Образи природи в М. Ю. Лермонтова (На прикладі декількох віршів)
1. Самотні природні образи. 2. Променисті й радісні пейзажі. 3. Цілюща сила природи. У природі ніщо не пропадає, крім самої природи А. Крижановский Картини природи, що виникають під пером М. Ю. Лермонтова, мають особливу властивість, яку можна назвати душею. Весь цей органічний і неорганічний мир стає дуже близькими не тільки самому поетові, але й нам Здається, що природа намагається почати розмовляти із читачем на своїй мові.
При цьому фарби, використовувані Лермонтовим для передачі всіх відтінків цього своєрідного звертання, стають також дуже
У цьому наша історія чимсь дуже схожа на творчу долю Лермонтова, що нерідко залишався самотнім у великому світському суспільстві. У своїй творчості М. Ю. Лермонтов використовує не тільки яскраві визначення для характеристики оточення, наприклад, у рядку “Як часто пестрою толпою оточений…
Але через окремі образи такі, як сосна, стрімчак, ми можемо намалювати у своїй уяві цілком конкретну картину, здатну наблизити нас і поріднити з поетичною душею. Звернемося до одного вірша “На півночі дикому коштує самотньо… “. Джерелом цього добутку є текст німецького поета Г. Гейне. Але нам воно цікаво тому, що автор і в перекладі звертається до тих почуттям, які його хвилюють у цей момент незважаючи на те що при такому перекладанні він далеко йде від самого оригіналу.
Звертає увагу на таке розходження в текстах двох поетів критик И. Л. Андроников: “Вірш Лермонтова написано не про розлуку закоханих, як у Гейне, а про трагедію самітності, непереборної роз’єднаності людей”. И ми відразу розуміємо, що знову спливають знайомі нам уже нотки самітності, які показані тепер через природні образи. Першого ж рядка говорять про те, що сосну оточує холод. Це й північ із його суворим кліматом і дикістю.
Це й гола вершина. Таке оточення навіває на неї сон. Але в цьому царстві холоду в дерева все-таки перебуває один друг – сніг Він своєю сипучою масою вкриває самотню сосну, а заколисує її шум вітру, що розгойдує гілки в такт настрою. На півночі дикому коштує самотньо На голій вершині сосна И дрімає, гойдаючись, і снігом сипучим Одягнена, як ризою вона. Помітимо, що поет порівнює одіяння дерева з ризою.
По тлумачному словнику З. И. Ожегова, це одяг священика при богослужінні. Так, у добутку автора виникає новий зміст. Самотня сосна персоніфікує не тільки самотньої людини, але й священика, що може принести полегшення якійсь душі.
Він зможе словом або молитвою допомогти в Горе або розділити радість. Імовірно, тому сосна так самотня. Адже тільки в повній тиші можна почути того, хто бідує впомощи. Ця безмовність не порушує манірний і світський шум, у якому людина просто губиться. Воно не стає частиною суспільства, на – Зворот, перебуває на самоті.
Однак саме в оточенні природи й серед її пишноти можна відчути себе часточкою цілого й не турбуватися про сторонні проблеми. У такому щиросердечному й прекрасному оздобленні сосна забуває про свою самітність, вона поринає в сон. І саме в цьому стану одержує шанс знайти родинну їй душу – таку ж самотню пальму.
У силу природних обставин вони не можуть бути разом. Але завдяки сну – прикордонному стану, що розділяє два мири: реальн і нереальний – можна знайти того, хто тобі доріг. Імовірно, поет показує нам, що й у такому роз’єднаному світі залишається надія: знайти такого ж по світовідчуванню людини. Це підкреслюється в переклику образів, які використовується при описі дерев: північ дикий і пустеля далека, гола вершина й горючий стрімчак. Але в цей же час є й певний контрастний опис Сосна в такому холодному царстві засипає.
Пальма ж навпаки прекрасна, і свою красу вона дарує висхідному сонцю. І сниться їй усе, що в пустелі далекої, У тім краї, де сонця схід, Одна й смутна на стрімчаку пальному Прекрасна пальма росте. М. Ю. Лермонтов майстерно володіє кистю пейзажиста. Він уміє в одному слові-штриху запам’ятати скороминуще И така мить проходить через роки, пропонуючи кожному з нас знову й знову звернутися до цієї природної краси. Таким променистим і радісним пейзажем у творчості поета стає вірш “Стрімчак”.
Здається, що художник використовував всі свої фарби, щоб спробувати підібрати підходящі відтінки для опису природної пишноти. Ночувала хмаринка золота На груди стрімчака-велетня; Ранком у шлях вона умчалася рано, По лазурі весело граючи… Легкість, легкість, який володіє прекрасна хмаринка, передається й тим предметам, до яких вона доторкається, наприклад, стрімчак-велетень.
Ми нічого про нього не знаємо. Але те, що він зміг дати притулок маленьку хмаринку говорить про його великий і добрій душі Він стає в нашім поданні казковим добрим велетнем, що свою силу використовує не на шкоду, а для захисту. Однієї з рис спадщини М. Ю. Лермонтова є опис такої природи, що у його поетичній творчості наділяється душею. Дана якість автор передає стрімчаку-велетневі А щоб нам було більш зрозуміло подібне зіставлення, він підкреслює в ньому певні властивості, показуючи тим самим, що в ньому будь-яка людина може знайти собі родинну душу. Так, у стрімчака з’являються зморшки.
Вони дані йому для того, щоб зберегти те тепло, що усього лише на нічний час подарувала йому родинна душа – хмаринка. Але залишився вологий слід у зморшці Старого стрімчака. Хмаринка знаходить собі притулок за час далекої подорожі, але по небу однаково несеться одна до нового невідомого їй другові.
А стрімчак не може вільно пересуватися, тому йому доводиться тільки шкодувати про тім часі, коли він був не один. Але навіть такий великий і сильний стрімчак, що вкрив маленьку хмаринку, не може сховати сліз, що передвіщають йому нова самітність… Самотньо Він коштує, задумався глибоко, И тихенько плаче він у пустелі. Незважаючи на те що при описі природи однаково прослизають нотки самітності, поет прагне в єдиний рідний йому мир краси й гармонії.
Саме він своїм спокоєм і пишнотою не стільки скоряв поета, скільки лікував його поранену душу. Так в одному союзесовмещались дві душі, родинні по своїх переживаннях і поданням про жорстокий світ, що їх оточує. М. Ю. Лермонтов не завжди використовує природні образи як головних героїв. Нерідко вони стають своєрідним тлом нової картини.
У такий спосіб нашаровується два сюжети, здатних з різних сторін показати людські почуття й відносини. Таким є вірш “Вітрило”. У цьому добутку самотнім є вітрило, незважаючи на те що його оточує велике море не тільки земне, але й повітряне Але цього разу нам розповідається про те, що могло б з’явиться причиною такого стану. Вітрило не знайшло собі місця в минулому, не бачить він його й у майбутньому. Біліє вітрило самотній У тумані моря блакитному!..
Що шукає він у країні далекої? Що кинув він у краї рідному?.. Роздуми й порочне коло самітності руйнують різні звуки: свист вітру, скрип щогли. Вони немов намагаються вгадати, до чого прагне біле вітрило. Але відповіді знайти не можуть, тому що головним для мандрівника не є щастя.
Він дуже далекий від нього й до нього прагне. Можливо, він розуміє, що його немає на світі. Грають хвилі – вітер свище, И щогла гнеться й скрипить…
На жаль, – він счастия не шукає И не від счастия біжить! Але природа, цей могутній організм, переконує його у зворотному. Всією своєю енергією вона прагне вдихнути в нього нове життя, щоб біле самотнє вітрило радувалося легкому й попутному вітру.
Для цього його огортає блакитний струмінь, добре золотаве сонечко. Однак поряд з такою пишнотою з ним однаково залишається тривога. Тому він просить нової бури, що у цей момент більше відповідає його щиросердечному стану, чим заспокійлива й сліпуча краса прекрасного моря. Під ним струмінь світлішай лазурі, Над ним промінь сонця золотий… А він, заколотний, просить бури, Начебто в бурах є спокій!
Знову й знову М. Ю. Лермонтов звертається до природних образів і в кожному з них запам’ятовує не тільки скороминущі природні прояви, але й залишає часточки своєї душі, які в такому обличии стають нам дуже близькими й рідними. Він не використовує пафосних слів і яскравих висловлень. Але ми однаково розуміє, що тільки бура може показати ступінь його щиросердечної тривоги. Адже сумніви й тривоги, виражені поетом за допомогою пейзажу, ми неодмінно зіставляємо з людськими почуттями
Схожі твори:
- Життя природи у творчості Ф. И. Тютчева (На прикладі декількох віршів) 1. Пульсація внутрішнього життя. 2. Сполучення внутрішнього й зовнішнього мирів. 3. Протиріччя й домальовування в картинах природи. У природі ніщо не пропадає, крім самої природи А. Крижановский Пейзажі нерідко викликають замилування не тільки поетичних натур, але й простих людей. Ну як не закохатися в золотий листопад, що описував И. А....
- Картини природи в лірику М. Ю. Лермонтова 1. Природні об’єкти в лірику Лермонтова. 2. Умиротворення й наближення до бога, яким сприяє краса природи. 3. Філософські роздуми ліричного героя 4. Ландшафт Росії у вірші “Батьківщина”. Люди друг до друга Заздрість харчують; Я ж, навпроти, Тільки заздрю зіркам прекрасним, Тільки їхнє місце зайняти б бажав М. Ю. Лермонтов Картини...
- ЛІРИЧНІ ВІДСТУПИ І ЇХНЯ РОЛЬ В ОПОВІДАННІ (на прикладі одного або декількох добутків російської літератури – А. С. Пушкін “Євгеній Онєгін”) Роман в Віршах А. С. Пушкіна “Євгеній Онєгін” Писався сім років ( 1823-1830). Це плід “незрілих И зів’ялого років, розуму холодних спостережень і Серця сумних замет”. Для мене А. С. Пушкін – Людин з великої букви. Його Добутки ніколи не будуть старомодні. Вони цікаві як шари історії й культури Росії....
- Картини російської природи в ліриці М. Ю. Лермонтова Виходжу один я на дорогу; Крізь туман кременистий шлях блищить; Ніч тиха. Пустеля спостерігає Богу, І зірка з зіркою говорить. М. Лермонтов Михайлу Юрійовичу Лермонтова в історії російської літератури належить особливе й значне місце. Будучи продовжувачем традицій О. С. Пушкіна, поет не став його наслідувачем. Він знайшов свої теми, думки...
- Тема природи в поезії “срібного століття” (на прикладі творчості И. А. Буніна) Визнання й популярність Бунін придбала як прозаик, але значне місце в його творчості завжди занімала поезія. Він почав з віршів і писав вірші до кінця своїх днів. В 1901 році вийшов збірник віршів “Листопад”, у який увійшли кращі вірші з ранньої поезії Буніна. Лейтмотив збірника – елегійне прощання з минулим....
- Тема батьківщини й природи в лірику М. Ю. Лермонтова 1. Суперечливе відношення поета до батьківщини. 2. Прославляння поетом героїчного минулого Росії. 3. Оспівування краси російської природи й інтерес до життя простого народу Лермонтов – поет росіянин у душі, у ньому живе минуле й сьогодення росіянці життя. В. Г. Бєлінський Творчість М. Ю. Лермонтова багатогранно й широко. Крім того, що...
- Е. Сетон-Томпсон – письменник, закоханий у світ природи (на прикладі твору “Лобо”) Відомий канадський письменник-натураліст захоплює читачів зображенням природи і світу тварин. Його твори нагадують про те, що дерева і трави, джерельна вода і явища природи – це цінність земного буття. На жаль, ми нерідко забуваємо про це, завдаємо шкоди довкіллю. Любимо тварин чи птахів, що живуть, наприклад, з нами в квартирі,...
- Панорамне зображення міста у творчості М. Ю. Лермонтова (На прикладі раннього твору “Панорама Москви”) 1. Сторінки історії. 2. Звукові ефекти. 3. Контрастні описи. 4. Прийом уособлення. Відмітна властивість російського розуму складається у відсутності поняття про границі. Б. Н. Чичерин У творчості М. Ю. Лермонтова значне місце займають різні філософські й психологічно наповнені добутки. Але основа такої творчості початку заставлятися ще. у ранні добутках Наприклад,...
- Образи природи у творчості Коцюбинського Видатний український прозаїк межи двох століть, М. Коцюбинський оновив українську художню прозу і темами, і жанрами, і художніми засобами. Бажання “вийти поза тісні межі тогочасного літературного напрямку” М. Коцюбинський реалізував у високохудожніх психологічних новелах, що стали окрасою не тільки української, а й світової літератури. Зображуючи життя українського народу в різних...
- Стихія революції й природи у творчості А. А. Блоку (На прикладі поеми “Дванадцять”) 1. Атмосфера революційних змін у Росії. 2. Опис старого буржуазного миру. 3. Мир, розбитий на дві частини 4. Суперечливий образ Христа. Яка чудова хірургія! Взяти разом і артистично вирізати старі смердючі виразки! Б. Л. Пастернак У січні 1918 року була створена на одному подиху знаменита поема А. А. Блоку “Дванадцять”....
- Образи природи у творчості М. Коцюбинського Видатний український прозаїк на межі двох століть М. М. Коцюбинський оновив українську художню прозу і темами, і жанрами, і художніми засобами. Зображуючи життя українського народу в різних виявах, представляючи свою епоху й своє покоління у найхарактерніших вимірах, письменник вірив, що “мури темноти” розваляться, і на світі запанують правда й краса....
- Твір на тему – Образи природи у творчості М. Коцюбинського Видатний український прозаїк на межі двох століть М. М. Коцюбинський оновив українську художню прозу і темами, і жанрами, і художніми засобами. Зображуючи життя українського народу в різних виявах, представляючи свою епоху й своє покоління у найхарактерніших вимірах, письменник вірив, що “мури темноти” розваляться, і на світі запанують правда й краса....
- Жіночі образи в романі М. Ю. Лермонтова “Герой нашого часу” Роман “Герой нашого часу”, написаний Лермонтовим в 1839-1840 роках, являє собою перше реалістичне прозовий соціально-психологічний і філософський твір в російській літературі. Час написання роману припало на період реакції, яка настала в країні після розгрому грудневого повстання. Основним завданням Лермонтова було намалювати портрет людини тієї епохи, тобто героя свого часу, образ...
- Назвіть вічні образи у світовій літературі (на прикладі вивчених творів) Образи, які звуться “вічними” у літературі, представляють собою такі образи, які стали втіленням певних загальнолюдських рис, стали називними для певного типу людей, явищ. Наприклад, Дон Кіхот став втіленням безкорисливої любові до справедливості, Обломов – символом лінощів, а Плюшкін – уособленням скупості, скнарості. “Вічні образи” – велике надбання людської культури, класичної...
- Визначення й образи природи у творах Тургенєва Тургенєв в основному приходить до сумного висновку про її несумісність із “сучасним”, що марне волає до її материнської участі людиною. Однак ця загальна формула, як часто буває в більших художників, не покриває всіх взаємин тургеневского героя із природою, які ми знаходимо на сторінках оповідань, повістей і романів письменника. И “Записки...
- Особливості перекладів Лєрмонтова віршів Гете та Гайне Мова йтиме про два всім відомі вірші. “Нічна пісня мандрівника” Гете та “Сосна і пальма” Гайне. Точніше, про ставлення Лєрмонтова до вибору творів для перекладу і ставлення поета до цієї роботи. Скажемо відразу: переклади Лєрмонтова особливі. Вони ніколи не були просто передачею змісту, копіюванням образів, перенесенням у російський текст ритму...
- Відтворення настроїв людини через образи природи у ранній ліриці П. Тичини Можна уявити, з якою надією і любов’ю слухав колись у Чернігові М. Коцюбинський юного Тичину, його ранні поезії. Великий майстер не помилився. Поетичні шедеври стали національним набутком, окрасою мистецької творчості українського народу. Перша збірка П. Тичини “Сонячні кларнети” написана ніби одним подихом, стільки в ній енергії, бадьорості, життєдайної снаги, захоплення...
- Урок розвитку мовлення. Образи автора і природи в романі “Євгеній Онєгін”. Національний колорит Урок зарубіжної літератури 9 клас УРОК № 53 Тема. Урок розвитку мовлення. Образи автора і природи в романі “Євгеній Онєгін”. Національний колорит Мета: Розвивати вміння аналізувати такі способи висловлення авторської позиції, як епіграфи, ліричні відступи та пейзажі; розуміти психологічну мотивацію поведінки героїв, формувати навички аргументованої дискусії; виховувати в учнів толерантність...
- Образи природи в збірнику “Сонячні кларнети” Павла Тичини Перша поетична книга Павла Тичини, що вийшла до друку в 1918 році, одержала назву “Сонячні кларнети”. Спосіб-символ сонячних кларнетів найкраще втілює сутність індивідуального стилю молодого Тичини. Їм поет підкреслював сонячно-музичний характер своєї Творчості, указує на синтез у ньому життєдайного сонячного тепла й світла з музичними ритмами всесвіту, які з’єднують людину...
- Майстерність відтворення настроїв людини через образи природи (за збіркою “Сонячні кларнети”) Назвавши свою збірку “Сонячні кларнети”, П. Тичина підкреслює мелодійність, музичність своїх віршів, відзначає близькість лірики до музики. У віршах цієї збірки поет відбиває лише переживання і настрої, навіяні природою, коханням, власними роздумами. У вірші “Розкажи, розкажи мені, поле…” ліричний герой і пейзажний малюнок вірша злилися воєдино в гамі найніжніших мінорних...