Пастораль ХХ сторіччя
Талант Л. Костенко, якщо зризикувати спробою психологічно увійти в її творчу мябораторію, справляє враження якогось гармонійного і врівноваженого. Вона ніби не силкується ні вишукувати теми, ні добирати оригінальних висловів для її оформлення. Тему їй дає кожна обсервація навколишнього, а поетичне мис-МИНЯ відразу одягає її в мистецьку форму, накликаючи при цьому відповідні асо-ЦІЯЦІЇ. А культура поетики виявляється у відборі з усієї суми вражень саме тільки міх, які варті, щоб їх зафіксувати на папері…”
“Самотність Ліни Костенко
А “вежа” Ліни Костенко, наче ніколи не згасаючий маяк, випромінює пристрас ну еманацію національної ідеї, тривогу за долю України, в якій віками знищу вали Красу і Добро, щоденну потребу “будити мисль затуркану і кволу” й надію що “ми іще раз відродимось”, хоч і здається поетесі, що “у порожнечі нема р| зонансу”. Усі підстави мав Ю. Шерех, коли назвав Ліну Костенко в числі тих хто є “втіленням української душі і часто жертви української ідеї”. І цим відкрий позамовний смисл її слів: “Муза диктує не вірші, а долю”.
Пастораль ХХ сторіччя
Як їх зносили з поля! Набрякли від крові рядна. Троє їх, пастушків. Павло, Сашко і Степан. Розбирали гранату. І ніяка в житті Аріадна Вже не виведе з горя отих матерів. А степам будуть груди пекти ті залишені в полі гранати, те покиддя війни на грузьких слідах череди. Отакі вони хлопці, кирпаті, сільські аргонавти, голуб’ята, анциболи, хоч не роди! їх рвонуло навідліг. І бризнуло кров’ю в багаття. І несли їх діди, яким не хотілося жить. Під горою стояла вагітна,
Як поле, мати. І кричала та мати: Хоч личко його покажіть! Личка вже не було. Кісточками, омитими кров’ю, осміхалася шия з худеньких дитячих ключиць. Гарні діти були. Козацького доброго крою. Коли зносили їх, навіть сонце упало ниць. Вечір був. І цвіли під вікнами мальви. Попід руки держала отих матерів рідня. А одна розродилась, і стала ушосте – мати. А один був живий. Він умер наступного дня. Тут обелісків ціла рота. Стрижі над кручею стрижуть. Високі цвинтарні ворота високу тишу стережуть. Звання, і прізвища, і дати. Печалі бронзове лиття. Лежать наморені солдати, а не проживши й півжиття! Хтось, може, винен перед ними. Хтось, може, щось колись забув. Хтось, може, зорями сумними У снах юнацьких не побув. Хтось, може, має яку звістку, які несказані слова… Тут па одному обеліску є навіть пошта польова. Життя іде і все без коректур, і час летить, не стишує галопу. Давно нема маркізи Помиадур,
УКРАЇНСЬКЕ АЛЬФРЕСКО
Над шляхом, при долині, біля старого граба, де біла-біла хатка стоїть на самоті, живе там дід та баба, і курочка в них ряба, вона, мабуть, несе їм яєчка золоті.
Там повен двір любистку, цвітуть такі жоржини, і вишні чорноокі стоять до холодів. Хитаються патлашки уздовж всії стежини, і стомлений лелека спускається на хлів.
Чиєсь дитя приходить, беруть його на руки. А потім довго-довго на призьбі ще сидять. Я знаю, дід та баба – це коли є онуки, а в них сусідські діти шовковицю їдять.
Дорога і дорога лежить за гарбузами. І хтось до когось їде тим шляхом золотим. Остання в світі казка сидить під образами. Навшпиньки виглядають жоржини через тин…
Як ви розумієте назву “Пастораль XX сторіччя”? Які парадокси XX ст. передає “Пастораль XX сторіччя”? Розкрийте антивоєнний пафос поезій “Тут обелісків ціла рота…” і “Мій перший вірш написаний в окопі…”. Як у поезії “Мій перший вірш написаний в окопі…” розкриваються теми “війна очима дитини” та “митець і доля народу”? Як проблема історичної пам’яті осмислюється в поезії “Вже почалось, мабуть, майбутнє…”? Що протиставляється в поезії “Вже почалось, мабуть, майбутнє…”? Які цінності, на думку поетеси, є найважливішими в нашому житті (поезії “Життя іде і все без коректур…”, “Вже почалось, мабуть, майбутнє…”)? Як розкривається мотив сенсу життя в поезії “Життя іде і все без коректур…”? Як розкриває Л. Костенко проблему майстерності та професіоналізму в поезіях “Чекаю дня, коли собі скажу…” та “Умирають майстри…”? Що спільного і що відмінного у цих творах? Які почуття породжує у митця творчий успіх (за поезією “Чекаю дня, коли собі скажу…”)? Чому? Яким бачить справжнє кохання лірична героїня поезії “Моя любове! Я перед тобою…”? Яким уявляє кохання та долю своїх пращурів лірична героїня поезії “Моя любове! Я перед тобою…”? Яким є значення слова та мистецтва в житті людини (за поезією ні слова, коли вони мовчать…”)? Які образи і теми усної народної творчості використовує Л. Костенко в поезії “Українське альфрєско”? Яким чином Л. Костенко переосмислює традиційні фольклорні ситуації в поезії “Українське альфрєско”? Як поетеса використовує в поезії “Українське альфрєско” прийом контрасту? Яким чином розкривається мотив єдності людини і природи в поезії “Виходжу в сад, він чорний і худий…”?
Схожі твори:
- Гірка пам’ять останньої війни (поезія “Пастораль ХХ сторіччя” Ліни Костенко) Батьківщина, духовність, пам’ять… У Ліни Костенко ці категорії поєднані в одне ціле, нерозривне, святе для її народу і для неї самої. Тому то і є в творчості Ліни Костенко провідною тема історичної пам’яті народу, що є безцінним джерелом, яке живить національну свідомість, не дає їй згаснути. Тільки вона, історична пам’ять,...
- Поєднання епічності з глибоким ліризмом у поезії “Пастораль XX сторіччя” Жанр пасторалі, тобто ідилічної картини життя звичайної сільської людини у гармонії з навколишнім світом, був поширений у XIV-XVIII століттях. Тому привертає увагу суттєве уточнення поетеси – пастораль саме XX століття. Уже в назві авторка акцентує на своєрідному парадоксі, антитезі заголовка твору і його змісту. Замість ідилії, перед читачем – трагічне...
- Страшним відгомін війни, Сіль материнського серця у поезії Л. Костенко “Пастораль XX століття” Інколи, читаючи Поезію Л. Костенко “Пастораль XX століття”, виникає питання, чому поетеса обрала саме таку назву для вірша? Адже, як відомо, жанр пасторалі, тобто ідилічної картини життя сільської людини У її гармонійних зв язках з навколишнім світом, був поширений у XІV-XVІІІ століттях. Тому не можна не звернути увагу й на...
- Конспект уроку – ПЛАЧ ЗА ПАСТОРАЛЛЮ ХХ СТОРІЧЧЯ ЛІНИ КОСТЕНКО Мета: через високохудожнє слово великої поетеси передати глибину материнської трагедії і перейнятися співчуттям до незмірного людського болю. Обладнання. Репродукція зображення Богоматері з дитям, свічки. ХІД УРОКУ 1. Вступне слово вчителя. – Сподіваюсь, що на сьогоднішньому уроці у ваші душі ввійде великий жаль, від якого стрепенеться серце і вже завжди озиватиметься...
- Духовні цінності в поезії Ліни Костенко Вже перші збірки поезій Ліни Костенко, що були надруковані в кінці п’ятдесятих років, провістили прихід Дужої і своєрідної творчої індивідуальності і її велике майбутнє в літературі. “Мій перший вірш написаний в окопі”,- згадує поетеса. Враз відступило дитинство. Дитячу душу струснула велика трагедія війни: О перший біль тих недитячих вражень, Який...
- Твір опис про цікаву людину: Ліна Костенко Для мене це – Ліна Костенко її ім’я вивищується, як прапор нашої держави. Вважаю, що українській літературі дуже поталанило, бо є в ній постать, яка усім своїм життям і творчістю утверджує чесність і непідкупність одвічних мистецьких принципів. Для кожного з нас, випускників, томик вибраних поезій Ліни Костенко – справжнє явище....
- Антивоєнний пафос у літературі XX сторіччя XX сторіччя принесло людству можливість усвідомлення себе єдиним цілим, або небачений раніше технічний прогрес. Але окрім цього саме воно породило нове жахливе явище – світові війни, трагедії вражаючого масштабу, що зачіпали відразу сотні мільйонів людей. Цілком природно, що це знайшло відображення у творчості багатьох письменників, особливо з тих країн, які...
- Твір по романі Адамовича “Остання пастораль” Російська література останнього років всі частіше звертається до загальнолюдських проблем: людина і його місце в цьому світі кінцівка людини й кінцівка всесвіту; у літератур всі частіше з’являються есхатологические мотиви популярними стають міфологічні образи (образ розп’ятого Христа) і т. д. Сучасна література як би оглядається назад, обертаєте до досвіду минулого; іде...
- Відповіді до теми “Творчість видатних діячів культури XIX сторіччя” Що ви знаєте про “Російську трійцю”? “Російська трійця” – кружок, що виник в 30-х роках у Львівській духовній семінарії. Спочатку було лише троє учасників. Це Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич і Яків Головацкий. 1833 року вони видали рукописний збірник “Син Русі”, у якій увійшло 15 віршів. За рік був виданий другий...
- Человек и природа в повести А. Адамовича “Последняя пастораль” Русская литература последних лет все чаще обращается к общечеловеческим проблемам: человек и его место в этом мире конечность человека и конечность вселенной; в литературe все чаще появляются эсхатологические мотивы популярными становятся мифологические образы (образ распятого Христа) и т. д. Современная литература как бы оглядывается назад, обращаете к опыту прошлого; идет...
- Постмодернізм XX – сторіччя Постмодернізм одне із самих цікавих і складних явищ XX – сторіччя. Визнаний мэтр постмодернізму відомий італійський учений і письменник Эко затверджує: “постмодернізм – не фіксоване хронологічно явище, а якийсь духовний стан…” [9,460]. Причини появи його пояснює італійський філософ Вітторіо Жнива тим, що час виникнення глобальної культури, що він називає постмодерной...
- ЛІТЕРАТУРНИЙ ПРОЦЕС кінця XIX – початку XX сторіччя Кінець XIX – початок XX століття характеризувався посиленням капіталістичних відносин. Небаченими темпами розвивались металургія, машинобудування, видобуток вугілля. Швидко зростала велика промислова буржуазія. Значною частиною національних багатств царської Росії володіли іноземні капіталісти. На півдні України більшість підприємств була в руках англійських, американських, французьких, німецьких, бельгійських та інших капіталістів, а працівники не...
- Короткий виклад сюжету – Пастух і пастушка сучасна пастораль По пустельному степу уздовж залізничної лінії, під небом, у якому важким хмарним маренням проступає хребет Уралу, іде жінка. В очах її коштують сльози, дихати стає усе сутужніше. У карликового кілометрового стовпа вона зупиняється, ворушачи губами, повторює цифру, що значиться на стовпчику, сходить із насипу й на сигнальному кургані відшукує могилу...
- Антивоєнний пафос у творчості письменників XX сторіччя XX сторіччя принесло людству можливість усвідомлення себе єдиним цілим, або небачений раніше технічний прогрес. Але окрім цього саме воно породило нове жахливе явище – світові війни, трагедії вражаючого масштабу, що зачіпали відразу сотні мільйонів людей. Цілком природно, що це знайшло відображення у творчості багатьох письменників, особливо з тих країн, які...
- Я слухала Ліну Костенко ТВОРИ НА НЕЛІТЕРАТУРНІ ТЕМИ Я слухала Ліну Костенко Для мене Ліна Костенко – національна гордість України. Відтоді як вперше почитала вірші цієї надзвичайно талановитої поетеси, на все життя стала її шанувальницею. Не перестаю захоплюватися і дивуватися, як можна про життя, про війну, про кохання писати такими простими словами, щоб вони...
- Григорій Косинка – видатний новеліст XX сторіччя Та й ти не вмер. Ти пішов з життя, але й залишився в ній, тому що є твоє живуче слово. Є шанування й увековечивание. Тамара Мороз “Стрілець”. Творчість Григорія Косинки (теперішнє прізвище – Стрілець) вертається до нас із порога смерті. Життя письменника обірвалася трагічно: він був страчений по помилковому обвинуваченню...
- Нові засоби зображення внутрішнього світу людини у модерністській прозі XX сторіччя Модернізм – це узагальнене найменування цілого ряду нереалістичних конструктивних літературно-мистецьких стилів, що склалися на початку XX сторіччя. Свою назву ця літературна течія дістала від французького слова moderne, що в перекладі означає новітній, сучасний. Ця назва ніби підкреслює розрив із мистецькими традиціями XIX сторіччя. Визначальна його прикмета – орієнтація на красу,...
- Поезія – це зажди неповторність (про творчість Ліни Костенко) Українська поетеса Ліна Костенко… Вона належить до того покоління, на долю якого випало важке дитинство, коли зранена земля стогнала від невимовного болю і плакала гарячими слізьми дітей-сиріт і вдів: Мені б ще гратись в піжмурки і класи, в казки літать на крилах палітур. А я писала вірші про фугаси, а...
- Філософське осмислення життя в поезії Ліни Костенко Я вибрала долю собі сама. І що зі мною не станеться – У мене жодних претензій нема До Долі – моєї обраниці. Ліна Костенко “Безсмертним дотиком до душі” стала для мене поезія Ліни Костенко, м’яка, лірична, лаконічна і точна, вимогливо прискіплива і беззахисно щира. Читаючи й осмислюючи поезію Ліни Василівни,...
- Фізіономія театру XX сторіччя Театр був для Чехова першою любов’ю. Цієї любові він залишався вірний все своє життя. Театр створив Чехова, і драматург відплатив йому тим же – він створив театр. Чехів нерідко зарікався писати для театру, але він не міг не вертатися до нього. Характерно також і те, що жанр водевілю він предпочитал...