Острів скарбів (1883) – Роберт СТІВЕНСОН 1850-1894

ПРИГОДИ I ФАНТАСТИКА

Роберт СТІВЕНСОН 1850-1894

Острів скарбів (1883)

Історія створення

Письменник хотів назвати роман “The Sea Cook, or Treasure Island: a Story for Boys” (дослівно “Морський кок, або Острів скарбів: історія для хлопців”), згодом його назва змінилася. Роберт Стівенсон згадував: “Я намалював карту острова: вона була старанно й (так мені здавалося) прегарно розфарбована. Форма того острова невимовно мене зачарувала, там були затоки, що тішили мене й підсвідомо я написав назву: “Острів скарбів”. Образи майбутніх персонажів

книжки почали проступати крізь уявний ліс, коли я задивився на свою карту острова скарбів, їхні засмаглі обличчя та блискуча зброя визирали до мене з несподіваних схованок, вони бігали туди й сюди, шукаючи скарб і б’ючись за нього на кількох дюймах зображення… Це мала бути книжка для хлопців – підлітків… Я не вмів кермувати бригом (а саме бригом мала би бути “Еспаньйола2”), але сподівався, що якось зможу повести корабель.

1 Самоа – архіпелаг островів у південно-західній частині Тихого океану в Полінезії (велика група островів Океанії); нині – незалежна острівна держава Самоа.

2 Еспаньйола

– означає належність до Іспанії.

3 Шхуна – вітрильне судно, що має не менше двох щогл із косими вітрилами. У XVI-XVII ст. шхуни були основними кораблями піратів у Карибському морі.

Щодня Роберт Стівенсон читав своїм рідним написане. Слухачі не тільки оцінювали твір, а й з цікавістю брали участь у процесі творчості. Так. завдяки Томасу Стівенсону в романі з’явилася скриня Біллі Бонса й діжка з яблуками – речі, які суттєво вплинули на перебіг сюжету твору.

Текст цього роману варто прочитати повністю, узявши його в бібліотеці. Отже, на вас чекає цікава зустріч із новою книжкою!..

ЧАСТИНА ПЕРША

Робота з текстом І розділу

1. Розкажіть, де і коли відбуваються події роману.

2. Хто є розповідачем твору? Чому саме він обраний розповідати цю історію?

3. Поміркуйте, чому автор пригодницького роману починає розповідь із кінця подорожі.

4. Чому розповідач не може назвати географічного положення острова?

5. На які особливості зовнішності Й поведінки старого морського вовка звернув увагу хлопчик?

В Англії піратство1 було відоме з XVI ст. Британська імперія була сильною морською державою, мала державний флот, тому виникали охочі до легкої поживи – “джентльмени фортуни”, як вони себе називали. Пірати грабували торговельні кораблі, убиваючи моряків і пасажирів. Влада використовувала піратів, бо вони допомагали охороняти колонії. Так було за часів війни Англії з Голландією, Іспанією та Францією. Королева Англії підгримувала та відзначала деяких із них за допомогу в боротьбі з морськими конкурентами. Пірати здебільшого базувалися біля берегів Африки, Азії, Північної Америки – на островах Карибського моря. Поступово велика армія піратів почала загрожувати майже всім світовим державам. Сформувався особливий піратський світ із жорстокими законами й кривавою символікою, що суперечив нормам моралі й життя цивілізованого суспільства. Результатом боротьби було прийняття наприкінці ХVІI ст. суворих законів щодо піратства й піратів, зокрема смертна кара. Дія роману відбувається в середині ХVIII ст., коли суспільство дало оцінку піратським розбоям.

Творче завдання

1. Опишіть старого моряка, який оселився в трактирі “Адмірал Бенбоу”.

2. З якого моменту розповіді ви зрозуміли, що перед вами пірат?

Робота з текстом II-V розділів

1. Дайте оцінку діям Джима Гокінса: як він поводив себе в складних ситуаціях, що трапилися з ним і його рідними.

1 Піратство – явище морського розбою, широковідоме ще з давніх часів; найбільше поширилося в ХVI-ХVІI ст.

2. Розкажіть про події твору, які пояснюють минуле Біллі Бонса. Які з цих подій є незвичайними?

3. Поясніть, що таке “чорний знак”.

4. З якими ще персонажами твору ви ознайомилися?

5. Про які традиції, звички, речі й спосіб життя піратів ви дізналися з твору?

Робота з текстом VI розділу

1. Доведіть, що Джим Гокінс – спостережливий, розумний і добрий хлопчик.

2. Як почував себе юний Джим у товаристві двох джентльменів – доктора Лівсі та сквайра Трелоні?

3. Як ви думаєте, кого можна назвати справжнім джентльменом?

4. Визначте події твору, які є зав’язкою сюжету. Перекажіть ці епізоди.

ЧАСТИНА ДРУГА

Робота з текстом VII-XI розділів

1. Яке враження на вас справив лист сквайра Джона Трелоні? Чому новини з Бристоля так розхвилювали й засмутили Джима?

2. Поміркуйте, чому підозри Джима при зустрічі з одноногим Сільвером розвіялися.

3. Розкажіть, якими були настрої в команди перед відплиттям. Чим був занепокоєний капітан шхуни?

4. Хто з команди викликав захоплення в Джима, а хто – “найглибшу зневагу”?

5. Чому Сільвер під час плавання став майже головним на судні? Як він досяг такого становища?

6. Чим Сільвер вирізняється між іншими піратами?

7. Які слова з розповіді Сільвера змусили Джима не виказувати свою присутність у діжці з яблуками?

8. Чи правду про себе та Флінга Сільвер розповідав морякам?

9. Хто такий Сільвер насправді?

Творче завдання

1. На підставі тексту опишіть вітрильник “Еспаньйола” від імені Джима, сквайра Джона Трелоні, доктора Лівсі (за вибором).

2. Намалюйте шхуну, на якій герої твору вирушають у небезпечну подорож.

Краса слова

Письменник обрав для роману традиційну пригодницьку тему – пошуки піратських скарбів. У творі діють загадкові персонажі (Біллі Боне, одноокий П’ю, Сільвер), відбуваються незвичайні події – криваві сутички, заколоти, далекі морські подорожі. Сюжет розвивається стрімко, повороти дії несподівані. У кожній частині роману змінюється місце події й співвідношення сил, що протистоять у боротьбі за корабель і скарби. Персонажі твору поділені на два непримиренні табори, між ними постійно йде жорстока боротьба. Однак секрет успіху роману Р. Л. Стівенсона не тільки в обраній темі й пригодницькому сюжеті. Автор зумів передати відчуття живого розвитку подій і безпосередньої присутності читача при цьому. Не випадково він обрав розповідачем хлопчика-учасника, який самостійно намагається розібратися в подіях і загадках, і його переживання – страх, захоплення, підозра, радість – повною мірою передаються читачеві. У розповіді Джима небагато описів. Письменник зазначав, що оголосив “війну прикметникам і зоровим картинкам”. Герой переважно розповідає про події, розмови героїв, їхні вчинки. А читач самостійно має уявити портрети, характери, обставини.

– Якими ви уявили головних героїв роману?

ЧАСТИНА ТРЕТЯ

Робота з текстом ХІII-ХV розділів

1. Яким побачив острів скарбів розповідач із корабля?

2. Чи змінилася думка хлопчика, коли він опинився на березі?

3. Розкажіть про події, свідком яких став Джим на острові.

4. Про які ще риси характеру Сільвера ви дізналися? Поміркуйте, чим він відрізняється від інших піратів.

5. Розкажіть про зустріч Джима з Беном Ганном на острові.

6. Які зміни відбулися з піратом на безлюдному острові? Про що він шкодує? Що в собі засуджує?

ЧАСТИНА ЧЕТВЕРТА

Робота з текстом ХVI-XXI розділів

1. Хто розповідає про подальші події на кораблі? Поміркуйте над причинами заміни розповідача.

2. Охарактеризуйте лікаря Лівсі Що подобається вам у ньому?

3. Як поводили себе пірати й команда капітана Смоллета, коли розпочалася відкрита боротьба на судні й острові?

4. Яким було співвідношення сил між ни ми напередодні атаки? Чи випадковою є кількість піратів (15), яку автор залишив на острові?

5. Які події є кульмінаційними в сюжеті? Доведіть свою думку.

6. Розкажіть, які зміни відбулися з Джимом Гокінсом. Що вплинуло на його нові оцінки людей?

ЧАСТИНА П’ЯТА

Робота з текстом XXII-XXV розділів

1. Яку нову витівку задумав Джим?

2. Чи зменшило напруження розвитку дії авторське попередження, що “несподіваний вибрик” хлопця всіх урятує? Чи вплинуло це на ваше сприйняття твору?

3. Які порівняння знаходив Джим для шхуни, коли намагався її приборкати?

Робота з текстом XXVI – XXVII розділів

1. Порівняйте дії пірата та Джима в боротьбі за корабель.

2. Як хлопцеві вдалося обдурити старого пірата?

3. Доведіть, що розповідач не прикрашає свої вчинки й думки.

4. Поясніть, як опинився Джим у заручниках піратів.

ЧАСТИНА ШОСТА

Робота з текстом XXVIII-XXІX розділів

1. Чому пірати дали Сільверові “чорний знак”?

2. Чи є випадковим, що пірати зробили “чорний знак” із Біблії?

3. Як ви розумієте слова, прочитані Джимом:”…а поза ним пси й душогуби”?

4. Хто помітив різку несумісність поєднання Святого Письма із символом піратів?

Творче завдання

Напишіть твір-роздум на тему “Які скарби шукають і знаходять герої роману Р. Л. Стівенсона?”. Поміркуйте над прямим і переносним значеннями слова скарб.

Робота з текстом XXX-XXXIV розділів

1. Порівняйте закони, за якими живуть пірати та герої з протилежного табору.

2. Прокоментуйте роздуми Джима про Сільвера: “І хоч який він був пройдисвіт, а проте, мене брав жаль за нього, що жив серед таких небезпек і був приречений на ганебну смерть у зашморгу”.

3. Доведіть прикладами з твору, що роман “Острів скарбів” є пригодницьким твором.

Перевірте себе

1. Які ідеї утверджуються у творі?

2. Характери яких героїв твору подані в розвитку?

3. Доведіть, що в романі залишилися нерозгадані таємниці й загадки.

4. Які твори мистецтва про піратські пригоди ви знаєте?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 5.00 out of 5)

Острів скарбів (1883) – Роберт СТІВЕНСОН 1850-1894