Парадокси роману “Майстер і Маргарита”
Згадаємо про будову сцени на Патріарші. Вона вся перекладена відвертою іронією, вона перебивчата – що задається поводженням Воланда, часто балаганним. Він те валяє дурня, то повідомляє себе професором чорної магії, то причиняється божевільним. Коли він говорить про щось серйозному, суть замаскована або блазенством, або гаданою безглуздістю його слів – наприклад, радою Бездомному запитати, що таке шизофренія. Зрозуміло, ця мефистофелиана виправдана літературно, про що вже говорилося, але судовою обстановкою тут начебто не пахне
Блазенство
При такому погляді на речі випадковість зустрічі на Патріарші здобуває друге значення – як часто буває в Булгакова, що співіснує з маскувальним. Не треба особливо й вибирати, можна підійти до кожного, провина буде та ж. Не зрячи ми соромливо похохативаем, стежачи за поводженням двох літераторів…
Прошу читача відзначити це місце дослідження, початок 2-й глави. Всі питання й припущення, поставлені тут, стосуються генерального змісту “Майстра й Маргарити” і підспудно визначать напрямок наступного аналізу. Я маю на увазі й символ меча, і питання про суд, і символіку “усікновення глави”, і питання віри й невір’я, і, звичайно ж, питання про провину особистої й усім приналежної
Але все це ще має бути розглянути. Поки – про можливий суд над Берліозом. Припущення парадоксально хоча б через прокламований зв’язок Воланда з Мефистофелем, що никоим образом не суддя; Гете додав йому основна якість диявола по книзі Іова: прагнення заволодіти слабкою людською душею. Його справа – заохочувати зло й робити зло самому – аж до вбивства безневинних людей. Він, якщо так можна виразитися, диявол-злочинець. І він же – диявол-блазень; і от, зненацька, блазенством у дусі Мефистофеля прикривається в Булгакова зовсім інша, третя лінія – диявола-судді
Суд Воланда – парадоксальний поворот древнього сюжету про диявола, що ввійшов у мир смертних. Поняття суду й закону в європейській традиції прийнято сполучити з поняттям Бога: “Божий суд”. Так і в Гете Гретхен одержує райське блаженство, добровільно підкорившись вироку суду. Іншими словами, переконавшись, що Воланд не грає з Берліозом, як кішка з мишею, а дійсно судить його, читач одержить найважливішу характеристику булгаковського диявола
Спробуємо знайти в сцені на Патріарших структуру серйозного суду
Перше: справа не починається судоговорінням; раніше підсудного доставляють у зал і лунає попередження: “Суд іде!”
“Так, слід зазначити першу чудність цього страшного травневого вечора… Порожня була алея”, – це перше попередження: порожня алея – зал суду. По страшному звичаї того років суди йшли в порожні камерах
Напівсторінкою далі дається “друга чудність, що стосується одного Берліоза”. Його попереджають про тлінність життя – спочатку “тупа голка” у серце, потім “необгрунтований, але настільки сильний страх, що йому схотілося негайно ж бігти з Патріарших без оглядки”. Як би вигук – “суд іде!”. Попередження це прийнято – “схотілося негайно ж бігти”, – але Берліоз не бажає йому підкоритися, воно йому не по вірі, і він пояснює свій страх раціонально: “Я перевтомився”.
Негайно розігрується наступний трюк. Берліозові є “прозорий громадянин предивного виду. На маленькій голівці жокейський картузик, картатий куций повітряний же пиджачок… і фізіономія, прошу помітити, глузлива”. Тобто його лякають – але як би задаючи тональність майбутньої дії – блазнівську. Ні герой, ні читач адже ще не знають, що зараз підсудному показали ката, того, хто “прибудує” засудженого під трамвай… І от “жах до того опанував Берліозом, що він закрив очі”.
Закрив очі – не вдивився, не втік, не спробував зрозуміти. Залишився на місці, хоч ніхто його не тримав, – тому що происходящее знову не по вірі його. Це – важлива деталь: кожному по вірі, як і скаже згодом Воланд. Вирок якщо й був вирішений заздалегідь, те лише конформізмом підсудного – якістю, від якого він сам не побажав відмовитися
Отже, Воланд є до підсудного й відкриває судовий наслідок нарочито наївним питанням: “…Я так зрозумів, що ви, крім усього іншого, ще й не вірите в бога? – Він зробив перелякані очі й додав: – Клянуся, я нікому не скажу”. Питання-пастка: начебто є люди, що не відають, що в Росії атеїзм служить державною релігією! Заодно Воланд дає зрозуміти, що він прибув звідкись, де атеїзм переслідується. Берліоз, без сумніву, знав, що всього цього бути не може, але явна ця неправда йому приємна, і він відповідає правдою, вивернутої навиворіт: “Так, ми не віримо в бога… але про це можна говорити зовсім вільно”… Він зізнається в гріху неправди; чесна людина сказала б: “Що ви, якби я був віруючої, отут треба б помовчувати”.
Правда, його слова можна з боку розцінити як відповідний жарт; якщо їх прочитати поза контекстом сцени, вони і є першокласний жарт, і от Воланд цю гру підхоплює, “навіть привизгнув від цікавості: – Ви – атеїсти?!” – знову фарс, явний: кого ще він очікував побачити? Тоді Берліоз показує, що він говорив серйозно, і Воланд робить черговий хитрий хід: “Ох, яка принадність! – закричав дивний іноземець і завертів головою…”.
Даючи редактору можливість знову отшутиться, він підштовхує його одночасно до відповіді про загальне відношення до віри; наприклад, так: ми не рідкість – нічого “чарівного” у нас немає. Відповідь могла бути й іншим, рятівним; наприклад: я атеїст по переконанню, як і деякі інші, але навкруги повно атеїстів змушених, так що не дивуйтеся, тут віруючих не знайдете… Але він відповідає “дипломатично чемно”, іншими словами – бреше: “Більшість наших населень свідомо й давно перестало вірити казкам про бога”.
Ще одна з ниток його життя перерізана – слова воістину фатальні. Лихо не в тім, що Бога вважають “казкою”, а в тім, що редактор демонструє поведінковий імператив, від якого відступати не рекомендується в жодному разі. Покладається приймати всю формулу цілком, без відступів – інакше буде зле. Берліоз показує, що приймає її всерйоз і з повною переконаністю, і тоді: “…Іноземець відколов таку штуку: устав і потис здивованому редактору руку, произнеся при цьому слова: – Дозвольте вас подякувати від всієї душі!” (429). Запам’ятаємо це рукостискання, до нього прийде ще повернутися; жест, до певної міри означаючий: спасибі, тепер ти в мене в руках…
Суддя одержав визнання підсудного. Проте Воланд продовжує наслідок з повною сумлінністю. Він адже судить не “більшість”, а конкретна особа й бажає з’ясувати, наскільки свідомо підходить до справі людин, що говорить про чужу свідомість. Він починає перевіряти богословське утворення Берліоза
Перш ніж звернутися до цієї, так сказати, експертної частини судового наслідку, закінчимо з формальною частиною. Підсудний поки не знає, що його судять, а це не за законом, і Воланд продовжує його попереджати – зрозуміло, у заданому фарсовому стилі
Олександр Исаакович Мирер
Етика Михайла Булгакова
Схожі твори:
- Міркуючи над сторінками роману “Майстер і Маргарита” Михайло Булгаков – знаменитий російський письменник, що створив багато добутків, цікаві й донині. Ця дивна людина, на жаль, умер в 1940 році, залишивши на письмовому столі роман, що складав Дванадцять років і якому призначене було побачити світло тільки через дочти тридцять років. Він називався ” Майстер і Маргарита “. У...
- Новаторсьний характер зображення Булгаковим Воланда – героя роману “Майстер і Маргарита” Ф. КАФКА, ДЖ. ДЖОЙС, М. БУЛГАКОВ – ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ XX СТ. Ф. КАФКА, ДЖ. ДЖОЙС, М. БУЛГАКОВ Новаторсьний характер зображення Булгаковим Воланда – героя роману “Майстер і Маргарита” Воланд, герой роману Булгакова, – представник сил зла, очолює світ потойбічних злих сил. Автор називає його “князем темряви”, “духом зла”, “повелителем тіней”. У героя є багато чого...
- Майстер – герой роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита Майстер – герой роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” (1928-1940). У велелюдному зібранні осіб, що населяють роман, роль цього персонажа позначена з усією визначеністю. Розділ, в якій з ним зустрічається читач, названа “Явище героя”. Тим часом у просторі сюжету М. займає небагато місця. Він з’являється у 13-му розділі, коли...
- Сюжетна побудова роману Булгакова “Майстер і Маргарита” Талант художника був у Булгакова від бога. І те, яке цей талант одержував вираження, багато в чому визначалося й обставинами навколишнього життя, і тим, як складалася доля письменника. На початку 20 – х років їм був задуманий роман “Інженер з копитом”, але з 1937 року він одержує іншу назву –...
- Морально філософське й художнє багатство роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Свій останній роман “Майстер і Маргарита” Михайло Булгаков почав писати взимку 1929/30 готак. У цілому робота над ним продолжалася більше десяти років Автор, немов заздалегідь почуваючи, що це його останній добуток, хотів вкласти в нього без залишку всю силу свого багатогранного таланта: гострий сатиричний погляд, безудержность фантазії, психологическая спостережливість відрізняють...
- Боротьба добра і зла (по роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита”) Михайло Булгаков писав свою головну книгу “Майстер і Маргарита” у цілому більше 10 років. Одночасно з написанням роману йшла робота над п’єсами, лібрето, але цей роман був книгою, з якої він не мав сил розстатися, – роман-доля, роман-заповіт. Роман увібрав у себе майже весь досвід Булгакова, накопичений у процесі творчості....
- Мотиви створення роману “Майстер і Маргарита” Протягом 1928-1940 років Булкагов працював над романом “Майстер і Маргарита”, у якому розповів про те, що не можна було висловити вголос, – про волю, християнські заповіді, незалежність творчості, силі людського духу. В 1931-1932 роках до письменника прийшло нове натхнення, пов’язане з його любов’ю до Олени Шиловской. Їхні відносини були складними...
- Короткий огляд роману “Майстер і Маргарита” Російський письменник, драматург, есеїст, критик, журналіст Булгаков народився в Києві на Андріївському узвозі, № 13 – тепер тут знаходиться літературний музей його імені. Любов до літератури була з дитинства, будинки ставили вистави, писали вірші, прозу. Київський університет (медичний факультет) Булгаков закінчив з відзнакою, певний час працювало лікарем. Із вражень його...
- Питання з відповідями до роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Що ви знаєте про історію створення роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита”? За написання роману автор узявся 1928 року, коли переживав складний період, пов’язаний із усебічним нападом на йогб п’єси, роман “Біла гвардія”, сатиричні твори. У першому варіанті не було ні майстра, ні Маргарити. Диявол з’являвся у Москві сам. У...
- Переказ структури роману М. О. Булгакова “Майстер і Маргарита” Не закінчений в 1940 році роман “Майстер і Маргарита” є одним з найглибших добутків російської літератури. Для найбільш повного вираження своїх ідей Булгаков вишиковує його композицію як сполучення реального, фантастичного й вічного. Така структура дозволяє щонайкраще показати зміни, що пройшли за два тисячоріччя в душах людей, і в остаточному підсумку...
- Особливості композиції роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Композиція – це організація художнього твору, співвіднесеність і взаємодія його компонентів, яка забезпечує єдність форми й змісту. Вона залежить від особливостей художнього мислення письменника і жанрових ознак його твору, вона включає в себе єдність усіх образних засобів і принципи їх співвідношення й групування, конфлікт і розстановку персонажів, вставні новели й...
- Жанрова своєрідність роману Майстер і Маргарита Булгакова М. А Прийми собранье строкатих глав, Напівсмішних, напівсумних. Простонародний, ідеальних, Недбалий плід моїх забав, Бессониц, легких натхнень, Незрілих і зів’ялого років, Розуму холодних спостережень И серця сумних замет. О. С. Пушкін У повісті “Собаче серце” Булгаков описав як головного героя видатного вченого (професори Преображенський) і його наукову діяльність, а від конкретних наукових...
- Центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Син короля-звіздаря, жорстокий прокуратор Іудеї вершник Понтій Пілат На прізвисько Золотий Спис з’являється на початку 2-й глави “у білому плащі із кривавою підбивкою, що шаркає кавалерійською ходою”, виходячи на авансцену сюжету, де буде незримо присутній до повного його закінчення, до останньої фрази епілогу. Це його присутність обумовлена основною сюжетною подією,...
- Сюжетна організація роману М. Булгакова “Майстер і Маргарита” Завершився попередній розділ з життя москвичів 30-х років. Відчувається таємничий зв’язок між подіями в сучасній Москві та Єршалаїмі за багато років до того. Події роману, що розділені в часі майже двома тисячоліттями, гармоніюють між собою, їх пов’язує боротьба зі злом, пошук істини, творчість. Таким чином, художнє ціле булгаковського роману –...
- Тільки людина відповідальна за добро й зло (По романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита”) – …Так хто ж ти, нарешті? – Я частина тої сили, що вічно хоче зла й вічно робить благо… И. В. Гете. Фауст М. А. Булгаков – один із чудових письменників післяреволюційної епохи. Доля Булгакову дісталася важка, у ній було багато конфліктів, перемог і поразок. Роман ” Майстер і Маргарита...
- Образ Воланда в романі М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” 1. Булгаковський образ Воланда і його місце в літературі. 2. Життя Москви 30-х років, обивателі в романі. 3. Ідейно-художня роль сил зла в романі “Майстер і Маргарита”. Він ледь самого мене не звів з розуму, доводячи мені, що мене немає! Але ви-те вірите, що це дійсно я? М. А. Булгаков...
- “Яке враження справили б на Воланда сучасні люди? За твором “Майстер і Маргарита” Воланд – це один з найцікавіших героїв роману Михайла Булгакова “Майстер і Маргарита”. Він примітний багатьма своїми особливостями. Його образ цікавий сам по собі, однак набагато цікавіше відповісти на питання про те, як би Воланд сприйняв нинішніх людей, якби опинився в сучасному світі. Яке б враження вони на нього справили?...
- Ієшуа Га-Ноцрі центральний персонаж роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” Образ Ісуса Христа виникає на перших сторінках роману в розмові двох співрозмовників на Патріарших ставках, один з яких, молодий поет Іван Бездомний, склав антирелігійну поему, але з поставленим завданням не впорався. Ісус у нього вийшло цілком живий, а треба було довести, що його не існувало зовсім, “що всі розповіді про...
- Художнє своєрідність роману “Майстер і Маргарита” У роману М. А. Булгакова “Майстер і Маргарита” складна доля. Твір, закінчене в кінці тридцятих років, не було опубліковано за життя автора і вперше побачило світ у середині шістдесятих років. Сам Михайло Булгаков вважав цей роман головною книгою свого життя, підсумковим твором, і, як згадувала його дружина, перед смертю казав:...
- Тема добра і зла в романі Булгакова “Майстер і Маргарита” Основою творчості Михайла Панасовича Булгакова був гуманізм. Письменник не сприймав ту літературу, яка підносила страждання абстрактних, нереальних героїв, проходячи повз правду життя. Тому в своєму останньому романі “Майстер і Маргарита” він завуальовано показав віддалену надію на те, що зло буде покаране, а добро переможе. Тема боротьби добра і зла –...