ОЛБІ, Едвард Френклін

(нар. 1928)

ОЛБІ, Едвард Френклін (Albee, Edward Franklin – нар. 12.03.1928, Вашингтон) – американський драматург.

Олбі народився в одному з пологових будинків Вашингтона, батьки його невідомі. Через два тижні немовля всиновила родина Реда Олбі, антрепренера спектаклів на Бродвеї. Р. Олбі назвав сина на честь свого батька Едварда Френкліна, одного з найвідоміших дистриб’юторів американських вар’єте. Сім’я “бідного малюка-багатія”, як згодом, згадуючи дитинство, казав про себе Олбі, зиму проводила в особняку в стилі пізньої англійської

готики у Ларгмонті, а на літо вирушала у Флориду. Батьки виконували будь-яку забаганку сина, друзі батька говорили, що ніколи не бачили розбещенішої дитини. У зв’язку з переїздами сім’ї виникали певні труднощі, пов’язані з навчанням Едварда, початкову освіту він здобував у кількох престижних школах. Навчався успішно, віддаючи перевагу читанню, а не галасливим іграм чи спорту.

У 1944 р. Олбі вступив в один із найкращих навчальних закладів країни “Чоат” (“Choate”), який закінчило чимало визначних людей Америки. Це була щаслива пора для Олбі, особливо цікавили та захоплювали заняття професора

Ч. Pica – викладача англійської мови. Першу п’єсу Олбі створив у роки навчання у “Чоат”. “Літературний журнал “Чоат” у 1946 р. опублікував одноактову мелодраму Олбі “Розкол” (“Schism”). Це п’єса про шляхи до Бога в умовах авторитаризму католицької церкви. Після закінчення “Чоат” Олбі отримав характеристику, у якій відзначалася його особлива чутливість до сприйняття прекрасного. Потім він вступив у Трініті-коледж (шт. Коннектикут), успішне навчання О. поєднував із участю в аматорських постановках театральної групи коледжу. О. вперше вийшов на сцену в ролі імператора Франсуа-Жозефа у п’єсі М. Андерсена “Маска короля”. У 1949 р. Олбі вступив до Колумбійського університету, але через 6 місяців залишив його. Нетривале навчання у Вашингтонському університеті доповнило його академічну освіту. Після смерті бабусі Олбі успадкував 7 тис. дол., їх він зберігав, вважаючи за краще заробляти самостійно.

У 1948 р. Олбі покинув рідний дім, причиною цього став розрив стосунків із матір’ю. Він оселився у Нью-Йорку, у Грініч Вілліджі. Цей період свого життя Олбі назве “роки – листковий пиріг”. Як американський драматург-початківець, він і тут продовжив своєрідну традицію: А. Міллер замолоду працював водієм вантажівки й офіціантом у кафе, О’Ніл – матросом, кур’єром, рекламним агентом. Олбі писав музичні програми для радіо WNYC, продавав диски у магазині Влуменгталь, потім торгував книгами, винаймався службовцем у готель “Манхеттен Тауер”. Цей період для багатого молодика з Грініч Вілліджа, “змушеного” працювати, став часом сподівань. Близько 10 років тривала ця смуга, надії танули. Майже у відчаї Олбі написав п’єсу “Що трапилось у зоопарку” (“The Zoo Story”, 1958). У Нью-Йорку п’єсу не взяли до постановки. Друзі Олбі переправили рукопис у Флоренцію, потім – у Цюрих, Франкфурт, Берлін. Зрештою, 25 вересня 1959 р. у Майстерні Шиллерівського театру відбулася прем’єра вистави: у першій частині була представлена п’єса “Остання стрічка Креппа” С. Беккета, у другій – “Що трапилось у зоопарку” Олбі. Американський театр Провінстаун (який відкрив Америці Ю. О’Ніла) репрезентував глядачам ту саму програму у січні 1960 р. Невипадковим було об’єднання цих творів. Відчуття безглуздості існування в розірваному, статичному світі – загальний настрій п’єс відомого французького і початкуючого американського драматургів. Олбі в спробі передати стан людини більш класичний, його рання творчість ближча до драматургії екзистенціальної, що використовує багаті традиції європейського театру. Однак п’єса “Що трапилось у зоопарку” – це вже початок експерименту, мета якого – зобразити світ, що втратив внутрішню цілісність. “Незвичайне, неймовірне, несподіване” – ось ті засади, на яких стоятиме театр Олбі. Незвичним є місце дії – зоопарк, де герой безуспішно шукає спілкування… з тваринами; неймовірний діалог героїв, позбавлений діалогічності; несподіваний фінал: погрожуючи ножем своєму співбесідникові, Джеррі вбиває себе; втративши контакт зі світом, герой іде із нього.

Після показу п’єси “Що трапилось у зоопарку” Олбі став відомим, його п’єси йдуть у багатьох театрах Європи й Америки, він дає інтерв’ю, виступає перед глядачами, багато подорожує, йому присуджують різноманітні премії та стипендії.

Того самого 1960 р. була зроблена постановка п’єси “Смерть Бессі Сміт” (“The Death of Bessie Smith”). Історія, розказана О., мала під собою реальне підгрунтя: вона не лише про людську холодність, розмежованість, вона й про расову непримиренність, що призводить до смерті героїні.

Прем’єра п’єси “Хто боїться Вірджинії Вулф?” (“Who’s Afraid of Virginia Woolfe?”) у жовтні 1962 p. стала сенсацією. Це перша п’єса Олбі, поставлена на Бродвеї. Спектакль йшов упродовж 663 вечорів. Чимало театрів Європи здійснили постановку цієї п’єси. Двоє чоловіків і дві жінки розмовляють, п’ють, мріють і вбивають свої мрії. Один із чоловіків, “безвольний” Джордж, відчуває, що світ рухається до того стану, коли вже “не знайдеться місця для музики”, а ідеалом людини буде здоровань Нік, холодний учений, котрий будує надцивілізацію.

Олбі співпрацював із розмаїтими акторськими трупами, здійснюючи постановки п’єс європейських драматургів, “класиків” театру абсурду Ж. Жене, Е. Йонеско, Г. Пінтера.

Початком нового етапу творчості Олбі стала сюрреалістична п’єса “Крихітка Аліса” (“Tiny Alice”), поставлена у 1965 р. Це твір, якого сам Олбі не міг пояснити. Це абсолютизація незвичного, неймовірного: місце дії – реальний замок чи вигадана конструкція. Аліса – стара баба чи юна красуня… За подіями, що розгортаються на сцені, стоїть філософія чи не стоїть нічого? Над цим чимало сперечалися критики, режисери, зійшовшись на тому, що пояснити новий твір Олбі дійсно неможливо: це п’єса не лише про зіткнення видимого та сущого, у ній – не лише картини, що породжуються підсвідомістю кожної людини, це не лише гравійна слабкого чоловіка та сильної жінки. У цьому творі – ремінісценції з Біблії та “Аліси в країні чудес”, теми Ф. Дюрренмата, ефекти на кшталт Ж. Жене. П’єса “Крихітка Аліса” так і залишилася загадкою. Олбі став одним із найвідоміших драматургів Америки, журналісти називали його “новим О’Нілом”, “юним Стріндбергом”, “Вільямсом півночі”. Олбі залюбки дає інтерв’ю, розповідає про свої плани, розмірковує про ситуацію в театрі, говорить про те, що перед сучасним драматургом мають стояти два завдання: перше – спробувати вивчити і зобразити стан людини, друга – пізнати природу тієї форми мистецтва, до якої він звертається у своїй творчості. На думку критики, у виконанні другого завдання Олбі немає рівних серед сучасних драматургів Америки.

У 1966 р. за п’єсу “Хисткарівновага”(“Delicate Balance”), своєрідну інтерпретацію п’єси “Хто боїться Вірджинії Вулф?”, Олбі отримав Пулітцерівську премію. Однак цей твір розчарував багатьох прихильників таланту Олбі. У тому самому році Олбі обрали членом Національної Академії мистецтв і літератури.

У цей час Олбі створив п’єси на основі романів Дж. Парді “Малькгольм” (“Malcholm”, 1966). Дж. Купера “Усі в саду” (“Everything in the Garden”, 1967), дещо раніше здійснив драматургічну переробку повісті К. Маккалерс “Балада про невеселий шинок” (“The Ballad of the Sad Cafe”. 1963). Ці роботи мали успіх, однак оцінка критики не була високою. Дві одноактові п’єси. поставлені 1969 р., “Ящик” (“Box”) і “Цитати голови Mao” (“Quotations from Chairman Мао Tsetung”) – це новий крок у творчості Олбі на шляху пошуку місткішої виразної форми за максимальної умовності змісту. Це, безумовно, цікаве експериментування.

У 1969 р. Олбі відвідав Радянський Союз, побувавши у Москві, Києві, Одесі, Ленінграді, мав можливість познайомитися з літературою “відлиги”, письменниками, невідомими у Європі й Америці.

П’єса 1970 р. “Все скінчено” (“All Over”) – один із найвизначніших творів Олбі, його постановкою було відзначено десятиріччя творчого шляху драматурга. Однак вона не була належне оцінена публікою.

Після чотирирічної перерви у 1975 р. Олбі виніс на суд глядачів свій новий твір – драм;. “Морський краєвид” (“Seascape”), що викликала неоднозначні відгуки в пресі. Олбі звинувачували у невмінні вибудовувати інтригу, у нездатності створювати характери, що нібито перетворює його п’єсу в “умисне мудрування”. В одному з інтерв’ю Олбі відповів своїм опонентам: “Біда в тому, що люди надто неосвічені. аби зрозуміти, що є театральним мистецтвом а що – його паплюженням”. Схожі на двох морських ящірок, персонажі драми “Морський краєвид” прагнуть до усамітнення у світі. Трагічні наслідки некомунікабельності – тема, що пройшла через усю творчість Олбі. Тепер драматург більш оптимістично дивиться на світ, зауважуючи покращення естетичних смаків американців.

Останній твір Олбі “П’єса про немовля” (“The Play About the Baby”, 2000) було поставлено у Нью-Йорку у 2001 р. У 1996 p. драматург отримав нагороду Центру Кеннеді за плідно прожите життя, а наступного року президент Б. Клінтон вручив йому Національну медаль за досягнення в галузі мистецтва.

“Олбі – єдиний значний драматург, який є зараз у США”, – писав Т. Вільямс, і нові творі: Олбі – безумовне тому підтвердження.

А. Ардаб’єва


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3.50 out of 5)

ОЛБІ, Едвард Френклін