Овідій Метаморфози
Найбільшим твором великого давньоримського поета Овідія є Метаморфози (Перетворення) – міфологічна поема епічного характеру, де у вигляді зв’язного розповіді об’єднані численні епізоди з римських легенд і міфів. Задумуючи це твір, поет ставив перед собою завдання створити поетичну історію Всесвіту – з моменту перетворення первинного Хаосу в матеріальний світ до перетворення Юлія Цезаря в нову зірку і обожнювання Октавіана Августа. Проте спроби систематизувати величезний міфологічний матеріал за хронологічним принципом не
У Метаморфозах автор, широко використовуючи численні оповіді і легенди,
… Втекли і ганьба, і правда, і вірність,
А замість них підлість з’явилася
Разом з обманом…
Вийшли на світ і війна, що і златом
Руйнує, і залізом,
І в руках закривавлених зброєю злісно гримить…
Серед численних поетичних оповідань Овідія особливу увагу привертають легенди про Фаетона; про самозакоханого Нарциса, що перетворився в квітку; про політ Дедала та Ікара; новели про Пігмаліона і Галатеї; Тісба; ідилія про Філемон і Бавкіда, сказання про Орфея і Еврідіку.
Переказуючи без будь-яких істотних змін зміст древніх міфів, Овідій нерідко надає їм нове філософське звучання, підкреслюючи сміливі дерзання людини, що прагне відстояти своє щастя в нерівній боротьбі з богами або ж навіть уподібнитися їм. Це підкреслено, наприклад в епітафії на могилі Фаетона:
Похований тут Фаетон, що батьківську вів колісницю;
Хоч і не втримав її, але загинув у стрімкому дерзань.
Кожен міф перетворюється у поета у витончену поетичну новелу, наповнену глибоким сенсом і неповторними яскравими характерами, піднесеними, хвилюючими почуттями і життєвим драматизмом. Тут ми бачимо страждання матері, яка втратила своїх дітей (Ніоба); любов художника, яка дає життя своєму творінню (Пігмаліон і Галатея); силу мистецтва, яка перемагає смерть (Орфей і Еврідіка); трагічну загибель закоханих (Тісба).
Глибоко поетичним і гуманним є розповідь Овідія про Філемон і Бавкіда, які прожили разом довгі роки, пронісши любов один до одного через усе своє життя, завжди відкриті й добрі в своєму ставленні до рідних і близьким. Одного разу боги влаштували їм складне моральне випробування: під виглядом бідних втомлених мандрівників попросили у них дозволу переночувати – і їх зустріли тепло і привітно. За це боги пообіцяли Філемон і Бавкіда виконати найпотаємніше їх бажання та виконали свою обіцянку, дозволивши їм померти одночасно, перетворивши Филемона і Бавкида в два дерева, які ростуть з одного кореня.
Майстерне виклад Овідієм самих несподіваних перевтілень, тонкий психологічний аналіз характерів героїв, неповторна поетичність мови дозволили Метаморфози завоювати велику любов читачів у всьому світі.
Метаморфози Овідія належать до числа найбільших пам’яток, античної літератури, які справили великий вплив на європейську літературу і мистецтво в цілому.
Схожі твори:
- Урок позакласного читання. Овідій “Метаморфози” (“Потоп”, “Філемон та Бавкіда”) УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС І семестр ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ У ДАВНІХ ЛІТЕРАТУРАХ УРОК № 29 Тема. Урок позакласного читання. Овідій “Метаморфози” (“Потоп”, “Філемон та Бавкіда”) Мета: проаналізувати прочитані уривки з поеми Овідія; простежити в них мотив перетворення, провести літературні паралелі; розвивати уміння учнів висловлювати свою думку; виховувати...
- Скорочено МЕТАМОРФОЗИ – ПУБЛІЙ ОВІДІЙ НАЗОН ПУБЛІЙ ОВІДІЙ НАЗОН МЕТАМОРФОЗИ (“Чотири покоління людей” /1, 89-150/) Перше поріддя було золоте: без бича і спонуки, З власної волі воно Правоту шанувало і Чесність. Кари і страху не знало. Погрозливе слово закону Ще не читалось на мідній таблиці, і люд не страшився Вирок почути судді, без суду й опіки...
- Філемон і Бавкида – герої епосу П. Овідія Назона “Метаморфози” Філемон і Бавкида – герої епосу П. Овідія Назона “Метаморфози” (написаний у перші роки після Р. Х., спалений автором у пориві відчаю і виданий за списками, які залишилися в друзів). Для одного з найбільш знаменитих сюжетів цього епосу поет використовував місцевий лікійський міф, обробивши його за правилами елліністичної поетики і...
- “Метаморфози” Публія Овідія Назона” Моє перше знайомство з твором Публія Овідія Назона “Метаморфози” почалося не з книги, а з сумної і красивої розповіді. Ще на початку мого навчання у школі вчителька розповідала нашому класу про виникнення назв різних квіток. Я добре пам’ятаю, що в руках вона тримала квітку нарциса ніжно-жовтого кольору з вічно схиленою...
- Овідій Метаморфози. Виклад легенди Дедал і Икар Відповідно до міфу, архітектор Дедал побудував на острові Крит лабіринт, куди цар Минос помістив дивовижного бика Мінотавра. Тезей, легендарний афінський герой, переміг Мінотавра й за допомогою Аріадни, дочки Миноса, вибрався з лабіринту. Розгніваний Минос запідозрив, що Дедал допомагав Тезеєві, і на кару залишив його на Криті Нудьгуючи по батьківщині й...
- Метаморфози поема создавшая Овідію світову славу Публий Овідій Назон – римський поет, молодший із плеяди видатних поетів епохи Августа. Вся літературна творчість Публия Овідія Назона можна розділити на три етапи: любовна поезія (“Любовні вірші”), міфологічна поезія (“Метаморфози” і “Фасти”) і вірші років вигнання (“Скорботні елегії”, “Послання з Понта”). Припускають, що “Наука любові” Овідія послужила причиною катастрофи,...
- ОВІДІЙ, Публій Овідій Назон (43 до н. е. – 18) ОВІДІЙ, Публій Овідій Назон (Publius Ovidius Naso – 20.03.43 p. до н. е., м. Сульмон – 18 р., м. Томи) – давньоримський поет. Овідій народився у невеликому містечку Сульмоні, що за 150 км від Рима, у сім’ї, що належала до вельможного роду вершників. Він...
- Овідій – співець Любові і печалі Життя. Публій Овідій Назон народився в 43 р. до н. е. в місті Сульмоне (приблизно 150 км від Риму); він був з заможної родини. Надії батька зробити його державним чиновником дуже рано зазнали краху, так як молодий Овідій скоро переконався в своїй непрацездатності до адміністративних посад, які йому приходилось займати....
- Поема Овідія “Метаморфози” та її міфологічна основа УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС І семестр ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ У ДАВНІХ ЛІТЕРАТУРАХ УРОК № 28 Тема. Поема Овідія “Метаморфози” та її міфологічна основа Мета: з’ясувати функцію перетворення в поемі Овідія, простежити мотив перетворення в інших художніх творах; вдосконалювати навички аналізу тексту; розвивати уміння складати опорний конспект; виховувати...
- “Метаморфози” “Рукописи не горять” – сказав видатний російський письменник, і його слова знаходять собі підтвердження у будь-якій добі історії людства.. Їх яскравим прикладом є незрівнянна поема “Метаморфози” одного з найвідоміших елегіків Давнього Риму, геніального поета Публія Овідія Назона. Його доля склалась таким чином, що, впавши в імператорську немилість, Овідій був засланий...
- КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ – ГОМЕР, ТІРТЕЙ, САПФО, АНАКРЕОНТ, ЕСХІЛ, СОФОКЛ, ВЕРГІЛІЙ, ГОРАЦІЙ, ОВІДІЙ ГОМЕР, ТІРТЕЙ, САПФО, АНАКРЕОНТ, ЕСХІЛ, СОФОКЛ, ВЕРГІЛІЙ, ГОРАЦІЙ, ОВІДІЙ КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ З ВИБІРКОВИМИ ВІДПОВІДЯМИ До теми “Гомер “Іліада”, “Одіссея”” 1. До кого звертається співець? Співець звертається до Музи, що було традиційним для давньогрецьких поем. Нона мала надихнути поета на написання поеми. З дев’яти муз богинею епічної поеми вважали Каліопу. 2....
- Герой епосу Овідія Назона “Метаморфози” Фаетон син Гелиоса й Климени, дружини пануючи Меропса. Гордовитий Эпаф, син Ио і Юпітера, висловив сумнів у божественному походженні Фаетон. Той, скривджений, сповістив про це Климене; вона клятвено підтвердила батьківство Гелиоса, але цього синові здалося недостатньо, і він відправився в чертоги батька, щоб довідатися правду безпосередньо від нього. Гелиос ласкаво...
- ЖИТТЯ ПОЕТА – Публій Овідій Назон (43 р. до н. е.-18 р. н. е.) (СУМНІ ЕЛЕГІЇ, Книга IV, елегія X) Любощів ніжний співець, як свій шлях життьовим перейшов я, – Друже-нащадку, тобі повість розкаже моя. Мила вітчизна моя – Сульмон, на джерела багатий; Дев’ятдесят туди миль треба від Рима пройти. Там я на світ народивсь, а щоб добре ти рік той затямив, Знай, що...
- Скорочено Метаморфози Публия Овідія Назона Слово “метаморфози” значить “перетворення”. Було дуже багато древніх міфів, які кінчалися перетворенням героїв – у ріку, у гору, у тварина, у рослину, у сузір’я. Поет Овідій спробував зібрати всі такі міфи про перетворення, які він знав; їх виявилося більше двохсот. Він переказав їх один за іншим, підхоплюючи, переплітаючи, вставляючи друг...
- ПУБЛІЙ ОВІДІЙ НАЗОН – ЕЛЛІНСЬКИЙ ТЕАТР Якщо Вергілій і Горацій неначе втілили ідею співпраці поета і влади, то Овідій є символом їхнього конфлікту. Тоді, коли Август зміцнював підмурки Римської держави й відроджував римські чесноти – благочестивість, суворість, стриманість, – Овідій політикою не переймався зовсім. Улюбленець долі й багатої молоді, він оспівував кохання. Та ще й іронізував:...
- Метаморфози характеристика образа Луна Луна – персонаж 3-й книги “Метаморфоз”. Овідій розділив історію перетворення гірської німфи в луну на дві частини: спочатку німфа втрачає власного голосу, потім – тіла. Це дозволило зв’язати оповідання про неї із сюжетом про Нарцис. Здатність самостійно говорити е. втратила з волі Юнони. Помста ревнивої богині наздоганяє не тільки тих,...
- Публій Овідій Назон – видатний римський поет. Збірка Овідія “Сумні елегії” УСІ УРОКИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ 8 КЛАС І семестр ЛЮДИНА ТА ЇЇ СВІТ У ДАВНІХ ЛІТЕРАТУРАХ УРОК № 27 Тема. Публій Овідій Назон – видатний римський поет. Збірка Овідія “Сумні елегії” Мета: зацікавити біографією та творчістю Овідія; працювати над виразним читанням; проаналізувати елегію “Зима на чужині”; розвивати акторські здібності, творче мислення;...
- “Тополя” – одна з ранніх балад Т. Шевченка. Відображення глибоких переживань дівчини, розлученої з коханим. Народна символіка і міфологічні метаморфози УРОК 15 Тема. “Тополя” – одна з ранніх балад Т. Шевченка. Відображення глибоких переживань дівчини, розлученої з коханим. Народна символіка і міфологічні метаморфози. Мета. Ознайомити учнів з однією з ранніх балад поета, з’ясувати її фольклорну основу, значення символів; удосконалювати навички виразного читання поезій; виховувати повагу до звичаїв і традицій рідного...
- Метаморфози, або Золотий осел Герой роману Луцій (чи випадково збіг з ім’ям автора?!) Подорожує Фессалії. В дорозі він чує захоплюючі і страшні історії про чаклунських чарах, перетвореннях та інших відьомських витівки. Луцій прибуває в фессалійський місто Гіпатія і зупиняється в будинку якогось Мілона, який “набитий грошима, страшний багатій, але скупий донезмоги і всім відомий...
- Метаморфози особистого жанру (“Щоденник письменника” Ф. М. Достоєвського і “Опалі листя” У. У. Розанова) У першому сучасному романі герой, випадково виявивши щоденник його дружини, відкриває першу сторінку і якими бачить написане великими червоними літерами: “ЗАКРИЙ!”. Перегорнувши сторінку, він виявляє таке: “Я СКАЗАЛА – ЗАКРИЙ!”. Це – свого роду пастка для “грабіжників пірамід”: обере-гание головного принципу дневниковости – сугубої інтимності які записів. Тим цікавіше спостерігати...