Панорамне зображення міста у творчості М. Ю. Лермонтова (На прикладі раннього твору “Панорама Москви”)
1. Сторінки історії. 2. Звукові ефекти. 3. Контрастні описи. 4. Прийом уособлення.
Відмітна властивість російського розуму складається у відсутності поняття про границі. Б. Н. Чичерин У творчості М. Ю. Лермонтова значне місце займають різні філософські й психологічно наповнені добутки. Але основа такої творчості початку заставлятися ще. у ранні добутках Наприклад, у юнкерському творі М. Ю. Лермонтова-“Панорама Москви”, написаному за завданням викладача російської словесності в Школі гвардійських підпрапорщиків і кавалерійських юнкерів
З найперших рядків перед нами з’являється не просто безжиттєве місто з його ансамблями й населенням. Перед нами немов розвертаються сторінки історії. Лермонтов починає своє оповідання із древньої величної Москви Автор відзначає, що він являє собою не безмовну громаду каменів, місто наділене своєю душею й життям. Тому жителі підкоряються її плавному плину. Так, із самого початку оповідання створюється багатогранний образ столиці.
Він розгорнутий на історичному
“. Так після опису величної Москви автор уводить в оповідання людей, які можуть поетично й натхненно описати всі достоїнства древнього міста. Серед них письменник виділяє людей творчій і відданих не тільки своїй справі, але й батьківщині. У цьому першому юнацькому добутку нам представлений такий хід опису, що характерний для більше пізніх текстів письменника. Як зауважували багато дослідників, спочатку М. Ю. Лермонтов дає панорамне зображення тої або іншої місцевості й після цього наповнює її звуковими ефектами.
Такої ж схеми він дотримується у творі “Панорама Москви”. Після того як автор показав нам величну Москву й наповнив її людьми, в оповіданні з’являються звукові ефекти. При цьому створюється багатогранна картина й на звуковому рівні. “Як в океану, у неї є своя мова, мова сильний, звучний, святий, молитовний!..”. Але в цей звучний мир входять і кожний житель зі своєю мовою, самовираженням.
Все це багатоголосся поєднується одним єдиним образом міста. Тому нам хочеться погодитися з автором у тім, що картина, що виникає під його пером, може надавати видимі риси й самі звуки: “…безтілесні звуки приймають видиму форму, що парфуми неба й пекла звиваються під хмарами в один різноманітний, невимірний, що швидко вертиться хоровод!.. “. У цьому добутку М. Ю. Лермонтов вирішує й ще одне дуже складне питання. Як крапка відштовхування для своїх спостережень він вибирає верхній ярус дзвіниці “Іван Великий” у Московському Кремлі.
Так ця крапка здобуває символічне значення: має духовне наповнення. Дзвіниця дозволяє авторові піднятися не тільки над самим містом, але й над проблемами суспільства. Тому він порівнює його з мурашником, у якому метушаться люди й киплять страсті Подібне віддалення від цього миру дозволяє авторові внести в оповідання історичні риси й прикмети часу. Наприклад, він згадує про Сухаревой вежі, що була споруджена за наказом Петра I. Так, в одному оповіданні він сполучає два образи Москви й міста Петра – Петербурга. Вони протягом всієї історії являли собою дві різні сторони життя суспільства.
Москва в описі М. Ю. Лермонтова показана через велику картину, а північне місто – через заслуги Петра I. Холодність останнього образа залишає свій відблиск на зображенні самої вежі: “Її похмура фізіономія, її гігантські розміри, її рішучі форми, все зберігає відбиток іншого століття, відбиток тої грізної влади, який ніщо не могло противитися”. У цьому оповіданні зі своєю певною характеристикою з’являється ще один історичний персонаж – Іван Грозний. В оповідання дана фігура вводиться через образ храму, показуючи тим самим, що час його правління відбивалося не тільки на житті, але й у душах російських людей.
І воно було таким же похмурої й важким не тільки для Москви, але й для самої держави, як і похмура картина храму, що наводить зневіру. В архітектурі міста автор відзначає і європейські традиції Деякі будинки побудовані на західний манер. В одному просторі міста автор показує сполучення безлічі різних культур, які добре сусідять між собою. Таке ж контрастне зіставлення автор використовує й при описі народу. Після характеристики похмурого, але чудового храму Василя Блаженного погляду з’являється строката юрба торговців: “Поруч із цим чудовим, похмурим будинком, прямо проти його дверей, кипить брудна юрба, блищать ряди крамниць, кричать рознощики, метушаться булочники в п’єдесталу монумента, спорудженого Минину…
Всі так галасливо, жваво, неспокійно!..”. Панорамне зображення Москви, представлене в добутку, не обходиться й без одного з головних водойм – Москви-Ріки. Але вона показана не у своїй пишноті, а в робітнику, трудовому, стані Вона знемагає від того ‘тягаря судів, які йдуть по ній з вантажем. І в його складі замічені дуже важливі для життя складові – хліб і дрова. При описі водного простору в добуток входять різні уособлення, що малюють перед нами поетично барвисту картину.
У ній з’являється особливий колорит: “А там… починаються Воробйови гори, увінчані густими гаями, які із крутих вершин дивляться в ріку, що ізвивається в їхньої підошви подібно змії, покритою сріблистою лускою”. Подібні риси наприкінці оповідання здобуває й саме місто. Автор порівнює древню столицю із красунею, що тільки ввечері показує свої кращі убори.
І саме в такий момент вона залишає в душі “сильне, незабутнє враження”. Захистом же їй неодмінно служить Кремль, що автор порівнює з державним вінцем на чолі грізного владики Наприкінці твору в описі міста М. Ю. Лермонтов використовує різні древні повір’я. Так в оповіданні з’являється образ птаха Фенікса, що може сама себе спалювати й тим самим приносити відновлення. Ця картина весьмасимволична для Москви, що пережила пожежу Вітчизняної війни 1812 року Так автор створює у своєму описі дійсно панорамне зображення міста. Воно не тільки рухається вшир, але й іде вглиб століть. Місто створюється у творі не тільки через архітектурні ансамблі, але й за допомогою простих людей.
У невеликому прозаїчному добутку автор показує й сторінки нашої історії, які органічно входять у саме оповідання. Так через окремих яскравих особистостей він надає своїй картині певну монументальність. Здається, що перед нами не текст початку XIX століття, а літописний звід про діяння й здійснення Русі в самих неї яскравих проявах При цьому автор не забуває й про європейську складову в портреті міста. В образі Москви все перебуває в нероздільній єдності. Деякі з будов навіть здобувають людські риси, тим самим показуючи юнацький захват самого автора.
Через такі порівняння нам зрозуміло й відношення оповідача до монументального образа Москви. Свою картину поет наповнює не тільки зображеннями, але й звуковими ефектами й символичними образами, що дозволяють створити барвисту панораму міста. Саме такий опис дозволяє не стільки бачити, скільки почувати той особливий ритм опису й оповідання, що хоче передати у своїй картині автор. Про це він говорить у своїх заключних рядках: “Треба бачити, бачити… треба почувати все, що вони говорять серцю й уяві!..
“.
Схожі твори:
- Панорамне зображення життя суспільства у поемі Гоголя “Мертві душі” Кожний митець прагне створити таку перлину, яка б знайшла гідне місце у його Творчості. Вінцем творчості Миколи Васильовича Гоголя вважається поема ” Мертві душі “. Темою твору стало зображення дійсності кріпосницької Росії, а дійсність ця неймовірна, бо з точки зору здорового глузду там можуть відбуватись найнеймовірніші події. Миколаївська Росія показана...
- Розкажіть про особливості зображення у творчості Т. Шевченка долі жінки (на прикладі прочитаних творів) У художній літературі того періоду (кінець XVIII – перша чверть XIX ст.) багато було творів на тему зведення простої дівчини паном-спокусником. Але Шевченко пішов далі і трактував цю тему не тільки в моральному, а в соціальному і національному плані; дворяни зводять дівчат не тільки тому, що погано виховані, а передусім...
- Сатиричне зображення глуповцев (По добутку М. Е. Салтикова-Щедріна “Історія одного міста”) 1. Зміст добутку. 2. Сатиричне зображення міста. 3. Глуповци і їх градоначальники. 4. “Історія глуповского лібералізму”. 5. Зміст фінальної сцени. Добуток М. Е. Салтикова-Щедріна “Історія одного міста” є оригінальним сполученням реалістичного й фантастичного, гротескного Добуток висвітлює історію вигаданого міста Глупова, однак зазначені точні дати записів – з 1731 по 1826...
- Простежте зображення у творах Ч. Діккенса різних верств англійського суспільства, соціальних контрастів та духовних конфліктів (на прикладі романів “Пригоди Олівера Твіста”, “Домбі і син”). Визначте значення творчості письменника Простежте зображення у творах Ч. Діккенса різних верств англійського суспільства, соціальних контрастів та духовних конфліктів (на прикладі романів “Пригоди Олівера Твіста”, “Домбі і син”). Визначте значення творчості письменника. Роман Ч. Діккенса “Пригоди Олівера Твіста” – ще одна спроба автора показати сучасникам тіньові сторони життя й не тільки розчулити, але й...
- Образи природи в М. Ю. Лермонтова (На прикладі декількох віршів) 1. Самотні природні образи. 2. Променисті й радісні пейзажі. 3. Цілюща сила природи. У природі ніщо не пропадає, крім самої природи А. Крижановский Картини природи, що виникають під пером М. Ю. Лермонтова, мають особливу властивість, яку можна назвати душею. Весь цей органічний і неорганічний мир стає дуже близькими не тільки...
- Опис міста Глупова в циклі оповідань “Історія одного міста” Повість М. Е. Салтикова-Щедріна ” Історія одного міста” являє собою цикл оповідань, не зв’язаних між собою сюжетом або тими самими героями, але об’єднаних в один добуток через загальну мету – сатиричного зображення сучасного Салтикову-Щедріну політичного пристрою Росії. “Історію одного міста” визначають як сатиричну хроніку. Дійсно, історії з життя міста Глупова...
- Мої враження від Москви (лист) Давно тебе не бачила. Але дуже хотілося б з тобою поспілкуватися. Так багато вражень, життя нестримно несе мене своїми потоками, але мені вдається справно керувати плином. Знаєш, я ніколи не ремствую, що витратила тоді гроші на поїздку в Москву. Яке чудовий і разом з тим незвичне місто, занадто великий, щоб...
- Роль доктора Уотсона у творчості А. К. Дойла на прикладі оповідання “Блакитний карбункул” Усяка книга кимсь розказана. Той, хто розповідає, оповідає або викладає, – завжди перед нами. Кожному з нас доводилося чути, як різні люди розповідають ту саму історію. І в цьому випадку Історія не тільки звучить по-різному, але в кожному новому переказі вона знаходить новий зміст. При цьому зміст залишається колишнім, але...
- Зразковий варіант твору про життя Лермонтова в 1837 – 1841 рр Кавказ, де стояв новий для Лермонтова Нижегородський драгунський полк, був зовсім недавно приєднаний до Росії; окремі горянські племена, не визнавали себе скореними, між збройними горцями й російською армією раз у раз відбувалися зіткнення. Під кулі горців і відправив Микола I Лермонтова. Але це перше посилання виявилося для поета не важкої....
- Тема батьківщини у творчості М. Ю. Лермонтова 1. Значення теми у творчості поета. 2. Відвага російського солдата. 3. Чистота національного характеру. Щира людина й син Батьківщини є те саме. А. Н. Радищев Тема батьківщини у творчості М. Ю. Лермонтова має величезне значення. Поет з різних сторін підходить до такій рідній і тонкій матерії, що стає дуже близької,...
- Моральне збідніння особистості у творчості А. П. Чехова (На прикладі оповідань “Ионич” і “Агрус”) 1. Болото вульгарності. 2. Побутова рутина. 3. Божевільна ідея. Усяка потреба вщухає, а всякий порок збільшується від задоволення А. Ф. Амьель У своїй творчості А. П. Чехов піднімає чимало проблем И кожної з них він приділяє особливу увагу, дозволяючи нам не з авторських ремарок і пояснень, а із самого тексту...
- Твір на тему:Своєрідність творчості поетів “срібного століття” (на прикладі творчості одного з поетів) “Коли стихає шум епохи, ми починаємо розуміти: за плечима гігантів”, – писав Борис Пастернак. Действительно, через багато років ми краще розуміємо гениальность тих, хто затворів у минулому, чиї імена ввійшли в історію. Сьогодні ми всі частіше звертаємося до творчості поетів початку XX століття, відкриваючи для себе нові імена й нові...
- Е. Сетон-Томпсон – письменник, закоханий у світ природи (на прикладі твору “Лобо”) Відомий канадський письменник-натураліст захоплює читачів зображенням природи і світу тварин. Його твори нагадують про те, що дерева і трави, джерельна вода і явища природи – це цінність земного буття. На жаль, ми нерідко забуваємо про це, завдаємо шкоди довкіллю. Любимо тварин чи птахів, що живуть, наприклад, з нами в квартирі,...
- “Срібний вік” на прикладі творчості Цвєтаєвої Що принесе з собою завтрашній день? Проблема, завжди турбує людський розум. Завтрашній день приходить, а відповіді на це питання немає. Майбутнє, неминуче є загадкою для людства. Із днів утворюються роки, роки формують століття, а людський розум наполегливо намагається відсунути грань, що розділяє сьогодення і майбутнє. Така суть людини, він не...
- “В Москву! До Москви” (” Три сестри “А. П. Чехова) Цю п’єсу Чехов писав у Ялті, на самому початку нового століття, коли більше чуємо, дзвінкіше ставали голоси звільнення життя. І хоча п’єса була названа ім драмою, в ній трагічні мотиви переплітаються з комічними, багато сміху, радості, музики, до яких тягнуться герої. Відчуття близькості здорової, сильної бурі пронизує п’єсу. Вона починається...
- Революція й поет на прикладі творчості Єсеніна Революцію Сергій Єсенін прийняв, по його власному визнанню, досить співчутливо, хоча й з мужицьким ухилом – співробітничав з есерами, щоправда, не як політик, а як поет. Орієнтація на есерів була свідомим вибором, тому що Єсенін думав, що революція зробить Росію великою Селянською Республікою – країною Хліба й Молока, годувальницею й...
- “Людина прийшла в мир для безмірної волі творчості й щастя” (На прикладі оповідань А. И. Куприна “Гамбринус” і “Анафема”) 1. Образ вільного музиканта Сашки з “Гамбринус”. 2. Батько Олимпий з оповідання “Анафема” як виразник протесту проти фальші. 3. Загальні риси скрипаля Сашки й диякона Батька Олимпия. Всі Бог зробив на радість людині. А. И. Куприн Коли торкаєшся теми творчості в добутках А. И. Куприна, те першим пригадується оповідання “Гамбринус”...
- Кінематограф у літературі (на прикладі творчості Ю. Яновського) На початку XX століття в усьому світі спостерігається значне пожвавлення літературного процесу і розвитку мистецтва взагалі. З’являється модернізм, що стає не лише альтернативою реалізмові у мистецтві, а й принципово новим способом мислення усіх творчих особистостей. Спостерігається відхід від копіювання дійсності, її намагаються не відобразити, а відтворити, ніби сформувати наново. Крім...
- “Чистота нашого міста” Що зробити, щоб в нашому місті завжди панувала чистота? Щоб навколо не валялися недопалки, фантики, пластикові упаковки? І щоб мешканці нашого міста не дихали димом та пилом? Я вважаю, що для чистоти в місті, звичайно, багато робиться. Щоранку на роботу виходять двірники, замітають вулиці, двори, сквери та парки. Потім сміттєвози...
- Роль блазня у шекспірівському театрі (на прикладі одного твору) 30. Роль блазня у шекспірівському театрі (на прикладі одного твору) Типологія: клоун – простак, проф блазень, коментатор, що хгодом перетвор на філософа, Образ шута занимает большое место в творчестве Шекспира, буффонный, комический шут был и раньше частым гостем на английской сцене. Как известно, в ту эпоху среди челяди королевского двора...