Образ Миколи Джері як втілення духовної сили українського
Час кріпацтва був для України важким і ганебним періодом її історії, увінчаної славним минулим. Волелюбний, працьовитий і талановитий народ страждав від гноблення, приниження, знущань та злиднів.
Знедоленому існуванню своїх співвітчизників-кріпаків присвятили найкращі твори видатні українські письменники, серед яких ім’я І. С. Нечуя-Левицького посідає особливе місце, бо він, змальовуючи та засуджуючи кріпацтво, вводить у свої оповідання, повісті та романи образ кріпака-бунтаря. Для тогочасної літератури це був новий крок у відтворенні
Саме такою є його повість “Микола Джеря”, написана у 1876 році, в якій через образ головного героя письменник виразив настрої погнобленого селянства. Мені здасться, що І Нечуй-Левицький вклав у змалювання свого героя власну щиру любов до селян-співвітчизників, бо наділив його найчудовішими рисами, притаманними українцям.
Вже портретом письменник підкреслює, яка перед нами прекрасна людина: “Чорне волосся на голові, чорні рівні брови дуже виразно блищали… Запалене лице було гарне, але дуже молоде”. Таким постає перед нами Микола Джеря
Нелегко йому ведеться на життєвому шляху, бо весь час його щастю суперечить найтяжче лихо: любов до Нимидори і ненависть до осавули, народження дитини і свавілля того ж панського посіпаки. Микола усвідомлює нерівність сил, але все ж іде на відкритий конфлікт з паном і осавулою; навіть церковна проповідь рабської покори та всетерпіння не можуть його зупинити!
Рятуючись від солдатчини, Джеря разом із своїми односельцями покидає рідне село, але перед цим мститься панові за численні кривдження. Сподівання на краще житія приводять його на шлях бурлацької долі, яка виявилася такою ж безправною та злиденною. Але це лише посилює бунтарський опір героя. Ми бачимо Миколу таким же непримиренним у сутичці з посесором: “Хіба ми не знаємо, як ви недодасте грошей, годуєте нас собачим м’ясом або дохлятиною та пацюками?” Він відкрито закликає бурлаків до протесту проти знущань та нелюдських умов життя, схожого на знесилене виживання.
І знову лиха доля жене героя разом із такими ж знедоленими товаришами у вільні степи, а потім до Бессарабії. Але скрізь, відстоюючи власну гідність, Микола протистоїть безправ’ю, не дає себе кривдити: ні у конфлікті з Іваном Ковбаненком у риболовецькій ватазі, ні в сутичці з поліцією, судом, церквою.
До рідного села Джеря повертається, пройшовши двадцятирічний шлях важких випробувань і поневірянь. На жаль, мало що змінилося в житті односельців після скасування кріпацтва: все та ж панщина, але з новим обличчям, коли обраний головою громади заможний селянин разом із писарем обкрадають безправних селян.
Повставши проти цієї несправедливості, Микола Джеря підмовляє односельців обрати головою чередника, не платити за “лисі гори” “скажені гроші”, не брати того поля, не сіяти на ньому хліб. Не зраджуючи своїм переконанням, до кінця життя Микола залишається чесним і незламним, з чистою і мудрою душею. Ці риси характеру, притаманні українській нації, піднесено змалював і возвеличив І С. Нечуй-Левицький.
Гордість за мій народ і глибока повага до нього наповнили мою душу після прочитання повісті “Микола Джеря”. Нам, українцям, є чим і ким пишатися, осягаючи славну історію рідної землі! Сподіваюся, що наше покоління обов’язково впише в цю історію нові сторінки, гідні зоряної слави моєї України.
Варіант 2.
І. Нечуй-Левицький, прагнучи розповісти про епоху кріпацтва, не обмежується невеличкою розповіддю про кріпацьку неволю, а вдасться до написання повісті, в якій розповідає про лиху долю кріпаків, про нелюдське знущання панів над ними, про ті обставини, які позбавляли селян права бути людьми, а тільки змушували їх бути робочою силою. Письменник назвав свою повість ім’ям головного героя, на прикладі якого показав боротьбу селян проти своїх гнобителів.
Микола Джеря – син бідного кріпака Петра Джері з села Вербівки. На початку повісті він постає перед нами молодим гарним парубком. “Чорне волосся на голові…. Запалене лице було гарне, але дуже молоде. Червоний пояс повивався, наче гадюка, кругом тонкого стану”.
Незважаючи на тяжке життя. Микола мав та розвивав у собі чимало здібностей. “Ще малим хлопцем він зробив маленьку скрипочку й сам вивчився гарти козачка”. Згодом він став музикою, купив собі недорогу скрипку, самотужки вивчився грати усякі пісні і грав до танців. Білу хатню стіну Микола розмалював “…червоними та синіми квітами в зеленому листі”. Ще він умів вирізати кіскою різні цяцьки. Але найулюбленішим його заняттям було читання.
З одруженням приходить до Миколи усвідомлення того, що вся праця його сім’ї іде на чужий добробут. Перше обурення панами прийшло одразу ж, як зійшов весільний чад, як підрахували, скільки коштувало весілля і зрозуміли, що з панщиною не встигнути їм заробити грошей, щоб розплатитися. Гут Микола і промовив зі злістю: “Подай ту панщину дідько забрав собі до пекла!”
Згодом, коли Микола з батьком молотили панський хліб, він замислився, навіщо так багато хліба треба одному чоловікові. “Як він був парубком, такі думки і в голову йому не приходили; тепер він мав жінку, і як йому бажалось, щоб Нимидора була щаслива, щоб і він був щасливий і заможний та робив сам на себе, а не на чужих багатющих людей”.
Відтоді Микола не міг мовчки зносити папське знущання. Насилля пана Бжозовського, образи осавули й осавулихи викликають в його натурі, вразливій на всяку неправду, прояви бунту. Микола починає боротися проти такого нелюдського ставлення до нього, його родини та інших селян.
Одробивши кілька днів панщини, Микола з батьком, підмовивши ще кількох людей, вирішили жати своє жито, бо воно вже сипалось. Люди хотіли зберегти свій урожай. Тільки-но вони стали жати, з’явився осавула й почав кричати, щоб вони йшли жати панську пшеницю. Коли лаявся осавула, всі женці мовчали, один Микола не став змовчувати. Осавула замахнувся на нього нагайкою. Микола одскочив у жито, але підняв серп угору. Це був перший відкритий протест. За це всіх покарали різками.
Микола заступався не тільки за себе та за свою родину, а й за інших скривджених селян. Коли осавулиха вкрала в Кавунихи сало, він запропонував провести злодійку по селі з музиками. Так і зробили. За цю комедію осавула набрехав панові, що селяни крадуть панське жито. Микола не став терпіти ті брехні, а з кількома товаришами вислідили осавулу “й дали йому півсотні добрих київ”.
І коли пішла чутка про рекрутчину, а по інших селах вже ловили рекрутів і забивали в колодки, Микола і його товариші, пам’ятаючи тверду панську постанову віддати їх у москалі, втікли з села. І почалися довгі роки бурлакування. Аж по відміненню кріпацтва, коли вже безсилий був пан Бжозовський щось йому заподіяти, повернувся він у рідне село. Вже померла його мати, і жінки не застав він живою. Зажив Микола у доньки Любочки. Але й тепер, живучи вільним життям, він помічав всяку неправду і ставав на боротьбу з нею. До кінця свого життя Микола не втратив своєї людської гідності і сміливої вдачі.
В образі Миколи Джері, в його поглядах, вчинках, переживаннях І. Нечуй-Левицький показав незламного борця проти кріпацького гніту. В цьому образі втілена ненависть усього трудового народу до пригноблення і здатність трудящих боротися проти експлуататорів.
Схожі твори:
- Образ кріпака-протестанта Миколи Джері (за повістю І. Нечуя-Левицького “Микола Джеря”) І. С. Нечуй-Левицький – автор хвилюючої повісті “Микола Джеря”. Саме в ній він розповів про жорстокий час кріпацтва, показав боротьбу селян проти гнобителів. У селян виникало нестерпне бажання вирватися із жахливого пекла, на яке перетворилося їхнє життя. Молодим, красивим змальовує Нечуй-Левицький Миколу, головного героя повісті. Чорнявий, з чорними рівними бровами...
- Образ Миколи Джері в однойменній повісті Івана Нечуя-Левицького Найбільшим творчим досягненням І. Нечуя-Левицького є повість “Микола Джеря”. У ній письменник дає зразок антикріпосницької соціально-побутової повісті й разом з тим створює широкі картини поневірянь заробітчан, що стають найманими робітниками на фабриках та в артілях. Нечуй-Левицький показує такі похмурі явища суспільного життя, які почасти стали надбанням історії: ворожість, навіть ненависть,...
- Образ кріпака-бунтаря Миколи Джері (за повістю І. Нечуя-Левицького “Микола Джеря”) Одним з найбільш відомих творів І. С. Нечуя-Левицького є його повість “Микола Джеря”, головним героєм якої є селянин-кріпак, бунтар проти панського гніту – Микола. Микола – син кріпака Петра Джері. Змальовуючи портрет героя, автор твору підкреслює свою симпатію до героя. “За Джериною хатою, під старою грушею, на зеленій траві спав...
- Які почуття викликають у нас портрети Миколи, старого Джері та осавули? “Другого дня”, цебто зразу після Миколиного весілля, вся сім’я кріпака Джері рановранці вийшла на панщину. Учні читають перший уривок від початку розділу до абзаца: “Старий Джеря и Микола ледве встигли змолотити…” Учитель звертає увагу на пейзаж бабиного літа, на розмову сина з батьком, на жарти кріпаків, які прагнуть будьчим підняти...
- Образ Мирона Катранника – як уособлення духовної сили нації (за романом В. Барки “Жовтий князь”) Роман Василя Барки “Жовтий князь” – це перший в українській літературі великий прозовий твір, присвячений національній трагедії України – голодомору 33-го року. Цей твір за жанром роман, хоча його можна було б назвати, на думку О. Забарного, сімейною хронікою: у ньому розповідається про життя Мирона Катранника і його родини від...
- Розкажіть про вплив української культури на розвиток творчості Миколи Гоголя як українського і російського письменника Микола Гоголь народився та виріс в Україні. Дитинство його минуло у мальовничих місцях, овіяних козацьким минулим, давньої історією, народними легендами. Змалку Микола бачив колоритних людей з народу навколо себе: козаків, чумаків, торговців на базарі, хитрих циган-“лошадників”, заможних та бідних селян, гострих на язик дівчат та веселих завзятих парубків. Також він...
- Невмирущий образ селянина-бунтаря (за повістю “Микола Джеря”) І. С. Нечуй-Левицький у повісті “Микола Джеря” розповів про жорстокий час кріпосництва, показав боротьбу селян проти гнобителів. Звертаючи нашу увагу на те, в яких умовах жили кріпаки, автор говорить, як вічні злидні і нестатки штовхали людей на бунт проти нелюдських умов існування, на пошуки кращої долі. Молодим, вродливим змальовує Нечуй-Левицький...
- Розповідь про життя Нимидори після втечі Миколи Тяжко переживала вона розлуку, “йшла на панщину – плакала, йшла з панщини – так само плакала”. їй все здавалося, що Микола десь поблизу. Минуло десять років, і стара Джериха померла. Тим часом підросла дочка Любка і трохи розважала змучену працею і горем Нимидору. Письменник підкреслює, що її “ізсушила, ізв’ялила нужда,...
- Невмирущий образ кріпака-бунтаря (За повістю І. Нечуя-Левицького “Микола Джеря”) У повісті “Микола Джеря” видатний український письменник Іван Нечуй-Левицький розповів про жорстокі часи кріпосництва, змалював боротьбу селян проти своїх гнобителів. Кріпаки мали одвічне нестерпне бажання скинути ярмо, вирватися з пекла, на яке перетворилося їхнє життя. Автор звертає увагу на умови життя кріпаків. Саме злидні штовхали людей на бунт, і це...
- Образ Миколи Ростова у романі Л. Н. Толстого “Війна і мир” У романі “Війна і мир” Лев Миколайович Толстой знайомить читачів з дуже великою кількістю персонажів, як придуманих самим письменником, так і зображенням реально існуючих історичних особистостей. І це безліч персонажів допомагає читачеві зануритися в світ, який існує на сторінках роману. Існують у романі герої, які викликають у читача почуття любові...
- Образ Тараса Бульби втілення ратного духу запорожців Твір по повісті М. В. Гоголя “Тарас Бульба”. Микола Васильович Гоголь багато займався вивченням історії. Особливо велику увагу письменника звернула Запорізька Січ – перше в Європі демократична “держава”. Зображенню складного й суперечливого періоду української історії й присвячена повість Гоголя “Тарас Бульба”. Ми знайомимо з Тарасом Бульбою у мирній домашній обстановці,...
- Образ Миколи Петровича Кірсанова у романі І. С. Тургенєва “Батьки й діти” Зовнішній конфлікт роману Тургенєва “Батьки й діти” – це зіткнення двох епох, двох мировоззрений, філософії “батьків” і “дітей”. Представником нового покоління у романі виступає демократ-різночинець Євгеній Базарів. Безпосереднім антагоністом Базарова, явним супротивником його є Павло Петрович Кірсанов, витончений, рафінований аристократ. “Схованим” же супротивником Базарова є Микола Петрович Кірсанов, тонка й...
- Невмирущий образ кріпака-бунтаря (за повістю “Микола Джеря”) Повість “Микола Джеря” ввібрала у собі найвищі письменницькі досягнення І. Нечуя-Левицького. Змалювання жорстокої дійсності кріпацтва, жахливі картини життя промислових найманців, темне, бідне, тваринне повсякденне життя – і на цьому фоні постають яскраві, світлі особистості, з незламним духом, здоровою душею, яку можна вбити, але неможливо зігнути й примусити мекати, як вівцю....
- Образ Тараса Бульбы – втілення ратного духу запорожців (По повісті Н. В. Гоголя “Тарас Бульба”) Микола Васильович Гоголь багато займався вивченням історії. Особливо велика увага письменника залучала Запорізька Січ – перше в Європі демократичне “держава”. Зображенню складного й суперечливого періоду української історії й присвячена повість Гоголя ” Тарас Бульба “. Ми знайомимося з Тарасом Бульбой у мирній домашній обстановці, під час невеликого перепочинку головного героя...
- Образ Миколи Ростова у романі Л. М. Толстого “Війна і мир” Роман Л. М. Толстого “Війна і мир” – один із самих “густонаселених романів”, відомих світовій літературі. Кожна подія оповідання притягає до себе, подібно магніту, безліч імен, доль і осіб, величезна кількість історичних персонажів, десятки героїв, створених творчою фантазією автора. Слідом за Толстим ми йдемо і спускаємося в складний побут людського...
- Втілення моральної краси й таланту українського народу в образі Марусі Чурай (за однойменним романом Л. Костенко) Історія життя Ліни Костенко – це повість про те, якою сильною й непереможною може бути людина, що виростає з народу, живе з ним, вірно служить йому і зв’язана назавжди з рідним народом усіма ділами й помислами своїми. Епіграфом до її творчості можуть бути слова: Поезія – це завжди неповторність, Якийсь...
- “Втілення в образі Марусі Чурай моральної краси й таланту українського народу” Літературознавець Володимир Базилевський, характеризуючи творчість видатної української поетеси Ліни Костенко, зазначав: “Це більше, ніж поезія – тут наша історія і філософія, наш спосіб думання, героїка, наші марноти і глупоти. Тут минуле й сучасне, просвічене рентгеном мислі”. Усе сказане повною мірою стосується роману у віршах “Маруся Чурай”, що здобув воістину всенародне...
- Проблема становлення молодої людини в романі “Війна і мир”. Образ Миколи Ростова Становлення молодих людей, формування їхніх поглядів, звичок, готовність наслідувати такі сильні особистості, як Наполеон, уміння знайти своє місце в житті, перебороти помилки, “викликати” себе на “суд совісті” – от далеко не повний перелік питань, що цікавили Л. М. Толстого, коли він представляв читачу молоде покоління. Непросто зрозуміти й оцінити високі...
- Втілення в образі Марусі Чурай моральної краси українського народу. За однойменним романом Л. Костенко Я вибрала долю собі сама. І що зі мною не станеться – У мене жодних претензій нема До долі – моєї обраниці. Л. Костенко. Ліна Костенко – справжній майстер слова, чесний і безкомпромісний, мислячий і самобутній художник. Вона стала гордістю свого народу, бо не йшла на компроміс із власною совістю....
- Образ Орфея як персоніфікація сили мистецтва, що приборкує природу і одухотворяє світ У поезії двадцятого століття творчість видатного австрійського поета Райнера Марії Рільке посідає особливе місце: вона ніби синтезувала в собі різноманітні культурні традиції, але залишилась при цьому самобутньою і навіть мала значний вплив на творчість багатьох інших поетів з різних країн. Та, на відміну від розмаїття знань про культурні здобутки та...