Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Оскар Уайльд Портрет Доріана Грея
Оскар Уайльд Портрет Доріана Грея
Оскар Уайльд
Портрет Доріана Грея
Перекладач: Ростислав Доценк
Джерело: З книги:Вайльд, Оскар. Портрет Доріана Грея: Роман: Для ст. шк. віку / Пер. з англ. та прим. Р. Доценка; – К.: Школа, 2003.
Вперше цей твір було опубліковано на http://www. ukrcenter. com
Передмова
Митець – творець прекрасного.
Розкрити себе і втаїти митця – цього прагне мистецтво.
Критик – це той, хто спроможний передати в інший спосіб або в іншому матеріалі своє враження від прекрасного.
Найвища, як і найнижча, форма критики – це різновид автобіографії.
Ті, що в прекрасному вбачають бридке., – люди зіпсуті, які, однак, не стали через те привабливі. Це вада.
Ті, що в прекрасному здатні добачити прекрасне,- люди культурні. У них є надія.
Яле справжні обранці ті, для кого прекрасне означає лише одне: Красу.
Немає книжок моральних чи неморальних. Є книжки добре написані чи погано написані. Ото й усе.
Ненависть XIX сторіччя до Реалізму – це лють Калібана, що побачив свою подобу в дзеркалі.
Ненависть XIX сторіччя до Романтизму – це лють Калібана, що не побачив своєї подоби в дзеркалі.
Моральне, життя людини – для митця лише частина об’єкта.
Митець не прагне нічого доводити. Довести можна навіть безперечні істини.
Митець не має етичних уподобань. Етичні уподобання митця призводять до непрощенної манірності стилю.
Митець не має нездорових нахилів. Йому дозволено зображувати все.
Думка і мова для митця – знаряддя мистецтва.
Розбещеність і чеснота для митця – матеріал мистецтва.
З погляду форми за взірець усіх мистецтв править мистецтво музuки. З погляду почуття – вмілість актора.
У будь-якому мистецтві є і прямозначність, і символ.
Ті, що силкуються сягнути поза прямозначність, ризикують.
Ті, що силкуються розкрити символ, ризикують також.
Глядача, а не життя – ось що, власне, відображує мистецтво.
Суперечки з приводу мистецького твору свідчать, що цей твір новий, складний і життєздатний.
Коли критики розходяться в думках – значить митець вірний собі.
Можна дарувати тому, хто робить корисну річ, – доки він не захоплюється нею. Єдине виправдання того, хто робить некорисну річ,- його безмірне захоплення нею.
Будь-яке мистецтво не дає жодної користі.
Розділ I
Робітню художника сповнювали густі пахощі троянд, а коли в садку знімався літній легіт, він доносив крізь відчинені двері то п’янкий запах бузкового цвіту, то погідніший аромат рожевих квіток шипшини.
З перського дивана, де лежав лорд Генрі Воттон, курячи своїм звичаєм одну по одній незліченні цигарки, можна було побачити лише блиск золотаво-ніжного, як мед, цвіту верболозу, чиє тремтливе віття, здавалося, насилу витримувало тягар полум’яної краси. Зрідка на довгих шовкових шторах величезного вікна миготіли химерні тіні птахів, утворюючи на мить щось подібне до японського малюнка, і тоді лорд Генрі думав про блідолицих художників із Токіо, які засобами мистецтва, з природи своєї статичного, намагалися передати відчуття швидкості й руху. Ще більш угнічувало тишу сердите гудіння бджіл, що пробиралися високою невикошеною травою чи монотонно й настійливо кружляли біля покритих золотистим пилком вусиків розлогої жимолості. Невиразний клекіт Лондона долинав, наче басова нота далекого органа.
Посеред кімнати стояв на мольберті зроблений у повен зріст портрет надзвичайно вродливого юнака, а перед портретом дещо віддалік сидів сам художник, Безіл Голворд, раптове зникнення якого кілька років тому так схвилювало все лондонське товариство і викликало чимало найрозмаїтіших здогадок.
Художник дивився на прегарну юнакову постать, що її він так майстерно виобразив на полотні, і обличчя йому опромінював задоволений усміх. Раптом він схопився і, заплющивши очі, притис пальці до повік, наче силкуючись утримати в пам’яті якийсь чудовий сон і боячись пробудитись.
– Це твоя найкраща робота, Безіле, найкраща з усіх, що ти створив, – мляво сказав лорд Генрі. – Ти конче повинен надіслати її наступного року на виставку в “Гровнер”. Тільки не до академії – зали академії занадто великі й вульгарні. Там вічно або так багато людей, що за ними не видно картин, або так багато картин, що за ними не видно людей. Одне жахливе, а друге ще гірше. Ні, Гровнер – це єдине відповідне місце.
– Я взагалі не збираюсь її виставляти, – відгукнувся Безіл, кумедно закидаючи голову – характерний рух, з якого кпили його приятелі ще в Оксфорді. – Ні, я не виставлятиму її ніде.
Лорд Генрі здивовано звів брови і поглянув на нього крізь примхливі кільця голубого диму від заправленої опієм цигарки.
– Ніде не виставлятимеш? Мій любий, чому? Ти маєш якісь підстави? Що за дивацький народ ці художники! Із шкіри пнуться, аби набути популярності, а як тільки вона приходить, – здається, прагнуть позбутись її. Це ж так нерозумно! Бо коли прикро, що про тебе забагато говорять, то ще прикріше, коли про тебе зовсім не говорять. А цей портрет підніс би твоє ім’я, Безіле, далеко над усіма молодими художниками в Англії і примусив би старих запалитись ревнощами, коли вони ще здатні на емоції.
– Я знаю, ти будеш сміятися з мене, але я справді не можу виставити цього портрета, – повторив художник. – Занадто багато самого себе я вклав у нього.
Лорд Генрі засміявся, випростуючись на дивані.
– Ну от, я ж знав, що ти сміятимешся. Але це таки щира правда.
– Занадто багато самого себе! Слово честі, Безіле, я не думав, що в тобі стільки марнославства. Ти, з твоїм суворим обличчям і чорним як вугіль волоссям, – і цей юний Адоніс, наче зроблений із слонової кості й трояндових пелюсток! Не бачу найменшої схожості між вами!.. Адже він Нарцис, мій любий, а ти… Ну, звичайно, в тебе одухотворене лице і таке інше… Але Краса, справжня Краса, кінчається там, де починається одухотвореність. Інтелект – уже сам собою щось диспропорційне. Він нівечить гармонію обличчя. Ту ж мить, як хтось береться думати, у нього або видовжується ніс, або розширюється чоло, або щось інше псує лице. Візьми першого-ліпшого з цих визначних учених мужів і подивись, до чого вони всі відразливі! Ясна річ, за винятком церковників. Але в церкві їм не доводиться голів сушити. Вісімдесятирічний єпископ у проповіді повторює те, що йому казали, коли він був вісімнадцятирічним хлопцем, – тож, природно, його вигляд усе так само по-молодечому принадний. Судячи з портрета, твій таємничий юний друг, імені якого ти не хочеш назвати, має чарівну вроду, отже, він ніколи не думає. Я таки цілком певен того. Він – прекрасне бездумне створіння, яке мусить бути з нами завжди: і взимку, коли ми не маємо квіток, щоб милуватись ними, і влітку, коли ми потребуємо чогось, що остудило б мозок. Не лести собі, Безіле: ти ані крихти не схожий на нього.
– Ти не розумієш мене, Гаррі, – відказав митець. – Звичайно, я не схожий на нього. Я знаю це дуже добре. Як на правду, то я б навіть жалкував, якби став на нього схожим. Ти знизуєш плечима? Я щиро кажу. Всіма, хто має непересічний розум чи красу, правує в житті лихий фатум, – той самий, що спрямовував непевну ходу монархів протягом усієї історії. Краще не виділятись над своїм середовищем. Бо на цім світі виграють лише потвори й нездари. Вони можуть невимушено сидіти і позіхати на виставі життя. Нехай їм нічого не відомо про радість перемоги, але ж зате вони обходяться й без гіркоти поразки. Вони живуть так, як ми всі мали б жити: байдужно, без турбот, без хвилювань. Вони не завдають руїни іншим і не зазнають її самі від чужих рук. Твоя знатність і багатство, Гаррі; мій розум і хист, хоч які вони є; врода Доріана Грея – за все це, чим боги нас наділили, ми відпокутуємо, тяжко відпокутуємо…
– Доріан Грей? Це його ім’я? – спитав лорд Генрі, підходячи через кімнату до Голворда.
– Так. Я не збирався називати його тобі.
– Але чому?
– Просто сам не знаю… Якщо хтось мені дуже подобається, я ніколи й нікому не називаю його імені. Бо це немовби значить поступитись часткою дорогої тобі людини. Я справді закохався у таємничість. Здається, лише завдяки їй сучасне життя і може бути чудесне чи заманливе для нас. Звичайнісінька річ стає чарівною, якщо ми криємося з нею. Виїжджаючи з Лондона, я ніколи не кажу своїм, куди їду. Бо якби я сказав – пропала б уся насолода. Напевно, це чудна звичка, але все-таки вона вносить чимало романтичного в життя. Ти, мабуть, тої гадки, що все це страшенні дурниці?
– Анітрохи, – відповів лорд Генрі, – анітрохи, любий Безіле. Ти, здається, забуваєш, що я одружений; а єдине, чим шлюб зачаровує, – це приховування правди, без чого не обходяться ані чоловік, ані жінка. Я ніколи не знаю, де моя дружина, і вона ніколи не знає, що я роблю.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Оскар Уайльд – представник англійського раннього модернізму. Життя і творчість митця. Естетизм Уайльда, імпресіоністичність його стилю. “Передмова” до роману “Портрет Доріана Грея” УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС ІI семестр 3. РОМАН РАННЬОМОДЕРНІСТСЬКОЇ ДОБИ УРОК № 62 Тема. Оскар Уайльд – представник англійського раннього модернізму. Життя і творчість митця. Естетизм Уайльда, імпресіоністичність його стилю. “Передмова” до роману “Портрет Доріана Грея” Мета: ознайомити з життям і творчістю письменника, зацікавити ними; допомогти усвідомити ідейно-художні...
- Вайльд Оскар Портрет Доріана Грея (скорочено) Роман Сонячного літнього дня у студію до талановитого художника Безіла Голуорда завітав друг – лорд Генрі Уоттон. Безіл розповів, що працює тепер над портретом дуже вродливого двадцятирічного юнака, Доріана Грея, чия краса захопила художника, примусила змінити стиль, відкрила новий метод творчості. Лорд Генрі вражено подивився на ще незакінчений портрет і...
- Вайльд Оскар Портрет Доріана Грея (більш стисло) (скорочено) Лорд Генрі зайшов до свого приятеля, художника Безіла Голуорда, який писав портрет юного красеня Доріана Грея. Краса юнака надзвичайна. Голуорд не хоче, щоб лорд Генрі бачив Доріана, бо лорд Генрі з його цинічним та парадоксальним мисленням дуже погано на всіх впливає. Але зустріч лорда з юнаком все ж сталася –...
- Вайльд Оскар Портрет Доріана Грея (інша версія переказу) (скорочено) Передмова “Художник – той, хто створює прекрасне. Той, хто в прекрасному бачить погане, – людина зіпсута і до того ж зіпсутість не робить її привабливою. Це великий гріх. Той, хто здатний в прекрасному узріти його високе значення, – людина культурна. Вона не безнадійна. Але обранець – той, хто в прекрасному...
- Вайльд Оскар Портрет Доріана Грея (більш детальна версія) (скорочено) Передмова Митець – творець прекрасного. Розкрити себе і втаїти митця – цього прагне мистецтво… Ті, що в прекрасному вбачають бридке,- люди зіпсуті, які, однак, не стали через те привабливі. Це вада. Ті, що в прекрасному здатні побачити прекрасне, – люди культурні. На них є надія. Але обранцями є ті, для...
- О. Уайльд. Роман “Портрет Доріана Грея”. Образ головного героя СВІТОВА ЛІТЕРАТУРА 10 КЛАС РІВЕНЬ СТАНДАРТУ АВТОРСЬКІ УРОКИ РОМАН РАННЬОМОДЕРНІСТСЬКОЇ ДОБИ УРОК № 32 Тема. О. Уайльд. Роман “Портрет Доріана Грея”. Образ головного героя Мета: поглибити знання учнів про зміст роману; допомогти зрозуміти образ головного героя; розвивати навички аналізу художнього образу, переказу, виразного читання, зв’язне мовлення, логічне мислення; сприяти морально-етичному...
- ПОРТРЕТ ДОРІАНА ГРЕЯ – ОСКАР ВАЙЛЬД Роман Сонячного літнього дня у студію до талановитого художника Безіла Голуорда завітав друг – лорд Генрі Уоттон. Безіл розповів, що працює тепер над портретом дуже вродливого двадцятирічного юнака, Доріана Грея, чия краса захопила художника, примусила змінити стиль, відкрила новий метод творчості. Лорд Генрі вражено подивився на ще незакінчений портрет і...
- Утілення різних форм естетизму в образах Безіла Холлуорда, лорда Генрі та Доріана Грея (за романом О. Уайльда “Портрет Доріана Грея”) УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС ІI семестр 3. РОМАН РАННЬОМОДЕРНІСТСЬКОЇ ДОБИ УРОК № 64 Тема. Утілення різних форм естетизму в образах Безіла Холлуорда, лорда Генрі та Доріана Грея (за романом О. Уайльда “Портрет Доріана Грея”) Мета: допомогти учням розкрити значення образів роману, утілення в них різних форм естетизму; розвивати...
- “Які філософські та естетичні ідеї відображає О. Уайльд в романі “Портрет Доріана Грея” Багато творів містять корисну інформацію про ти чи інші проблеми філософії та естетики, одним з таких творів є роман Оскара Уайльда під назвою “Портрет Доріана Грея”. Цей роман став надзвичайно популярним, він отримав безліч читачів і любителів, тому що ті проблеми, які розкриті в ньому, не можуть залишити людей байдужими....
- Уайльдівські парадокси (за романом “Портрет Доріана Грея”) Роман О. Уайльда “Портрет Доріана Грея” незвичайний уже тим, що схожий на реалістичний, але не є таким. Цей твір – втілення естетизму Уайльда, його парадоксального мислення. Про що ж роман? Перш за все про те, який зв’язок між життям і мистецтвом і що таке краса. Письменник намагається створити атмосферу прекрасного,...
- Проблематика роману О. Вайльда “Портрет Доріана Грея” Англійський письменник, поет, драматург Оскар Вайльд прожив недовге і трагічне життя. Його творчість найбільш повно й талановито відбиває художньо-філософську течію – естетизм, яка виникла в Англії в 70-90 роках XІX століття. Поборники естетизму відстоювали принципи “мистецтва для мистецтва” і вважали, що література не повинна виконувати моральну місію, вчити добру, справедливості,...
- Проблематика роману Оскара Вайльда “Портрет Доріана Грея” Англійський письменник, поет, драматург Оскар Вайльд прожив недовге і трагічне життя. Його творчість найбільш повно й талановито відбиває художньо-філософську течію – естетизм, яка виникла в Англії в 70- 90 роках XIX століття. Поборники естетизму відстоювали принципи “мистецтва для мистецтва” і вважали, що література не повинна виконувати моральну місію, вчити добру,...
- Історія життя Доріана Грея (за романом О. Вайльда “Портрет Доріана Грея”) Оскар Вайльд – англійський письменник, відомий перш за все як “теоретик “чистого мистецтва”, “мистецтва заради мистецтва”. Він був надзвичайно обдарованою людиною, написав чимало творів, різноманітних за жанрами: оповідання, романи, комедії. “Я вклав свій геній у життя, а творчість – тільки мій талант”, – писав О. Вайльд. І одним з найбільш...
- Скорочено “Портрет Доріана Грея” Уайльда У сонячний літній день талановитий живописець Безіл Холлуорда приймає в своїй майстерні старого друга лорда Генрі Уоттона – естета-епікурейця, “Принца Парадоксу”, за визначенням одного з персонажів. В останньому легко можна впізнати добре знайомі сучасникам риси Оскара Уайльда, йому автор роману “дарує “та переважне число своїх прославлених афоризмів. Захоплений новим задумом,...
- Співвідношення краси й моралі у романі Оскара Уайльда “Портрет Доріана Грея” Проблема співвідношення краси й моралі становить ядро роману Оскара Уайльда “Портрет Доріана Грея”. Що таке насолода в житті людини, яке значення має краса, яка краса, зовнішня чи внутрішня, важливіша: ці питання важким тягарем лягли на плечі головних героїв твору. Так, один з героїв стверджує: “Бути людиною – значить бути в...
- “Причини духовного падіння та деградації Доріана Грея. Мої роздуми над романом Оскара Уайльда “Портрет Доріана Грея” Часто буває дуже цікаво розглянути особливості особистостей улюблених героїв деяких творів. Як правило, головні дійові особи дійсно якісних романів – це люди далеко не однозначні, які мають ряд особливостей і примітних рис, на які необхідно звертати найпильнішу і найретельнішу увагу. Одним з таких дуже цікавих героїв є молодий чоловік на...
- Портрет Доріана Грея У сонячний літній день талановитий живописець Безіл Холлуорда приймає в своїй майстерні старого друга лорда Генрі Уоттона – естета-епікурейця, “Принца Парадоксу”, за визначенням одного з персонажів. В останньому легко можна впізнати добре знайомі сучасникам риси Оскара Уайльда, йому автор роману “дарує” та переважне число своїх прославлених афоризмів. Захоплений новим задумом,...
- “Моральна чи аморальна книга О. Уайльда “Портрет Доріана Грея” У відомого англійського письменника, поета і драматурга Оскара Уайльда було недовге і трагічне життя. У його творчості талановито і найбільш повно відобразився вплив популярної у ті часи художньо-філософської течії – естетизму. Ця течія виникла в Англії у другій половині XIX століття. Послідовники естетизму відстоювали у своїй творчості принципи “мистецтва для...
- Філософсько-естетичні та моральні проблеми роману Оскара Уайльда “Портрет Доріана Грея” Роман “Портрет Доріана Грея” О. Уайльдом був написаний у 1891 році. Цейтвір є філософсько-естетичною концепцією світосприйняття автора. Найбільш повно вона розкривається в передмові, де сконцентровано двадцять п’ять афоризмів. Передмова і сам зміст роману складають своєрідний діалог, в якому знаходить художнє вираження естетика О. Уайльда. Естетизм, як течія мистецтва, оснований на...
- “Чи може душа бути рівноцінною платою за вічну молодість” за романом О. Уайльда “Портрет Доріана Грея” Роман Оскара Уайльда “Портрет Доріана Грея ” був опублікований у 1891 році. Твір викликав бурхливу критику і обурення серед людей того часу. Повне осквернення всіх моральних принципів головними героями і їх аморальну поведінка суперечили філософській ідеї про добро і зло, про красу тіла і душі. Сюжет нагадує “Фауста” Гете, де...