Опис характеру Ленского в романі “Євгеній Онєгін”
А от інший роману герой: Володимир Ленский. Пушкіна малює надзвичайно яскравий і живий образ, що вражає своєю щирістю, порядністю й незахищеністю від будь-яких ударів долі. Давайте довідаємося цього героя ближче. Це був
Красень, у повному кольорі років,
Шанувальник Канта й поет.
Він з Німеччини мрячної
Привіз ученості плоди:
Вільнолюбні мрії,
Дух палкий і досить дивний,
Завжди захоплене мовлення
И кучері чорні до плечей.
Із цих рядків ми довідаємося, що дитинство Ленского пройшло вдалечині від Росії. Він жив
…Йому не подобалися бенкети,
Біг він їхньої бесіди шумної.
Ленский не може знайти в навколишнім його суспільстві близьких собі за духом
Вони зійшлися. Хвиля й камінь,
Вірші й проза, лід і пломінь
Не настільки різні меж собою.
Незважаючи на те, що “меж ними все народжувало суперечки й до міркування тяглася”, ці люди випробовують взаємну симпатію. Для Ленского ця дружба мала особливо велике значення, тому що в той момент він мав потребу у вірному другу, якому міг довірити всі свої почуття, переживання, поговорити на філософські теми:
Племен минулі договори,
Плоди наук, доброї зло,
И забобони вікові,
И труни таємниці фатальні.
Доля й життя у свою чреду,
Усе піддавалося їхньому суду.
Пушкін так показує подання Ленского про дружбу, честі, шляхетності, підтверджуючи те, що герой високо цінував дружні відносини з Онєгіним:
Він вірив, що друзі готові
За честь його приять окови,
И що не мерзне їхня рука
Розбити посудина наклепника.
Автор звертає увагу на те, що Ленский живе у своєму романтичному світі. “Серцем милий невіглас”, герой не розуміє всієї глибини сутності речей, і тому закохується в Ольгу, помітивши лише “ока, як небо блакитні, посмішку, локони лляні, движенья, голос, легкий стан…” За словами Бєлінського, Володимир “прикрасив її достоїнствами й досконалостями, приписав їй почуття й думки, яких у ній не було”. Так, так воно і є. Але він любив:
Ах, він любив, як у наші лета
Уже не люблять; як одна
Божевільна душа поета
Ще любити засуджена…
Але ми бачимо, що Ольга аж ніяк не ідеальна. Вона така ж, як і її перевесниці, легковажна дівчина, пересічна натура.
Із прочитаних сторінок роману розумієш, що сутністю й метою життя Ленского була віра в любов, дружбу й волю. І, може бути, тому герой сприймає невдалий жарт Онєгіна як зраду й зрадництво кращого друга. “Не в силах снесть обману”, Ленский викликає Онєгіна на дуель, “решась кокетку ненавидіти”.
И от:
Онєгін вистрілив… Пробили
Годинники визначені: поет
Роняє мовчачи пістолет”.
Смерть героя символична, вона мимоволі приводить до думки про те, що романтик, мрійник, що не знає дійсності, повинен загинути при зіткненні з життям. Для самого ж поета смерть – це рятування від життя серед обивателів, вихід з тої моральної порожнечі, що панує у світському суспільстві.
А. С. Пушкін створив дивний образ представника передової дворянської інтелігенції, образ поета-лірика, що романтично сприймає життя й людей, що вірять у високу дружбу, у вічну, ідеальну любов.
На відміну від Онєгіна, Ленский не зіпсований столичним життям. Дитячі роки його пройшли в провінційній садибній глухомані, у близькості до природи, в оточенні патріархальних поміщиків з їхньою простодушністю, хлібосольством, щирою доброзичливістю. Ще в отрочні роки він випробував перші проблиски любовного почуття, позбавлені світської театральності, столичного манірності:
Ледве отрок,
Ольгою полонений,
Серцевих борошн ще не знав,
Він був свідок розчулений
Її дитячих забав;
У тіні хранительной діброви
Він розділяв її забави,
И дітям ладили вінці
Друзі соседы, їхні батьки.
Об’єктивуючи, відокремлюючи від себе характер Ленского, Пушкін рідше прибігає до опису зовнішніх обставин життя героя, як це було з Онєгіним. Він частіше зображує щиросердечний мир Ленского, створюючи реалістичний образ його романтичного світогляду. Вірші Ленского автор пронизує зсередини добрим гумором або легкою іронією: ” чиВпаду я стрілою простромлений”;
А я, бути може, я гробниці
Зійду в таємничий покров”
ЧиПрийдеш, діва краси,
Злізу пролити над ранньою урною” і т. п.
Виникає незалежний від автора живий образ романтичного поета. Умілої рукою реаліста Пушкін типізує романтичний стиль із його вигадливими перифразами, з його пристрастю до архаїчних деталей: романтична стріла замість прозаїчної кулі, “діва краси”, “рання урна”, ускладнена синтаксична інверсія. Дослідник реалістичного стилю Пушкіна Г. А. Гуковский говорить, що “Ленский сполучає в собі ознаки обох плинів російського романтизму пушкінського часу – і психологічного, “ідеального” романтизму Жуковського і його школи, і цивільного романтизму декабристського типу. Пояснюється це, звичайно, тим, що суть образа Ленского – взагалі “романтизм”, як єдиний принцип культури”.
До цього можна ще додати, що романтизм Ленского – взагалі романтизм, як універсальна й вічна прикмета юнацького світовідчування. У Ленском Пушкін створює образ юного, поетично обдарованого парубка, що ще не знайшов себе, але обладающего богатыми потенційними можливостями. Як пелюстки квітки в бутоні, що не розгорнувся, вони ще не розкрилися в ньому, але, у випадку своєї реалізації, вони можуть повернути характер Ленского в самі різні сторони. Із цього погляду й весь роман Пушкіна нагадує собою ще що не розпустилася, що не лопнула бруньку, що містить у собі майбутній колір і плід російського життя, всі листочки й пелюстки якої із властивої ним життєвою енергією ще не розгорнулися, але вже готові до саморозкриття.
Саме туди в привабливе, багатообіцяюче, але й таємниче Майбутнє, спрямована в Пушкіна “далечінь вільного роману”. У серцевині цієї бруньки ще що не відбулася, але вже, що дозріває любов, Онєгіна й Тетяни, що символізує далеко разошедшиеся в послепетровский період, але корінні сили, що тепер кинулися до з’єднання, і стихії російського життя: “кипляча в дії порожньому” інтелектуальна вершина російського суспільства й остающаяся вірної переказам і святиням тисячолітньої Росії його провінційна глибина