Образи “футлярних людей” в оповіданнях А. П. Чехова
1. “Футлярна” тема у творчості Чехова. 2. “Людина у футлярі”. 3. Спосіб життя вчителі Беликова. Художній мир добутків А. П. Чехова населений різними героями, об’єднаними інтересом письменника до побутового життя, життєвим дріб’язкам, звичній повсякденності. Автора цікавить життя чиновника.
Він вивчає спосіб життя свого героя, намагається художньо переосмислити його. Галерея чиновників у Чехова містить у собі різних представників: серед них є навіть протилежності – і пристосованці, і мрійники Повсякденна рутина – їх
В оповіданнях “Людин у футлярі”, “Агрус”, “Про любов” читач бачить, що футлярность – наслідок впливу середовища, суспільного устрою. В оповіданні “Агрус” герой Микола Иванич Чим-Ша-Гімалайський теж закриває
Людина, душу якого закрита у футлярі, – це герой зі стереотипним поводженням, що бажає вибудувати своє життя по якімсь певному шаблоні. У нього є свій мир, найкращий, набагато краще, ніж те, що його оточується Такий і герой оповідання “Людина у футлярі”, учитель грецької мови Беликов. Що представляє із себе ця людина? Він завжди ходить у калошах, з парасолькою й у теплом пальто на ваті, одяг оточує його як чохол, також у чохлі він завжди носить парасоль, годинники й перочинний ножик. Особа Беликов ховає в комір, як у чохол.
“У цієї людини спостерігалося постійне й непереборне прагнення оточити себе оболонкою, створити собі, так сказати, футляр, що усамітнив би його, захистив би від зовнішніх впливів Дійсність дратувала його, пугала, тримала в постійній тривозі, і, бути може, для того, щоб виправдати цю свою боязкість, своя відраза до сьогодення, вона завжди хвалив минуле й те, чого ніколи не було; і древні мови, які він викладав, були для нього, по суті, ті ж калоші й парасолька, куди він ховався від дійсного життя” – так характеризує Беликова автор. Очі свої вчитель закривало окулярами, а вуха – ватою. Удома його оточували ставні, засувки, а в спальні, схожої на ящик, було ліжко з пологом, у якій учитель обов’язково вкривався з головою й однаково боявся. Герої оповідання в розмові згадують, що явище це, коли люди прагнуть піти у свою шкарлупу, як равлик або рак-пустельник, нерідке – так і дружина старости, Мавра, ніде не бував, а “останні десять років…
Тільки по ночах виходила на вулицю”. Що це – спадковість або риса характеру – герої не можуть вирішити. Автор за допомогою оповідача Буркина виражає свою думку – такими людьми керує страх перед життям.
Думки його теж обмежені рамками футляра. “Як би чого не вийшло” – от лейтмотив життя недовірливого й надмірно обережного Беликова. Йому було властиво сприймати як керівництво до дії тільки заборони.
У дозволі йому завжди чудилося підозріле Дивно, що вчитель, боявшийся начальства й навколишніх, досить тиха людина, тримав у страху гімназію цілих п’ятнадцять років, виглядаючи скрізь порушення. Колеги почували величезний тиск цього маленького тихого чоловічка, когдаон зітхав, нив про порушення циркулярів і висловлював побоювання. Дивний ритуал “підтримки добрих відносин з товаришами” більше пугал учителів і директора – у мовчазній присутності Беликова в усіх складалася думка, що він щось виглядає, наприклад, немає чи будинку в хазяїв порушень.
Дійшло до того, що його вплив поширився не тільки на гімназію, але й на все місто. Люди прагнули не допустити того, що могло бути, на думку Беликова, недозволеним. Гіперболізуючи дійсність, автор показує картину перекрученого, неповноцінного способу життя героя – адже в його житті немає радостей, немає волі від самого себе, від умовностей, який учитель грецького оточив себе Мало того, ми бачимо й пагубний вплив героя на навколишнім. Чехів критикує такі риси суспільного лада, як неприйняття освіти й заохочення нашіптування, виказування.
Герой настільки звик до свого вічного футляра, що, коли йому надається можливість змінити життя, женитися, він замикається в собі усе більше. Його наречена Варенька – відкрита, рухлива, вільно й голосно виражає свої емоції. Беликов став побоюватися, що жениться й попадає з нею в яку-небудь історію: “… я боюся: у неї із братом якийсь дивний напрям думок, міркують вони якось, чи знаєте, дивно, і характер дуже жвавий”. Брат Вареньки, Михайло Коваленко, терпіти не міг Беликова.
Це єдиний герой, що називає речі своїми іменами: учитель грецького – фіскал, “глитай абож павук”, а гімназія перетворилася в управу благочиния; і там “смердить, як у поліцейській будці”. Поки Беликов роздумував про одруження й зважував свої майбутні обов’язки й відповідальність, відбулася подія, що змінила його наміру. Поширили карикатуру на парочку за назвою “закоханий антропос”, до того ж Беликов був уражений видовищем Вареньки на велосипеді Він уважав, що жінкам так поводитися непристойно.
Придя до брата нареченої за тим, щоб запевнити його, що він не давав приводу до такої карикатури, Беликов починає і його повчати, що вчителеві гімназії так поводитися непристойно, адже може дійти до директора й до піклувальника. Михайло ж іншої думки: він не любить, щоб втручалися в його домашні справи, і говорить, що нікому немає справи до їхньої їзди на велосипеді. Обережний Беликов бачить у цьому неповага до влади й говорить, що буде змушений розповісти про бесіду директорові. Коваленко, приїжджа людина, робить те, що не зробив ніхто до цього: він говорить прямо, що чесна людина й не хоче розмовляти з Беликовим, тому що не любить фіскалів, і спускає його зі сходи.
Унизу вчителя зустрічає розкотистим сміхом Варенька. Одруження відміняється З тих пор Беликов ще сильніше закрився у своєму футлярі, а через місяць умер, обретя свій вічний футляр, досягши ідеалу: “коли він лежав у труні, вираження в нього було лагідне, приємне, навіть веселе, точно він був радий, що нарешті його поклали у футляр, з якого він уже ніколи не вийде”. Оповідач виражає думки автора: ховати таких людей, як учитель грецького – велике задоволення. Колектив учителів із двох гімназій і семінарії повернулися зі цвинтаря з відчуттям волі, але після цього не стало краще, тому що не один “чоловік у футлярі” був на світі. Один з діючих осіб, Іван Иванич, говорить: “Ми живемо в місті в духоті, у тісноті, пишемо непотрібні папери, граємо у гвинт – хіба це не футляр?
А те, що ми проводимо все життя серед ледарів, сутяг, дурних, дозвільних жінок, говоримо й слухаємо різну дурницю – хіба це не футляр?” Доводиться жити серед тих, хто бреше, і не сміти сказати правду, самому брехати й терпіти приниження через чина – от прикмети часу, відзначеного загальним страхом. Автор показує, що це явище – не норма життя, а виродливе відхилення від її. У сліпій запопадливості виконання чиновницької служби герой закриває себе у футляр – це, на думку Чехова, неминучий вплив соціального будуючи
Схожі твори:
- Світовідчування “Людини у футлярі” (По оповіданнях Чехова “Ионыч”, “Людина у футлярі”, “Агрус”, “Про любов”) Світовідчування “Людини у футлярі” (По оповіданнях Чехова “Ионыч”, “Людина у футлярі”, “Агрус”, “Про любов”). Докторові Старцеву з оповідання “Ионыч” претит вульгарне, бездуховне існування мешканців містечка С., але він проте погоджується жити за їхніми законами: він регулярно навідується а клуб, хоча там йому зовсім не цікаво, відвідує “саму утвореному й талановиту”...
- Роль художніх деталей в оповіданнях А. П. Чехова У Творчості Антона Павловича Чехова оповідання займає особливе місце. Він був одним з улюблених жанрів письменника. Характерною рисою оповідання як літературного жанру є його порівняно невеликий обсяг, що робить досить скрутним застосування великих описів. Тому для письменника, що працює в цьому жанрі, особливо важливо вміти передати ідею за допомогою художніх...
- Художня деталь в оповіданнях Чехова Після смерті Чехова Л. Н. Толстой сказал: “Достоїнство його творчості в тім, що воно зрозуміло й споріднене не тільки всякому росіянинові, але й усякій людині вообще. А це головне”. Дійсно, передметом дослідження Чехова (так само як і Толстого й Достоєвського) став внутренний мир людини. Але художні методи, художні прийоми, які...
- “Його ворогом була вульгарність” по оповіданнях А. П. Чехова “Людин у футлярі”, “Агрус”, “Про любов” Всі оповідання Чехова викликають у Чи тача глибокий емоційний відгук, адже кожний добуток списаний з натури. Одним із властивостей людського життя, на превеликий жаль, є величезна, всепоглинаюча вульгарність. Ця вульгарність не дає людині спокійно існувати, вона давить на нього, робляЧи все його життя нещасної й убогої. Чехів констатує, що при...
- Проблема формування особистості людини в оповіданнях Чехова У російській літературі існувало чимало письменників, які досліджували у своїх добутках проблему формування особистості людини. Вона завжди становила особливий інтерес для російських письменників. Одним з таких письменників, що присвятили проблемі особистості людини більшість своїх створінь, був Антон Павлович Чехов. Ця неабияка людина завжди хотіла бачити людей простими, щирими, добрими; все...
- Проблема деградації особистості в оповіданнях Чехова Борючись проти всіляких ілюзій, Чехов протиставляє їм правду життя, як він її розуміє. Драму загибелі усіх сподівань людини намалював Чехов в оповіданні “Іонич”. Райдужний настрій Дмитра Іонича Старцева по приїзді його в нове місто тривав недовго. Невдовзі йому відкривається справжнє обличчя міського життя. Іонич не мириться з обивательщиною. Спочатку він...
- Тема духовного переродження людини в оповіданнях А. П. Чехова Чехов – майстер короткого оповідання, і предметом дослідження в них найчастіше для письменника стає внутрішній світ людини. Він був непримиренним ворогом вульгарності і міщанства, ненавидів і зневажав обивателів, їх порожню і безцільно життя, позбавлену високих прагнень та ідеалів. Головне питання, яким задається А. П. Чехов протягом усього свого творчого шляху,...
- Проблема деградації особистості в оповіданнях Антона Чехова Головна тема творів видатного російського письменника і драматурга А. П. Чехова – це життя звичайних людей, його сучасників, яке автор змальовує зі співчуттям до них і з обуренням проти умов, у яких вони змушені жити. Життя у суспільстві, устрій якого майже неминуче примушує їх деградувати, і ніщо для його героїв...
- “Деталі у оповіданнях А. Чехова” Чехов виступив справжнім новатором як у прозі, так і в драматургії. Оповідання та повісті письменника вражають відсутністю в них яскравого цікавого сюжету – все відбувається, як у житті. Ті події, які розгортаються на сторінках його творів, становлять лише зовнішню канву, а головне – це внутрішній сюжет, зміна самого героя, його...
- Трагізм “дрібниць життя” в оповіданнях А. Чехова Іноді стає страшно, коли замислюєшся над життям, його плином і побудовою. Аналізуючи день, який завершується, несподівано доходиш висновку, що життя порожнє. Справді, що ти зробив за ці неповторні години свого існування. Прокинувся, навів ранковий марафет, поснідав, пообідав, повечеряв, скільки-то часу чепурився перед дзеркалом, скільки-то теревенив зі знайомими, щось там робив....
- Непримиренне ставлення до бездуховності в оповіданнях Антона Чехова Відомий російський письменник Антон Павлович Чехов написав багато оповідань. Та я хочу розповісти про “маленьку трилогію” – це три оповідання А. Чехова, які написані в 1898 році: “Людина в футлярі”, “Агрус”, “Про кохання”. Вони пов’язані між собою загальною ідеєю, сюжетом, персонажами. Головний герой оповідання “Людина в футлярі” вчитель Вєліков смішний...
- Непримиренне ставлення до бездуховності в оповіданнях Чехова Відомий російський письменник Антон Павлович Чехов написав багато оповідань. Та я хочу розповісти про “маленьку трилогію” – не три оповідання А. Чехова, які написані в 1898 році: “Людина в футлярі”., “Агрус”, “Про кохання”. Вони пов’язані між собою загальною ідеєю, сюжетом, персонажами. Головний герой оповідання “Людина в футлярі” вчи гель Бєліков...
- Значення художніх деталей у оповіданнях А. П. Чехова Л. М. Толстой казав, що твори А. П. Чехова зрозумілі і споріднені не тільки всякому росіянину, але і усякій людині взагалі. Дійсно, головною темою творчості Чехова (як Толстого і Достоєвського) став внутрішній світ людини. Але художні методи, художні прийоми, які використовували у своїй творчості письменники, різні. Чехов по праву вважається...
- Новий погляд на “маленьку людину’ в оповіданнях А. П. Чехова І. Звернення до проблеми “маленької людини” російських письменників О. С. Пушкіна, М. В. Гоголя, Ф. М. Достоєвського, А. П. Чехова (заклик Гоголя полюбити, пожаліти “маленьку людину” такою, яка вона є; прагнення Достоєвського побачити в ній особистість; пошук Чеховим винного не в суспільстві, а в самій людині). ІІ. Новий поворот старої...
- Оповідання в оповіданні характерний літературний прийом Чехова В 1898 г. у пресі з’явилися три чеховських оповідання: “Людин у футлярі”, “Агрус” і “Про любов”, які сприймаються як “маленька трилогія”, тому що вони об’єднані не тільки загальним авторським задумом, але й подібною композицією (“оповідання в оповіданні”). Уже сама назва першого добутку із цього циклу знаменно. Воно побудовано на явному...
- Заклик до очищення від обивательської скверни в оповіданнях Чехова Уже в самі останні роки свого життя Чехов одержав листа від двох сільських учительок, сестер Тижнових, Любові й Клавдії. Лист був із Сибіру, з Енисейской губернії. З листа видно, що вчителювання принесло сестрам розчарування, і от чому: “Доводиться витрачати молоді сили на дріб’язкову боротьбу зі старшим учителем, що – людина...
- Викриття пороку суспільства в оповіданнях А. П. Чехова Геніальний росіянин письменник А. П. Чехов, що творив на грані століть, створив безліч чудових добутків, що оповідають про життя російського суспільства в цей перехідний період. В оповіданнях цього письменника знайшли своє відбиття багато недоліків і “хвороби” того часу, серед яких – чиношанування й міщанство, вульгарність і прагнення відгородити себе від...
- “Маленька людина” в оповіданнях і п’єсах А. П. Чехова В людині повинно Бути усе прекрасно: І обличчя, і одяг, і Душа, і думки. А. Чехов Маленька і велика людина. Як порівняти, чи можна взагалі порівнювати людей? Як визначити розмір одного й іншого в цьому “бурхливому світі?” І чи не увагою до “маленької людини”, до звичайної людини обділене наше сьогоднішнє...
- Роздуми про сенс життя в оповіданнях А. Чехова Із чого складається наше життя? Хіба з великих подій історичного значення, парадів і свят? Зовсім ні. Інколи й це буває, але щоденне життя зовсім не свято. І серед буднів воно інколи здається нудним, безглуздим. Проте це наше жииття, єдине й неповторне. Саме в цьому переконує читача й А. Чехов, міркуючи...
- Авторська позиція в оповіданні А. П. Чехова “Людин у футлярі” В 80-х роках, коли Чехов писав свої оповідання, казенщина в людських відносинах проникнула в усі шари суспільства й головним правилом стало механічне, бездушне виконання запропонованих правил і норм. Повсякденна вульгарність, сірість і бруд калічать людські душі, позбавляють людини божественної іскри, безпосередності й готовності сприймати життя в найрізноманітніших формах. Проти цього...