Пан із Сан-Франциско – узагальнений образ бездушшя
Гроші. Гроші правлять світом. Гроші можуть усе. Якби люди ставилися до грошей як до засобу існування, то багатії були б набагато щасливіше, тому що вони б більше думали про інших, їхнє життя не належало б грошам, воно могло б бути прекрасним. Але вони присвячують своє життя зароблянню грошей, а потім ці гроші поневолюють їх. Так робить пан із Сан-Франциско з оповідання О. Буніна. Гроші для нього є метою, а не засобом здійснення своїх планів і бажань. Це те, для чого він живе. Опис всього його життя (п’ятдесят вісім років) становить усього лише півсторінки.
Пан із Сан-Франциско завжди був переконаний, що задоволення можна купити, і тепер, коли у нього багато грошей, буде багато радостей. Але він помилився. Він купував дорогі сигари, кращі номери, компанію “вищого
Він не помічає прекрасного пейзажу з відкритого вікна.
“З темряви повіяло на нього ніжним повітрям, привиділася верхівка старої пальми, що розкинула по зірках свої листя, що марилися гігантськими, донісся віддалений рівний шум моря!”. Пан із Сан-Франциско не бачить краси природи, але ж тільки вона залишиться з ним після його смерті. Вікно символізує світ, що відкритий перед ним, але яким він не в змозі насолоджуватися. Таким же символічним жестом є те, що він закриває вікно, з якого пахне кухнею і квітами. Пан із Сан-Франциско живе розміряним життям, без потрясінь, без сюрпризів, нічого ніколи не змінює у розпорядку дня. Він багато їсть і п’є. Але чи доставляє їжа йому задоволення? Швидше за все, ні. А якщо і так, то це нічого не міняє. Просто його шлунок вимагає їжі, багато їжі, і пан із Сан-Франциско служить йому, потурає йому. Він вже не людина, його життя тече автоматично. Він спланував усе вперед на два роки. “Він сподівався насолоджуватися сонцем Південної Італії у грудні і січні, карнавал він думав провести у Ніцці, у Монте-Карло, початок березня він хотів присвятити Флоренції, до Страстей Господніх приїхати у Рим. Входили у його плани і Венеція, і Париж, і бій биків у Севільї, і купання на англійських островах, і Афіни, і Константинополь, і Палестина, і Єгипет, і навіть Японія”. Дуже символічна “любовна” парочка на кораблі.
Вони за гроші показують, що кохають один одного, і це їм вже жахливо набридло, але, напевно, вони більше нічого не хочуть або не вміють робити. (“Він танцював тільки з нею, і все виходило в них так тонко, чарівно, що тільки один командир знав, що ця пара найнята грати в любов за гарні гроші і вже давно плаває то на одному, то на іншому кораблі.”) Те ж саме, по суті, робить і пан із Сан-Франциско – він прикидається, що живе. І як цій парі, можливо, ніколи не вдасться пізнати кохання, так і пану із Сан-Франциско не призначено по-справжньому пожити. Взагалі, пан із Сан-Франциско – це узагальнений образ, адже в нього навіть немає імені. Він – це символ цілого стану. Відсутність імені говорить також про відсутність індивідуальності. Він – просто типовий багатій. Він помер, тільки почавши, на його думку, жити. А може він саме тому і помер? Його життя змінилося, тепер у нього навіть немає такої мети, як заробляння грошей. Пан із Сан-Франциско не був гідною людиною, і ті, хто робив йому повагу при житті, після смерті нехтують. Луїджі зображує його, сміється над ним.
Хазяїн готелю, бачачи, що пан із Сан-Франциско більше не джерелом доходу, відмовляється залишити його тіло у пристойному номері. Йому не знаходять пристойної труни і везуть додому в якімсь дерев’яному ящику. І коли мертвий лежав у поганому номері, лише природа, що він відкидав, залишилася з ним і не відвернулася від нього (“Сині зірки дивилися на нього з неба, цвіркун зі смутною безтурботністю співав на стіні”). Тільки вона сумує після його смерті. Пан із Сан-Франциско – усього лише ще одна жертва. Він помер задовго до фізичної смерті. Спочатку була смерть духовна. Оповідання закінчується там же, де і почалося, – на “Атлантиді”. “Атлантида” символізує тлінність усього існуючого, нагадує нам про те, що всьому прийде кінець. Кільцева композиція говорить про те, що закінчилася історія людини, але ще існує багато таких людей, яким призначено жити або просто існувати. Люди будуть залежати від грошей, поки не зрозуміють їхнього теперішнього значення.
У оповіданнях І. О. Буніна постійний мотив – перевага природного буття над його розважливим устроєм. Одне з яскравих свідчень тому – знамените оповідання “Пан із Сан-Франциско”. Дія оповідання відбувається на великому пасажирському кораблі, що здійснює подорож з Америки в Європу. І під час цієї подорожі головний герой оповідання, літній пан із Сан-Франциско, помирає. Здавалося б – пересічний випадок, нічого особливого. Що ж привабило у цій історії автора? У оповіданні “Пан із Сан-Франциско” І. О. Бунін розкриває своє відношення до бездушного, споживчого суспільства. Оповідання побудоване на узагальненнях і протиставленнях. Пароплав “Атлантида” – це як би модель цього суспільства.
Зовсім різним життям живуть трюм і верхня палуба: “Глухо гуркотали велетенські топлення, що пожирали купи розпеченого вугілля, з гуркотом увергає в них облитими їдким, брудним потом і по пояс голими людьми, багряними від полум’я; а отут, у барі, безтурботно закидали ноги на ручки, курили, цідили коньяк і лікери!”. Докладно описується розкішне життя на “Атлантиді”, де увесь час зайнятий їжею або підготовкою до поглинання їжі. Пасажири їдять, п’ють і забувають про Бога, про смерть, про покаянні думки. Вони не думають про страшний океан, що ходив за стінами корабля, веселяться під “безсоромно-печальну музику”, обманюють себе брехливим коханням і за всім цим не бачать щирого сенсу життя.
На прикладі долі самого пана із Сан-Франциско (Бунін навіть не дав йому імені) автор говорить про порожнечу, безцільність, нікчемність життя типового представника споживчого суспільства. Навіть перед смертю герою оповідання не приходить просвітління, думка про Бога, покаяння, гріхи. Його смерть як би передвіщає загибель усього несправедливого світу “панів із Сан-Франциско”, що для Буніна – лише одна з форм прояву “загального зла”.
Схожі твори:
- Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” Аналіз оповідання И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско”. Дія оповідання відбувається на великому пасажирському кораблі, що робить подорож з Америки в Європу. І під час цієї подорожі головний герой оповідання, літній пан із Сан-Франциско вмирає. Здавалася б пересічна справа, нічого особливого. Що ж залучило в цій історії автора? В оповіданні...
- “Узагальнений образ природи у “Слові о полку Ігоревім” Прекрасним пам’ятником давньоруської літератури є створене невідомим автором “Слово о полку Ігоревім”, в якому в яскравих алегоричних образах змальований похід російського князя Ігоря Святославича проти половецьких племен. Ми не знайомі з автором поеми, не знаємо, ким він був, як опинився свідком історичних подій, які взявся описати. Але в самому творі...
- “Пан із Сан-Франциско” Гроші. Гроші правлять миром. Гроші можуть усе. Якби люди ставилися до грошей як до засобу існування, то богатие були б набагато счастливее, тому що вони б більше думали об інших, їхнє життя не принадлежала б грошам, вона могла б бути пречервоної. Але вони присвячують своє життя зарабативанию грошей, а потім...
- Переказ змісту расказа “Пан із Сан-Франциско” Пан із Сан-Франциско, що в оповіданні жодного разу не названий по імені, тому що, зауважує автор, імені його не запам’ятав ніхто ні в Неаполе, ні на Капрі, направляється із дружиною й дочкою в Старе Світло на цілих два роки для того, щоб розважатися й подорожувати. Він багато працював і тепер...
- Особливості бунинской прози (по оповіданнях “Пан із Сан-Франциско” і “Сонячний удар”) У своїх творах Бунін, з одного боку, показував картину свого часу (рабство одних, непомірне панування інших), а з іншого боку – розкривав таїнства людської душі, викриваючи дурні якості зовні чималих людей і показуючи позитивні – негідників і безнадійних з погляду суспільства. Бунін малював також образи людей, вибитих зі звичної колії...
- Зображення часу в оповіданні Пан із Сан-Франциско Буніна І. А Ріка часів у своєму стремленье Несе всі дела людей И палить у прірві забвенья Народи, царства й царів. А якщо що й залишається Чрез звуки ліри й труби, То вічності жерлом пожрется И загальної не піде долі. Г. Р. Державін В оповіданні Буніна “Пан із Сан-Франциско” описується подорож багатого американця...
- Гроші правлять миром (пан із Сан-Франциско) Гроші. Гроші правлять миром. Гроші можуть усе. Якби люди ставилися до грошей, як до засобу існування, то богатие були б набагато счастливее, набагато полноценнее, тому що вони б більше думали об інших, їхнє життя не належала б грошам, воно могла б бути прекрасної Але вони присвячують своє життя зароблянню грошей,...
- Символи в оповіданні “Пан із Сан-Франциско” Скорботні, мудрі, жестковатие картини Буніна. Зовсім іншими, несамовитими, страхаючими фарбами мир Андрєєва. І все-таки все це було, з’явилося в одну епоху, з однаково владним притяганням до її потрясінь і конфліктів. Не мудро, що глибинні контакти існували. Скрізь зустрічається печатка – скористаємося визначенням Куприна – “заплутаного пригнобленої свідомості”. Тверезий, що взискует...
- Філософія життя і смерті в оповіданнях І. Буніна “Легке дихання” та “Пан із Сан-Франциско” У творчості І. О. Буніна життя розкривається у всьому своєму різноманітті, у сплетенні темних і світлих сторін. Два начала борються у його творах: морок і світло, життя і смерть. Передчуттям загибелі і потрясінь, відчуттям трагедій і катастроф у житті суспільства й у житті кожної людини віє від бунінських оповідань. “Легке...
- Господин из Сан-Франциско (краткое содержание) – Бунин И Господин из Сан-Франциско, который в рассказе ни разу не назван по имени, так как, замечает автор, имени его не запомнил никто ни в Неаполе, ни на Капри, направляется с женой и дочерью в Старый Свет на целых два года с тем, чтобы развлекаться и путешествовать. Он много работал и теперь...
- Предметна деталізація й символіка в оповіданні И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” ПРЕДМЕТНА ДЕТАЛІЗАЦІЯ Й СИМВОЛІКА В ОПОВІДАННІ И. А. БУНІНА “ПАН ІЗ САН-ФРАНЦИСКО” …Це дуже ново, дуже свіжо й дуже добре, тільки занадто компактно, начебто згущеного бульйону. А. П. Чехов Майстерність і ліризм творів Івана Олексійовича Буніна мають кілька складових. Його прозу відрізняють лаконізм і трепетне зображення природи, пильна увага до...
- Жанрова своєрідність оповідання Пан із Сан-Франциско Буніна І. А По жанрі “Пан із Сан-Франциско” (1915) – оповідання, а його жанрова своєрідність визначається соціальною й філософською проблематикою. Соціальні проблеми представлені в оповіданні так: Бунін розвінчує владу багатства, показуючи наслідку цієї влади: соціальна нерівність людей, їхня відчуженість, мнима повага до людини. Комфортабельний пароплав “Атлантида”, на якому багатий американець пливе з Нового...
- Вечные проблемы человечества в рассказе И. А. Бунина “Господин из Сан-Франциско” Рассказ Бунина “Господин из Сан-Франциско” имеет остросоциальную направленность, но смысл этих рассказов не исчерпывается критикой капитализма и колониализма. Социальные проблемы капиталистического общества являются лишь фоном, который позволяет Бунину показать обострение “вечных” проблем человечества в развитии цивилизации. В 1900-х годах Бунин путешествует по Европе и Востоку, наблюдая жизнь и порядки капиталистического...
- Трагедія однієї людини в оповіданні И. А. Буніна “Пан із Сан-Франциско” 1. Цікава розважальна подорож, 2. Нескінченно заведений порядок. 3. Духовна спустошеність героя. 4. Безглузді заклики природи. Суспільство – цивілізована орда, що складається із двох могутніх племен: що набридають і нудьгують. Дж. Байрон Практично в усіх у житті є своя трагедія, але не багато хто готові винести її на публіку. При...
- Яка роль символіки в оповіданні Пан із Сан-Франциско? “Пан із Сан-Франциско” – це філософське оповідання-притча про місце людини у світі, про відносини людини й навколишнього світу. На думку Буніна, людина не може протистояти світовим потрясінням, не може пручатися потоку життя, що несе його, як ріка – тріску. Такий світогляд виразився у філософській ідеї оповідання “Пан із Сан-Франциско”: людина...
- Філософська проблематика одного з добутків російської літератури ХХ століття. (Сенс життя в оповіданні И. Буніна “Пан із Сан-Франциско”) Хоча ми й смертні, але повинні не підкоряться тлінним речам, але, наскільки можливо, підніматися до безсмертя й жити згідно з тим, що в нас є кращого. Аристотель. Тисяча дев’ятсот п’ятнадцятий рік. У самому розпалі перша світова Війна. Її пожежа роздута аж ніяк не без участі “добірного суспільства”. “Говорять Брианы, Мілюкови,...
- Сто тисяч аргументів проти бездушшя Твір по драмі И. Карпенка-Карого ” Сто тисяч “. Творчість Карпенка-Карого – це набагато більше, ніж проста комедія. Це не розважальні добутки, а добутку повчальні, глибокі й не прості. Драматург не просто намагається зобразити певні соціальні явища, а й дати їм пояснення, проаналізувати, детально досліджувати. Соціально-психологічна комедія – дуже складний...
- Рецензія на оповідання И. А. Буніна Пан із Сан-Франциско Рецензія на оповідання И. А. Буніна Пан із Сан-Франциско. Наприкінці 19-початку 20 століття капіталізм У Європі й Америці досягла своєї вищої стадії розвитку імперіалізму. Суспільство рухалося по шляху технічного прогресу, розвивалася колоніальна система. Крім того, в 1914 році починається Перша світова Війна. Все це стало передумовами тематики оповідань Буніна, їх...
- Пан з Сан-Франциско характеристика образу Пана Пан з Сан-Франциско – на самому початку розповіді відсутність імені у героя мотивується тим, що його “ніхто не запам’ятав”. Г. “їхав в Старий Світ на цілих два роки, з дружиною і дочкою, єдино заради розваги. Він був твердо упевнений, що має повне право на відпочинок, задоволення, на подорож в усіх...
- Розкрийте образну систему роману “Євгеній Онєгін” (Онєгін, Тетяна, Ленський, Ольга, образ міста, образ автора, образ природи та ін.) Розкрийте образну систему роману “Євгеній Онєгін” (Онєгін, Тетяна, Ленський, Ольга, образ міста, образ автора, образ природи та ін.). В основі системи образів роману лежить протиставлення Місто – Село (позанаціональне – національне). Саме так розташовуються як головні, так і другорядні й епізодичні персонажі (сім’я Ларіним, їхні сусіди-поміщики; петербурзький і московський світло)....