Home ⇒ 📕Твори з української літератури ⇒ Одна з народних драматичних п’єс ХVIII століття (Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук”)
Одна з народних драматичних п’єс ХVIII століття (Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук”)
1. Творча історія комедії. 2. Проблема виховання. 3. Поміщицька сваволя Простаковой. 4. Позитивні герої комедії.
5. Мовлення героїв. 6. Новаторство письменника Після написання “Бригадира” Д. И. Фонвізін більше десяти років не писав драматичних добутків, всю свою енергію віддаючи державним справам і політиці. Ідея створити нову п’єсу відвідала його ще в 1778 році, коли він повернувся на батьківщину із Франції На чужині письменник багато спілкувався з Н. И. Паниним. Можливо, саме ці гостро політичні бесіди підштовхнули Фонвізіна до створення
го. Разом з тим він залишається ревним прихильником єкатерининського самодержавства, тому дії намісника, на його думку, це “виконання тим самим людинолюбних видів вишней влади”. Стародуб же давно вже розчарувався у вірі в освіченого монарха, тому, порівнюючи імператрицю з лікарем, говорить: “Помиляєшся. Марне кликати лікаря до хворих неисцельно. Отут лікар пособит, хіба, що сам заразиться”. Міркування Стародуба – це прямий виступ проти існуючого суспільного лада. Імператриця для письменника тільки захищає Простаковим і Скотининим. Розкриваючи образи, Фонвізін майстерно показує розмовне мовлення своїх персонажів У розмовах Простаковой відмінно відбивається її деспотичний і одночасно лицемірна вдача. З кожною катеГореєю людей у неї своя бесіда. До слуг вона звертається не інакше, як “кепська пика”, “собача дочка”, “канальи”, “злодії”. Зовсім по-іншому Простакова розмовляє з Митрофанушкой: “Століття живи. Століття вчися, друг мій сердешний”. Чоловіка вона називає “рохлею”, що ходить “развеся вуха”. Мовлення Простаковой залежить не тільки від того, до кого вона звертається, але й від ситуації, у яку вона попадає. Зустрічаючи гостей, вона здатна зобразити виховану світську даму: “ласкаво просимо”, “рекомендую вам дорогого гостя”. З іншого боку, Простакова часто вживає просторічні звороти народної лексики, які ще раз підкреслюють її неосвіченість. У такий спосіб ми бачимо, як талановито письменник використовує мову негативних і позитивних персонажів для розкриття їх психологічної сутності Так, приміром, у мовлення Правдина добре поставлена, правильна, хоча в ній можна виявити канцеляризми. У висловленнях Стародума зустрічаються афоризми й архаїзми. Його мовлення близьке стилю статей і листів. Милону й Софії властиві сентиментальні мовлення. При описі й розкритті характерів негативних персонажів автор широко користується прийомом зоологизации. Приміром, Вральман затверджує, що, живучи з панами, йому здавалося, що він був під одним дахом “феї з лошатками”. А Скотинин, задумавши женитися, говорить про те, що й своїх поросятах завести бажає. У своєму творі Фонвізін намагається знайти нову літературну идейно-естетическую систему. При цьому він ураховує досвід уже існуючій росіянці драматургії й французькій комедії. При постановці п’єси письменник бачить не окремих акторів, нехай навіть кращих, а невеликий спаяний колектив Саме цим пояснюється наявність у комедії багато “ансамблевих” сцен. Сварка вчителів Митрофанушки або сцена, де Простакова втручається в процес навчання сина, неминуче викликають сміх у глядача й разом з тим змушують його задуматися. “Недоук” по своїй художній своєрідності сильно переросла рамки класицизму, та й усього сентиментально-романтичного напрямку. У п’єсі письменника явно проглядаються задатки критичного реалізму, що ще раз підтверджується вдало створеними індивідуалізованими типовими образами, які розкриваються у звичайні для них умовах. Письменник відмовився від схематичної побудови характерів і успішно використовував живий психологічно обумовлену мову героїв п’єси. Таким чином, Фонвізін як би підняв російську літературу на зовсім новий щабель розвитку А. С. Пушкін високо оцінив творчість Фонвізіна, називаючи драматурга “сатири сміливим владарем”, “іншому волі”.
(1 votes, average: 5.00 out of 5)
Схожі твори:
- Смішне в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” Дурість, підступництво, злість, злочин зовсім не смішні самі по собі; смішно дурне підступництво, що попалося у власні мережі, смішна злісна дурість, що обдурила сама себе й нікому не заподіяла задуманого зла. В. Ключевский В історії драматургії “Недоук” – це перша російська комедія з яскраво вираженим суспільно-політичним змістом. Фонвізін багато в...
- Своєрідність комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Система образів у комедії. 2. Своєрідність конфлікту. 3. Риси класицизму в комедії. 4. Виховне значення добутку. Фонвізін стратив у своїх комедіях дике неуцтво старого покоління й грубий лиск поверхневого й зовнішнього європейського напівутворення нових поколінь. В. Г. Бєлінський Комедія “Недоук” була написана Д. И. Фонвізіним в 1782 році й...
- Образ Митрофана в комедії Д. Фонвізіна “Недоук” – ДЕНИС ФОНВІЗІН Имей сердце, имей душу, И будешь человек во всякое время. Д. Фонвізін Да отвяжись, матушка, как Навязалась! Д. Фонвізін. Недоук Комедія “Недоук” була написана наприкінці XVIII століття, але багато її проблем є актуальними, образи усе ще живі. І нехай трохи старомодний вигляд мають Стародум і Правдін, та багато що в...
- Переказ змісту п’єси Фонвізіна “Недоук”. Дія п’яте Явище I. Правдин розповідає Стародуму, що одержав доручення взяти під опіку будинок і села Простаковой, якщо її “сказ може позначитися на підвладні їй людях”. Стародум радий такому повороту діла й вимовляє гарячий монолог про обов’язки щирого государя захищати своїх підданих Явище II Милон з оголеною шпагою відштовхує від Софії Вереміївну....
- Тема виховання й утворення в комедії Д. І. Фонвізіна “Недоук” Тема виховання й утворення у дворянських сім’ях була однієї з актуальних у Росії на початку XІX століття. “У Росії домашнє виховання є саме недостатнє, саме аморальне; дитина оточена одними холопями, бачить одні мерзенних прикладів, сваволить або рабствует, не одержує ніяких понять про справедливість, про взаємні відносини людей, про щиру честь....
- Скоти, що володіють людьми (за комедією Д. Фонвізіна “Недоук”) Все это было бы смешно, Когда бы не было так грустно. М. Лєрмонтов Д. І. Фонвізіну судилося жити в смутну епоху царювання Катерини ІІ, коли нелюдські форми експлуатації кріпаків досягли тієї межі, за якою міг вибухнути тільки селянський бунт. Це лякало російську самодержицю, що намагалася лицемірною грою в законодавство зупинити...
- Коротка характеристика добутку Недоук Фонвізіна Д. И Це перша соціально-політична комедія на російській сцені. У комедії сполучаються яскраві й правдиві сцени з життя помісного дворянства й жагуча проповідь просвітительських ідей про обов’язки уряду, “прямого, чесного” громадянина. Органічно з’єднуючи осміяння з викриттям, Фонвізін зумів в окремому випадку з життєвого укладу поміщиків провінційної Русі розглянути величезне соціальне зло й...
- Скоти, що володіють людьми (за комедією Д. Фонвізіна “Недоук”) – ДЕНИС ФОНВІЗІН Все это было бы смешно, Когда бы не было так грустно. М. Лермонтов Д. І. Фонвізіну судилося жити в смутну епоху царювання Катерини II, коли нелюдські форми експлуатації кріпаків досягли тієї межі, за якою міг вибухнути тільки селянський бунт. Це лякало російську самодержицю, що намагалася лицемірною грою в законодавство зупинити...
- Питання про освіченість і про неуцтво в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Значенні комедії для російської драматургії. 2. Негативні герої комедії. 3. Позитивні герої комедії. 4. Оцінка добутку в російській критиці. Комедія Д. И. Фонвізіна “Недоук” – найважливіша віха в історії вітчизняної драматургії. З її й починається російська суспільна комедія “Недоук” дав початок таким добуткам як “Горе від розуму” А. С....
- Героїня комедії Фонвізіна “Недоук” Сюжет п’єси Фонвізіна будується навколо подій, що відбуваються в селі, де живе все сімейство Простакових-Скотининих чекаючи весільної змови Тараса Скотинина з далекою родичкою Простакових – Софією. Історія, знайома сучасникам Фонвізіна по “середньому”, “міщанському” жанрі літератури, що наближала своїх персонажів до реального життя російських заможних дворян і міщан Пані Простакова живе...
- Недоук Фонвізіна Д. И Комедія в п’яти діях Дія перше Пані Простакова, поміщиця, сварить лакея Тришку за те, що він до змови (зарученню) дядюшки Скотинина шив її ненаглядному єдиному синочку Митрофанушке каптан і жах як його обузил. Тришка виправдується: він на кравця не вчився. Простаковой дивно: навіщо треба вчитися? Чоловік боїться цю грубу, не...
- Проблема виховання в комедії Д. И. Фонвізіна “Недоук” 1. Рівень утворення. 2. Школа життя. 3. Моральні основи виховання. 4. Роль неуцтва й брутальності Виховувати – значить готувати до життя… Д. И. Писарєв Проблема виховання була важливої й актуальної в будь-який часовий період. І справа тут не тільки в тім, що батьки й діти підходять до її рішенню по-різному,...
- “Недоук” Комедія на п’ять дій – Дія третя Правдин і Стародумов, розмовляючи, згадують Петровську епоху, коли людей цінували по розуму, а не за чинами і багатства. Вони міркують про достоїнства традиційного виховання, коли виховували не тільки розум, але й душу. Стародумов розповідає випадок, коли він познайомився з недостойним людиною, але не відразу це розпізнав. Стародумов служив вітчизні, воював...
- Смішне й трагічне в комедії Д. І. Фонвізіна “Недоук” Все це було б смішно, Коли б не було так смутно. М. Ю. Лєрмонтов. Останні чотири десятиліття XVІІІ в. відрізняються справжнім розквітом російської драматургії. Але класичні комедія й трагедія далеко не вичерпують її жанровий склад. У драматургію починають проникати добутку, не передбачені поетикою класицизму, що свідчать про назрілу потребу в...
- “НЕДОУК” Сміливим владарем сатири й іншому волі називав Пушкін одного із самих чудових діячів російської культури, драматурга XVIII століття, автора безсмертної комедії “Недоук” Дениса Івановича Фонвізіна. Фонвізін – представник передових, вартих на рівні європейської просвітительської думки кіл дворянського суспільства – перебував у різкої опозиції до самодержавної сваволі російської монархії, неосвічених дворян-кріпосників,...
- Творчий шлях Д. И. Фонвізіна 1. Початок шляхи: Фонвізін – басенник. 2. Комедія “Бригадир” 3. “Недоук” як сатира свого часу. 4. Новаторство письменника Д. И. Фонвізін – письменник багато в чому знаковий для літератури 1760 – 1780-х років. Своєрідність і відмінність творчості Фонвізіна визначається в першу чергу тим, що письменник коштує в джерел нового етапу...
- Центральна героїня п’єси “Недоук” пані Простакова У комедії Недоук Фонвізін зображує пороки сучасного йому суспільства. Його герої представники різних соціальних шарів: державні чоловіки, дворяни, слуги, самозвані вчителі. Це перша в історії російської драматургії соціально-політична комедія Центральна героїня п’єси пані Простакова. Вона керує господарством, б’є чоловіка, тримає в жаху двірських, виховує сина Митрофана. Те сварюся, то б’юся,...
- Мовні характеристики в комедії “Недоук” Перше, на що звертає увагу сучасний читач комедії “Недоук”, – це прізвища діючих осіб. “Мовці” прізвища відразу закладають відношення читача (глядача) до їхніх власників. Він перестає бути більш-менш об’єктивним свідком дії, що розігрується, він психологічно вже стає його учасником. У нього відібрали можливість самому оцінити героїв і їхні дії. Самого...
- Біографія Фонвізіна Дениса Івановича Народився Фонвізін у багатій дворянській сім’ї в Москві. Спочатку виховувався в домашніх умовах під керівництвом батька. Потім учився в гімназії при Московському університеті, а потім – на філософському факультеті того ж університету. Уже в ранні роки пробудилися його літературні інтереси, він перевів з німецької мови байки датського просвітителя Гольберга, почав...
- Комедія І. Карпенка-Карого “Сто тисяч” – одна з кращих сатиричних комедій в українській драматургії “Сто тисяч” – перша п’єса, написана І. Карпенком-Карим. Цей твір започаткував появу комедіографа-сатирика, який розвінчував сільських глитаїв, висміював їхню жадобу до збагачення. П’єса написана на реальних фактах. Узявши за основу відомості про шахраїв, які у Єлисаветграді продавали фальшиві гроші, І. Карпенко-Карий намалював типовий образ “стяжателя”, глибоко розкрив його характер. Центральний...