Памфлет Паскаля “Лист до провінціала”
Справжні листи виявляють собою полеміку автора з єзуїтами, лютими гонителями прихильників навчання голландського теолога Янсения, що протиставляв істинно віруючій іншій масі формально приемлющих церковне навчання. У Франції оплотом янсенізму стало паризьке абатство Пор-Рояль, у стінах якого Паскаль провів кілька років. Полемізуючи з єзуїтами, автор насамперед виходить зі здорового глузду. Першою темою дискусії стає вчення про благодать, вірніше, трактування цього навчання батьками-єзуїтами, що представляють офіційну точку зору, і прихильниками
Настільки ж непослідовні батьки-єзуїти й у міркуванні про діяння гріховних. Адже якщо діюча благодать – одкровення від Бога, через яке він виражає нам свою волю й спонукує нас до бажання її виконати, то в чому ж розбіжність із янсеністами, які також убачають у благодаті дарунок Божий? А в тім, що, відповідно до єзуїтів, Бог ниспосылает діючу благодать всім людям при кожній спокусі; “якби в нас при всякій спокусі не було діючої благодаті, щоб удержати нас від гріха, те, який би гріх ми не зробили, він не може бути вменен нам”. Янсеністи ж затверджують, що гріхи, зроблені без діючої благодаті, не стають від цього менш гріховними. Іншими словами, єзуїти невіданням виправдують всі! Однак давно відомо, що невідання аж ніяк не звільняє провину, що зробила, від відповідальності. І автор приймається міркувати, отчого ж батьки-єзуїти прибігають до настільки витонченої казуїстики. Виявляється, відповідь проста: у єзуїтів “настільки гарне про себе думка, що вони вважають корисним і як би необхідним для блага релігії, щоб їхній вплив поширився всюди”. Для цього вони обирають зі свого середовища казуїстів, готових усьому знайти пристойне пояснення. Так, якщо до них приходить людина, що побажала повернути неправедно придбане майно, вони похвалять його й зміцнять у цьому богоугодній справі; але якщо до них прийде інша людина, що нічого не хоче повертати, але бажає одержати відпущення, вони дорівнює знайдуть резони дати відпущення і йому. І от, “за допомогою такого керівництва, послужливого й приноравливающегося”, єзуїти “простирають свої руки на увесь світ. Для виправдання свого лицемірства вони висунули доктрину ймовірних думок, що складає в тім, що на підставі належних міркувань учена людина може прийти як до одного висновку, так і до іншому, а познающий вільний додержуватися тої думки, що йому більше сподобається. “Завдяки вашим імовірним думкам у нас повна воля совісті”, – глумливо зауважує автор. А як казуїсти відповідають на задані їм питання? “Ми відповідаємо те, що нам приємно, або, вірніше, що приємно тим, хто нас запитує”.
Зрозуміло, при такому підході єзуїтам доводиться винаходити всілякі виверти, щоб ухилитися від авторитету Євангелія. Наприклад, у Писанні сказано: “Від надлишку вашого давайте милостиню”. Але казуїсти знайшли спосіб звільнити багатих людей від обов’язку давати милостиню, по-своєму пояснивши слово “надлишок”: “Те, що світські люди відкладають для того, щоб підняти своє положення й положення своїх родичів, не називається надлишком. Тому навряд чи коли-небудь виявиться надлишок у людей світських і навіть у королів”. Настільки ж лицемірні єзуїти й у складанні правил “для людей усякого роду”, тобто для духівництва, дворянства й третього стану. Так, наприклад, вони допускають служіння обідні священиком, що впав у гріх безпутності, винятково на підставі того, що, якщо нині з усією строгістю “відлучати священиків від вівтаря”, служити обідні буде буквально комусь. “А тим часом велика кількість обідень служить до більшої слави Бога й до більшої користі для душі”. Не менш гнучкі й правила для слуг. Якщо, приміром, слуга виконує “аморальне доручення” свого пана, але робить це “тільки заради тимчасової вигоди своєї”, такий слуга з легкістю одержує відпущення. Виправдуються також і крадіжки майна хазяїв, “якщо інші слуги того ж розряду одержують більше в іншому місці”. При цьому автор глумливо зауважує, що в суді подібна аргументація чомусь не діє.
А от як батьки-єзуїти “з’єднали правила Євангелія із законами світла”. “Не відплачуйте нікому злом за зло”, – говорить Писання. “Із цього виявляється, що людина військовий може негайно ж почати переслідувати того, хто його ранив, щоправда, не з метою віддати злом за зло, але для того, щоб зберегти свою честь”. Подібним чином вони виправдують і вбивства – головне, щоб не було наміру заподіяти зла супротивникові, а тільки бажання надійти собі в благо: “варто вбивати лише коли це доречно і є гарна ймовірна думка”. “Звідки тільки беруться подібні одкровення!” – у розгубленості викликує автор. І миттєво одержує відповідь: від “зовсім особливих осяянь”.
Настільки ж своєрідно виправдується й злодійство: “Якщо зустрінеш злодія, що зважився обкрасти бідної людини, для того, щоб відхилити його від цього, можна вказати йому яку-небудь багату особу, що він може обкрасти замість того”. Подібні міркування втримуються в праці за назвою “Практика любові до ближнього” одного з авторитетніших єзуїтів. Любов ця, дійсно, незвичайна, – зауважує автор, – рятувати від втрати одного на шкоду іншому. Не менш цікаві міркування єзуїтів про людей, що займаються ворожінням: чи належні вони повертати гроші своїм чи клієнтам ні? “Так”, якщо “гадатель недосвідчений у чорнокнижництві”, “ні”, якщо він “митецький чаклун і зробив усе, що міг, щоб довідатися правду”. “Таким способом можна змусити чаклунів зробитися знаючими й досвідченими в їхньому мистецтві”, – містить автор. Його ж опонент щиро вопрошает: “Хіба не корисно знати наші правила?”
Слідом автор приводить не менш цікаві міркування із книги батька-єзуїта “Сума гріхів”: “Заздрість до духовного блага ближнього є смертний гріх, але заздрість до блага тимчасовому тільки пробачний гріх”, тому що речі тимчасові незначні для Добродії і його ангелів. Тут же поміщене виправдання спокусника: “дівиця володіє своєю невинністю так само, як своїм тілом”, і “може розташовувати ними по розсуду”.
Разюче нововведення виявляє собою й вчення про “уявні застереження”, що дозволяють лжесвідчити й давати помилкові клятви. Виявляється, досить після того, як скажеш уголос: “Клянуся, що не робив цього”, додати тихо “сьогодні” або ж щось подібне, “словом, додати мовам своїм оборот, що додав би їм людина вмілий”.
Не менш жваво справляються єзуїти й із церковними таїнствами, що вимагають від парафіян щиросердечних і інших зусиль. Наприклад, можна мати двох духівників – для гріхів звичайних і для гріха вбивства; не відповідати на запитання, ” чизвичний гріх”, у якому каєшся. Духівникові ж досить запитати, чи ненавидить розкаюваний гріх у душі, і, одержавши у відповідь “так”, повірити на слово й дати відпущення. Варто уникати гріха, але якщо обставини тягнуть вас до нього, то гріх пробачливо. І, совершеннейше перевертаючи з ніг на голову всі подання про порядність, єзуїти виключають із числа отвратительнейших гріхів наклеп. “Обмовляти й приписувати мнимі злочини для того, щоб підірвати довіра до тих, хто погано говорить про нас, – це тільки пробачний гріх”, – пишуть вони. Навчання це настільки, широко поширилося серед членів ордена, відзначає автор, що всякого, хто ризикне заперечити його, вони називають “невігласом і зухвалим”. І скільки істинно благочестивих людей стало жертвою наклепу цих невартих учителів!
“Не беріться ж більше зображувати наставників; немає у вас для цього ні моральних, ні розумових здатностей”, “дайте церкві спокій”, – призиває своїх опонентів автор. Ті ж у відповідь обрушуються на нього з обвинуваченнями в єресі. Але які докази приводять обурені батьки-єзуїти? А от які: автор “зі членів Пор-Рояля”, абатство Пор-Рояль “оголошений єретичним”, виходить, автор теж єретик. “Отже, – містить автор, – вся вага цього обвинувачення падає не на мене, а на Пор-Рояль”. И він знову люто кидається в бій у захист віри, що піднімає дух людський: “Бог змінює серце людини, виливаючи в душу його небесну насолоду, що, перемагаючи плотські насолоди, робить те, що людина, почуваючи, з одного боку, свою смертність і свою незначність і споглядаючи, з іншого боку, велич і вічність Бога, одержує відразу до спокус гріха, які відлучають його від нетлінного блага. Знаходячи вищу свою радість у Богу, що залучає його до себе, він неухильно тягнеться до нього сам, почуттям цілком вільним, цілком добровільним”.
Схожі твори:
- Пародія й памфлет у п’єсі “Дні турбінних” В альбомі по історії постановки “Днів Турбиних” Булгаков зберіг листок з відривного календаря за 5 жовтня 1926 року. Листок примітний тим, що на ньому зображений перший паровоз, побудований англійцем Стефенсоном в 1829 році. Зухвале й несподіване зіставлення мало сенс, що прояснився згодом. Великий винахід англійця, як відомо, не викликало одностайного...
- Пародія й памфлет у п’єсах Булгакова Перш ніж розповісти про цій “репліці” автора “Днів Турбиних”, повідаю читачеві про інший досить забутій п’єсі, що вийшла в 1928 році у видавництві “Теакинопечать” і була рекомендована для постановки. П’єсу склали починаючі літератори В. Боголюбов і І. Чекин, називалася вона “Білий дім” і мала два підзаголовки: “Про що вони мовчали”...
- Лист Тетяни й лист Онєгіна в романі А. Пушкіна “Євгеній Онєгін” Величезне значення в цьому плані мають листа ге-роїв друг до друга. Лист, що особливо таїть у собі любовне визнання,- це перекинута чаша думок і почуттів. Справжня щирість і откровен-ность такого послання є запорукою того, що душу автора листа буде дійсно оголена. Крім того, теперішня сутність людини проявляє себе саме в...
- Памфлет І. Багряного “Чому я не хочу вертатися до СРСР?” – документ, який розпочав розвінчання сталінського режиму Під час війни радянські люди потрапляли на Захід різними шляхами і з різних причин. Серед них багато було військовополонених, яких тримали в таборах смерті, остарбайтерів, яких примусово вивозили на роботу; втікачів з Радянського Союзу, яких режим переслідував за їхні погляди і переконання. Після розгрому фашистської Німеччини і звільнення більшість цих...
- “Лист до Сави Федорчука” за повістю О. Кобилянської “Земля” У творі відомої української письменниці О. Кобилянської “Земля” розповідається про життя та трагічну долю родини заможного селянина Івоніки Федорчука. В основі конфлікту членів цієї родини лежить земля – для селян того часу найголовніше у житті багатство. Івоніка – трудолюбивий селянин, який дуже цінував і любив землю, любов де неї він...
- Лист Володимира Мономаха Олегу ПРО я, багатостраждальний і сумний!…Послухав я сина свого (Мстислава), написав тобі грамоту: чи приймеш ти її по^-доброму або з наругою, те й інше побачу із твоєї грамоти. Цими адже словами я попередив тебе, чого я чекав від тебе, смиренністю й покаянням бажаючи від Бога відпущення минулих своїх гріхів… Подивися, брат,...
- Твiр-лист. Навiки залишився у Тобольську Люба Галино! Я часто згадую тi днi, коли була у твоєму мiстi. Тобольськ знаходиться так далеко вiд Харкова: мiж нами зараз тисячi кiлометрiв. Чотири доби на поїздi – це й цiкаво, бо навiть у вiкно потяга побачила пiвсвiту. Але по-своєму й важко: чотири доби на колесах… Коли я повернулась до...
- “Лист по пораненого військового в АТО” У житті кожного народу є свої герої. Українська політична нація ще досить молода, і зараз саме той час, коли починають з’являтися наші герої. Ними з упевненістю можна називати тих українських солдатів, які воюють в зоні АТО. Щодня ми чуємо новини про те, скільки бійців загинуло, скільки було поранено. Багато з...
- Твір “Лист подрузі” Привіт, Тетянко! Було дуже приємно отримати твого листа! Вітаю тебе з обранням старостою класу. Я вірила, що оберуть саме тебе, бо ти дуже відповідальна та кмітлива. Почну з головного – я навчилася кататися на велосипеді! Ти ж пам’ятаєш, як мені цього хотілося. Свого в мене не було, а друзі, якщо...
- “Лист у 2061 рік” Здрастуй, 2061 рік! Не знаю, який ти – щасливий чи сумний, добрий, чи жорстокий… Нічого не знаю про тебе, а, значить, пишу в невідомість. Відчуваєш таке ж дивне відчуття, коли дивишся опівночі на годинник – нуль-нуль, нуль-нуль. Прірва; ні кінця, ні краю, невідомість. Яке ж ти, таємниче майбутнє, який же...
- “Лист другу-однолітку “Як стати справжньою людиною” Добрий день, мій друже! Недавно отримала від тебе листа і нарешті знайшла час написати тобі відповідь. З того часу, коли я писала тобі останнього листа, у мене нічого видатного не відбулося. Як і завжди, кожен день ходжу у школу, отримую там гарні і не дуже оцінки, а у вільний час...
- В чому виявляється прометеїзм листоноші у новелі “Лист у вічність” Новела “Лист у вічність” – одна з восьми новел новелістичного роману “Вершники” відомого діяча української літератури Юрія Яновського. Роман складається з восьми новел, які пов’язані між собою спільним сюжетом – громадянської війни. Головними героями яких, є різні люди. Новела “Лист у вічність” займає не останнє місце в композиції роману. В...
- “Лист Джорджу Байрону” Напевно багатьом людям хочеться поспілкуватися з тими, чиї книжки вони читають. Після прочитання будь-якого цікавого твору читач має багато емоцій, які б хотілося висловити комусь, хто його розуміє. Безумовно, такою людиною міг би стати сам автор. Але, на жаль, багатьох з видатних історичних авторів в живих вже не залишилося. З...
- “Лист Д. Байрону” Джордж Байрон є одним з найвидатніших представників романтичної поезії XIX століття. Життя цього талановитого митця було тісно пов’язане з його творчістю, з його віршами. Підтвердженням тому може бути й те, що англієць, народжений у знатній, хоча і збіднілій сім’ї, лорд, втомившись від боротьби за свободу та краще життя чужого народу,...
- “Лист у вічність” – балада про подвиг (за романом “Вершники”) Роман “Вершники” Ю. Яновського – романтична оповідь про події революції 1917 року та громадянську війну. Сьогодні на ці сторінки історії різні погляди, та я хочу зосередити увагу не на подіях, а на людині, як учасниці цих подій. Гортаю сторінки роману “Вершники”, що вже перечитаний і переглянутий кілька разів. До глибини...
- “Лист до Мелашки Кайдашихи” У своїй повісті “Кайдашева сім’я” видатний український письменник І. Карпенко-Карий з великою реалістичністю відобразив життя пореформеного села і усі його суперечності, а також створив правдиві образи тогочасних селян, їх світогляд і їх характери. Особливе місце в цьому творі серед жіночих образів посідає Мелашка. Зустріч і ніжне кохання Мелашки і Лавріна...
- “Лист до Оксани з поеми Т. Шевченка “Гайдамаки” Т. Г. Шевченку вдалося створити прекрасний історичний твір – поему “Гайдамаки”, яку поет присвятив гайдамацькому повстанню 1768 року, яке біль відоме бід назвою Коліївщина. Ще й досі ведуться суперечки щодо жорстокості повстанців, але достатньо один раз прочитати поему, і стає зрозумілим усе, що відбувалися у ті часи. Ще й зараз...
- Лист до Машi, героїнi повiстi Олександра Пушкiна “Капiтанська дочка” Доброго дня, Машо! Пишу тобi цього листа, бо, прочитавши повiсть О. С. Пушкiна “Капi-танська дочка”, менi захотiлось поспiлкуватися з тобою. У повiстi багато цiкавих героїв. Але ти така добра, проста i водночас рiшуча, мужня, що не звернути на тебе уваги не можна. До того ж ти багато страждала, i я,...
- Аналіз вірша Єсеніна “Лист до матері”. Сприйняття, тлумачення, оцінка В автобіографії Єсенін писав, що виріс він в атмосфері народної поезії і до усної народної творчості проніс побожну любов через все своє життя. Неоціненну роль у цьому процесі відіграла мати майбутнього поета, яка знала незліченна безліч народних пісень. За спогадами Олександри Єсеніна, молодшої сестри поета: “Мені здається, що немає такої...
- “Лист Гулівера до родини” Коли в житті людини відбуваються якісь неймовірні події, першим ділом вона хоче поділитися своїми враженнями зі своїми близькими. Близькими цими можуть бути знайомі, друзі, але в першу чергу мова йде про сім’ю. Враховуючи те, що сталося з Гулівером, особливо в Ліліпутії, думається, що його лист родині був б дуже захоплюючим...