Опис образа головного героя в повісті “Чорний чернець”
Написана в 1893 році повість А. П. Чехова “Чорний чернець”, на мій погляд, один із кращих добутків письменника. У ньому відбилася глибока філософія автора, а також ті відчуття занепокоєння й тривоги, які, по спогадах сучасників, переслідували А. П. Чехова в період написання повести. “Життя настільки порожнє, що тільки почуваєш, як мухи кусаються – і більше нічого”, – запише Чехов у той час. Сам автор охарактеризував свій добуток так: “Це оповідання медичний, historical morbi”. Однак у листі до Суворину Чехов звертає увагу на те, якого
Дія повести пов’язане із садом, що саме по собі повинне говорити про різноманіття фарб. На
Символіка білої й чорної квіток сходить до балад. До речі, згадування про їх у повісті є: “Отут був такий настрій, що хоч сідай і баладу пиши”. Тут же можна згадати й Поликрата, що приносить у жертву богам “свій улюблений перстень”. Та й сама легенда, що вразила Коврина, носить характер балади про ченця, що за свої гріхи змушений був вічно скитаться по всесвіті. Може бути, саме це й має на увазі Чехов, коли пише, що Коврин “віднімав” легенду “або слухав”.
У Байрона є балада про чорного ченця (“Бережися! Бережися! Над Бургаским шляхом…”), що цілком могла бути відома Чехову, тим більше що на російську мову її перекладав М. Ю. Лермонтов. У ній створюється образ ченця, свідка минулих часів, що “при блідому місяці //Бродив і взад і вперед”.
Телешов згадував про одну свою розмову із Чеховим про “письменство”, коли Чехов сказав про сюжет: “А от це хіба не сюжет? Геть, дивитеся: іде чернець… Хіба не почуваєте, як сама зав’язується гарна тема?.. Отут є щось трагічне – у чорному ченці на блідому світанку”. Саме сполучення чорного вигляду ченця й блідого місяця або світанку, чорних одягів і блідої особи (“Бліде, страшно бліда особа!” – так описує автор у повісті примара ченця) явно орієнтує читача на зв’язок із традиційною романтичною баладою. А що означають ці кольори в баладі? Білі кольори – це кольори молодості, життя й добра. Чорний же – це завжди символ смерті
Якщо ж розглядати протиставлення чорної й білої квіток ще глибше, те ми побачимо, що воно сходить до Біблії або, точніше, до Апокаліпсиса. У повісті А. П. Чехова точно зазначений час появи чорного ченця – тисяча років тому. Зрівняємо це з деякими віршами з Одкровення Іоанна Богослова: “И побачив я ангела, що сходить із неба, що мав ключ від безодні… Він взяв дракона, змія древнього, котрий є Диавол і сатана, і скував його на 1000 років і скинув у безодню, і уклав його, і поклав перед ним печатка, щоб не приваблював він народи, доколе не скінчиться 1000 років; після ж цього йому повинне бути звільненим на малий час… Коли ж окончится 1000 років, сатана буде звільнений з темниці своєї й буде зваблювати народи”; “И схоплений був звір і з ним лжепророк, що робить чудеса перед ним, якими він звабив принявших накреслення звіра й поклонившихся його зображенню”. Як видно, в Апокаліпсисі тисяча років – це час висновку диявола. Досить можливо, що чорний чернець і є диявол, що на тисячу років виходить за межі землі (всесвіт у романтичній традиції часто ототожнюється з безоднею), або один з його звиті. Про близькість повести до віршів Апокаліпсиса говорять ще кілька фактів: лжепророк зваблює народи тим, що “робить чудеса перед ними”, і Коврина сильніше всього залучають несподівані появи ченця, його невидимість для інших; люди, спокушені лжепророком, “поклоняються його зображенню”, і чорний чернець для Коврина тільки міраж, зображення, а не реальність. Ну а думка про избранничестве – яка зваба може бути сильніше для людини!
И. Сухих у своїй статті про “Чорного ченця” пише про те, що у зв’язку з Апокаліпсисом відкриваються претензії Коврина на апостольство. Але в тім же Апокаліпсисі сказано, що душі вбитих за слово Боже одержують “одяги білі”. Навряд чи тому можна говорити про те, що бачення Коврина послане Богом. Але у зв’язку із цим відкривається ще одна грань символіки квітів: білі кольори символізує Боже избранничество. Людина, гідний носити білі одяги – людин безгрішний, непорочний. До речі, на початку повести Коврин заспокоює себе: “Я нікому не роблю зла; виходить, у моїх галюцинаціях немає нічого дурного”. Протягом всієї повісті ми неодноразово переконуємося в ілюзорності такого погляду. Дивно: Коврин мріє про избранничестве, що обіцяє йому людина, одягнена в чорне, і упускає “біле”, Боже избранничество.
Взагалі, білі кольори в повісті з’являється тільки один раз, у самому кінці. Коврин розриває лист Тани, кидає клаптики на підлогу, але вони біліють і не дають йому спокою. Найпростішим рішенням було б зв’язати в цьому епізоді символіку білих кольорів з образом Тани. Але мені здається, це буде не зовсім точно. Згадаємо: Коврин підбирає клаптики листа й кидає їх у вікно, але з моря дує вітер, і клаптики розсипаються по підвіконню. А кілька хвилин через з’являється чорний чернець, щоб забрати життя Коврина. І тепер усе на своїх місцях: умираючий Коврин нижче всіх, він на підлозі, повалений, а вище його лежить той злощасний лист, що в останню хвилину виявляється потрібніше всього. Мені здається, що білі кольори – це кольори життяя, що і сад, і житнє поле, і молодість, і сміливість, радість – все те, що Коврин приносить у жертву своїй ідеї избранничества. Протягом всієї повісті біле губиться під чорними фарбами, щоб потім взяти верх
Щоб закінчити розмова про колірну палітру добутку, треба згадати ще одну важливу деталь. Колірні визначення протягом всієї повісті представляються скупими й одноманітними. І тільки наприкінці добутку з’являються два чудесних описи кримської бухти: синьо-зелена вода, місячний світло, “безліч блакитних, синіх, бірюзових і вогненних очей”. Тільки перед смертю Коврин побачив теперішню красу миру. Значить’, даремно прожита життя!
Отже, ми можемо з повною впевненістю сказати, що в повісті “Чорний чернець” А. П. Чехов з’являється щирим художником слова, здатним підняти колірну гаму добутку на рівень символіки й показати, що ж протистоїть ідеї избранничества Коврина, шляхом протиставлення чорних і білих квітів
Схожі твори:
- Чорний чернець, “Ионич”, Людина у футлярі Ми вибрали оповідання “Чорний чернець”, “Ионич”, “Людина у футлярі”. Чехів завершує програму 10 класу, і, напевно, це дуже вірно. 11 клас починається Срібним століттям, хлопці із чітких, зрозумілих, що розставляють усе по місцях, що пояснюють, що пророкують класицизму й реалізму поринають в атмосферу символізму, акмеизма, імажинізму, декадансу, екзистенціалізму й інших...
- Образ головного героя повісті М. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” У повісті “Зачарований мандрівник” М. Лєсков створює зовсім особливий, не порівнянний з жодним з героїв російської літератури образ людини, що настільки органічно злита з мінливою стихією життя, що її не страшно у ній загубитися. Це – Іван Север’янович Флягін, “зачарований мандрівник”; він “зачарований” казкою життя, її чарівництвом, тому для нього...
- Суперечливість образу головного героя повісті Оноре де Бальзака “Гобсек” На думку Бальзака, психологія і спосіб життя людини залежать не від природи, а від формування у соціальному середовищі, Тому, щоб зрозуміти образ головного героя одноіменної повісті Гобсека, треба дізнатись про його минуле. Автор не подає біографію героя, а тільки окремі штрихи до неї. Коли герою виповнилось 10 років, мати влаштовує...
- Дослідження образа головного героя у романі П. Зюскінда “Запахи. Історія одного вбивці” Образ Гренуя контрастує з образом Квазімодо з роману В. Гюго “Собор Паризької Богоматері”. Мабуть, кожен з нас, пізнаючи життя, нерідко замислювався про те, що людина, фізично довершена, навіть прекрасна, далеко не завжди має красиву та щиру душу. У народі здавна кажуть: “З лиця води не пити”, бо все ж таки...
- Характер головного героя повісті Оноре де Бальзака “Гобсек” Ідея “психологічної реконструкції характеру” образуперсонажа епічного твору грунтується на концептуальних положеннях психології мистецтва, розроблених видатним психологом Л. С. Виготським, працю якого “Психологія мистецтва” ми вже згадували. Розглядаючи психологічну специфіку мистецтва, вчений стверджував: “Мистецтво є роботою мислення, проте цілковито особливого емоційного мислення”. ЕЗідпапідно, процес сприйняття реципієнтом творів мистецтва є творчим актом,...
- Образ головного героя у повісті Оноре де Бальзака “Гобсек” Гобсек – це не бездушна людина-автомат. Це душа, про яку Дервіль казав наступне: “… присягаюсь, що жодна людська душа у світі не знала таких жорстоких випробувань і так не загартувалась, як він” [3, с 300]. Це “гартування” не знищило душу людини, а лише додало їй мудрості, змусило її приховувати власні...
- “Психологічна реконструкція характеру” головного героя повісті “Гобсек” Вивчення епічних творів передбачає системне й всебічне урахування родової специфіки епосу, яка полягає насамперед у тому, що головною ознакою епічних творів є “розповідь про зовнішні відносно автора події життя та сюжетність”. Відповідно, як рід літератури епос “надає великі можливості для всебічного зображення дійсності та змалювання людини в розвитку ЇЇ характеру,...
- Дослідження головного героя повісті Джека Лондона “Біле Ікло” Пізнає речі такими, якими вони є. Розширює рамки своєї присутності в оточуючому світі природи. Цікавість рухає його діями. Сіре вовченя відважне. Воно пізнає науку природи: по-перше, “живих речей треба стерегтися” (куріпка); по-друге, живі істоти – це м’ясо, молоко матері вироблялося з м’яса; по-третє, його “призначення в світі: вбивати дичину і...
- Стендаль “Червоне і чорне”. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту УСІ УРОКИ СВІТОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ 10 КЛАС I семестр 1. ВСТУП. ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ ІЗ ЛІТЕРАТУРИ РЕАЛІЗМУ УРОК № 5 Тема. Стендаль “Червоне і чорне”. Конфлікт головного героя Жульєна Сореля із суспільством як сюжетний стрижень роману. Внутрішня драма героя як наслідок цього конфлікту Мета: допомогти учням розкрити конфлікт головного героя роману...
- Чернець Пафнутій про Івана Розжарюєте Текст адаптований: без лапок ідуть пояснення, авторський текст В. О. Ключевського даний у лапках, текст розбитий нами на абзаци. Чернець Пафнутій Боровський був своєрідним автором середини XV в. Він любив розповідати учням історії, які ті пізніше записали. У розповідях Пафнутія Іван Калита ідеалізований у дусі народної фантазії. У його оповіданні...
- Життєві перипетії головного героя повести Н. С. Лєскова “Зачарований мандрівник” Одним із самих чудових і значних добутків Н. С. Лєскова є повість “Зачарований мандрівник”, у якій автор як щирий художник запам’ятав чудовий тип російського мужика в образі головного героя – Івана Северьянича Фпягина. Іван Флягин і є той самий “зачарований мандрівник”, що, як і некрасовские мужики, подорожує поодинці по Русі...
- Іван Вишенський – чернець із серцем борця! Вся натура його рветься до гарячої любові, сильної ненависті, глибокого пошанування; холодних відносин до людей чи ідей він не знає. І. Франко Келія – печера над Егейським морем. Кого приховувала вона протягом сорока років? Чия посивіла постать виглядала з гори Афон, сумуючи за рідним краєм? Цей загадковий чернець – найвидатніший...
- Образ головного героя у романі “Герой нашого часу” Роман “Герой нашого часу”, вийшовши у світло, викликав суперечливі судження серед читачів. Образ Печорина був для них незвичний. У передмові Лєрмонтов дає своє пояснення цьому: “Отчий же цей характер… не знаходить у вас пощади? Уже чи не тому, що в ньому більше правди, ніж би ви того бажали? “, Такою...
- Образ головного героя в романі И. А. Гончарова “Обломів” 1. Спосіб життя Іллі Ілліча, 2. Штольц як антипод Обломова. 3. Що таке обломовщина? Слово це – обломовщина; воно служить ключем до розгадки багатьох явищ російського життя… Н. А. Добролюбов Герой роману И. А. Гончарова “Обломів” – тридцатидвухлетний поміщик Ілля Ілліч Обломів, “середнього росту, приємної зовнішності, з темно-сірими очами, але...
- Моє ставлення до головного героя роману Марка Твена “Пригоди Тома Сойера” Моє ставлення до головного героя роману Марка Твена “Пригоди Тома Сойера” Твори американського письменника Марка Твена пройняті світлом і добрим гумором. Відомими героями Марка Твена стали Том Сойер і Гекльберрі Фіни. В образі головного героя – Тома Сойера – Марк Твен (Семюель Ленгхорн Клеменс) зобразив самого себе у дитинстві. Основою...
- Бунт головного героя роману “Над прірвою в житі” “Над прірвою в житі” – центральний добуток прози Селинджера, над яким автор працював ще під час війни. Перед нами Америка початку 50-х років, тобто післявоєнного часу, настроям якого відповідає психологічна атмосфера роману. Селинджер вибирає форму роману-сповіді, саму експресивну з можливих романних форм. Сімнадцятилітній Холден Колфилд, головний герой оповідання, перебуваючи на...
- Образ головного героя Шукова в романі “Один день Івана Денисовича” А. И. Солженицин письменник, публіцист, суспільний діяч. Основною темою його Творчості є викриття тоталітарної системи, доказ неможливості існування в ній людини. У таких умовах, по А. И. Солженицину, найбільше яскраво проявляється російський національний характер. Народ зберігає силу духу й моральні ідеали в цьому його велич А. Солженицин лауреат Нобелівської премії...
- Яким я побачив головного героя Герой добутку – розумний хлопчик, що “у селі визнавався за грамотія”. Він добре вчиться, у школу ходить із задоволенням. Тому батьки вирішили відправити його в районну школу. На новому місці парубійко також продовжує успішно вчитися. Крім того, він почуває, що йому зроблене велика довіра, на нього покладають надії. А ставитися...
- Образ головного героя в оповіданні Л. М. Толстого “Після балу” Іван Васильович – Головний герой оповідання Льва Миколайовича Толстого “Після балу”. В образі головного героя автор зобразив портрет людини, який був типовим для тієї епохи. Іван Васильович був людиною, який жив дуже скромно, йому були байдужі великі справи. Такий людина був схожий на всіх інших, нічим не виділяючись із загальної...
- Життєва драма ГриГорея Мелехова, головного героя роману М. А. Шолохова “Тихий Дон” Не сохами-те славна землюшка наша розорана… Розорано наша землюшка кінськими копитами… Цветен наш панотець тихий Дон сиротами, Наповнена хвиля в тихому Доні батьківськими, материнськими слізьми. Стародавня козача пісня Дія роману Михайла Шолохова “Тихий Дон” охоплює роки, ознаменовані історичними подіями світового значення: Перша світова війна, Лютнева революція, Жовтнева соціалістична революція, повстання...