виявляє він себе, стикаючись з ворожими йому людьми? Що для розуміння героя дають його відносини з Вірою і Вернером? З’ясуванню цих питань присвячуються наступні уроки. Спочатку в процесі бесіди встановлюється, в чому вбачають учні перевагу Печоріна над “водяним суспільством” або хоча б відмінність його від більшості зображених людей дворянського кола. Він відверто говорить про небажання бачити у себе гостей, не прагне зав’язати жодних знайомств і зв’язків. Тому дрібні гонорові вважають його зарозумілим.
На доказ можуть бути приведені слова драгунського капітана: “Ці петербурзькі слетков завжди зазнаються… Він ггумает, що він тільки один і жив у світлі, тому що носить завжди чисті рукавички і вичищені чоботи, І що за пихата усмішка!”
Але в дійсності відчуженість Печоріна пояснюється не зарозумілістю і аристократичною презирством до менш багатим людям (до скромного штабс-капітана і Вернеру він ставиться щиросердно і дружелюбно), а його запитами та вимогами до життя і людей. Жоден з кумирів, яким, поклоняється п’ятигористий і столичний світло, не тягне його, і він не прагне помножити стан, не спокушається вигідною партією, не намагається зробити кар’єру. Його “теперішнє становище не заздрісно”, на думку княгині Литовської, але Печорин нічого не робить, щоб змінити його. Не може задовольнити його і повсякденне спілкування з литовськими, драгунськими капітанами, Грушницким: він занадто освічений, щоб знаходити задоволення в розмові з ними, і занадто розумний, щоб всерйоз зацікавитися подібними людьми. Суспільство тримається на традиціях і усталених, “непорушних” істинах, а ніщо так не чуже Печоріна, як традиція: він сміється над усім на світі, особливо над почуттями, любить “сумніватися у всьому”, заперечує дружбу і т. д.
Наводимо можливий варіант плану для сочіненіч про водяний суспільстві”:
I. Ставлення Лермонтова до дворянського світському суспільству (факти біографії і творчість.
II. Показ цього суспільства в романі.
Сатиричне зображення “водяного суспільства”
в повісті “Княжна Мері”:
а) строкатість складу “водяного суспільства”;
б) його заняття й інтереси;# в) відсутність у ньому справжньої культури, відображення неосвіченості і невігластва представників “світла” в їх мовній характеристиці; # г) порожнеча і фальш – характерні особливості “водяного суспільства”; # д) художні прийоми, використовувані автором при зображенні “водяного суспільства” та його представників. # Викриття столичного світла в характеристиках Печоріна та авторських зауваженнях. # Місце Печоріна у світському суспільстві.
III. Значення показу дворянського суспільства для розкриття ідейного сенсу роману.
Твір на тему: Печорін і “водяне суспільство” для розкриття ідейного сенсу роману
Схожі твори:
- “Водяне суспільство” у романі М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу” “Герой нашого часу” – соціально-психологічний роман, у якому автор ставив перед собою завдання розкрити внутрішній світ героя, “дослідити душу людську”. Лєрмонтов – романтик, тому проблема особистості – центральна проблема романтизму і, природно, творчості поета. Однак новаторство “Героя нашого часу” полягає в тому, що конфлікт особистості і навколишнього світу вирішується за...
- Печорін і Грушницький герої роману М. Лєрмонтова “Герой нашого часу” І. Композиційна й ідейна роль образу Грушницького у романі. (У центрі роману – образ Печоріна. Конфлікт Печоріна з Грушницьким – один з основних, як протистояння істинного та помилкового. Грушницкий втілює світ, проти якого повстає Печорін.) ІІ. Грушницький – пародія на Печоріна. 1. Система поглядів, що визначає поведінку героїв. (Розум Печоріна...
- Печорін і Грушницький І. Конфлікт Печоріна і Грушницького – один з головних у романі. (Особистість Печоріна вимальовується у взаєминах з оточуючими, і зокрема з Грушниць – ким. Протиставлення Печоріна і Грушницького – це протиставлення щирого і помилкового; Грушницький втілює світ, проти якого повстає Печорін.) ІІ. Грушницький – пародія на Печоріна. 1. Розум Печоріна...
- Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Печорин і “водяне суспільство” у романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”. Роман М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”один із кращих добутків російської літератури. Цей роман коштує в одному ряді з такими шедеврами, як “Горі від розуму”, “Євгеній Онєгін”, “Ревізор”. Роман був написаний в епоху, що наступає після грудневого повстання...
- “Чому Печорін – герой нашого часу?” Завжди цікаво замислитися, чому автор назвав свій твір саме певним чином. Приміром, Михайло Лермонтов вирішив назвати свій твір “Герой нашого часу”, цілком зрозуміло, що під героєм всього часу, який він описував, письменник розуміє головну дійову особу всього твору – молоду людину на прізвище Печорін. Варто помітити, що далеко не всі...
- Урок розвитку мовлення. Печорін і байронічний герой. Печорін і Онєгін Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 58 Тема. Урок розвитку мовлення. Печорін і байронічний герой. Печорін і Онєгін. Мета: узагальнити образ Печоріна; розкрити трагедію обдарованої особистості в умовах самодержавства; по-казати схожість і контрастність образів Печоріна, Онєгіна, “байронічного героя”; розвивати критичне мислення та толерантне ставлення до оточуючих. Обладнання: Таблиці результатів...
- Печорін – “молодший брат Онєгіна” (зіставлення образів за творами О. Пушкіна і М. Лєрмонтова) І. “Герой нашого часу” М. Ю. Лєрмонтова – перший реалістичний психологічний роман, написаний прозою (розкриття “історії душі людської” – головне завдання автора; звернення особливої уваги на розкриття складного, суперечливого характеру головного героя роману). ІІ. Печорін – “молодший брат Онєгіна”. 1. У чому схожість між Печоріним і Онєгіним? (обидва – представники...
- Печорін і інші герої роману М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу” Печорін. З ним ми знайомимося в першій же повісті роману, але знайомимося не безпосередньо, а дізнаємося про нього з вуст Максим Максимович. Потім у повісті “Максим Максимович” нам про Печоріна розповідає сам автор, а потім ми читаємо “Журнал Печоріна”, де, як мені здається, повністю і всебічно розкривається характер і душа...
- Розкриття характеру Печоріна через композицію роману Твір “Герой нашого часу” М. Ю. Лєрмонтова. “Герой нашого часу” – одна з перших спроб створення в російській літературі психологічного реалістичного роману. Основна задача, що стояла перед М. Ю. Лєрмонтовим при створенні цього роману – намалювати образ свого сучасника, “яким він його розуміє і! часто зустрічав”. Людина ця мисляча, талановита,...
- Григорій Печорін – герой свого часу У своєму романі “Герой нашого часу” М. Ю. Лермонтов відобразив 30-ті роки XIX століття Росії. Це були нелегкі часи в житті країни. Придушивши повстання декабристів, Микола I прагнув перетворити країну в казарму – все живе, найменші прояви вільнодумства нещадно переслідувалися і придушувалися. Через два роки після появи у пресі “Героя...
- Розкриття ідейного змісту трагедії “Борис Годунов” Досить важливою у розкритті ідейного змісту пушкінського “Бориса Годунова”, авторського розуміння бід минулого, сучасного, майбутнього є сцена в келії монахалітописця Пимена, який минуле, сучасне, Майбутнє оцінює передусім через міру духовності людини, її конкретних справ – величних чи гріховних. Причину грядущих бід святий старець бачить у моральному падінні, кровному переступї узурпатора,...
- Печорін як “герой нашого часу” у романі Михайла Лєрмонтова В основу психологічного портрета Печоріна Лєрмонтовим покладена “теорія пристрастей, коли душевні сили, якщо не знайдуть позитивного виходу, псують хорошу природу людини. Герой викликає в читача бажання замислитися над проблемою: що таке людина, що рухає нею, чи може вона відповідати 351 вчинки, а чи може діяти якось інакше. За словами Лєрмонтова,...
- Розкриття характеру Печоріна через композицію роману (“Герой нашого часу’ М. Ю. Лєрмонтова) “Герой нашого часу” – одна з перших спроб створення в російській літературі психологічного реалістичного роману. Основна задача, що стояла перед М. Ю. Лєрмонтовим при створенні цього роману – намалювати образ свого сучасника, “яким він його розуміє і… часто зустрічав”. Людина ця мисляча, талановита, але вона не вміє знайти гідне застосування...
- Сюжет і композиція роману М. Лєрмонтова “Герой нашого часу” І. Історія створення роману. (Початок роботи – 1838 рік, під враженням від поїздки на Кавказ. “Бела” і “Тамань” опубліковані окремими повістями. Спочатку не задумувався як роман (збірник повістей). Але в 1820 році “Герой нашого часу” вийшов у світ. Повісті, що ввійшли до нього, зв’язані єдиною композицією і сюжетом. Головна проблема...
- Печорін як представник “зайвих людей” (твір-роздум за романом М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу”) Герой нашого часу… то портрет, Складений із пороків усього нашого Покоління, у повному їхньому розвитку. М. Лєрмонтов У романі М. ІО. Лєрмонтова “Герой нашого часу” вирішується злободенна проблема: чому люди розумні й енергійні не знаходять застосування своїм незвичайним здібностям і в’януть без боротьби на самому початку життєвої ниви? На це...
- Печорін і Грушницкий. Порівняльна характеристика героїв Головний герой роману – Печорін – жив у тридцяті роки дев’ятнадцятого століття. Цей час можна охарактеризувати, як роки похмурої реакції, що настала після розгрому декабристського повстання 1825 року. У цей час людина передової думки не міг знайти застосування своїм силам. Невіра, сумнів, заперечення стали особливостями свідомості молодого покоління. Ідеали батьків...
- Печорін – “герой свого часу” Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 57 Тема. Печорін – “герой свого часу” Мета: поглибити знання про романтизм; проаналізувати вчинки Печоріна, розкрити суттєвий зміст його конфлікту з навколишнім середовищем; показати суперечність характеру Печоріна; навчати учнів вирізняти в художньому творі епізоди, важливі для характеристики героїв; навчати визначати головну думку твору;...
- Печорін як представник “зайвих людей” (Твір-роздум за романом М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу”) А, мабуть, вона існувала і, мабуть, було мені призначення висока, тому що я відчуваю в душі моєї сили неосяжні. М. Ю. Лермонтов. Герой нашого часу “Герой нашого часу” -. перший російський реалістичний психологічний роман у прозі. У романі піднімається злободенна проблема: чому розумні й енергійні люди не знаходять застосування своїм...
- Печорін і Грушницкий в сцені дуелі Головною дійовою особою роману М. Ю. Лєрмонтова “Герой нашого часу” є Печорін. Події, описані в творі, відбуваються на Кавказі. І це, ймовірно, не є випадковістю, тому що в той час сюди відправлялися люди, що переслідуються урядом. До їх числа належав і Печорін, засланий на Кавказ за якусь гучну в Петербурзі...
- Роль композиції роману “Герой нашого часу” у розкритті характеру Печоріна Не відомо, що б міг створити видатний російський поет М. Ю. Лермонтов, якщо прожив би хоч трішечки більше, ніж відвела йому доля. Адже в двадцять п’ять років він зумів не лише створити образ героя свого часу, спираючись на життєві враження, а й зробив при цьому глибокий аналіз усієї російської дійсності....